Gå til innhold

Utleier sier hun har brukt opp depositumet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leier av en litt spesiell dame og jeg hadde store problemer med å finne en rimelig bolig så jeg godtok å betale depositumet kontant fremfor å opprette bankkonto osv så jeg trengte bare betale en månedsleie i depositum (6000 kr). Hun har økonomiske problemer og har det alltid trangt selvom hun er godt voksen og burde hatt jobb. Så hun sa at hun hadde brukt depositumet for å betale løpende regninger og at dette er noe hun "alltid" gjør men at alle tidligere leieboere har fått tilbake depositumet når de flyttet ut. 

Er dette egentlig lov? Eller greit? Hun spør ofte moren sin om hjelp økonomisk og jeg er litt bekymret for at jeg faktisk ikke får disse pengene siden hun ikke akkurat har 6000 til overs når hun lever så stusselig som hun gjør. 

Anonymkode: edd09...129

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det er ikke lov å ta depositum som ikke står på depositumskonto i leietakers navn. Skulle du ikke få igjen depositumet når du flytter, stiller du mye svakere, da du må ta saken sivilt. Har du det skriftlig?

Endret av FrittgåendeBurugle
Skrivefeil
  • Liker 2
Skrevet

Det er ikke greit og heller ikke lov. Depositumet skal inn på en sperret konto, som dere begge skal være til stedet og opprette, og det samme den dagen du skal ha igjen pengene.

• Liker 10
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg leier av en litt spesiell dame og jeg hadde store problemer med å finne en rimelig bolig så jeg godtok å betale depositumet kontant fremfor å opprette bankkonto osv så jeg trengte bare betale en månedsleie i depositum (6000 kr). Hun har økonomiske problemer og har det alltid trangt selvom hun er godt voksen og burde hatt jobb. Så hun sa at hun hadde brukt depositumet for å betale løpende regninger og at dette er noe hun "alltid" gjør men at alle tidligere leieboere har fått tilbake depositumet når de flyttet ut. 

Er dette egentlig lov? Eller greit? Hun spør ofte moren sin om hjelp økonomisk og jeg er litt bekymret for at jeg faktisk ikke får disse pengene siden hun ikke akkurat har 6000 til overs når hun lever så stusselig som hun gjør. 

Oppsøk advokat eller annen juridisk hjelp straks om du vil ha pengene dine tilbake. Dette er lovbrudd på flere plan.

Anonymkode: 50dbf...3b6

• Liker 4
Skrevet

Det er ikke lov. Man har krav på å ha depositumpenger på en egen depositumskonto nettop for at utleier ikke skal få brukt opp alt. Du er ikke garantert å få tilbake noe som helst da du selv har gitt henne pengene, å så kontant da. Ingen bevis på at hun har mottatt pengene engang. 

Anonymkode: 7e540...99c

• Liker 6
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De pengene tror jeg du kan se langt etter...

Anonymkode: 34224...eaa

• Liker 8
Skrevet

Jeg tror din beste sjanse her er å avtale meg henne at din siste mndleie dekkes av husleia. Skal du flytte ut nå? Håper ikke det allerede er for sent for den løsningen.. Lykke til TS

Anonymkode: ee781...f2c

• Liker 16
Skrevet

Ville ikke betalt husleie, og sagt om det skulle komme ny depositum skulle det gjøres ordentlig

Anonymkode: da96a...e11

• Liker 2
Skrevet

Se over. Om du enda ikke har betalt siste husleie og er på vei til å flytte ut er det utleier som løper den største risikoen her. Du kan bevise är du har betalt et beløp tilsvarende total leie for tiden du har bodd der, for jeg regner med at du har betalt leien via bank eller har kvittering på alt du har betalt kontant. 

Utleier kan ikke gi deg dårligere vilkår enn det som følger av  husleieloven, når hun har valgt en slik løsning for depositumet og har brukt opp pengene er det som om du aldri har betalt depositum. Det du derimot har gjort er å betale en måned husleie i forskudd som skal avregnes den dagen du flytter ut. 

• Liker 5
Skrevet

Det er selvsagt ikke lov.

Hun skylder deg penger og du har tre år på deg til å kreve de tilbake fra da du betalte henne pengene.

Du må til forliksrådet for å få stadfestet gjelden. Deretter kan du gjennom namsmannen få hjelp til å få tak i pengene. I verste fall kan de tvangsselge leiligheten hennes for å dekke gjelden.

Anonymkode: 95544...a6c

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg håper at du har SKRIFTLIG at hun sier at hun har brukt opp depositumet? Da har hun i det minste innrømmet og du kan bevise at hun har mottatt depositum.

Det du skal gjøre nå er å forklare henne at du kommer ikke til å betale husleien for januar, som dekning for manglende formelt innbetalt depositum. Hun kan velge om du skal opprette en formelt riktig depositumkonto sammen med deg i din bank, eller godta at du fortsetter å leie uten depositum.

Det er for utleiers sikkerhet at depositum finnes, så du trenger ikke lage mye styr av å få opprettet depositumkontoen, men HUN har ikke rett til å beholde pengene når de ikke står på en desidert depositumkonto - en konto som skal være rentebærende og der DU får rentene ved leietidens opphør.

Skrevet (endret)

Nei, dette er ikke lov på noen som helst måte, men når det er snakk om bare en månedsleie så er det heller ikke noe stort problem. Som andre her foreslår holder du bare tilbake den siste husleien før du flytter, men send gjerne en skriftlig forklaring på hvorfor du gjør dette før husleien forfaller. Det er selvfølgelig strengt tatt heller ikke lov, men en rimelig løsning i slike tilfeller. I tillegg til at du slipper å komme i konflikt med utleier nå. Noe som kan være et poeng dersom du faktisk er avhengig av å kunne bo der. 

Endret av Leo
  • Liker 5
Skrevet

Nei, det er ikke lov, men det er også en risiko du har tatt ved å gå med på en ureglementert løsning. Uansett er ikke dette et problem før du skal flytte, og da kan du samtidig med at du sier opp fortelle henne at du ikke har penger til siste måneds husleie, så den får hun ta av depositumet. Det er altså utleier som løper størst risiko ved å ikke ha depositum på sperret konto. 

Anonymkode: 1f468...d63

• Liker 4
Skrevet (endret)

Jeg betalte 15 000 i depositum og hadde blitt forbanna om husverten hadde brukt det opp.. Det er jo mine penger og de skal eg ha igjen når jeg flytter ut en dag. Det er heller ikke lov.

Endret av Snuppah00
Skrevet

Har ikke TS noe skriftlig bevis så er vel pengene tapt..

Anonymkode: fe907...4aa

• Liker 1
Skrevet

Sørg for at du har dette skriftlig at hun har brukt depositumspengene. 

Den dagen du avslutter leieforholdet, så betaler du ikke siste måneden. 

Jeg tenker at det ville skape bråk for deg å holde igjen husleien nå, siden hun sliter økonomisk. 

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke TS noe skriftlig bevis så er vel pengene tapt..

Kontooverføring i kontoutskrift er bevis nok. La være å betale den siste husleien, eller kontakt leieboerforeningen.

Anonymkode: b7232...30f

Skrevet

Som nevnt av andre, la være å betale siste husleie. 

Du har jo forsåvidt allerede betalt den. 

Skrevet

Da lar du bare være å betale siste husleie.

Anonymkode: d83eb...e6a

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kontooverføring i kontoutskrift er bevis nok. La være å betale den siste husleien, eller kontakt leieboerforeningen.

Anonymkode: b7232...30f

Hun betalte kontant.. Regner med hun ikke fikk kvittering på den betalingen. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...