AnonymBruker Skrevet 16. desember 2017 #1 Skrevet 16. desember 2017 Meierismør? Jeg vet at det finnes et produsent som heter Røros meieri/smør. Men det er jo ikke vanlig meieri smør som de Tine produserer. Så ja hvorfor er det ikke noen andre produsenter som produserer meierismør. Q-meieriene har vel ikke meierismør? Jeg synes det er kjedelig at nesten alle meieriproduktene blir produsert av Tine. Jeg liker Tine sine produkter, men det hadde jo vært spennende om det var flere/andre meieriprodusenter hadde produsert litt flere/andre produkter. Anonymkode: 71ac5...590
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2017 #2 Skrevet 16. desember 2017 Andre meieriprodusenter enn Tine skulle det stå. Anonymkode: 71ac5...590
Baktusen Skrevet 16. desember 2017 #3 Skrevet 16. desember 2017 Kviteseid smør for eksempel? Er ett par typer meierismør i butikken 😊
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2017 #4 Skrevet 16. desember 2017 Har ikke Synnøve Finden smør? Anonymkode: 0104c...b71
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2017 #5 Skrevet 16. desember 2017 Er ikke Rørorssmøret meierismør? Jeg går ut ifra at med meierismør mener du smør som er laget av melk, det er den eneste definisjonen jeg kan komme på. Og Rørossmøret er laget av melk, smør er vanligvis det, mens margarin er laget av planteolje. Synnøve Finden har et kryddersmør, det vil si de lager ikke smør selv, men lager et kryddersmør av smør fra andre produsenter. Her er de forskjellige typene smør (ikke margarin) vi finner i butikken (ser det økologiske til Tine vant, jeg liker det best også): https://www.dn.no/smak/2017/05/28/1314/Test/du-vil-ikke-tro-hvilket-smor-som-er-det-beste Anonymkode: 745c5...57e 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2017 #6 Skrevet 16. desember 2017 Hvorfor trenger du noe annet enn Tine? Det er det beste valget om du vil støtte norske bønder Anonymkode: 7b261...edd 7
Freesia97 Skrevet 16. desember 2017 #7 Skrevet 16. desember 2017 1 time siden, Baktusen skrev: Kviteseid smør for eksempel? Er ett par typer meierismør i butikken 😊 Det er ikke helt vanlig smør tror det er laget av seterømme. Og Kviteseid smør er jo Tine sin det også. 1
Freesia97 Skrevet 16. desember 2017 #8 Skrevet 16. desember 2017 Er det noen som har smakt setesdalsmør? Hvordan er smaken sammenlignet med vanlig smør?
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2017 #9 Skrevet 16. desember 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor trenger du noe annet enn Tine? Det er det beste valget om du vil støtte norske bønder Anonymkode: 7b261...edd Kanskje TS har lyst til å støtte lokale småprodusenter i stedet for gigantiske Tine? Jeg vet jeg gjerne vil det i alle fall. Dessuten er det alltid bra med valgmuligheter. Anonymkode: dccf5...39c 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2017 #10 Skrevet 16. desember 2017 1 hour ago, AnonymBruker said: Kanskje TS har lyst til å støtte lokale småprodusenter i stedet for gigantiske Tine? Jeg vet jeg gjerne vil det i alle fall. Dessuten er det alltid bra med valgmuligheter. Anonymkode: dccf5...39c Tror ikke ts vet hva smør er engang om h*n tror at Rørossmør ikke er meierismør. Anonymkode: 745c5...57e 3
Dodge Skrevet 16. desember 2017 #11 Skrevet 16. desember 2017 Beito Ysteri lager også smør. Kjøpte smør frå Hjartdal på dyrskun i Seljord. Ta turen til dyrskun i Seljord. Gå innom teltet/ hallen / områdene med lokale mat frå Telemark. 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2017 #12 Skrevet 16. desember 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Tror ikke ts vet hva smør er engang om h*n tror at Rørossmør ikke er meierismør. Anonymkode: 745c5...57e Rørossmør kan godt være meierismør. Grunnen til at jeg trodde det ikke var meierismør er fordi den smaker ganske annerledes enn "vanlig" meierismør hvis du skjønner hva jeg mener. Og for de som lurer på hvorfor jeg spør om andre meieriprodusenter enn Tine er fordi jeg vil ha flere valgmuligheter samtidig vil jeg støtte mindre produsenter som kanskje ikke er like kjent som Tine. Melk kjøper jeg kun fra Q-meieriene f.eks. Jeg kjøper Tine sin en sjelden gang (f.eks hvis det er tomt for Q-melk). Anonymkode: 71ac5...590 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2017 #13 Skrevet 16. desember 2017 11 minutter siden, Dodge skrev: Beito Ysteri lager også smør. Kjøpte smør frå Hjartdal på dyrskun i Seljord. Ta turen til dyrskun i Seljord. Gå innom teltet/ hallen / områdene med lokale mat frå Telemark. Jeg bor langt fra Telemark. Anonymkode: 71ac5...590
Baktusen Skrevet 16. desember 2017 #14 Skrevet 16. desember 2017 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Rørossmør kan godt være meierismør. Grunnen til at jeg trodde det ikke var meierismør er fordi den smaker ganske annerledes enn "vanlig" meierismør hvis du skjønner hva jeg mener. Og for de som lurer på hvorfor jeg spør om andre meieriprodusenter enn Tine er fordi jeg vil ha flere valgmuligheter samtidig vil jeg støtte mindre produsenter som kanskje ikke er like kjent som Tine. Melk kjøper jeg kun fra Q-meieriene f.eks. Jeg kjøper Tine sin en sjelden gang (f.eks hvis det er tomt for Q-melk). Anonymkode: 71ac5...590 Men du støtter jo mer godt ved å kjøpe tine? Ja tine er gigantiske og du støtter ett stort firma der.. Men med tanke på bønder så bør du velge tine. Så hvis man ønsker å støtte bønder og norsk drift innen det segmentet er tine veldig riktig. Alle jeg kjenner at bønder og familie rundt dem igjen styrer langt unna q-meirriene og de produkter. 6
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2017 #15 Skrevet 17. desember 2017 12 timer siden, Baktusen skrev: Men du støtter jo mer godt ved å kjøpe tine? Ja tine er gigantiske og du støtter ett stort firma der.. Men med tanke på bønder så bør du velge tine. Så hvis man ønsker å støtte bønder og norsk drift innen det segmentet er tine veldig riktig. Alle jeg kjenner at bønder og familie rundt dem igjen styrer langt unna q-meirriene og de produkter. Litt mer faktaopplysninger og litt mindre synsing og løse påstander, så skal jeg vurdere å høre på deg. Anonymkode: dccf5...39c 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2017 #16 Skrevet 17. desember 2017 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Meierismør? Jeg vet at det finnes et produsent som heter Røros meieri/smør. Men det er jo ikke vanlig meieri smør som de Tine produserer. Så ja hvorfor er det ikke noen andre produsenter som produserer meierismør. Q-meieriene har vel ikke meierismør? Jeg synes det er kjedelig at nesten alle meieriproduktene blir produsert av Tine. Jeg liker Tine sine produkter, men det hadde jo vært spennende om det var flere/andre meieriprodusenter hadde produsert litt flere/andre produkter. Anonymkode: 71ac5...590 Hvem som er produsent har jeg aldri tenkt på, men du har Rørossmør, Kvittseidsmør i tillegg til meierismør. Fikkes sikkert andre og. Noen delikatessebutikker lager eller har egne småprodusenter som lager smør for salg for butikkene. Da selges det i løsvekt. Anonymkode: c2fd3...fad
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2017 #17 Skrevet 17. desember 2017 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvem som er produsent har jeg aldri tenkt på, men du har Rørossmør, Kvittseidsmør i tillegg til meierismør. Fikkes sikkert andre og. Noen delikatessebutikker lager eller har egne småprodusenter som lager smør for salg for butikkene. Da selges det i løsvekt. Anonymkode: c2fd3...fad Ja det finnes forskjellige typer smør men nesten allle er eid av Tine. Kvitseidsmør er Tine sind det også. Setersmør, setedalssmør, økologisk smør, meierismør, usaltet smør, kvitseidsmør er alle eid av Tine. Løsvekt smør har jeg ikke lyst til å kjøpe på grunn av hygjene. Anonymkode: 71ac5...590
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2017 #18 Skrevet 17. desember 2017 1 hour ago, AnonymBruker said: Litt mer faktaopplysninger og litt mindre synsing og løse påstander, så skal jeg vurdere å høre på deg. Anonymkode: dccf5...39c Tine har henteplikt. Det betyr at de må hente fra selv små produsenter, mens Q velger store produsenter i "enkle" produksjonsområder som på Jæren. Vil man ha melkeproduksjon over hele landet, er Tine eneste alternativ. Tine har også leveringsplikt til produsenter som ikke har egne melkeprodusenter, som Synnøve Finden. Anonymkode: 96c12...577 5
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2017 #19 Skrevet 17. desember 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Tine har henteplikt. Det betyr at de må hente fra selv små produsenter, mens Q velger store produsenter i "enkle" produksjonsområder som på Jæren. Vil man ha melkeproduksjon over hele landet, er Tine eneste alternativ. Tine har også leveringsplikt til produsenter som ikke har egne melkeprodusenter, som Synnøve Finden. Anonymkode: 96c12...577 Takk, det var mye bedre argumenter, som faktisk setter meg i et aldri så lite dilemma. Jeg er i utgangspunktet av den meningen at det beste totalt sett er at alle bønder og områder produserer det de har best forutsetning for å produsere: Noen områder passer ypperlig for korn, andre for melk og atter andre for sau. Jeg ser det sånn sett ikke som noe mål i seg selv at det skal produseres melk over hele landet, selv om det alltid gjør litt godt i sjelen å se kuer ute på beite. Jeg er heller ikke voldsomt begeistret for ensrettingen Tine står for i meierihyllene på butikken, men liker å kjøpe varer fra lokale småskalaprodusenter når det er mulig. Samtidig ser jeg også at henteplikten til Tine motvirker industrialiseringen av melkeproduksjonen, og det liker jeg jo. (Jeg tror egentlig jeg ender opp med å fortsette som før: Dagligvarer stort sett fra Tine, og spesialprodukter fra småskalaprodusenter når anledningen byr seg.) Anonymkode: dccf5...39c 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2017 #20 Skrevet 17. desember 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Litt mer faktaopplysninger og litt mindre synsing og løse påstander, så skal jeg vurdere å høre på deg. Anonymkode: dccf5...39c Anonymkode: afb80...8e1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå