Gå til innhold

Vil utvide ordningen for søndagsåpne butikker

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://www.oblad.no/nyhet/butikk/forbruker/vil-utvide-ordningen-for-sondagsapne-butikker/s/5-68-352040

I fjor ble det bestemt at det skulle settes ned et utvalg som skulle utrede spørsmål om søndagsåpne butikker. Denne høsten er arbeidet gjort og torsdag ble innstillingen overrakt kulturminister Linda Hofstad Helleland (H).

Der kommer det frem at utvalget, som ledes av Erling Lae, ønsker flere endringer av dagens løsning.Utvalget har samlet seg om en løsning med tre hovedelementer:

• Begrensningen på 100 kvadratmeter for kiosker og dagligvarebutikker bør økes til 150 kvadratmeter, samt at butikker som selger husflid og suvenirer også bør inkluderes

• Andre butikker på 150 kvadratmeter eller mindre får lov til å holde åpent på vanlige søndager mellom klokka 13:00-19:00, i tillegg til enkelte helligdager. Dagligvarebutikken skal derimot ha samme åpningstider som i dag

• Unntaket for typiske turiststeder føres videre med departementet som forvalger, men også slike steder må holde stengt på enkelte helligdager

=====

Dette blir veldig komplisert. Hvorfor ikke la butikkene holder åpen når de selv ønsker?

Anonymkode: 3b4c0...6ea

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har alle godt av en dag i uka hvor færrest mulig butikker er åpne. Det er nok stress de andre dagene i uka. Vi trenger å slappe av mer.

Anonymkode: 86d67...db1

• Liker 3
Skrevet

Da blir det ramaskrik fra aleneforsørgere. Da krever de kveldsåpne barnehager. Men sfo hyler de ikke om. En 6 åring kan være hjemme alene 13-19 mens mor/far er på jobb. Sant. 

Skal butikker utvides, så krever de døgnåpne barnehager, men da må sfo også ha døgnåpent. Kan ikke samfunnet bare lage heldøgns internater da? Så kan de se foreldrene annenhver helg 😊 Jobb er viktigst vet dere 😉

Anonymkode: ff55d...b8f

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har alle godt av en dag i uka hvor færrest mulig butikker er åpne. Det er nok stress de andre dagene i uka. Vi trenger å slappe av mer.

Er det ikke frivillig å handle på,søndag?

• Liker 4
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke frivillig å handle på,søndag?

Hvis det hadde vært reelt frivillig å jobbe på søndager også.

Jeg bor i et land hvor alle vi som er "rike" har helgefri. Men heldigvis for oss er det mange som tjener såpass lite at de må jobbe også i helgene. Slik at vi kan få utført alt mulig av tjenester, i tillegg til å shoppe, når som helst.

Søndagsåpne butikker er et steg i den retningen. 

• Liker 1
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker said:

https://www.oblad.no/nyhet/butikk/forbruker/vil-utvide-ordningen-for-sondagsapne-butikker/s/5-68-352040

I fjor ble det bestemt at det skulle settes ned et utvalg som skulle utrede spørsmål om søndagsåpne butikker. Denne høsten er arbeidet gjort og torsdag ble innstillingen overrakt kulturminister Linda Hofstad Helleland (H).

Der kommer det frem at utvalget, som ledes av Erling Lae, ønsker flere endringer av dagens løsning.Utvalget har samlet seg om en løsning med tre hovedelementer:

• Begrensningen på 100 kvadratmeter for kiosker og dagligvarebutikker bør økes til 150 kvadratmeter, samt at butikker som selger husflid og suvenirer også bør inkluderes

• Andre butikker på 150 kvadratmeter eller mindre får lov til å holde åpent på vanlige søndager mellom klokka 13:00-19:00, i tillegg til enkelte helligdager. Dagligvarebutikken skal derimot ha samme åpningstider som i dag

• Unntaket for typiske turiststeder føres videre med departementet som forvalger, men også slike steder må holde stengt på enkelte helligdager

=====

Dette blir veldig komplisert. Hvorfor ikke la butikkene holder åpen når de selv ønsker?

Sånn som dagligvare bransjen drives nå med gratisarbeider osv så er det definitivt ikke riktig å la butikker utvide åpningstiden sin. Her må det ryddes opp før dagligvarekjedene får lov til å etablere tilbudet sitt myntet på gratis arbeidskraft.

Anonymkode: cb152...42e

• Liker 1
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Da blir det ramaskrik fra aleneforsørgere. Da krever de kveldsåpne barnehager. Men sfo hyler de ikke om. En 6 åring kan være hjemme alene 13-19 mens mor/far er på jobb. Sant. 

Skal butikker utvides, så krever de døgnåpne barnehager, men da må sfo også ha døgnåpent. Kan ikke samfunnet bare lage heldøgns internater da? Så kan de se foreldrene annenhver helg 😊 Jobb er viktigst vet dere 😉

Vel slapp av. NAvVordner det da bare sånn at de putter flere gratisarbeidere og tiltakstreller inn i disse barnehagene så de også kan møte den utvidede åpningstiden. VINN VINN CACHING.

Anonymkode: cb152...42e

• Liker 1
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker said:

Bullshit. Dette er en av de to eneste dagene i uken der jeg faktisk har god tid til å handle og gjøre slike ting for alle de andre dagene er fylt opp av jobb, trening og alt annet styr. Jeg skulle gjerne kunne gått ut og slappet av med en handletur på søndagen fremfor å måtte stresse med å rekke det alle andre dager.

32 minutter siden, stan said:

Jeg bor i et land hvor alle vi som er "rike" har helgefri. Men heldigvis for oss er det mange som tjener såpass lite at de må jobbe også i helgene. Slik at vi kan få utført alt mulig av tjenester, i tillegg til å shoppe, når som helst.

Søndagsåpne butikker er et steg i den retningen. 

Så fint at det faktisk er det da :) Og du er klar over at det finnes mange yrker der det faktisk ikke er frivillig? Sykepleiere, kokker, bussjåfører og ganske mange flere. Jeg kjenner veldig mange studenter som er helt desperat etter å få seg jobb, men det er totalt umulig med 400 søkere på enkle butikkjobber. Søndagsåpne butikker hadde vært et steg i riktig retning rundt å skape flere jobber for studenter.

Anonymkode: 2a67d...795

• Liker 3
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det slik i land som har søndagsåpne butikker, at de må ha kveldsåpne barnehager? Hvor mange er det som må jobbe i helgene hvis butikkene skal ha åpent? I dag jobber jo tusenvis av mennesker i bl.a helsevesenet og vegvesenet både netter og helger, uten at det har ført til at barnehagene må være åpne om natta eller på lørdager.

Jeg ser ikke hvordan kveldsåpne butikker skal gjøre så voldsom skade. Det er praktisk og det kan gi mer arbeid til f.eks studenter.

• Liker 3
Skrevet

Etter å ha bodd i Danmark er det en del ting i Norge jeg ikke lenger ser problemet med. En av de tingene er søndagsåpne butikker. Jeg ønsker det velkommen! 

Anonymkode: ebdad...80a

• Liker 1
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

fint at det faktisk er det da :) Og du er klar over at det finnes mange yrker der det faktisk ikke er frivillig? Sykepleiere, kokker, bussjåfører og ganske mange flere. Jeg kjenner veldig mange studenter som er helt desperat etter å få seg jobb, men det er totalt umulig med 400 søkere på enkle butikkjobber. Søndagsåpne butikker hadde vært et steg i riktig retning rundt å skape flere jobber for studenter

Ønsker du å jobbe på søndager? Hvorfor er det helt greit at andre gjør det? Bare fordi noen er nødt, betyr ikke at det er bra. 

Når det gjelder studenter er samfunnet mye bedre tjent med at de bruker tiden til å studere, ikke å jobbe. 

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, stan skrev:

Da bør vi vel strengt tatt ha lørdagsstengte butikker også så butikkansatte får skikkelig helgefri.

Men, hvorfor er det OK at de som jobber i matbutikker mindre enn 100kvm, og hagesentre, bensinstasjoner og restauranter, jobber på søndag?

• Liker 1
Skrevet
59 minutter siden, stan said:

Ønsker du å jobbe på søndager? Hvorfor er det helt greit at andre gjør det? Bare fordi noen er nødt, betyr ikke at det er bra. 

Når det gjelder studenter er samfunnet mye bedre tjent med at de bruker tiden til å studere, ikke å jobbe. 

Jeg tror du må ta det argumentet der og pent stappe det langt opp bak da jeg i flere år har jobbet på søndager allerede. Og nei, mange studenter er veldig bra tjent med å bruke litt ar helgen på å jobbe, men det er ekstremt mange som har lyst på jobb som ikke får det.

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Bullshit. Dette er en av de to eneste dagene i uken der jeg faktisk har god tid til å handle og gjøre slike ting for alle de andre dagene er fylt opp av jobb, trening og alt annet styr. Jeg skulle gjerne kunne gått ut og slappet av med en handletur på søndagen fremfor å måtte stresse med å rekke det alle andre dager.

Så fint at det faktisk er det da :) Og du er klar over at det finnes mange yrker der det faktisk ikke er frivillig? Sykepleiere, kokker, bussjåfører og ganske mange flere. Jeg kjenner veldig mange studenter som er helt desperat etter å få seg jobb, men det er totalt umulig med 400 søkere på enkle butikkjobber. Søndagsåpne butikker hadde vært et steg i riktig retning rundt å skape flere jobber for studenter.

Det er jo ikke det fordi  butikkstilling ikke lenger er et lønnet yrke, men noe som erstattes av folk i arbeidspraksis. Samfunnet vårt går i retning av å prøve å kutte kostnader til privat næringsliv.

Anonymkode: 2956b...0e7

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, linsejesus skrev:

Er det slik i land som har søndagsåpne butikker, at de må ha kveldsåpne barnehager? Hvor mange er det som må jobbe i helgene hvis butikkene skal ha åpent? I dag jobber jo tusenvis av mennesker i bl.a helsevesenet og vegvesenet både netter og helger, uten at det har ført til at barnehagene må være åpne om natta eller på lørdager.

Jeg ser ikke hvordan kveldsåpne butikker skal gjøre så voldsom skade. Det er praktisk og det kan gi mer arbeid til f.eks studenter.

Igjen - ingen får jobb i butikk lenger. Selv om behovet for bemanning fortsatt er der så går det ikke an å lønne de ansatte fordi mye av bransjen subsidieres av NAV.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er jo ikke det fordi  butikkstilling ikke lenger er et lønnet yrke, men noe som erstattes av folk i arbeidspraksis. Samfunnet vårt går i retning av å prøve å kutte kostnader til privat næringsliv.

Så da skal vi generelt sett bare slutte å lage nye stillinger siden de bare fylles opp av folk i arbeidspraksis uansett? Mener du dette er en bedre løsning?

Skrevet

Og når det nå skal ryddes opp i NAV så sier det seg selv at butikkene kommer til til å miste mye av grunnlaget sitt for drift. Det betyr dyrere varer for forbrukerne, og spesielt om de også skal utvide åpningstiden. Veldig mange av dere har ikke anelse om hva søndagsåpent har å si

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror du må ta det argumentet der og pent stappe det langt opp bak da jeg i flere år har jobbet på søndager allerede. Og nei, mange studenter er veldig bra tjent med å bruke litt ar helgen på å jobbe, men det er ekstremt mange som har lyst på jobb som ikke får det.

Du har fine argumenter. Men jeg tolker deg dit hen at du synes det er dritt å jobbe på søndager. Og at du er såpass bitter på grunn av dette at du vil at alle andre skal ha det like dritt.

Men det er jo mulig jeg tolker deg feil?

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så da skal vi generelt sett bare slutte å lage nye stillinger siden de bare fylles opp av folk i arbeidspraksis uansett? Mener du dette er en bedre løsning?

Ja? Mener du at samfunnet har råd til å drive et næringsliv på ulønnet arbeidskraft? Du mener at tapt skatteinntekter og økte offentlige utgifter til butikkbransjen er bærekraftig?

Skrevet

Jeg jobber i ett land der det er søndagsåpent. Butikkene stenger noe tidligere enn ellers i uka. Ikke noe snakk om døgnåpne barnehager eller at verden går under fordi man må jobbe en søndag. Selv jobber jeg nesten hver eneste lørdag og søndag. Mannen min som har to barn jobber annenhver lørdag og annenhver søndag, men jommen fikk han hverdagen til å gå rundt før han møtte meg også, rart det der....

Nordmenn krisemaksimerer denne søndagshandelen noe vanvittig, jeg skjønner ikke hva de er så redde for? Hundretusener av andre arbeidere jobber helgedager, helsevesenet, bussjåfører, de som jobber med vann og kloakk, alt mulig rart... Og de har også barn og familier, de er neppe barnløse hele gjengen.

Anonymkode: d6bcd...0a5

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...