Gå til innhold

Erfaringer med ullklær til babyen...

Hermula

Anbefalte innlegg

Kikker på varer fra "Nøstebarn". Har lyst å bestille noen bodyer og pysjamaser til nurket, og kanskje noen ammeinnlegg til meg selv. Er det noen som har erfaringer med disse produktene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Kajsa-krabat

Har prøvd ammeinnlegg i ull... Syntes ikke de var noe særlig, hvis det lakk melk stanket det ull av meg!!! Men det løste jeg ved å bruke engangs innlegg under ullinnlegget...slik holdt jeg puppene varme spesielt om vi var ute (har et vinterbarn)...er jo veldig utsatt for å få brystbetennelser når men ammer, så sånnsett var de greie! Ellers synts jeg ingen ting slår ullklær til barn, det er varmt og mister ikke varmen om det blir fuktig/vått, dessuten puster det, så det tror jeg ikke er dårlige kjøp!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg helt andre erfaringer med ammeinnlegg i ull!! Jeg brukte de til langt ut på vårparten fordi de var så behagelige!! Og jeg følte aldri at det stinket... :)

Jeg bruker de nå også når det er veldig kaldt - spesielt når jeg er på fjellet!! :enig_animasjon:

Ullklær og skinnfell brukes daglig i vårt hjem på alle barn! (...ikke om sommeren - da er bare skinnfellen i bruk... ;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt mange ullplagg til vesla på Nøstebarn, bl.a. pysjer, bodyer og fleecedress.

Minus:

* plaggene blir ganske fort stygge i vask - tover seg litt og ser litt nuppete ut. Jeg vasker ikke for hånd (orker ikke!), men med spesialvaskemiddel og ullvugge.

* Klærne krymper mye, så man kjøper de helst veldig store. Særlig når det gjelder fleecedressen, som det tok lang tid før jeg vasket første gang, var dette litt irriterende - hun holdt jo på å drukne i den!

* Prisen...

Pluss:

* På butikken i Oslo, der jeg har handlet, er servicen helt fantastisk!

* Man trenger faktisk ikke å vaske klærne så veldig ofte hvis det ikke kommer flekker på dem!

Jeg er generelt godt fornøyd, men ettersom jeg ikke er noen overbevist fanatiker når det gjelder "naturlig ull" er jeg litt usikker på om det nødvendigvis MÅ være Nøstebarn-produkter neste gang jeg skal handle... Det ER veldig praktisk med super-wash ull (Janus o.l.) som kan kastes i maskina på 40 grader så ofte du vil, men likevel holder fasongen og størrelsen bra. Det sies at man ikke trenger å vaske så ofte, men hvem er det som klarer å overse gulpeflekker, bæsj, leverposteimerker +++ ?

Jeg er nok alt i alt mest fornøyd med fleecedress - den er brukt daglig i ett år nå (ja, ikke om sommeren da...)

OG - jeg har blitt en svoren ullfanatiker! Det er så bra med ullundertøy og ullpysj! Anbefales på det sterkeste.

Skinnfellen hører også med som grunnutrustning i senga her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ull er den ultimate påkledning! Nå har ikke jeg babyer lenger, men mine har brukt ullundertøy fra de var bitte små. Passe varmt, puster, og blir ikke kaldt selv om de blir fuktige. Vi har også flere skinnfeller som er med på tur, godt og varmt under baken! Hjemme har vi fell på gulvet på jenterommet ( det er husets pønkesau, den er oransje svarte striper...)

Jeg omtrent hamstrer Janus klær før hver høst. har vært kjempefornøyd kvaliteten i alle år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for fine svar :)

Hvilke størrelser bør man kjøpe når man tenker at dette skal passe den første tiden etter fødselen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nøstebarn anbefaler at man legger på 10-15 cm, så da er du raskt oppe i størrelse 68. Det er digert hvis babyen er liten og tynn!

Hvis du ikke tror at babyen er spesielt stor ville jeg startet med 1 superwashed i str 56 (brukes en såååå kort periode) og en i størrelse 62 (superwashed eller Nøstebarn).

OG - hvis du kjøper ubehandlet ull - pass veldig på vasken. Min kjære vasket Nøstebarnbodyen på 40 grader med Blenda Sensitiv. Før vask passet den til lillemor på 20 måneder - nå må den legges vekk som nyfødtbody til en evt. lillesøster/-bror :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt mange ullplagg til vesla på Nøstebarn, bl.a. pysjer, bodyer og fleecedress.

Minus:

* plaggene blir ganske fort stygge i vask - tover seg litt og ser litt nuppete ut. Jeg vasker ikke for hånd (orker ikke!), men med spesialvaskemiddel og ullvugge.

* Klærne krymper mye, så man kjøper de helst veldig store. Særlig når det gjelder fleecedressen, som det tok lang tid før jeg vasket første gang, var dette litt irriterende - hun holdt jo på å drukne i den!

* Prisen...

Pluss:

* På butikken i Oslo, der jeg har handlet, er servicen helt fantastisk!* Man trenger faktisk ikke å vaske klærne så veldig ofte hvis det ikke kommer flekker på dem!

Jeg er generelt godt fornøyd, men ettersom jeg ikke er noen overbevist fanatiker når det gjelder "naturlig ull" er jeg litt usikker på om det nødvendigvis MÅ være Nøstebarn-produkter neste gang jeg skal handle... Det ER veldig praktisk med super-wash ull (Janus o.l.) som kan kastes i maskina på 40 grader så ofte du vil, men likevel holder fasongen og størrelsen bra. Det sies at man ikke trenger å vaske så ofte, men hvem er det som klarer å overse gulpeflekker, bæsj, leverposteimerker +++ ?

Jeg er nok alt i alt mest fornøyd med fleecedress - den er brukt daglig i ett år nå (ja, ikke om sommeren da...)

OG - jeg har blitt en svoren ullfanatiker! Det er så bra med ullundertøy og ullpysj! Anbefales på det sterkeste.

Skinnfellen hører også med som grunnutrustning i senga her!

Hvor ligger butikken hen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Butikken ligger midt i rundkjøringen på Advokat Delis plass (mellom Sagene og Bjølsen). En liten butikk ned en halv trapp, men den er godt skiltet.

Jeg har vært der en gang og kjøpt ammeinnlegg - både de i ren ull og de i ull/silke. De brukes så og si daglig bortsett fra en gang i blant når de er til vask. Anbefales! Jeg lekker svært lite, så jeg bruker dem alene, men det anbefales faktisk å ha innlegg i bomull utenfor ullen dersom man trenger det.

Hilsen Lille meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vært fornøyde med produktene fra Nøstebarn.

De tynne ulluene var akkurat passe tykke når Vesla lå i vogn ute, oppi voksiposen.

De tykkere fleeceluene brukte vi inntil i fjor. De var helt topp.

Første året brukte vi også votter derfra, de var vi veldig fornøyde med, også pysjamasen :) Den brukte vi mye, særlig på hytta. Eller når vi dro på besøk på kveldstid. På med den, og inn i en litt kjølig bil når vi skulle hjem, ho holdt fin temperatur hele tiden.

Jeg strikka også et teppe av garnet derfra, det har vi brukt/bruker vi mye.

Og nå strikker jeg stort sett et som barselgave til de vi kjenner.

Vi bruker fortsatt mye ull, men ikke noe særlig fra Nøstegarn. Rett og slett fordi mye av det andre også er bra, og stort sett billigere i pris. I tillegg har ho et godt lager med hjemmestrikka klær, når ho må ha noe litt tykkere.

Vesla er 2 1/2år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også anbefale ammeinnlegg i ull. Særlig hvis du blir litt sår, er de uslåelige. papirinnlegg kan feste seg til brystvortene, og det er veldig vondt. Det unngår du med ullinnlegg. Når det er sagt, så synes jeg de ullinnleggene jeg kjøpte på apoteket er mye bedre enn de hos nøstebarn.

En annen god investering er soveskinnet fra nøstebarn. Trenger ikke vaskes ofte, men det tåler ullprogram i maskinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...