Gå til innhold

Håpløs med penger

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Nå er jeg så lei at jeg ikke lenger vet hva jeg skal gjøre.

Jeg og mannen min har vært sammen i fem år, har kjøpt hus sammen og planlegger å få barn. Han har også to fra før. Vi har egentlig et deilig liv sammen, vi elsker hverandre og tenner på hverandre. Det er bare et problem - et stort et. Mannen min har et enormt pengeforbruk, og lyver og fortier ting ndg. økonomien.

Vi har begge en rimelig god lønn, tjener ca det samme og har en felles konto til faste utgifter, som også (i teorien) skal være en sparekonto. Etter det faste utgiftene har vi ca 10-12000 om måneden til mat og kos, fordelt på våre to lønnskontoer. Problemet er at mannen min aldri noensinne har penger igjen på sin konto etter den 10. - 15. i måneden (lønna kommer den 1.) Så de siste ukene må jeg sørge for alle våre innkjøp. Iblant overfører jeg også penger fra min til hans lønnskonto så han kan ha noe å rutte med. Selv føler jeg at jeg alltid går og spinker og sparer, og ikke kan unne meg selv noe.

Dessuten tapper han, uten å si det til meg, vår felles utgiftskonto for det som måtte være til overs etter at regningene er betalt. I dag fant jeg ut at 4500 kroner ar forsvunnet fra den kontoen. Da jeg rasende konfronterte ham sa han at "han hadde lånt penger av en venn som han skulle betale tilbake". Dette skjer igjen og igjen. Før tok han bankkortet mitt og hevet penger uten min tillatelse. Det gikk så langt at jeg til slutt klippet kortet i to - nå må jeg gå inn i banken hver gang jeg skal heve penger.

Jeg konfronterer ham selvfølgelig alltid med det, jeg raser, gråter og truer, og han - etter først å bagatellisere det og snakke det bort - pleier å beklage det og si at det aldri skal skje igjen. Et løfte som sjelden holder lenger enn til neste måned. Han har også løyet om sine lønnsutbetalinger, sagt at han har fått utbetalt mindre enn han har osv.

Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. Jeg føler at det er så respektløst og egoistisk av ham, og jeg føler meg både såret og sviktet når det skjer. Samtidig vil jeg gjerne at vi skal finne en brukbar løsning på dette så vi kan fortsette å leve sammen. På alle andre områder er han nemlig en herlig mann - kjærlig, spennende, trofast og omtenksom. Så jeg fatter ikke hvorfor han er så annerledes ndg. økonomien.

Jeg har aldri helt fått noe klart svar på hva han bruker alle pengene til. Og det gjør at jeg også har fått større og større mistro til ham. Er det noe han skjuler for meg? Bruker han penger på spillemaskiner, har han en hemmelig kjempegjeld et sted ...

Jeg er lei og i villrede, og håper å få noen gode råd, både hvordan vi i praksis kan løse situasjonen og til hva jeg skal gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Dette hørtes veldig frustrerende ut. Jeg synes du burde ta en skikkelig prat med ham og spør hvor han gjør av alle pengene.

Si ifra at du eventuelt ikke vil låne ham penger i slutten av måneden hvisd du ikke på forhånd får vite hva pengene skal gå til. dere er tross alt i et samboerskap, og det er dårlig gjort av ham å skjule dette for deg, og bruke dine/deres penger uten å fortelle eventuelt spørre først.

Det er egoistisk at han kun skal kunne bruke penger på det han vil, uten at du til slutt ahr råd til å kose deg.

Klem meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nathalie

Huff, og huff... :-?

Kjenner igjen det der, spesielt. (Det ser du kanskje av mitt innlegg som ligger under samliv som heter "Når typen juger")

Jeg har da selvsagt ikke noe godt råd til deg, men du kan kanskje se på mitt innlegg og se om du finner noen tips og råd der som jeg har fått.

Lykke til iallfall, jeg vet hvordan du har det! (om det er noen trøst..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke, jeg. Men jeg ville ventet veldig lenge med å få barn med en fyr som ikke har kontroll på økonomien! Og som låner penger og tar penger og bruker penger han egentlig ikke skulle bruke. Jeg tror at før eller siden så må du ta et oppgjør om dette. Enten så skjerper han seg, eller så blir det slutt. Du kommer garantert til å hate ham for å bruke penger han ikke skal bruke i det lange løp, fordi det vil gå ut over deg.

Først av alt må du slutte å gi ham penger! Hallo, hvordan skal han ellers skjerpe seg? Nå får han jo både sine penger og dine. Men det har du sikkert tenkt på allerede. Slutt å gi ham penger på slutten av måneden. La den felles kassa også skulle gå til felles forlystelser og mat. Hvis den blir brukt opp for raskt, så blir det ingen restaurantbesøk eller kino eller øl på byen. (Men du har mest sannsynlig råd til å kose deg. Drit i ham. Det er han som har brukt for mye penger.)

Sørg for å ha kontrollen på kontoutskrifter etc, så du vet hvordan ting utvikler seg. Men det ser det ut til at du har allerede?

Økonomi og sex... Man tenker på uenighet her som bagateller, men jeg tror det er disse to tingene som gjør at mange forhold ryker.

Catzy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...