AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #1 Skrevet 15. desember 2017 Hei! jeg er ferdig studert til våren, er 25 år og har tatt en 5 årig master. Jeg har fått fast jobb og begynner på omtrent 550k i året. Regner med at jeg får rundt 30k utbetalt da. Har så og si 0 kr på sparekontoen, da jeg ikke har vært så velsignet av at foreldrene mine sparte til meg. Jeg ønsker å spare meg opp til kapital for bolig så raskt som overhode mulig i tillegg til å spare 1000kr til pensjon i starten. Jeg ønsker: sparing: 1000kr til buffer (til jeg når kanskje 50 000kr) 1000kr til bil eller noe 1000kr pensjon 2500kr til ferie/reise Så mye som overhode mulig til bolig. Hvor mye tror dere jeg kan spare til bolig hver mnd? Skal bo i oslo, tenkte å finne meg et kollektiv for å bo billigst mulig. Feriepenger etter første året (altså 2019 skal gå direkte til boligsparingen) Anonymkode: 5ee90...6f8
FrodeF Skrevet 15. desember 2017 #2 Skrevet 15. desember 2017 Ja, det er mulig, men ingen her vet noe om ditt forbruk. Alle kan leve på 15.000 pr mnd i Oslo. 2
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #3 Skrevet 15. desember 2017 Det kommer jo helt an på faste utgifter, så det er umulig å svare på, men synes det høres urealistisk ut. Husleie, strøm, Internett, telefon, transport, forsikring, evt TV-utgifter, Spotify, Netflix, diverse abonnementer, alt dette vil vel gjerne beløpe seg til minst 15000. Og så skal du ha mat. Anonymkode: a84a7...5f6 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #4 Skrevet 15. desember 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har så og si 0 kr på sparekontoen, da jeg ikke har vært så velsignet av at foreldrene mine sparte til meg. Jeg ønsker å spare meg opp til kapital for bolig så raskt som overhode mulig i tillegg til å spare 1000kr til pensjon i starten. Anonymkode: 5ee90...6f8 Det er veldig mange som ikke har foreldre som sparer for dem. Har du ikke hatt en jobb ved siden av? Anonymkode: 34a9d...e90 7
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #5 Skrevet 15. desember 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det kommer jo helt an på faste utgifter, så det er umulig å svare på, men synes det høres urealistisk ut. Husleie, strøm, Internett, telefon, transport, forsikring, evt TV-utgifter, Spotify, Netflix, diverse abonnementer, alt dette vil vel gjerne beløpe seg til minst 15000. Og så skal du ha mat. Anonymkode: a84a7...5f6 Jeg er jo student nå, og i jobben jeg har fått er det en del goder. Slik som gratis treningsabbonement, telefon + abbonement. Spleiser på netflix og Spotify med 1 veninne så det er jo 70kr i mnd. Ellers så vet jeg ikke hva det koster å bo i Oslo.. Tenker at 10 000kr må da være nok på bolig og «faste utgifter»? Og da bruke 5000kr på resten. Er ikke det mulig? Anonymkode: 5ee90...6f8 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #6 Skrevet 15. desember 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er veldig mange som ikke har foreldre som sparer for dem. Har du ikke hatt en jobb ved siden av? Anonymkode: 34a9d...e90 Ja det vet jeg jo. Det er like vanlig at foreldre sparer som at de ikke sparer. Har jobbet hele veien. Men desverre så er jeg nødt til å ha bil nå, og det koster en del. Jeg bor også i en egen leilighet som koster 8000kr per mnd med alt, og lønna jeg tjener blir derfor brukt opp på mat og flyreiser hjem i ny og ne. Anonymkode: 5ee90...6f8
Bondenisse Skrevet 15. desember 2017 #7 Skrevet 15. desember 2017 Burde ikke være noe problem, de fleste studenter lever på 10—12 000 i måneden i Oslo. Rom i kollektiv (inkl. Strøm, Internett): 8000 telefon: 200 netflix, kino, teater, konsert: 500 klær: 1000 mat: 3000 transport: 1000 men spar til buffer før bolig, bil og ferie. Når bufferen er på plass kan du heller spare mer på bil og bolig. 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #8 Skrevet 15. desember 2017 Ja, det er ikke noe problem. Anonymkode: 65bcf...08d
Krokanis Skrevet 15. desember 2017 #9 Skrevet 15. desember 2017 Har utbetalt 24.000, sparer minst 10.000 hver mnd. Så det kan gå. 2
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #10 Skrevet 15. desember 2017 Utbetalt 30 og sparer 14. Bor i Oslo. Ikke no problem. Anonymkode: 33572...e61 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #11 Skrevet 15. desember 2017 Det går helt fint, tror til og med du vil få ca 32.000, også er det jo feriepenger og halv skatt i desember som også vil utgjøre en del hvert år😊 Du er heldig som starter på så høy lønn, hvilket yrke er det innen? Anonymkode: d1bd1...e28
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #12 Skrevet 15. desember 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det går helt fint, tror til og med du vil få ca 32.000, også er det jo feriepenger og halv skatt i desember som også vil utgjøre en del hvert år😊 Du er heldig som starter på så høy lønn, hvilket yrke er det innen? Anonymkode: d1bd1...e28 Takk for støttende ord 😊 Jeg er sivilingeniør, eller snart er jeg det. Har vært veldig heldig med lønna, det er mange som starter lavere. Jeg blir bare litt stressa over at jeg har ca 80 000kr på sparekonto og en bil til ca 50 000kr. Kjøpte bilen i 2012 for 150 000kr kontant, og det var jo ei mildt sagt dårlig investering. Hehe!! Bestemte meg i eksamensperioden for at jeg trenger noe å se frem til, så har bestilt to ferieturer. 2 uker til Mexico nå underemner og 12 dager i USA i april. Regner med at jeg i mai/juni sitter igjen med maks 50k på konto, og bilen da. Følte at det var fryktelig lite når man egentlig ikke eier en dritt av verdi. Men herregud, hva skal man egentlig med flust av sparepenger hvis man bare skal se på dem? Egentlig syns jeg opplevelser er vell brukte penger. Til en viss grad 😊 Anonymkode: 5ee90...6f8 1
Gjest making.a.mess Skrevet 15. desember 2017 #13 Skrevet 15. desember 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hei! jeg er ferdig studert til våren, er 25 år og har tatt en 5 årig master. Jeg har fått fast jobb og begynner på omtrent 550k i året. Regner med at jeg får rundt 30k utbetalt da. Har så og si 0 kr på sparekontoen, da jeg ikke har vært så velsignet av at foreldrene mine sparte til meg. Jeg ønsker å spare meg opp til kapital for bolig så raskt som overhode mulig i tillegg til å spare 1000kr til pensjon i starten. Jeg ønsker: sparing: 1000kr til buffer (til jeg når kanskje 50 000kr) 1000kr til bil eller noe 1000kr pensjon 2500kr til ferie/reise Så mye som overhode mulig til bolig. Hvor mye tror dere jeg kan spare til bolig hver mnd? Skal bo i oslo, tenkte å finne meg et kollektiv for å bo billigst mulig. Feriepenger etter første året (altså 2019 skal gå direkte til boligsparingen) Anonymkode: 5ee90...6f8 Absolutt mulig, men orker du å bo og leve enkelt for å få dette til? Jeg syntes det er en bra plan og du har jo tenkt til å dra på ferier hvilket vil gi deg en boost.
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #14 Skrevet 15. desember 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Takk for støttende ord 😊 Jeg er sivilingeniør, eller snart er jeg det. Har vært veldig heldig med lønna, det er mange som starter lavere. Jeg blir bare litt stressa over at jeg har ca 80 000kr på sparekonto og en bil til ca 50 000kr. Kjøpte bilen i 2012 for 150 000kr kontant, og det var jo ei mildt sagt dårlig investering. Hehe!! Bestemte meg i eksamensperioden for at jeg trenger noe å se frem til, så har bestilt to ferieturer. 2 uker til Mexico nå underemner og 12 dager i USA i april. Regner med at jeg i mai/juni sitter igjen med maks 50k på konto, og bilen da. Følte at det var fryktelig lite når man egentlig ikke eier en dritt av verdi. Men herregud, hva skal man egentlig med flust av sparepenger hvis man bare skal se på dem? Egentlig syns jeg opplevelser er vell brukte penger. Til en viss grad 😊 Anonymkode: 5ee90...6f8 550 er vel ikke så mye? Indøk begynner vel på rundt 700 før overtid? Har du gått på NTNU? Og har du vært på utveksling? Siden du mener du trengte å reise bort så virker det som om du ikke hadde reist og utforsket under studiene men trengte det nå. Anonymkode: 7fc1d...db0
Sensi Skrevet 16. desember 2017 #15 Skrevet 16. desember 2017 Reis på de to feriene. De er deg vel forunt og er minner for livet. Så skal du begynne å betale et Evt studielån. Alt ettersom hvor mye det er i mnd? Det er lurt å bo i kollektiv. Har du ikke noe på BSU? Isåfall spar der. Du klarer å leve for 15000 i mnd med disiplin. Det er jo 160k i året. Så om to PR har du 300 000. To år går fort og da har lønna di sannsynligvis også steget noe. Du er ung. Dette klarer du 😊 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2017 #16 Skrevet 16. desember 2017 Å leve på 15000 i mnd er absolutt ikke noe problem. De siste ~8 årene har jeg brukt 11-12000 i mnd, det inkluderer ALLE utgifter. Bor ikke i en liten by, får ingenting av foreldre osv. Anonymkode: 96c35...083 2
Husholdning1 Skrevet 16. desember 2017 #17 Skrevet 16. desember 2017 Synes det er vanskeligere å bruke 30000 av 30000 enn å spare 15000 av 30000. 2
KBNS Skrevet 16. desember 2017 #18 Skrevet 16. desember 2017 Mine faste utgifter i mnd (mat, regninger og boliglån) blir 13 500 i mnd. Og da har jeg tatt i litt på matbudsjettet. Så ja, det burde være mulig. 1
FantasDick Skrevet 16. desember 2017 #19 Skrevet 16. desember 2017 Nå deler jeg riktignok utgifter med partner, men mine faste utgifter er 10.000 i mnd. Det inkluderer lån på enebolig, utgifter på bilen, forsikringer, renovasjon, tv-lisens, you name it, så 15.000 for en enslig burde absolutt gå fint - selv i Oslo.
missmcbeal Skrevet 17. desember 2017 #20 Skrevet 17. desember 2017 (endret) Altså, dersom jeg har forstått deg rett, så ønsker du å spare 15 000 kr til bolig, inkludert de spareutgiftene på 5500 kr du har ønske om å spare? Da er du opp i 20500 kr i sparing allerede. Kommer du til å få akkurat 30 000 utbetalt? Isåfall høres det i overkant lite ut å skulle dekke alle leveutgiftene på 10 00 kr i måneden når du bor i Oslo. Du skal jo tross alt skatte også, ikke glem det. Du har også ikke ført opp avdrag på studielånet. Når du har fast jobb så er det vel forventet at du begynner å betale innen 6 mnd etter endt utdannelse. Så dette må du jo ha i beregningen også. Bruk en sånn kalkulator for Lånekassen for å finne ut hvor mye det blir i måneden. Er umulig å svare på hva boutgiftene dine blir, kommer an på hvilken standard du er villig til å ha. Husk nå at selv om du planlegger å få kjøpt bolig fortest mulig, så tar det tid. Det tar tid å gå på visning og finne den leiligheten du vil ha, så du bør velge et sted å bo der du er komfortabel med å bo i 1-2 år iallfall. I tillegg bør du ha spart deg opp en solid buffer i tillegg før du kjøper bolig, for plutselig ryker de mye penger på uventa utgifter. Jeg forstår ikke hvorfor du skal spare til bil med en gang dersom du allerede har bil? Dersom det var du som svarte på det? Utifra dine planer så ville jeg prioritert å spare opp EK før bil, dersom du kan klare deg med bilen en stund. Jeg synest også du setter av mye sparing til ferie nå i starten når du ønsker å spare mest mulig til bolig, men det er jo en priortering du velger å gjøre selv.... Husk også at bil koster, bensin, årsavgift etc. Har du tatt høyde for deg i budsjettet ditt? Jeg synest kanskje du setter deg litt for mange og ulike sparemål på en gang som kanskje kan bli vanskelig å følge over lang tid. Det er godt å ha mål, men det kan være demotiverende dersom en gaper over for mye. Men rett og slett er det veldig vanskeleg å vite noe om målene er realistiske før du faktisk vet konkret hva boutgiftene dine og andre faste utgifter blir, og hvor mye du faktisk kommer til å få utbetalt etter skatt. Når du vet, sett deg opp et budsjett, velg dine priorteringer og spar etter dette. Endret 17. desember 2017 av missmcbeal
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå