AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #1 Del Skrevet 15. desember 2017 Mesteparten av verdiskapningen her på berget, skjer nemlig på Vestlandet. Det er helt hinsides all fornuft at det skal styres fra Oslo, gjerne av mennesker som ikke har peiling på hva som rører seg i resten av landet. Olje, gass, vannkraft, fiskerinæring, reiseliv. Det er Vestlandet som tar inn pengene, og finansierer resten av landet. Østlandet har skog og bondegårder. Ikke store inntektsgivende industrier noe av det. Det er faktisk litt molbo å behandle Bergen som en provins, i stedet for å styrke sentraliseringen der «the action is» Anonymkode: f9623...175 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #2 Del Skrevet 15. desember 2017 Trondheim burde vært hovedstaden, fordi det ligger midt i landet. Da blir det mer tilgjengelig for de som bor nordafor også. Anonymkode: 029ff...801 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #3 Del Skrevet 15. desember 2017 Trøndelagen er som Østlandet, skog og bondegårder. Ikke industri, vannkraft, fiskeri, skipsfart, og reiseliv. De næringer som får klingende mynt i kassen. Men en skikkelig kirke er jo heller ikke å fornekte 😳 Anonymkode: f9623...175 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #4 Del Skrevet 15. desember 2017 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mesteparten av verdiskapningen her på berget, skjer nemlig på Vestlandet. Det er helt hinsides all fornuft at det skal styres fra Oslo, gjerne av mennesker som ikke har peiling på hva som rører seg i resten av landet. Olje, gass, vannkraft, fiskerinæring, reiseliv. Det er Vestlandet som tar inn pengene, og finansierer resten av landet. Østlandet har skog og bondegårder. Ikke store inntektsgivende industrier noe av det. Det er faktisk litt molbo å behandle Bergen som en provins, i stedet for å styrke sentraliseringen der «the action is» Anonymkode: f9623...175 Oslo har fortsatt høyere BNP per innbygger enn Hordaland og Rogaland, selv om disse fylkene har oljen. Anonymkode: 64b7e...943 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #5 Del Skrevet 15. desember 2017 Ja, det tror jeg på. Makten tar seg betalt, og mange av de som driver næringene etablerer seg geografisk nærmet makten. Det betyr ikke at det er mest tjenelig, praktisk, effektivt? Anonymkode: f9623...175 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #6 Del Skrevet 15. desember 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ja, det tror jeg på. Makten tar seg betalt, og mange av de som driver næringene etablerer seg geografisk nærmet makten. Det betyr ikke at det er mest tjenelig, praktisk, effektivt? Anonymkode: f9623...175 Kan du utdype? Hvorfor mener du at dette ikke befinner seg i Bergen, dersom det er mest effektivt? Næringen og dens geografi styres nettopp av markedet. Anonymkode: 64b7e...943 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #7 Del Skrevet 15. desember 2017 Nice try. Anonymkode: b81e3...54f 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #8 Del Skrevet 15. desember 2017 Just now, AnonymBruker said: Trondheim burde vært hovedstaden, fordi det ligger midt i landet. Da blir det mer tilgjengelig for de som bor nordafor også. Anonymkode: 029ff...801 Skulle til å si det samme. Hovedstad, bør jo ligge i sentrum av landet. Da blir Trondheim det beste stedet. Ikke så langt for nordlendinger å reise, ikke så langt for sørlendinger å reise. Midt i mellom, som en fin middelvei. Alle nordmenn burde få lov til å ha en relativt enkel reisevei til hovedstaden i landet de bor i. Alt det andre som du nevner TS, vil komme siden, etter hvert som Trondheim som by får utvikle seg enda mer. Men når det er sagt så er dette ikke noe jeg faktisk ønsker. Jeg bor selv i Trøndelag, og tanken på å ha hovedstaden bare en times kjøretur fra her jeg bor høres forferdelig ut. Jeg liker den lille byen jeg bor i, og jeg vil ikke at en eventuell hovedstad skal vokse seg stor og stygg og ta over mitt lille, trygge hjem. Så for min del får hovedstaden bare ligge i Oslo. Anonymkode: 89aa2...7f6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #9 Del Skrevet 15. desember 2017 Viktigheten av å være nært politiske institusjoner, og byråkratiet. Om en hadde flyttet maktinstitusjonene til Bergen, så hadde en fått mer effektivitet. Da hadde ikke selskapene som driver på Vestlandet hatt sin adresse i Oslo. Anonymkode: f9623...175 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #10 Del Skrevet 15. desember 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skulle til å si det samme. Hovedstad, bør jo ligge i sentrum av landet. Anonymkode: 89aa2...7f6 Hvor er logikken i dette? Dette er jo ikke noen norm internasjonalt overhodet. Selv USA har jo hovedstaden plassert på ytterste østkyst, uten at det er til besvær for noen. Hovedstaden er ikke den eneste byen av en viss størrelse, alle land har flere større byer. Det er antakeligvis kun i mindre land man bryr seg om dette, iom. at man føler at ens egen by burde ha bedre "status". Anonymkode: 64b7e...943 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
altflyter Skrevet 15. desember 2017 #11 Del Skrevet 15. desember 2017 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Oslo har fortsatt høyere BNP per innbygger enn Hordaland og Rogaland, selv om disse fylkene har oljen. Anonymkode: 64b7e...943 Det er fordi telenor, dnb og andre store bedrifter har hovedkontor i Oslo. Oslo bidrar med fint lite annet enn at BNP øker på grunn av at disse store firmaene som forøvrig befinner seg i hele landet blir registrert i Oslo. Syntes Oslo kunne blitt et eget land. Så kunne resten av Norge fått beholde pengene sine og distribuert dem mer rettferdig, og ikke bare prioritert veier og operahus i Oslo. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Balian de Ibelin Skrevet 16. desember 2017 #12 Del Skrevet 16. desember 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Trondheim burde vært hovedstaden, fordi det ligger midt i landet. Da blir det mer tilgjengelig for de som bor nordafor også. Anonymkode: 029ff...801 De er svært få land som har hovedstaden liggende midt i landet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2017 #13 Del Skrevet 16. desember 2017 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Trondheim burde vært hovedstaden, fordi det ligger midt i landet. Da blir det mer tilgjengelig for de som bor nordafor også. Anonymkode: 029ff...801 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Skulle til å si det samme. Hovedstad, bør jo ligge i sentrum av landet. Da blir Trondheim det beste stedet. Ikke så langt for nordlendinger å reise, ikke så langt for sørlendinger å reise. Midt i mellom, som en fin middelvei. Alle nordmenn burde få lov til å ha en relativt enkel reisevei til hovedstaden i landet de bor i. Alt det andre som du nevner TS, vil komme siden, etter hvert som Trondheim som by får utvikle seg enda mer. Men når det er sagt så er dette ikke noe jeg faktisk ønsker. Jeg bor selv i Trøndelag, og tanken på å ha hovedstaden bare en times kjøretur fra her jeg bor høres forferdelig ut. Jeg liker den lille byen jeg bor i, og jeg vil ikke at en eventuell hovedstad skal vokse seg stor og stygg og ta over mitt lille, trygge hjem. Så for min del får hovedstaden bare ligge i Oslo. Anonymkode: 89aa2...7f6 Hæ? Midt i landet? Hvor har dere hørt at det er vanlig Uansett, Trondheim er jo enda mindre enn bergen. Det går serr ikke. Tror utlendinger hadde ledd seg ihjel hvis de skulle komme til Norges hovedstad også var det Trondheim Anonymkode: 9b8dc...263 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2017 #14 Del Skrevet 16. desember 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hæ? Midt i landet? Hvor har dere hørt at det er vanlig Uansett, Trondheim er jo enda mindre enn bergen. Det går serr ikke. Tror utlendinger hadde ledd seg ihjel hvis de skulle komme til Norges hovedstad også var det Trondheim Anonymkode: 9b8dc...263 Trondheim har ihvertfall mer sjarm enn Oslo, er dritflau over hovedstaden vår jeg. Anonymkode: dbbc9...66c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2017 #15 Del Skrevet 16. desember 2017 9 minutter siden, AnonymBruker said: Trondheim har ihvertfall mer sjarm enn Oslo, er dritflau over hovedstaden vår jeg. Anonymkode: dbbc9...66c Trøndere, lag deres egen tråd 😱 Denne er Berge vs Oslo ! Anonymkode: f9623...175 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2017 #16 Del Skrevet 16. desember 2017 Forsiktig med hva du ønsker deg nå, er du sikker på at du ønsker at halve Oslos befolkning skal flytte til Bergen? Anonymkode: 5ecd3...cc6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Morten1 Skrevet 16. desember 2017 #17 Del Skrevet 16. desember 2017 Bare å be alle turister å ha med seg Bergen's bunad da, regntøy. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2017 #18 Del Skrevet 16. desember 2017 Selvfølgelig ikke, og det sier jeg etter lang tid i begge byer. Det bor to og en halv ganger så mange i Oslo som i Bergen. I Stor-Oslo bor det fire ganger så mange som i byregionen Bergen er en del av. Halvparten av alle nordmenn bor på Østlandet. Oslo er nærmere de andre skandinaviske hovedstedene og et naturlig startpunkt når de fleste som kommer til Norge tross alt kommer hit sørfra. At hovedstaden skal ligge geografisk midt i landet er det heller ingen verdens grunn til, især når landet er så langt og smalt at det ville vært fly som gjaldt fra begge ender av landet uansett. Det ville vært langt flere som fikk lang vei til hovedstaden om den lå i Trøndelag. Selv hvis Bergen skulle vært hovedstad ville hovedkontorer stort sett blitt i Oslo nettopp fordi Oslo er så overlegent størst og ligger befolkningsmessig så sentralt som det gjør. Tross de grundig tilbakeviste teoriene til altflyter (og barnehagetanken med å skulle gjøre Oslo til eget land) om at Oslo bidrar med fint lite og kun har solid BNP kun pga. talltriksing. Selvfølgelig er det er selvforsterkende effekt i at Oslo er den største byen og hovedstad og derfor får mye gratis i form av både fagmiljøer og ren arbeidskraft, men det kan man heller ikke forandre med et pennestrøk. Det er heller ikke slik at Oslo kun har verdiskaping fordi ting liksom føres opp der. Verdiskaping i våre dager er heldigvis mer enn primær- og sekundærnæringer. Det lyder sikkert som en klisjé, men vi trenger igrunn alle deler av landet. Sånn sett ganske naturlig at vi har bygget opp landet slik. Ikke et vondt ord om Bergen, altså, det er en fin by jeg har et godt forhold til og selvfølgelig en viktig by for Norge. Men det finnes ingen grunn i verden til at Bergen skulle være hovedstad fordi det foregår næringsvirksomhet utenfor kysten Bergen ligger på eller fordi naturen (riktignok aller mest i nabofylkene) tiltrekker seg turister. Det er naturligvis ikke aktuelt å bytte hovedstad. Bergen klarer seg heldigvis helt fint uten også. Anonymkode: 087dc...131 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2017 #19 Del Skrevet 16. desember 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Selvfølgelig ikke, og det sier jeg etter lang tid i begge byer. Det bor to og en halv ganger så mange i Oslo som i Bergen. I Stor-Oslo bor det fire ganger så mange som i byregionen Bergen er en del av. Halvparten av alle nordmenn bor på Østlandet. Oslo er nærmere de andre skandinaviske hovedstedene og et naturlig startpunkt når de fleste som kommer til Norge tross alt kommer hit sørfra. At hovedstaden skal ligge geografisk midt i landet er det heller ingen verdens grunn til, især når landet er så langt og smalt at det ville vært fly som gjaldt fra begge ender av landet uansett. Det ville vært langt flere som fikk lang vei til hovedstaden om den lå i Trøndelag. Selv hvis Bergen skulle vært hovedstad ville hovedkontorer stort sett blitt i Oslo nettopp fordi Oslo er så overlegent størst og ligger befolkningsmessig så sentralt som det gjør. Tross de grundig tilbakeviste teoriene til altflyter (og barnehagetanken med å skulle gjøre Oslo til eget land) om at Oslo bidrar med fint lite og kun har solid BNP kun pga. talltriksing. Selvfølgelig er det er selvforsterkende effekt i at Oslo er den største byen og hovedstad og derfor får mye gratis i form av både fagmiljøer og ren arbeidskraft, men det kan man heller ikke forandre med et pennestrøk. Det er heller ikke slik at Oslo kun har verdiskaping fordi ting liksom føres opp der. Verdiskaping i våre dager er heldigvis mer enn primær- og sekundærnæringer. Det lyder sikkert som en klisjé, men vi trenger igrunn alle deler av landet. Sånn sett ganske naturlig at vi har bygget opp landet slik. Ikke et vondt ord om Bergen, altså, det er en fin by jeg har et godt forhold til og selvfølgelig en viktig by for Norge. Men det finnes ingen grunn i verden til at Bergen skulle være hovedstad fordi det foregår næringsvirksomhet utenfor kysten Bergen ligger på eller fordi naturen (riktignok aller mest i nabofylkene) tiltrekker seg turister. Det er naturligvis ikke aktuelt å bytte hovedstad. Bergen klarer seg heldigvis helt fint uten også. Anonymkode: 087dc...131 Du er klar over at det ikke er antall innbyggere som avgjør hvilken by som er hovedstaden ikke sant. Anonymkode: 49531...0f6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2017 #20 Del Skrevet 16. desember 2017 Hvorfor ikke gjøre som Sør Afrika og ha tre hovedstader f.eks Oslo (lovgivende hovedstad). Bergen (administrativ hovedstad) og Trondheim (juridisk hovedstad) Anonymkode: 49531...0f6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå