AnonymBruker Skrevet 16. desember 2017 #1 Skrevet 16. desember 2017 https://www.aftenposten.no/okonomi/i/vmAGeV/-Unodvendig-a-sette-kjonn-pa-kakestrossel "Å dele jenter og gutter inn i rosa og blått, er skadelig for unger som så lett blir påvirket av alt rundt seg, sier hun." Virkelig? Jeg ser det kun som positivt at de selger en pakke med blå og en pakke med rosa. Min jente vil ha rosa og lilla på sine kaker og muffins, og gutten min vil ha ulike nyanser av blått. Dessuten finnes det "kjønnsnøytrale" alternativ man kan velge. Vanlig kakestrøssel, sølvkuler osv for eksempel. Snakk om å være oppmerksomhetssyk og lage problemer ut av ingenting! Anonymkode: 0182b...5f5 4
T-Rex Skrevet 16. desember 2017 #2 Skrevet 16. desember 2017 Før EØS var blå konditorfarge ulovlig i Norge. Du kan gjette hvorfor (hint: det hadde ikke noe med kjønnsroller å gjøre).
bortebra Skrevet 16. desember 2017 #3 Skrevet 16. desember 2017 Greia er at kommersielle krefter har gjort hele barneselskapsmarkedet til en veldig kjønnet affære. Det var faktisk ikke så ekstremt da jeg vokste opp. Og jeg likte aldri rosa, men heldigvis fantes det alternativer. Og jenter blir ikke født med en preferanse for rosa og gutter med en preferanse for blått. Det er tillærte liksom-preferanser, som hindrer mangfold. På attenhundretallet kledte man guttebabyer i rosa, uten at biologien tok skade av det. Det er ikke kakestrøssel alene, men summen av all: Fra bøker til leker til klær til papptallerkener. ALT skal liksom merkes med kjønn om du er barn. 7
T-Rex Skrevet 16. desember 2017 #4 Skrevet 16. desember 2017 2 minutter siden, bortebra said: Greia er at kommersielle krefter har gjort hele barneselskapsmarkedet til en veldig kjønnet affære. Og grunnen til det er naturligvis at det skal bli vanskeligere for barn å gjenbruke søskens leker og klær. Det må kjøpes nye. 3
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2017 #5 Skrevet 16. desember 2017 5 minutter siden, T-Rex skrev: Før EØS var blå konditorfarge ulovlig i Norge. Du kan gjette hvorfor (hint: det hadde ikke noe med kjønnsroller å gjøre). Jeg vet at blå konditorfarge "kan gi uønsket, hyperaktiv, atferd ved overdrevent inntak." Det står det i hvert fall på fargen jeg har fra Wilton. Er det noen annen grunn enn det? Anonymkode: 0182b...5f5
T-Rex Skrevet 16. desember 2017 #6 Skrevet 16. desember 2017 (endret) 2 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg vet at blå konditorfarge "kan gi uønsket, hyperaktiv, atferd ved overdrevent inntak." Det står det i hvert fall på fargen jeg har fra Wilton. Er det noen annen grunn enn det? Anonymkode: 0182b...5f5 Blå konditorfarge (og følgelig lilla) var ikke godkjent av norske matmyndigheter, da den var ansett som helseskadelig. Endret 16. desember 2017 av T-Rex 2
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2017 #7 Skrevet 16. desember 2017 6 minutter siden, bortebra skrev: Og jenter blir ikke født med en preferanse for rosa og gutter med en preferanse for blått. Det er tillærte liksom-preferanser, som hindrer mangfold. Kan godt hende fargepreferanser ikke er medfødt, men jeg har da altså en av hver, behandler de ikke spesielt forskjellig. Nå gjør jeg så klart det fordi de er større og er veldig forskjellig. Men da de var mindre ble det behandlet relativt likt. Likevel foretrekker jenta å leke med dukker og Barbie, og gutten med biler og ball. Jenta er forresten minst og er vokst opp i blå, brune, grå og gule klær, likevel da hun ble 2,5-3 år var det ikke snakk om at hun skulle ha på seg BLÅ bukse eller BRUN kjole! Anonymkode: 0182b...5f5 2
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2017 #8 Skrevet 16. desember 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet at blå konditorfarge "kan gi uønsket, hyperaktiv, atferd ved overdrevent inntak." Det står det i hvert fall på fargen jeg har fra Wilton. Er det noen annen grunn enn det? Anonymkode: 0182b...5f5 Er det lurt om jeg som voksen tal litt av dette før julerengjøringen da, for å greie å holde ut? Anonymkode: 4a907...b22 3
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2017 #9 Skrevet 16. desember 2017 2 minutter siden, T-Rex skrev: Blå konditorfarge (og følgelig lilla) var ikke godkjent av norske matmyndigheter, da den var ansett som helseskadelig. Hvordan helseskadelig da? Annet enn det som står på? Jeg tenker at så lite vi spiser av blått godteri og kakestrøssel tenker jeg at det ikke har så mye å si..? Anonymkode: 0182b...5f5
T-Rex Skrevet 16. desember 2017 #10 Skrevet 16. desember 2017 (endret) 2 minutter siden, AnonymBruker said: Kan godt hende fargepreferanser ikke er medfødt, men jeg har da altså en av hver, behandler de ikke spesielt forskjellig. Nå gjør jeg så klart det fordi de er større og er veldig forskjellig. Men da de var mindre ble det behandlet relativt likt. Likevel foretrekker jenta å leke med dukker og Barbie, og gutten med biler og ball. Jenta er forresten minst og er vokst opp i blå, brune, grå og gule klær, likevel da hun ble 2,5-3 år var det ikke snakk om at hun skulle ha på seg BLÅ bukse eller BRUN kjole! Anonymkode: 0182b...5f5 Du oppdrar ikke ungene i et meningsvakuum. De blir påvirket av omgivelsene, de også. Endret 16. desember 2017 av T-Rex 5
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2017 #11 Skrevet 16. desember 2017 1 minutt siden, T-Rex skrev: Du oppdrar ikke ungene i et vakuum. De blir påvirket av omgivelsene, de også. Det vet jeg, men selv da de var små og før de begynte å barnehagen viste ikke gutten interesse for dukker eller jenta interesse for biler. Og ja, gutten hadde dukker selv om han var gutt og enebarn. Anonymkode: 0182b...5f5 2
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2017 #12 Skrevet 16. desember 2017 "sier hun." Selvsagt. Anonymkode: ea24d...f7a 7
bortebra Skrevet 16. desember 2017 #13 Skrevet 16. desember 2017 2 minutter siden, T-Rex skrev: Du oppdrar ikke ungene i et meningsvakuum. De blir påvirket av omgivelsene, de også. Exactly! De har gått i barnehage, hatt venner med meninger, sett reklamer og filmer som spiller på forskjellene. 2
T-Rex Skrevet 16. desember 2017 #14 Skrevet 16. desember 2017 1 minutt siden, AnonymBruker said: Det vet jeg, men selv da de var små og før de begynte å barnehagen viste ikke gutten interesse for dukker eller jenta interesse for biler. Og ja, gutten hadde dukker selv om han var gutt og enebarn. Anonymkode: 0182b...5f5 I så fall kan du faktisk ha hatt en gutt og jente med tradisjonelle ønsker, uten ytre påvirkning (selv om dere foreldre indirekte kan ha påvirket - det er en grunn til at det brukes dobbel blindtest i medisinske eksperimenter). Poenget er jo at barn fritt skal kunne velge. Vil en gutt leke med biler, så greit. Men vil ei jente leke med biler, så skal det også være greit. 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2017 #15 Skrevet 16. desember 2017 1 minutt siden, T-Rex skrev: Poenget er jo at barn fritt skal kunne velge. Vil en gutt leke med biler, så greit. Men vil ei jente leke med biler, så skal det også være greit. Det er jeg helt enig med deg. Derfor er det også fint at det finnes blått og rosa kakestrøssel For øvrig i den alderen hvor rosa og blått er aller viktigst, etter min erfaring, så kan faktisk ikke barna lese heller. Så om det står Superhero eller Lillifee på boksen så bryr ikke barna seg om det for de kan uansett ikke lese. Anonymkode: 0182b...5f5 1
T-Rex Skrevet 16. desember 2017 #16 Skrevet 16. desember 2017 1 minutt siden, AnonymBruker said: Det er jeg helt enig med deg. Derfor er det også fint at det finnes blått og rosa kakestrøssel For øvrig i den alderen hvor rosa og blått er aller viktigst, etter min erfaring, så kan faktisk ikke barna lese heller. Så om det står Superhero eller Lillifee på boksen så bryr ikke barna seg om det for de kan uansett ikke lese. Anonymkode: 0182b...5f5 Men igjen: hvor fritt er det, når omgivelsene dirigerer så kraftig som de gjør? 3
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2017 #17 Skrevet 16. desember 2017 Denne var bra. Administrerende direktør og hjerteknuser. Det speiler bare realiteten. Hva er problemet med det? Folk har forskjellig inspirasjon i livet. Anonymkode: 9291e...72c 5
bortebra Skrevet 16. desember 2017 #18 Skrevet 16. desember 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Denne var bra. Administrerende direktør og hjerteknuser. Det speiler bare realiteten. Hva er problemet med det? Folk har forskjellig inspirasjon i livet. Anonymkode: 9291e...72c Vi kunne bytta ut hjerteknuser med statsminister, og det ville speila virkeligheta i like stor grad. 4
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2017 #19 Skrevet 16. desember 2017 Greit nok at barn skal få velge selv, men jeg tipper at 9 av 10 jenter velger dukker og 9 av 10 gutter velger biler. Tror også jeg har første gang til gode å se en gutt velger å flette hår Anonymkode: 628b5...081 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2017 #20 Skrevet 16. desember 2017 10 minutter siden, T-Rex skrev: Men igjen: hvor fritt er det, når omgivelsene dirigerer så kraftig som de gjør? Samme det vel, så lenge ungene virkelig ønsker blått kakestrøssel? Når vi står i butikken og ungen peker på den blå når jeg spør hvilken farge han vil ha, så kan ikke jeg si at "nei, jeg tror vi skal ta den rosa jeg, du vil nok egentlig ha den rosa, vil du ikke?" Og ungen begynner og hylgrine fordi jeg er verdens verste mor som ikke skjønner at selvfølgelig må det være blått! Selv om ungen kanskje har lært seg at blått er "riktig", så er det fortsatt en opplest og vedtatt sannhet for han. Og de guttene jeg kjenner som liker rosa og kler seg i kjoler når de kan de har heller ingen problemer med at det er en fe på bildet av boksen, fordi de liker feer også. Anonymkode: 0182b...5f5 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå