Gjest Eltele Skrevet 15. desember 2017 #1 Skrevet 15. desember 2017 (endret) Hva slags fordommer har dere i mot bygdene? Her er mine: - Handler på Europris og forguder Europris. - Alle går i like boblejakker. - Mye sure folk. - Dem kjøper ukeblader og følger dem slavisk. - Dem pynter seg bare hvis dem må. - «Alle» er frisører. - Utnytter polakker, skylder alltid på polakker hvis noe går galt. - Livredde for at naboen skal ha det finere enn seg selv. - Henger ofte litt etter mtp hva som er i trendbildet. De har først fått med seg nå at LV var moderne. - Har nye fremmedfrykt, men den negative attituden dems er verst. - Kjeder seg mye, kjedespiser, er ofte overvektige pga kjedespising. - Må være lik alle i bygda si. - Kririserer naboers gardiner og sånne ting. - Liker ikke storbyer. - Nebbete og litt bitre. - Bruker bilen til alt. Gidder aldri å gå. Ofte litt late kanskje. - Blir ofte litt trangsynte av å leve som dem gjør. - Drikker bare traktekaffe lagd hjemme hos hverandre. Drikker sjeldent pulverkaffe. - Gjør seg dummere enn hva dem er. - Bor en del kjeltringer i låvene dems der. Jah, dette var noen av dem. Har dere fordommer mot bygda og bygdedyret og hva er det? Endret 15. desember 2017 av Eltele
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #2 Skrevet 15. desember 2017 16 minutter siden, Eltele skrev: Hva slags fordommer har dere i mot bygdene? Her er mine: - Handler på Europris og forguder Europris. Det er ikke like mye butikker å velge mellom i bygdene, derfor ofte Europris. Europris har jo alt. - Alle går i like boblejakker. Det er ikke så populært å skille seg for mye ut i bygda. Og husk at kulturen er ikke som Oslo. I Oslo skal du gjerne ha dyre merkeklær. Av det blir du sett på som "bedre enn andre" i bygda. - Mye sure folk. Merkes nok bare lettere. Er nok sure folk i byen også. - Dem kjøper ukeblader og følger dem slavisk. Nja. - Dem pynter seg bare hvis dem må. Det er ikke så fokus på mote i bygda som i byen nei. Men man trenger ikke å pynte seg hele tiden vel? - «Alle» er frisører. - Utnytter polakker, skylder alltid på polakker hvis noe går galt. Har jeg ikke lagt merke til. - Livredde for at naboen skal ha det finere enn seg selv. Stemmer da ikke alltid. - Henger ofte litt etter mtp hva som er i trendbildet. De har først fått med seg nå at LV var moderne. - Har nye fremmedfrykt, men den negative attituden dems er verst. Ja det er jeg enig i. De har lett for å kjenne verden gjennom nyhetene. - Kjeder seg mye, kjedespiser, er ofte overvektige pga kjedespising. - Må være lik alle i bygda si. - Liker ikke storbyer. - Nebbete og litt bitre. - Bruker bilen til alt. Gidder aldri å gå. Ofte litt late kanskje. - Blir ofte litt trangsynte av å leve som dem gjør. - Drikker bare traktekaffe lagd hjemme hos hverandre. Drikker sjeldent pulverkaffe. - Bor en del kjeltringer i låvene dems der. Jah, dette var noen av dem. Har dere fordommer mot bygda og bygdedyret og hva er det? Anonymkode: d246f...eb5
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #3 Skrevet 15. desember 2017 Jeg syns alt det du beskrev passet fint til alle byer og steder i Norge. Oslo best passende. Anonymkode: 5de46...f20 8
Gjest Eltele Skrevet 15. desember 2017 #4 Skrevet 15. desember 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva slags fordommer har dere i mot bygdene? Her er mine: - Handler på Europris og forguder Europris. Det er ikke like mye butikker å velge mellom i bygdene, derfor ofte Europris. Europris har jo alt. - Alle går i like boblejakker. Det er ikke så populært å skille seg for mye ut i bygda. Og husk at kulturen er ikke som Oslo. I Oslo skal du gjerne ha dyre merkeklær. Av det blir du sett på som "bedre enn andre" i bygda. - Mye sure folk. Merkes nok bare lettere. Er nok sure folk i byen også. - Dem kjøper ukeblader og følger dem slavisk. Nja. - Dem pynter seg bare hvis dem må. Det er ikke så fokus på mote i bygda som i byen nei. Men man trenger ikke å pynte seg hele tiden vel? Anonymkode: d246f...eb5 Du er blandt de som forguder europris, ja. Nei men det er butikker utenfor bygdene. Så som en skreiv så er det vel bare å kjøre dit det er litt bedre utvalg? Men gjør som du vil. Jeg mener at surhet og bitterhet er typisk bygder og setter seg litt fast der. Man trenger ikke pynte seg hele tiden men å finne en mellomting er vel greit? Folk må få kle seg som de vil men syns det er typisk bygda å bosette seg i samme klær og kle seg likt i dårlig kvalitet på klærne. Virker som om bygdefolk er glad i å småshoppe ting med dårlig kvalitet også, og hvis det er tilbud på noe så strømmer alle til samme stormarked. Sånn: Der er folk fra bygda, ja. På salgsshopping. Er nok ikke noen vits for dem å kle seg vanlig/pyntete (bygdefolk ville nesten kalt jeans og T-skjorte for å pynte seg) på bygda. Folk er forskjellig der og men det snobberiet er helt grusomt med dem. Noe så lite sjarmernde. Som om at dem skal ha spesial-behandling.
Gjest Eltele Skrevet 15. desember 2017 #5 Skrevet 15. desember 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg syns alt det du beskrev passet fint til alle byer og steder i Norge. Oslo best passende. Anonymkode: 5de46...f20 Jeg syns det sklir rett inn i en perfekt beskrivelse av bygder som du sikkert kan lese.
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #6 Skrevet 15. desember 2017 Jeg har fordommer mot folk som dømmer andre etter hvor i landet de bor. Anonymkode: 44ffe...e50 11
Gjest Eltele Skrevet 15. desember 2017 #7 Skrevet 15. desember 2017 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har fordommer mot folk som dømmer andre etter hvor i landet de bor. Anonymkode: 44ffe...e50 Ok? Det har du din fulle rett til å ha.
RoH Skrevet 16. desember 2017 #8 Skrevet 16. desember 2017 At de faktisk er fundamentet i livet mitt. At de faktisk er med på og gjøre landet vårt vakkert. For meg er i utgangspunktet en bonde en ærestittel, det er en beskrivelse av et hardtarbeidene menneske som tenker langsiktig. Det er mennesker med kunnskap jeg ikke har. 7
duplexx Skrevet 16. desember 2017 #9 Skrevet 16. desember 2017 Jøss, så interessant. Tenker du bygd eller rånemiljø...? - Vi har ikke Europris, men Coop og Kiwi. De fleste drar og handler på Meny i nabobygda da.. - VELDIG få har boblejakker - Syns folk er lite sure her! Masse blidfiser. - Dem kjøper ukeblader og følger dem slavisk - for det meste de eldre og uføre, tror jeg... - Dem pynter seg bare hvis dem må - nja, den yngre generasjonen er ganske freshe og moteriktige... - Meget få frisører her. Men det bugner av dem i nabobygda... - Ingen polakker her, de fleste hjelper faktisk hverandre... - De færreste virker redde for at naboen er bedre - Det er en del trendy folk her faktisk, mange unge i bygda mi! - Opplevd lite fremmedfrykt. Men er veldig få "fremmede" her faktisk... - VELDIG få overvektige folk her haha!! - Veldig mye forskjellig i bygda her, syns det virker som mangfold er veldig akseptert! - Lite kritikk ute og går altså. - Liker ikke storbyer - hahaha ja, noen! - Nebbete og litt bitre - ikke opplevd - VELDIG mange her som ikke bruker bil haha! - Blir ofte litt trangsynte av å leve som dem gjør - noen av bøndene er sånn ... de er proteksjonister til fingerspissene. Det gjør dem sikkert litt sære... - Drikker bare traktekaffe lagd hjemme hos hverandre. Drikker sjeldent pulverkaffe - det føler jeg stemmer... - Syns folk her i helt normalt smarte, opplever ingen dummies - Bor bare husnisser på låvene våre 1
linsejesus Skrevet 16. desember 2017 #10 Skrevet 16. desember 2017 1 hour ago, Eltele said: Drikker sjeldent pulverkaffe. Jeg klarer ikke å se hvordan det å drikke mer pulverkaffe skulle være en positiv ting. 12
Gjest Eltele Skrevet 16. desember 2017 #11 Skrevet 16. desember 2017 (endret) 4 minutter siden, linsejesus skrev: Jeg klarer ikke å se hvordan det å drikke mer pulverkaffe skulle være en positiv ting. Hvorfor er det ikke positivt? Hva er negativt med det isåfall? Kan ikke være noe bra for bygdedyret denne pulverkaffen. Sikkert farlig for dem. Mye mer lettvint så for dem som hater å bevege seg så tar det kortere tid å lage den. Enklere å lage den også. Endret 16. desember 2017 av Eltele
Gjest Eltele Skrevet 16. desember 2017 #12 Skrevet 16. desember 2017 (endret) 12 minutter siden, duplexx skrev: Jøss, så interessant. Tenker du bygd eller rånemiljø...? - Vi har ikke Europris, men Coop og Kiwi. De fleste drar og handler på Meny i nabobygda da.. - VELDIG få har boblejakker - Syns folk er lite sure her! Masse blidfiser. - Dem kjøper ukeblader og følger dem slavisk - for det meste de eldre og uføre, tror jeg... - Dem pynter seg bare hvis dem må - nja, den yngre generasjonen er ganske freshe og moteriktige... - Meget få frisører her. Men det bugner av dem i nabobygda... - Ingen polakker her, de fleste hjelper faktisk hverandre... - De færreste virker redde for at naboen er bedre - Det er en del trendy folk her faktisk, mange unge i bygda mi! - Opplevd lite fremmedfrykt. Men er veldig få "fremmede" her faktisk... - VELDIG få overvektige folk her haha!! - Veldig mye forskjellig i bygda her, syns det virker som mangfold er veldig akseptert! - Lite kritikk ute og går altså. - Liker ikke storbyer - hahaha ja, noen! - Nebbete og litt bitre - ikke opplevd - VELDIG mange her som ikke bruker bil haha! - Blir ofte litt trangsynte av å leve som dem gjør - noen av bøndene er sånn ... de er proteksjonister til fingerspissene. Det gjør dem sikkert litt sære... - Drikker bare traktekaffe lagd hjemme hos hverandre. Drikker sjeldent pulverkaffe - det føler jeg stemmer... - Syns folk her i helt normalt smarte, opplever ingen dummies - Bor bare husnisser på låvene våre Bygd og småbyer mener jeg. Syns ikke det er stilig å valse rundt i disse boblejakkene alle bygdefolk eller folk på småsteder går rundt i. Også bytter dem aldri. Men... jeg slipper heldigvis å gå i de jakkene. Også har dem en attitude som ligner på klærne sine hvis du skjønner hva jeg mener. Endret 16. desember 2017 av Eltele
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2017 #13 Skrevet 16. desember 2017 Nå bor jeg i byen noe jeg alltid har gjort. Men hva er så galt med europris ? Anonymkode: c2189...1b1
Gjest Eltele Skrevet 16. desember 2017 #14 Skrevet 16. desember 2017 (endret) 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå bor jeg i byen noe jeg alltid har gjort. Men hva er så galt med europris ? Anonymkode: c2189...1b1 Jeg syns europris har ganske dårlig kvalitet på tingene de selger. Også tar dem inn lass med småkaker som er helseskadelige. Dette kombinert med latskap klinger nok ikke så bra i folk sine ører for å si det sånn. Endret 16. desember 2017 av Eltele
Gjest yeans Skrevet 16. desember 2017 #15 Skrevet 16. desember 2017 Det eneste jeg irriterer meg over når det gjelder bygder er at det er nesten umulig å få være privat. "Alle" ser om du har besøk, alle ser om du er hjemme, ute eller hva du enn holder på med. Alt er så synlig. Spesielt når du er vant med å kunne gjemme deg vekk i byen og bare være en av hundretusener så er det et lite sjokk å komme på lengre besøk der det kun bor 2-300 stk og alle slarver om alle. Ellers så er det den greia med at alt og alle fra byer er så skumle for bygdefolket, eller de ser ned på de som flyttet derfra. Jeg ville heller bodd på en øde øy enn å flyttet tilbake til et slikt sted.
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2017 #16 Skrevet 16. desember 2017 1 time siden, Eltele skrev: Hva slags fordommer har dere i mot bygdene? Her er mine: - Handler på Europris og forguder Europris. - Alle går i like boblejakker. - Mye sure folk. - Dem kjøper ukeblader og følger dem slavisk. - Dem pynter seg bare hvis dem må. - «Alle» er frisører. - Utnytter polakker, skylder alltid på polakker hvis noe går galt. - Livredde for at naboen skal ha det finere enn seg selv. - Henger ofte litt etter mtp hva som er i trendbildet. De har først fått med seg nå at LV var moderne. - Har nye fremmedfrykt, men den negative attituden dems er verst. - Kjeder seg mye, kjedespiser, er ofte overvektige pga kjedespising. - Må være lik alle i bygda si. - Kririserer naboers gardiner og sånne ting. - Liker ikke storbyer. - Nebbete og litt bitre. - Bruker bilen til alt. Gidder aldri å gå. Ofte litt late kanskje. - Blir ofte litt trangsynte av å leve som dem gjør. - Drikker bare traktekaffe lagd hjemme hos hverandre. Drikker sjeldent pulverkaffe. - Gjør seg dummere enn hva dem er. - Bor en del kjeltringer i låvene dems der. Jah, dette var noen av dem. Har dere fordommer mot bygda og bygdedyret og hva er det? Jeg bor på bygda. Jeg handler aldri på europris, går aldri med boblejakke og er som regel alltid blid. Jeg kjøper aldri ukeblader, jeg leser nyheter på nettet. Jeg er hvit norman som er oppvokst i Norge. Jeg er ikke frisør, men det er mange frisørsalonger hvor jeg bor. Jeg elsker å pynte meg, men gjør det for min egen del. Føler meg veldig fin også. Jeg kjeder mej sjeldent. Jeg er heller ikke lat, jeg trener mye og går mye i fjellet. Elsker det! Om naboen er finere enn meg? Har aldri tenkt over det. Men flott om hun/han er fin i både utseende og kle stil. Jeg kritiserer aldri, og er også glad på andres vegne. Jeg bruker heller ikke bilen til alt, fysisk aktivitet er viktig for meg og min familie. Jeg drikker ikke kaffi, jeg liker ikke det! Har ingen låve/stall. Bor i nybygd hus m/garasje i et hyggelig nabolag med fin utsikt over bygda mi. Eneste negative jeg selv synes om bygder, er alt sladderet, og at folk legger seg borti mye og drømmer folk litt fort. Men jeg liker godt å bo i bygd. Det finnes masse hyggelige folk her også Anonymkode: 211f8...be9 1
Fluttergork Skrevet 16. desember 2017 #17 Skrevet 16. desember 2017 Hva i svarte er galt med trakterkaffe? Drakk det da jeg bodde i byen, også. 1
Gjest Eltele Skrevet 16. desember 2017 #18 Skrevet 16. desember 2017 (endret) 8 minutter siden, yeans skrev: Det eneste jeg irriterer meg over når det gjelder bygder er at det er nesten umulig å få være privat. "Alle" ser om du har besøk, alle ser om du er hjemme, ute eller hva du enn holder på med. Alt er så synlig. Spesielt når du er vant med å kunne gjemme deg vekk i byen og bare være en av hundretusener så er det et lite sjokk å komme på lengre besøk der det kun bor 2-300 stk og alle slarver om alle. Ellers så er det den greia med at alt og alle fra byer er så skumle for bygdefolket, eller de ser ned på de som flyttet derfra. Jeg ville heller bodd på en øde øy enn å flyttet tilbake til et slikt sted. Ja. Syns det virker litt uintelligent (har ikke mye EQ) å bruke hele fritiden sin på slarving. Det er ikke spesielt utdannet. Mange jeg kjenner er mest opptatt sv studier, jobb, pleie vennskap. Ikke bare å sitte på rumpa å sladre om naboen. Også blir det så feil å høre på det der når rumpene dems er breiere enn låvedører der dem gafler i seg mat og slenger dritt om folk, som «bare er slarving». Og mist oppi det så kan dem alt. Alt, og tror den er verdensmestre. Det heter forresten å slenge dritt om folk. Man kan ikke være redd alt altså. Herregud. Bygdefolk og folk i småbyer ser ned på alle som er uenige med dem de. De er snobbete og arrogante. Noen sjarmtroll ble dem aldri. Enig med deg. Endret 16. desember 2017 av Eltele
Gjest Eltele Skrevet 16. desember 2017 #19 Skrevet 16. desember 2017 3 minutter siden, Fluttergork skrev: Hva i svarte er galt med trakterkaffe? Drakk det da jeg bodde i byen, også. Ikke noe galt med det.
Gjest Eltele Skrevet 16. desember 2017 #20 Skrevet 16. desember 2017 (endret) 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg bor på bygda. Jeg handler aldri på europris, går aldri med boblejakke og er som regel alltid blid. Jeg kjøper aldri ukeblader, jeg leser nyheter på nettet. Jeg er hvit norman som er oppvokst i Norge. Jeg er ikke frisør, men det er mange frisørsalonger hvor jeg bor. Jeg elsker å pynte meg, men gjør det for min egen del. Føler meg veldig fin også. Jeg kjeder mej sjeldent. Jeg er heller ikke lat, jeg trener mye og går mye i fjellet. Elsker det! Om naboen er finere enn meg? Har aldri tenkt over det. Men flott om hun/han er fin i både utseende og kle stil. Jeg kritiserer aldri, og er også glad på andres vegne. Jeg bruker heller ikke bilen til alt, fysisk aktivitet er viktig for meg og min familie. Jeg drikker ikke kaffi, jeg liker ikke det! Har ingen låve/stall. Bor i nybygd hus m/garasje i et hyggelig nabolag med fin utsikt over bygda mi. Eneste negative jeg selv synes om bygder, er alt sladderet, og at folk legger seg borti mye og drømmer folk litt fort. Men jeg liker godt å bo i bygd. Det finnes masse hyggelige folk her også Anonymkode: 211f8...be9 Nei. Dere tenker mye over det hvis naboen har det finere enn dere. Som om at det tar opp litt for mye tid av livet deres. Hvem bryr seg om hva andre mener om gardinene deres eller hva enn? Tenker ikke over sånt jeg. Jeg lar det ikke bli et eget studie i livet mitt i allefall. Synd at de bitre, snobbete, sure og tjukke personene dominerer på småsteder. Så du skiller deg vel litt ut i bygda/på småstedet du da? Endret 16. desember 2017 av Eltele
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå