Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 

Jeg er etter IVf behandling (fryseforsøk) endelig gravid. Herlig! 

Men jeg blir litt stresset når jeg får beskjed om at mine HCG-nivåer er for høye. De er bekymret. Min første blodprøve 12/13 dager etter innsetting var på ca 500 og to dager etterpå på ca 1100. Er det veldig høyt? Kan jeg ha veldig mye større sjanse for Downs? Veldig bekymret....

Dame 33 år, men eggene som ble brukt var rundt 30 år. 

Anonymkode: 27a58...ad2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor mange befruktede egg som ble satt inn? 

Skrevet

Jeg har en tabell som viser hcg nivå i ulike svangerskapsuker. Den er ikke på norsk, men kan oversette for deg. 

3 uker:  5-50 mIu

4 uker: 5-425 mIu

5 uker: 20-7300 mIu

6 uker: 1080- 56000 mIu

7-12 uker: 7650- 290.000 mIu

13-16 uker: 13.300- 250.000 mIu

17-24 uker: 4000- 165.000 mIu

som du ser, det er store variasjoner. 

Skrevet

Hei. 

Tusen takk for svar. Jeg fikk satt inn to egg. Vet det kan tvillinger, men det er jo liten sjanse. Det er jeg ikke redd for. Er derimot livredd for Downs....

Og er det mulig at jeg og mannen eventuelt klarte å bli gravid selv rett før innsett, og at vi dermed er lenger på vei ( og at verdiene derfor er mer normale)? 

Skrevet
1 time siden, Mary2017 skrev:

Jeg har en tabell som viser hcg nivå i ulike svangerskapsuker. Den er ikke på norsk, men kan oversette for deg. 

3 uker:  5-50 mIu

4 uker: 5-425 mIu

5 uker: 20-7300 mIu

6 uker: 1080- 56000 mIu

7-12 uker: 7650- 290.000 mIu

13-16 uker: 13.300- 250.000 mIu

17-24 uker: 4000- 165.000 mIu

som du ser, det er store variasjoner. 

Takk for det. Ser det er store variasjoner. Men jeg har jo verdier som er på uke 5, men siden jeg har prøverør så vet jeg jo at jeg ikke er mer enn uke 4..... Skjønner ikke hvordan det går Ann.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei. 

Tusen takk for svar. Jeg fikk satt inn to egg. Vet det kan tvillinger, men det er jo liten sjanse. Det er jeg ikke redd for. Er derimot livredd for Downs....

Og er det mulig at jeg og mannen eventuelt klarte å bli gravid selv rett før innsett, og at vi dermed er lenger på vei ( og at verdiene derfor er mer normale)? 

Det er mer sannsynlig at økt hcg antyder tvillinger enn at det antyder down syndrom. 

Visste du at trippeltesten (brukt for å avdekke risiko for down syndrom), der hcg og to andre stoffer måles i mors blod, er så unøyaktig at den knapt brukes i Norge? Hcg-nivået alene kan ikke fortelle noe som helst om evt trisomier eller andre genetiske avvik hos fosteret.

Anonymkode: 22926...a28

• Liker 1
Skrevet

Jeg holder en knapp på tvillinger. Det er mer sannsynlig siden du har satt inn to egg, en at det er høy HCG pga kromosomfeil. Du skal vel på en ultralyd snart siden du er ivf? :) 

Anonymkode: 930ad...636

• Liker 3
Skrevet

Det er nok fordi begge har festet seg. Hadde hcg på over 800 i uke fire. Det var to stykker. 

Anonymkode: 84df0...6f0

• Liker 1
Skrevet

Mest sannsynlig er alt bra, og kanskje er det tvillinger som de andre nevner.

Jeg hadde også altfor rask HCG stigning. Det viste seg å dessverre å være blæremola. Men det er veldig sjeldent. 

Anonymkode: 8f26e...a88

Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mest sannsynlig er alt bra, og kanskje er det tvillinger som de andre nevner.

Jeg hadde også altfor rask HCG stigning. Det viste seg å dessverre å være blæremola. Men det er veldig sjeldent. 

Anonymkode: 8f26e...a88

Å, så synd. Beklager.

Hva er blæremola? 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg holder en knapp på tvillinger. Det er mer sannsynlig siden du har satt inn to egg, en at det er høy HCG pga kromosomfeil. Du skal vel på en ultralyd snart siden du er ivf? :) 

Anonymkode: 930ad...636

Håper det! Jeg skal på ul i uke 6, men tror jo ikke de kan se om det er Downs så tidlig. Kan de se om det er tvillinger eller ei da? 

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei. 

Jeg valgte også prøverør i utlandet, men pga andre årsaker. 2 normale graviditeter og fødsler før. Ble satt inn 2 befruktede egg, gentestet. 12 dpo jeg hadde 645 hcg, og 16 dpo 4500. Ingen negative tanker. :)

Gleder meg til ultralyd neste uke, uke 6. 

Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Håper det! Jeg skal på ul i uke 6, men tror jo ikke de kan se om det er Downs så tidlig. Kan de se om det er tvillinger eller ei da? 

Ja, da kan du se om det er en eller 2 egg som har festet seg. :)

Skrevet

Det høres jo mer ut som dobbel lykke for deg😊

Kan det være at du har mistolket de som undersøkte deg, at de ikke var bekymret? Jeg var slik selv som prøvere og mistet mange ganger. Uansett nyhet tok jeg det negativt, for jeg var så redd for å bli skuffet igjen. 

Først i uke 26, torte jeg å slippe jubelen løs.

Anonymkode: 0d475...7f5

• Liker 1
Skrevet

TS, hvordan går det med deg?

Jeg var på min første ultralyd i dag, og det er tvillinger.

Min hcg var 645, 12 dpo.

Skrevet

Dytter.

Anonymkode: ddb49...d01

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...