AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #1 Skrevet 15. desember 2017 Dette er kun for å kartlegge litt. Jeg er ganske usikker av meg, tenker at de færreste vil meg vel pga den enkle grunn at de ikke kjenner meg. Er likevel meg sjøl, er fornøyd med utseendet og liker klærne jeg går i. Jeg bruker hijab og kjole/skjørt, synes selv jeg kler meg fint, føler meg pen osv. Vet også at det forteller litt om religionen min. Men lite om jeg er slem eller god, hva jeg interesserer meg for osv.. hva tenker dere? Dømmer du etter hva du ser en annen ha på seg? Jeg skal innrømme at jeg lager selv et bilde av en person om jeg går inn for å studere personen..men sjeldent negativt, mer sånn interesser, hva personen heter eller hva han eller hun jobber med. Anonymkode: 3e7dd...761
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #2 Skrevet 15. desember 2017 Jeg dømmer folk som går med pels eller dun. Og folk som har dyre klær kun for å vise at de har penger. Utover det kan folk gjerne kle seg i kjøkkenhåndklær for min del. Anonymkode: 07597...13f 13
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #3 Skrevet 15. desember 2017 Har aldri dømt noen pga religiøse antrekk som hijab, nikab, nonneklær, hare Krishna klær osv. Men beklageligvis har jeg dømt andre ut fra klær, da klesstil, om de går veldig penkledd og med rike merker tenker jeg de er snobber jeg ikke har noe overens med. Men da jeg ble voksen og fikk god lønn selv og innså at disse merkene var god kvalitet og lurere enn HM og Carlings å kjøpe så merket jeg jo selv hvordan jeg ble dømt, og det er kjipt å føle at noen ser ned på en fordi de tror man er en rik klyse og ikke en Down to Earth person når man egentlig er det. Anonymkode: 41350...af6 8
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #4 Skrevet 15. desember 2017 Ja, det gjør jeg. Tenker at de fleste har mulighet til å kle seg på en ok måte, man må ikke kle seg vulgært, trashy eller som en fattigfrans. Men det verste jeg ser er voksne mennesker som er foreldre som går i svindyre klær og holder stilen så til de grader men kler barna i klær som oser av dårlig kvalitet. Er faktisk ganske mange av den typen. En ting er hvis du ikke har råd til å kle barna skikkelig, men det jeg kjenner som har dårlig råd handler på Fretex til seg selv og går med klærne til de går i oppløsning. Men de prioriterer alltid skikkelige kvalitetsklær til barna. Anonymkode: b8dfb...3b0 3
MrBart Skrevet 15. desember 2017 #5 Skrevet 15. desember 2017 Ja, jeg dømmer etter religiøse plagg og smykker, om det er hijab eller kors rundt halsen. Mye fordi jeg selv ser på religion som irrasjonelt og som noe som hører fortiden til 8
Gjest C.Tramell Skrevet 15. desember 2017 #6 Skrevet 15. desember 2017 Ja, til en viss grad gjør jeg nok det. Folk som kler seg i veldig dyre klær med store synlige logoer eller passer på å holde designervesken sånn at merket vises er mer enn middels opptatt av hva andre tenker om dem. Folk som har vært trofaste mot 90-tallsmoten siden den var ny har stoppet opp mentalt også. De som kler seg i klær som skriker "se på meg" er sjelden mennesker som bryr seg like mye om andre som seg selv. De som kler seg i det siste nye uansett om de kler det eller ikke er sauer uten egne meninger.
Gjest Catalina Culès Skrevet 15. desember 2017 #7 Skrevet 15. desember 2017 (endret) Ja, de som går med pels, da føler jeg avsky. Endret 15. desember 2017 av Catalina Culès
Gjest Mass Skrevet 15. desember 2017 #8 Skrevet 15. desember 2017 Dømmer egentlig aldri noen uansett hva det måtte gjelde. Jeg ser på utstrålingen og karismaen og folk i øynene, og det er alt jeg trenger. Om folk føler seg ubehagelige eller behagelige i klesplagget sitt er egentlig noe jeg legger mer merke til enn klesplagget selv.
Daria Skrevet 15. desember 2017 #9 Skrevet 15. desember 2017 Det er jo en grunn til at man sier at klær skaper folk - klærne man har på seg er med på å kommunisere til omverdenen hvem vi er eller ønsker å være. 7
Perelandra Skrevet 15. desember 2017 #11 Skrevet 15. desember 2017 Jeg vil helst ikke dømme folk på grunn av klærne, men vet jeg gjør det likevel. Det visuelle inntrykket taler mer til følelsene enn fornuften, og kan gjøre meg skeptisk inntil jeg blir kjent med personen. Hijab reagerer jeg ikke på, det er ganske vanlig her på det sentrale Østlandet. Derimot kan jeg bli skeptisk hvis jeg møter på kvinner i niqab eller andre dekkende plagg. 3
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #12 Skrevet 15. desember 2017 Tusen takk for gode og forskjellige svar! Selvfølgelig skal man ikke dømme boken etter omslaget, men ofte sier det mye om en person, men samtidig ikke, liksom.. Det er jo først om man blir kjent når man ser hvordan de egentlig er, og da blir klærne irrelevant på en måte. Det er et veldig interessant tema:) Når jeg ser folk med tilsynelatende dyre klær tenker jeg at de er rikinger haha Anonymkode: 3e7dd...761
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #13 Skrevet 15. desember 2017 Ja, jeg gjør nok det. Greia er at klær sier ofte noe om hvem vi er. MEN jeg har lært meg å holde kjeft og la folk vise hvem de egentlig er, for bak klærne som jeg selv kan synes er stygge eller støtenede, finnes det ofte flotte mennesker likevel. Ting er ikke alltid som vi først får inntrykk av. Anonymkode: b9422...029 3
fjærestein Skrevet 15. desember 2017 #14 Skrevet 15. desember 2017 (endret) Litt sånn balansegang her. For vil ikke dømme men.. Noen ganger kler folk som har samme interesser seg likt. Atter igjen er mange svært bevist på hva de vil si med klærne sine. En må jo være blind om en lar slik går en hus forbi. Samtidig vil jeg ikke dømme, som i se ned på noen utifra hva de går i. Men det er jo heller ikke sant, det heller, helt. For møter du i snømanndrakt i mai vil jeg jo stusse. Jeg vil nok gjerne si jeg er helt fri når jeg ser på folk. Men det er jo ikke sant, helt. Førsteinntrykk påvirker om en vil eller ei. Og tror alle bås-setter ubevisst. Og tipper jeg ikke er unik der. Men jeg prøver ikke å dømme ett menneske jeg skal møte utifra klærne. Selv hun i snømanndrakt. Endret 15. desember 2017 av fjærestein smør på fleks-rettelse 3
Jolene Skrevet 15. desember 2017 #15 Skrevet 15. desember 2017 Ja, det gjør jeg. Spesielt dersom plaggene er hijab, niqab og burka. Det signaliserer så mye negativt. 5
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #16 Skrevet 15. desember 2017 Det er ikke sånn at jeg måler folk opp og ned og vurderer klærne deres. Men jeg er nok ikke et bedre menneske enn at jeg dømmer dersom noen skiller seg veldig ut. Enten har sjuskete/ødelagte/møkkete klær, veldig vulgære klær eller slik - jeg legger jo merke til det, og det gir ikke akkurat et positivt førsteinntrykk Hijab bryr jeg meg ikke om, annet enn at jeg jo tenker at vedkommende er muslim. Som jo hverken er positivt eller negativt, det bare "er". Anonymkode: 9307f...fab 2
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #17 Skrevet 15. desember 2017 5 minutter siden, Jolene skrev: Ja, det gjør jeg. Spesielt dersom plaggene er hijab, niqab og burka. Det signaliserer så mye negativt. Herregud Anonymkode: b9422...029 5
Jolene Skrevet 15. desember 2017 #18 Skrevet 15. desember 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Herregud Anonymkode: b9422...029 Ikke mye gud over de plaggene der nei. 5
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #19 Skrevet 15. desember 2017 2 minutter siden, Jolene skrev: Ikke mye gud over de plaggene der nei. At du er rasist er jo ikke noe nytt Anonymkode: b9422...029 1
Hedy Lamarr Skrevet 15. desember 2017 #20 Skrevet 15. desember 2017 (endret) Dømmer og dømmer, vet ikke hva du legger i det. Som ateist tenker jeg at jeg ikke har særlig mye til felles med folk i f.eks hijab eller med kors rundt halsen, men jeg dømmer dem jo ikke, jeg tenker bare at det neppe er min neste bestevenninne eller kjæreste som står foran meg. Fordi når religion er så viktig for et menneske at klesdrakt/smykker/hår etc må avspeile hva slags tro de har, så har vi nok ikke noe grunnlag for vennskap eller fellesskap. Endret 15. desember 2017 av Amawhatsnot 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå