Gå til innhold

Herpes i underlivet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nettopp fått påvist herpes i underlivet. Har googlet meg ihjel og er selvsagt skremt nå.. leser at det første utbruddet kan vare i opp til 4 uker?? Vet ikke om jeg klarer slik smerte så lenge.. Jeg har fått valtrex eller hva det heter, og har fått tatt tre piller av kuren. Smører med en krem som skal være bedøvende. Fremdeles er det så vondt at jeg gråter når jeg må tisse, og jeg har vonde lymfeknuter i lysken. I tillegg har jeg virkelig fått en psykisk knekk, føler meg ekkel og er sint og lei meg. Hadde jeg visst hvor ille dette er så skulle jeg aldri ligget med noen, i alle fall ikke uten kondom.. skulle ønske det var mye mer fokus på denne kjønnssykdommen, den er jo livslang og helt utrolig smertefull. 

Uansett, lurer på om noen har erfaringer? Går det virkelig 4 uker før jeg kan tisse skikkelig? Noen beroligende ord? Gråter av tanken på å måtte gå med dette i flere uker, er helt utslitt etter 3-4 dager med smerter.. er så frustrerende å ikke få gjort noe så enkelt som å tisse uten å få grusomt vondt 😭 Og ja jeg fikk jo snakket med legen, men ble så sjokkert at jeg gråt og klarte ikke å tenke på hva som er lurt å spørre om.

Anonymkode: 07626...f5d

Skrevet

To venninner av meg har hatt det, men kun et utbrudd hver. Så tror du kan være heldig og at det bare skjer denne ene gangen? 

Hun ene fikk det en gang for tolv år siden og har aldri hatt problemer igjen, hun andre for to år siden, og så langt ingen nye utbrudd. Bare å bite tenna sammen! 

• Liker 1
Skrevet

Herlighet jente, du må ringe legen å få han til å skrive ut en skikkelig bedøvelseskrem som du tar på et par minutter før du går på do å tisser. Slik som det er nå torturerer du deg selv. Eventuelt en herpes kur og.

Anonymkode: 0d55c...d90

• Liker 2
Skrevet

Hei. :)

Jeg har hatt ett utbrudd for 11 år siden. Det var veldig vondt, men jeg fikk nå slike piller og krem jeg skulle smøre på. Hos meg gikk det over i løpet av en uke. Var full av sår, men ikke rundt urinrøret og jeg hadde ikke slike lymfeknuter som du beskriver. Jeg brukte i tillegg en salve som jeg smurte på bare for å unngå at voksende hårstubbet stakk i sårene. 

Likevel var jeg heldig. Jeg fikk det ene utbruddet, og aldri igjen. Det er ikke alle som blir så hardt rammet. Noen plages fryktelig mye, men de fleste har bare utbrudd en gang eller to. Førstegangsutbruddet pleier gjerne å være det verste utbruddet også. 

Husk at på nett er alle skrekkhistoriene. Det er slett ikke sånn at du garantert blir plaget i fire uker og dermed igjen og igjen senere. Jeg har heller aldri smittet noen, så hos meg ligger viruset helt latent i kroppen og plager meg absolutt ikke. 

Og før noen spør hvordan jeg vet jeg ikke har smittet noen, så er den eneste jeg har hatt sex med etter jeg hadde hatt herpes, min x gjennom 9 år. Har ikke hatt sex etter det ble slutt. 

Skrevet

Og et trøst er at det første utbruddet stort sett er det verste :) så hvis du skulle få flere er det på langt nær sikkert at det blir så ille som nå. 

God bedring!

Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Herlighet jente, du må ringe legen å få han til å skrive ut en skikkelig bedøvelseskrem som du tar på et par minutter før du går på do å tisser. Slik som det er nå torturerer du deg selv. Eventuelt en herpes kur og.

Anonymkode: 0d55c...d90

Herpes kur? Hun har jo fått valtrex, ikke noe annet å gi. 

Anonymkode: 56dec...bce

Skrevet

Been there. Gråt når jeg tisset, hadde vondt konstant i over en uke. Gikk fire uker før det var helt borte. Det blir bedre over tid, men akkurat nå må du nok bare holde ut. Jeg føler med deg.

Anonymkode: fcbc5...a4a

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hei. Leste  om en med utbrudd som løste dette med smerten ved å tisse, ved å tisse i en balje med vann. Ja altså ved å ha underlivet under vann mens hun tisset. Vannet gjorde det nærmest smertefritt, skrev hun. Tenkte: oj, så smart. Verdt å prøve ? Kanskje det hjelper å tisse med en svak dusjstråle mot underlivet også. Du kan jo sjekke det ut.

:klem::klem:

Endret av fjærestein
trengte ett komma
Skrevet

Helt enig. Det er alt for lite snakk om kjønnssykdommer. Bedre å lære om disse sykdommene og hvordan unngå dem enn å måtte gjennomgå dem !

Anonymkode: b131b...262

• Liker 2
Skrevet

TS her. Takk for svar! Har løst tisseproblemet med å smøre med xyloclain litt før jeg skal tisse, det lindrer litt. Satser på at siden jeg fikk valtrex innen bare et par dager så korter det ned tiden litt.. Haha, ville helst ikke tatovert det i pannen, men kommer absolutt til å opplyse fremtidige partnere og ta mine forhåndsregler, og det burde alle andre også, da hadde jeg sannsynligvis ikke sittet her med sykdommen😔 overraskende at herpes ikke er på listen av kjønnssykdommer man er pliktig til å opplyse om.. 

• Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet for krenkende utsagn.

Blod, mod

Skrevet
På 16.12.2017 den 1.06, AnonymBruker skrev:

Nettopp fått påvist herpes i underlivet. Har googlet meg ihjel og er selvsagt skremt nå.. leser at det første utbruddet kan vare i opp til 4 uker?? Vet ikke om jeg klarer slik smerte så lenge.. Jeg har fått valtrex eller hva det heter, og har fått tatt tre piller av kuren. Smører med en krem som skal være bedøvende. Fremdeles er det så vondt at jeg gråter når jeg må tisse, og jeg har vonde lymfeknuter i lysken. I tillegg har jeg virkelig fått en psykisk knekk, føler meg ekkel og er sint og lei meg. Hadde jeg visst hvor ille dette er så skulle jeg aldri ligget med noen, i alle fall ikke uten kondom.. skulle ønske det var mye mer fokus på denne kjønnssykdommen, den er jo livslang og helt utrolig smertefull. 

Uansett, lurer på om noen har erfaringer? Går det virkelig 4 uker før jeg kan tisse skikkelig? Noen beroligende ord? Gråter av tanken på å måtte gå med dette i flere uker, er helt utslitt etter 3-4 dager med smerter.. er så frustrerende å ikke få gjort noe så enkelt som å tisse uten å få grusomt vondt 😭 Og ja jeg fikk jo snakket med legen, men ble så sjokkert at jeg gråt og klarte ikke å tenke på hva som er lurt å spørre om.

Vet akkurat hvordan du har det. Trøsten jeg kan gi er at de første utbruddene er de verste. Min erfaring er at de ikke blir så smertefulle etterhvert. Valtrex har virket kjapt for meg så at du skal ha det sånn i flere uker virker litt mye. Psykisk var det også pyton. 

Skrevet

Aldri hatt det.. men revna under fødsel med eldste.. det som lindra tisdeproblemet da var litermål med vann mens jeg tissa. For da milder du ut den sterke konsenterte urinen :) gjerne ha grønnvask i vannet du heller. Så får du vasket dåsa skånsom samtidig :) lykke til! Å god bedring!

Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

overraskende at herpes ikke er på listen av kjønnssykdommer man er pliktig til å opplyse om.. 

Dessverre er den umulig å bli kvitt, men ikke dødelig, så da blir den heller dysset ned som ingenting. Leger generelt har heller ikke så mye greie på herpes. Mesteparten av smitten skjer når viruset drar helt ut i huden, uten at det blir sår. Du kan ha smitten eksen din. Spesielt menn merker sjelden at de blir smittet også smitter de kvinner (enklest å få det)

Anonymkode: a13c9...8ac

Skrevet

TS her. Funnet ut at det er type 1 jeg har fått gjennom munnsår på partner. Da kan jeg vel kanskje håpe at det blir få utbrudd i fremtiden, sånn i motsetning til om det var type 2? Synes kanskje det begynner å bli litt bedre nå, smører fremdeles ca 5 ganger for dag, men en del av sårene er begynt å bli gulere og jeg synes det klør litt. Begynner vel forhåpentligvis å gå over da? Skremmer meg fremdeles å lese om andre som har utbrudd 1 gang i mnd og i flere mnd, men klarer ikke å la være å lese heller.. er det også vanlig med mye utflod under utbrudd?

Annonse
Skrevet

Hei,
jeg har Herpes simplex virus 2. Fikk det etter oralsex. Første utbruddet kom raskt etter smitte og var smertefullt med store sårflater. Brukte Valtrex tbl. og Zovirax krem for å lindre smerte. Dette er snart 15 år siden. Siden den gang har jeg bare hatt tre mindre utbrudd i forbindelse med mens og influensa. Da er immunforsvaret vårt dårligere, og viruset bryter lettere ut igjen.
Da jeg fikk de siste utbruddene, startet jeg raskt opp med Valtrex (samme dag), noe som dempet dem betraktelig (ble bare som å få ett par små vonde kviser i motsetning til første utbrudd.)
Når det eventuelt kommer tilbake hos deg også, vil det være (omtrent) på samme sted f. eks. på kjønnsleppene eller inne i vulva ettersom viruset følger de samme nervebanene hver gang.
Ett godt tips er derfor å legge godt merke til hvordan det ser ut der nede nå hvis du orker, sånn at du kjenner underlivet ditt godt. På denne måten kan du raskere identifisere "hva og hvor" dersom du kjenner kløe eller brennende smerter seinere.
Det vil være lurt å ha en resept på Valtrex liggende som du kan hente ut og starte opp behandlingen raskt ved behov. Det vil ikke stoppe ett utbrudd, men dempe det litt.
Jeg pleier også alltid å ha med meg Valtrex når jeg reiser til varmere strøk, da varme kan trigge utbrudd.
Herpes er ikke noe å skamme seg over. Det er veldig mange som har det uten å snakke om det. Det er derfor så mange smittes også som du skriver. Mange tror at herpes bare smitter når man har utbrudd, og sier derfor ikke noe til de man f.eks. ligger eller har oralsex med. Det stemmer ikke, selv om det er større smittefare under utbrudd.
Herpes genitalis er leit og ubehagelig, men det er ikke noe du nødvendigvis kommer til å bli så plaget av som du kanskje er redd for nå. Ikke ta sorgene på forskudd, selv om det er helt pyton.
Sett hele underlivet og rumpa i grønnsåpevann (helst den du får kjøpt på apoteket) og tiss hvis det er skikkelig vondt, og så skyller du bare med lunka vann etterpå eventuelt. La det få luft og gro.
God bedring og lykke til.

Anonymkode: 6202b...b44

• Liker 2
Skrevet

Jeg fikk noe som heter herpes Whitlow i 2009. Har siden da hatt ca 14-15 utbrudd, og det kommer alltid på samme plass, på langfinger eller tommel. Hver gang jeg får utbrudd på tommelen så bryter det ut der nede i tilegg, starter med en blemme som blir til sår. Utbruddene kan vare opptil 3 uker faktisk og er svært smertefulle.

Herpes whitlow er svært smittsomt, og man kan bli smittet bare av et håndtrykk.. dette skjedde med meg. Jeg ble smittet av et håndtrykk, grunnen til smitten var at jeg tilfeldigvis hadde et lite kuttsår på tommelen.

Anonymkode: 14b8f...9e0

Skrevet
På 12/18/2017 den 1.11, AnonymBruker skrev:

TS her. Funnet ut at det er type 1 jeg har fått gjennom munnsår på partner. Da kan jeg vel kanskje håpe at det blir få utbrudd i fremtiden, sånn i motsetning til om det var type 2? Synes kanskje det begynner å bli litt bedre nå, smører fremdeles ca 5 ganger for dag, men en del av sårene er begynt å bli gulere og jeg synes det klør litt. Begynner vel forhåpentligvis å gå over da? Skremmer meg fremdeles å lese om andre som har utbrudd 1 gang i mnd og i flere mnd, men klarer ikke å la være å lese heller.. er det også vanlig med mye utflod under utbrudd?

Jeg fikk herpes type 1 av eksen, og han visste ikke at han hadde det engang. De fleste har dette viruset i kroppen, og får det ofte som barn. Legen fortalte meg at ved herpes 1 i underlivet vil de fleste ikke bli plaget i samme grad som ved herpes 2, og mange får aldri flere utbrudd. Jeg fikk det for fem år siden, og har ikke hatt utbrudd siden heldigvis.

Anonymkode: c0956...bc4

Skrevet

Herpes er noe dritt! Hold ut!

Jeg hadde vel første utbrudd i omtrent to uker, men bare 4-6 helvetesdager. Mitt tips til lindring er å sitte i en balje med lunkent vann og litt grønnsåpe. Det bedøvde det hele litt.

Ellers går det over. Jeg har kanskje hatt 4-5 utbrudd etter jeg fikk det 2 år siden, men de er så små at jeg knapt merker det. Får et lite sår som svir og prikker litt.

Et annet tips: aldri spør her på KG om du kan ha sex uten kondom, om det er dealbreaker med herpes osv. Det er ikke så ille som folk vil ha det til. Du er ikke skitten og fæl. Klem til deg <3

Anonymkode: a4b55...2d1

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Herpes er noe dritt! Hold ut!

Jeg hadde vel første utbrudd i omtrent to uker, men bare 4-6 helvetesdager. Mitt tips til lindring er å sitte i en balje med lunkent vann og litt grønnsåpe. Det bedøvde det hele litt.

Ellers går det over. Jeg har kanskje hatt 4-5 utbrudd etter jeg fikk det 2 år siden, men de er så små at jeg knapt merker det. Får et lite sår som svir og prikker litt.

Et annet tips: aldri spør her på KG om du kan ha sex uten kondom, om det er dealbreaker med herpes osv. Det er ikke så ille som folk vil ha det til. Du er ikke skitten og fæl. Klem til deg <3

Anonymkode: a4b55...2d1

Selvfølgelig er det så ille som folk vil ha det til. Ingen vil gå igjennom det ts går igjennom, til og med ts syns de er så ille som folk skal ha det til, ellers hadde hun ikke startet tråden. Nei du er ikke skitten og fæl, absolutt ikke, men nå har du det og da må du beskytte andre så ikke de blir smittet. Sånn er det med alle smittsomme sykdommer. Vi vil ikke smitte hverandre, og vi vil ikke bli smittet

Anonymkode: b6db6...5bd

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...