Gå til innhold

Jentene fikk sminke seg og guttene spille spill - KRISE!!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barneskole: Jentene skulle sminke seg, mens guttene skulle spille Playstation
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/skole-og-utdanning/barneskole-jentene-skulle-sminke-seg-mens-guttene-skulle-spille-playstation/a/24212028/

Enda et eksempel på at feministene går helt over styr for bagateller. Gutter liker å spille i mens jenter elsker å sminke seg. Hva ellers er nytt? At jenter liker rosa og gutter elsker blått?

Gutter liker biler fra tidlig alder. I mens jenter elsker dukker og sminke. Dette er forsket på og det har vist det samme hver gang.

På tide å la barn få være barn uten politisk innblanding?

Anonymkode: 30f5b...233

• Liker 18
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det norske samfunnet begynner å ta etter det amerikanske, med stereotype kjønnsroller som resultat (bare se på rosabloggerne). Det er absolutt grunn til bekymring!

Barbie Girl

Endret av T-Rex
  • Liker 23
Skrevet

Jenter liker også å spille. Og det er med på å skape roller hvor jenter er passive og gutter aktive.

Da jeg gikk på barneskolen var jeg da ikke interessert i sminke, ikke venninnene mine heller. 

Anonymkode: e20f7...aeb

• Liker 31
Skrevet

Problemet er kategoriseringen. Delvis at det helt sikkert var et par jenter som liker playstation mer enn sminke. Hvorfor kan ikke de velge fritt? Og delvis at det bygger opp en forventning mot barna at gutter skal like spill og jenter skal like sminke. Og da vil de guttene som liker sminke og de jentene som liker playstation få en indirekte beskjed om at det er feil på dem. Det er også uheldig.

• Liker 35
Skrevet

Mange små jenter liket å spille spill. Fokuset på sminke og hår og utseende kommet tidlig nok og jeg syntes ikke det bør bygges opp under av skolen.

å spille spill sammen kan styrke relasjoner og være en intellektuellt stimulerende aktivitet for barn av begge kjønn

• Liker 20
Skrevet

Bare så dere rabiate feminister er klare over det:

barna har valgt aktiviteter selv!

Jentene vil heller sitte og flette hår på hverandre som en sosial aktivitet i mens guttene heller vil spille spill med og mot hverandre som en sosial aktivitet. Jenter og gutter er forskjellige og liker forskjellige ting.

• Liker 3
Skrevet

Jeg syntes det er drøyt å inndele aktiviteter etter kjønn.

Husker det samme skjedde når jeg var ung, sjakkklubben var f.eks forbeholdt vi gutter. Men også jenter kan like sjakk.

Så husker jeg 1 gutt ville delta i ballerina kurs men det fikk han ikke lov til for dette var en jentegreie. 

Barna må få lov til å drive med de aktivitetene de ønsker selv og ikke det samfunnet presser på de av fastlåste båser og kjønnsroller. 

• Liker 16
Skrevet

Hvorfor skulle de deles opp mellom kjønn? Min sønn hadde blitt snurt om han ikke fikk være med på sminkingen. 

• Liker 12
Skrevet

Det er jo helt omvendt! Samfunnet går mer mot stereotypiske kjønnskategorier som T-Rex nevner. Da jeg vokste opp på 80- og 90-tallet var det lite rosa prinsessestyr. Vi lekte alle med lego og playmobil. Noen jenter var opptatt av barbie, andre ikke. Vi gikk i barnebursdager som så helt like ut mtp pynten uavhengig av kjønn. 

Nå når jeg har en jente blir jeg helt målløs av hvor OTT rosa alt skal være. Disneyprinsessetema, tiara, barnesminke...Føler assosiasjoner til amerikanske pageant konkurranser. 

Anonymkode: 3f17b...2d3

• Liker 27
Skrevet

Jeg er kvinne og hadde blitt utrolig lei meg om jeg hadde gått på denne skolen da jeg var liten. Jeg hatet alltid sminke, pynting og sånt dill, men elsket alt av spill.

• Liker 14
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jentene vil heller sitte og flette hår på hverandre som en sosial aktivitet i mens guttene heller vil spille spill med og mot hverandre som en sosial aktivitet. Jenter og gutter er forskjellige og liker forskjellige ting.

Om barna har valgt det selv, så er det gjerne en demokratisk prosess der flertallet vinner og det betyr at flertallet av jentene ønsker rosa dag og flertallet av guttene ønsker å spille. Du kan ikke generalisere og si at alle liker det. Blant jentene sitter det nok noen som er skrekkelig sjalu på guttene og blant guttene så sitter det nok noen som er skrekkelig sjalu på jentene. Min sønn ville som sagt blitt snurt over at han ville blitt utestengt fra jentenes aktiviteter. Ja, barn liker forskjellige ting og skolen er ganske idiotisk som velger å dele inn etter kjønn. 

• Liker 22
Gjest NotNaomi
Skrevet

Jeg ville heller spille enn å sminke meg da. Har aldri vært sånn " jålete " jeg . Liker rosa fordi det er en behagelige farge. Men blått er nå favorittfargen , og da jeg var barn likte jeg lilla og gult best. Syns ikke en skal dele opp aktiviteter etter kjønn. Det er og blir feil. 

Skrevet (endret)
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Og det gjør det ikke mindre problemfritt. Det er jo åpenbart at det er de mest innflytelsesrike ungene som får snakke for resten av skokken her. Jeg er antifmenist så det holder, men selv jeg ser at dette er helt feil. Hva så om mange faller inn i kjønnstereotypiske båser, skal likevel kjønnet ditt bestemme hvilke interesseaktiviteter du får delta på? Hvorfor skal elever sammensveises på grunnlag av kjønn, og hvorfor skal dette skje i regi av skoen og ikke noe de ordner privat? Skolen skal tross alt prøve å utvikle barns refleksjonsevne, så at de "valgte dette selv" er vel helt uinteressant.

Endret av Jens Even
  • Liker 2
Skrevet (endret)
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har hver enkelt elev fått bestemme hvilken aktivitet de skal være med på selv er det jo ikke noe problem. Da var de jo egentlig ikke delt opp i grupper ut ifra kjønn i utgangspunktet, det bare ble sånn :)

Og jenter og gutter kan like forskjellige ting, men de må ikke. Jeg likte å spille som liten, og synes enda det er gøy som voksen. Fletting og pynting syntes jeg derimot var uinteressant til langt utpå ungdomsskolen, når jeg virkelig fikk øynene opp for det motsatte kjønn og ville inponere 😏

Endret av heipådegsann
Skrevet
6 minutter siden, SesameStreet said:

Min sønn ville som sagt blitt snurt over at han ville blitt utestengt fra jentenes aktiviteter.

Hæ? En ting er at det er mange jenter som liker spilling, men det er da ingen gutter som liker sminking!? Hvis de er ikke homoer da.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Å dele klassene etter kjönn er i mine öyne uproblematisk, når det gjöres for å bedre miljöet etc. Det som imidlertid er dypt problematisk er aktivitetene disse barna skal gjöre. 

11 år gamle jenter skal altså fortelles at de ikke er pene nok, men må sminke seg for å väre det. De skal også läre at de skal väre fokusert på sitt utseende, ikke hva de kan eller er, men hvordan de ser ut. 

Guttene får lov å väre aktive og gjöre ting som ikke har noe med utseende å gjöre.

Argumentet om at «de har valgt det selv» er helt hinsides. Vi snakker om BARN - og barn får ikke lov til å velge «alt» selv. Så vidt jeg skjönner av artikkelen så var målet å skape/bevare bånd på tvers av klasser. Da er det i SKOLENs regi, og det er faktisk skolen som bestemmer hvilke aktiviteter som skal gjöres. At lärere er villige til å bygge opp under at jenter skal väre pyntedokkene hvor utseende er det viktigste er for meg helt hinsides. De - lärerne - burde jo legge opp til aktiviteter i begge gruppene som var nettopp aktiviteter - hvor barna kan gjöre andre ting enn til vanlig, hvor de kan knytte bånd på tvers. Her har de voksne fullstendig abdisert og tvinger gjennom et syn på hhv jenter og gutter som ikke ser på de som individer, men derimot som grupper. 

Jeg hadde blitt så provosert hvis mitt barn hadde kommet hjem med noe sånt - det er ikke skolens oppgave å bygge opp under usunne idealer om at jenter er sånn og gutter er sånn. Skolen skal tilrettelegge for at alle barn skal kunne nå sitt potensial - og da skal ikke jentene tvinges inn i en sminkedokkerolle som 11-åringer, og guttene skal heller ikke måtte väre «bråkebötter». 

Trist at utviklingen har blitt sånn og veldig trist at vi har lärere som ikke evner å se lenger enn sin egen nesetipp. 

Endret av regine
  • Liker 17
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Da synes jeg det er litt merkelig at voksne, heterofile menn benytter enhver anledning til å kle og sminke seg som kvinner. For det gjør de.

• Liker 2
Skrevet (endret)
1 minutt siden, Brannslangen skrev:

men det er da ingen gutter som liker sminking!? 

Jo, det er det. Også?

Endret av SesameStreet
  • Liker 6
Skrevet
1 minutt siden, T-Rex said:

Da synes jeg det er litt merkelig at voksne, heterofile menn benytter enhver anledning til å kle og sminke seg som kvinner.

LOL! Er du forvirret eller noe?

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...