AnonymBruker Skrevet 16. desember 2017 #1 Skrevet 16. desember 2017 Tar denne anonym. Jeg har aldri hatt egen katt før, så visste fint lite hva jeg hadde med å gjøre. Den katten jeg fikk, var en langhåret søt liten kattunge på 8 uker. Katten var spinnvill, sprang frem og tilbake og bet meg når jeg sov om natten så jeg løste problemet med å ha kattungen på badet i 7 timer. Må minne på at jeg ble syk rundt da katten ble 1 måned gammel og slet veldig med formen min og tålte mindre lyd og måtte dra frem og tilbake på sykehus, så han ble dessverre alene i boligen noe, men hadde hele boligen, men jeg forsøkte mitt beste å aktivisere katten igjennom lek og moro, men dette var en hyperaktiv katt så etter en hel dag med løp og herjing så skulle jeg prøve en annen metode, å legge katten ned på gulvet med hendene mykt på hodet i et forsøk på å roe ned katten, noe som jeg fikk vondt av å se så jeg stoppet egentlig med en gang. Saken er den, at jeg nøs veldig høyt innen de 10 sekundene katten ble holdt nede, og jeg tenker på den tiden hele tiden om katten tok en slags skade av det. Etter at jeg nøs og hold katten nede fikk jeg så dårlig samvittighet at jeg holdt nesten på å gråte, så jeg ga den mye god mat og godteri og fant frem favoritt leken. Men jeg klarer enda ikke å gi slipp på det faktum at jeg hadde katten nede for å roe ned selv om det var på en myk og forsvarlig måte så kjenner jeg enda den dårlige følelsen jeg hadde når jeg gjorde det jeg gjorde. Nå, når katten er 1,5 år gammel så virker han som en ellers helt normal katt, går inn og ut, spiser og ligger å kose på fanget mitt og har vært på dobbel veterinær sjekk bare for å se om alt er som det skal være. Elsker mage kos og når jeg henter børsten for å ta vekk flokene så strekker han seg ordentlig godt. Så spørsmålet mitt, er det slemt av meg det jeg har gjort? 7timer på badet og når den var alene mens jeg var frem og tilbake på sykehus? Hadde jo selvfølgelig noen til å passe katten når jeg ikke var der, og på de verste dagene så overnattet passerne i gjesterommet for at katten ikke på noen måte skulle være lengre alene en den måtte. I det jeg skriver dette så ligger katten på rygg og sover søtt, og jeg den hønemor jeg er så er jeg så redd for å gjøre noe som helst galt eller feil at jeg får magesår. Håper på ordentlige svar her Anonymkode: 3255f...286
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2017 #2 Skrevet 16. desember 2017 Det eneste jeg ser her som er gjort feil, er at du overtok katten fire uker for tidlig. De skal helst være passert 12 uker. At katten har sitt eget rom om natta er greit. At du ble syk kunne du ikke gjøre noe med, og gjorde det beste ut av situasjonen ved kattepass. Du forsøkte knep for å roe katten, men stoppet når du så det ikke fungerte. Du har en trygg katt som stoler nok på deg til å la deg kose magen (de fleste katter liker ikke det), som nyter pelsstell og som helt klart får god omsorg hos deg. Gi deg selv en klapp på skulderen - du har gjort en god jobb. Fortsett sånn! Anonymkode: 78cbc...e78 18
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2017 #3 Skrevet 16. desember 2017 Du burde skaffet deg mer info om katt før du skaffet deg en, det reagerer jeg på. Ellers bør kattunger være 12 uker før de flytter fra mor, men det får du jo ikke gjort noe med nå. Men, du sier den er hyperaktiv. Ja så klart er den hyperaktiv. Det er da bare en kattunge. Å den vil kunne få sånne raptuser til den er året. Det får du faktisk ikke gjort noe med, å du skal da ikke holde nede hodet til pus, så ikke gjør det igjen. Anonymkode: 365b8...a30 2
Nuttery Skrevet 16. desember 2017 #4 Skrevet 16. desember 2017 Bare tenk på det slik: kattunger er barn. Barn er gærne. Det er helt normalt at den er sånn. Da jeg hadde kattunge (ca 1 mnd gammel den også, vi fant ikke kattemor) var det utrolig slitsomt. Jeg gjorde også som deg og satt den på badet på natten, dog ikke like lenge som 7 timer. Holdt på å bli gal. Du har nok ikke skadet den Jeg holder også min katt nede i dag hvis den er helt rabiat. Det hender. Jeg nekter å tro at den tar skade av det. 2
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2017 #5 Skrevet 16. desember 2017 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du burde skaffet deg mer info om katt før du skaffet deg en, det reagerer jeg på. Ellers bør kattunger være 12 uker før de flytter fra mor, men det får du jo ikke gjort noe med nå. Men, du sier den er hyperaktiv. Ja så klart er den hyperaktiv. Det er da bare en kattunge. Å den vil kunne få sånne raptuser til den er året. Det får du faktisk ikke gjort noe med, å du skal da ikke holde nede hodet til pus, så ikke gjør det igjen. Anonymkode: 365b8...a30 Har du lest hele HI? Ts har nå en 1.5 år gammel trygg og veltilpasset katt ut fra det jeg kan se. Anonymkode: 78cbc...e78 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2017 #6 Skrevet 16. desember 2017 Hjelpes, om dette hendte for over ett år siden, og katta er en kjærlig kosepus nå. Da tenker jeg at du skal la dette gå...... Du har virkelig behov for terapi om du har slike oppheng i livet ditt. Men mind you, ikke offentlig terapi, da jeg ikke ønsker at mine skattepenger går til å behandle folk som skaper problemer for seg selv. Anonymkode: 5f6e1...1f3 2
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2017 #7 Skrevet 16. desember 2017 23 minutter siden, Nuttery skrev: Bare tenk på det slik: kattunger er barn. Barn er gærne. Det er helt normalt at den er sånn. Da jeg hadde kattunge (ca 1 mnd gammel den også, vi fant ikke kattemor) var det utrolig slitsomt. Jeg gjorde også som deg og satt den på badet på natten, dog ikke like lenge som 7 timer. Holdt på å bli gal. Du har nok ikke skadet den Jeg holder også min katt nede i dag hvis den er helt rabiat. Det hender. Jeg nekter å tro at den tar skade av det. Når gamlekatten en gang i blant (to ganger i året eller så?) satt i leggen/låret mitt med tenner og klør og ikke lot seg stagge, tok jeg den i nakkeskinnet til den slapp. Skadeavvergende tiltak er tillatt 😉 Katter kan ha episoder der de er fullstendig psyko de også, og da gjør man det man må for å unngå skade. Så lenge katten får god omsorg ellers, tar den ikke skade av det. Anonymkode: 78cbc...e78
Gjest NotNaomi Skrevet 16. desember 2017 #8 Skrevet 16. desember 2017 Slapp av TS. Katten ser da virkelig ut til å ha det bra. Glem hele greia. Det var jo ikke bra det du gjorde , men vi gjør da feil alle mann. Legg det nå bak deg.
Nuttery Skrevet 16. desember 2017 #9 Skrevet 16. desember 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når gamlekatten en gang i blant (to ganger i året eller så?) satt i leggen/låret mitt med tenner og klør og ikke lot seg stagge, tok jeg den i nakkeskinnet til den slapp. Skadeavvergende tiltak er tillatt 😉 Katter kan ha episoder der de er fullstendig psyko de også, og da gjør man det man må for å unngå skade. Så lenge katten får god omsorg ellers, tar den ikke skade av det. Anonymkode: 78cbc...e78 Jeg tar den også i nakkeskinnet. Jeg opplever det som mest "skånsomt" mot katten når den uansett må roes ned. En kjapp måte å avverge situasjonen - katten blir jo helt paralysert. Tar så klart ikke å løfter den etter nakkeskinnet eller drar den hardt på noen måte. Katteunger paralyseres jo når kattemor tar de etter nakkeskinnet, så jeg tror det blir litt samme greia. Det er en enkel måte å si "stopp" til katten på en måte den selv forstår.
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2017 #10 Skrevet 16. desember 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Har du lest hele HI? Ts har nå en 1.5 år gammel trygg og veltilpasset katt ut fra det jeg kan se. Anonymkode: 78cbc...e78 Har jeg sagt noe om at katten er skada? Nei. Eneste jeg reagerte på er hvor lite info folk skaffer seg før de skaffer seg dyr Anonymkode: 365b8...a30
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2017 #11 Skrevet 16. desember 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Det eneste jeg ser her som er gjort feil, er at du overtok katten fire uker for tidlig. De skal helst være passert 12 uker. At katten har sitt eget rom om natta er greit. At du ble syk kunne du ikke gjøre noe med, og gjorde det beste ut av situasjonen ved kattepass. Du forsøkte knep for å roe katten, men stoppet når du så det ikke fungerte. Du har en trygg katt som stoler nok på deg til å la deg kose magen (de fleste katter liker ikke det), som nyter pelsstell og som helt klart får god omsorg hos deg. Gi deg selv en klapp på skulderen - du har gjort en god jobb. Fortsett sånn! Anonymkode: 78cbc...e78 Takk for kommentar ser jo selv at 8 uker var litt lite, men de forrige eierne var litt desperate å få gitt vekk kattungene så jeg følte jeg måtte bare ta den da. Nå er jeg frisk og er ikke så ofte på sykehus som jeg var, så nå har vi det koselig begge to. Han får også nå sove med meg i sengen om natten og det er bare kos nå. Jeg har lest meg litt mer om katter og vet litt mer en det jeg gjorde, katten går på veterinær for og er på helsesjekk hvert år for å se om alt er som det skal være. Kommentaren din hjalp veldig Anonymkode: 3255f...286 3
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2017 #12 Skrevet 16. desember 2017 12 timer siden, Nuttery skrev: Jeg tar den også i nakkeskinnet. Jeg opplever det som mest "skånsomt" mot katten når den uansett må roes ned. En kjapp måte å avverge situasjonen - katten blir jo helt paralysert. Tar så klart ikke å løfter den etter nakkeskinnet eller drar den hardt på noen måte. Katteunger paralyseres jo når kattemor tar de etter nakkeskinnet, så jeg tror det blir litt samme greia. Det er en enkel måte å si "stopp" til katten på en måte den selv forstår. Jeg tror egentlig man sier 'jeg er sterkere enn deg og kan lett kverke deg' med den manøveren overfor en voksen katt, men det spiller egentlig liten rolle så lenge man slipper legevakta for brodering 😂 Anonymkode: 78cbc...e78
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2017 #13 Skrevet 17. desember 2017 Jeg reagerer på at så mange her bruker fysisk makt på den ene eller andre måten for å stagge kattene sine. Dere har tydeligvis ikke lært opp kattene deres skikkelig. Alle katter jeg har hatt fra de var kattunger har aldri bitt eller klort. Den eneste som hadde en periode med å bite var en som ble omplassert som 9mnd og han har sluttet med det nå. Katter kan lære å forstå at du misliker det de gjør ved språk/ lyder. Etterhvert lærer dem at det ikke kommer noe godt ut av å bite og klore On 12/16/2017 at 8:56 AM, AnonymBruker said: Du har en trygg katt som stoler nok på deg til å la deg kose magen (de fleste katter liker ikke det), som nyter pelsstell og som helt klart får god omsorg hos deg. Gi deg selv en klapp på skulderen - du har gjort en god jobb. Fortsett sånn! Anonymkode: 78cbc...e78 Etter min erfaring virker dette å ha mer med personlighet og preferanse blant katter å gjøre- enn tillit. Noen liker å bli strøket på magen, andre ikke. Anonymkode: 5aa31...608
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2017 #14 Skrevet 17. desember 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg reagerer på at så mange her bruker fysisk makt på den ene eller andre måten for å stagge kattene sine. Dere har tydeligvis ikke lært opp kattene deres skikkelig. Alle katter jeg har hatt fra de var kattunger har aldri bitt eller klort. Den eneste som hadde en periode med å bite var en som ble omplassert som 9mnd og han har sluttet med det nå. Katter kan lære å forstå at du misliker det de gjør ved språk/ lyder. Etterhvert lærer dem at det ikke kommer noe godt ut av å bite og klore Etter min erfaring virker dette å ha mer med personlighet og preferanse blant katter å gjøre- enn tillit. Noen liker å bli strøket på magen, andre ikke. Anonymkode: 5aa31...608 Du har tydeligvis aldri hatt en fem kilos rabiat hannkatt hengende i leggen etter tennene. Katten gjorde det tre-fire ganger, jeg aner ikke hvorfor. Han var ellers en veltilpasset og trygg katt, kjærlig og morsom. Mulig det var noen signaler jeg gikk glipp av, for alle gangene var det når vi så på tv om kvelden. Og jeg hadde da to alternativer - stoppe ham med makt eller ende på legevakten for sying og stivkrampesprøyte. Sånn blir det av og til. Anonymkode: 78cbc...e78
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå