AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #1 Skrevet 15. desember 2017 Hei, Jeg ønsker å vite hva dere tenker om dette, Mitt barn nekter å spise brød og har en ide om at det er mark i brødet, og etter at jeg snakket med pedagogen om at de burde snakke om dette, så har hun da tatt dette opp med alle barna. Det som plager meg er; pedagogen fortalte meg at "de andre barna lo og sa nei når hun spurte de om de også var redd for å spise brød fordi det var mark i brødet og at mitt barn hadde blitt veldig flau og rødmet." Dette sa hun med et smil. Men i ettertid har det slått meg at dette blir feil? Jeg er så redd for at dette kunne gjort en skade på mitt barn, da urasjonelle frykter ikke er noe barnet mitt kan noe for å ha! Det blir vel feil å ta det opp slik at alle ler av frykten til barnet? Anonymkode: b7963...971
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #2 Skrevet 15. desember 2017 Helt feil. Hun latterligjør barnet ditt foran de andre. Det her hadde jeg tatt opp med lederen. La nå barnet ha frykten sin og ikke legg så mye oppmerksomhet i det her. Det vil gå over. Slik dere holder på så gjør dere det bare verre. Barn klarer seg fint uten brød. Anonymkode: 49a08...7ed 16
Måbarefåsiat... Skrevet 15. desember 2017 #3 Skrevet 15. desember 2017 Det der er sånn de holdt på barnehagen til sønnen min. Det verste er at det tok en stund før jeg faktisk oppfattet hva de drev med. Det var historier som ble fortalt ved henting etc som gjorde at først da jeg kom hjem skjønte at "du gjorde faen meg narr av ungen min, din drittkjerring"... På våren siste året toppet det seg og det ble en skikkelig oppvask med styrer. Han ble faktisk mobbet i bhg av de voksne. Vi visste ikke da at han er autist, men det har ikke akkurat hjulpet å bli løyet for, driti ut, sendt ut på gangen (det er ikke lov på skolen en gang å sende unger på gangen uten oppsyn). Å latterliggjøre en femåringsfrykt er i beste fall usmakelig og ekstremt inkompetent. 10
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #4 Skrevet 15. desember 2017 Hun ER pedagogisk leder, men ikke leder for hele barnehagen. Jeg skal ta det opp, vil ikke at hun skal fortsette sånn..Er fryktelig lei meg her, synes dette er veldig vondt. Anonymkode: b7963...971 2
MrBart Skrevet 15. desember 2017 #5 Skrevet 15. desember 2017 Høres ut som en typisk person som tror at det vil hjelpe når barnet innser at fryktene er teite. Noe som er beviselig feil. Pedagogen deres er en tåpe med dårlige sosiale antenner, med andre ord 6
Måbarefåsiat... Skrevet 15. desember 2017 #6 Skrevet 15. desember 2017 Just now, AnonymBruker said: Hun ER pedagogisk leder, men ikke leder for hele barnehagen. Jeg skal ta det opp, vil ikke at hun skal fortsette sånn..Er fryktelig lei meg her, synes dette er veldig vondt. Anonymkode: b7963...971 Barnet ditt skal sikkert begynne på skolen neste høst. Du må gi beskjed om at de nå har fem måneder å booste selvtilliten. Spør dem hva de tror skal skje hvis ungen din begynner på skolen med den bagasjen. Grin, skrik, hulk, sett fingeren i øynene deres! 2
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #7 Skrevet 15. desember 2017 Akkurat nå, Måbarefåsiat... skrev: Barnet ditt skal sikkert begynne på skolen neste høst. Du må gi beskjed om at de nå har fem måneder å booste selvtilliten. Spør dem hva de tror skal skje hvis ungen din begynner på skolen med den bagasjen. Grin, skrik, hulk, sett fingeren i øynene deres! Jeg kan ikke holde på sånn, selv om dette er veldig vondt, men jeg forstår jo nå hvor ille det faktisk er. Dette skal ikke fortsette. Anonymkode: b7963...971
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #8 Skrevet 15. desember 2017 Det kommer da helt an på settingen hvor ille dette er. Tenker også at du som mamma er ansvarlig for å ta dette opp på en skikkelig måte med hun det gjelder, og kanskje forstå mer av konteksten. Ikke krisemaksimer nå. Det plukker også barn opp fort, og ting blir bare verre. Er du generelt litt engstelig, så kan fort datteren din være det samme. Kanskje noen andre, far for eksempel, skal ta dette? Både med barnehagen og med å tilvenne brød. For brød må de bare lære seg å kunne spise, selv om de kanskje ikke synes smaken er all verden. Anonymkode: df0ae...106 1
Måbarefåsiat... Skrevet 15. desember 2017 #9 Skrevet 15. desember 2017 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg kan ikke holde på sånn, selv om dette er veldig vondt, men jeg forstår jo nå hvor ille det faktisk er. Dette skal ikke fortsette. Anonymkode: b7963...971 Følg med litt rundt i bhg. Hør etter om du oppfatter andre ting som blir sagt... jeg fant en gang en gutt lukket inn på badet mens alle andre var ute. Da jeg åpnet øyne og ører, var det mye hakkendes galt i vår bhg. Sånn oppførsel og misforståtte pedagogiske prinsipper sitter ofte i veggene. 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #10 Skrevet 15. desember 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kommer da helt an på settingen hvor ille dette er. Tenker også at du som mamma er ansvarlig for å ta dette opp på en skikkelig måte med hun det gjelder, og kanskje forstå mer av konteksten. Ikke krisemaksimer nå. Det plukker også barn opp fort, og ting blir bare verre. Er du generelt litt engstelig, så kan fort datteren din være det samme. Kanskje noen andre, far for eksempel, skal ta dette? Både med barnehagen og med å tilvenne brød. For brød må de bare lære seg å kunne spise, selv om de kanskje ikke synes smaken er all verden. Anonymkode: df0ae...106 Ja, jeg synes at det virket som hun "forstod" at det var feil gjort av henne når hun fortalte det til meg. Men jeg vil at de skal slutte å plage barnet mitt ihvertfall. Han skal ikke skamme seg for dette. Anonymkode: b7963...971
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #11 Skrevet 15. desember 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ja, jeg synes at det virket som hun "forstod" at det var feil gjort av henne når hun fortalte det til meg. Men jeg vil at de skal slutte å plage barnet mitt ihvertfall. Han skal ikke skamme seg for dette. Anonymkode: b7963...971 Plage barnet ditt faktisk... Basert på det der... Stakkars fremtidige offentlige ansatte om du skal forfølge alle slike ting med å gå videre til ledelsen. Anonymkode: df0ae...106 5
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #12 Skrevet 15. desember 2017 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Plage barnet ditt faktisk... Basert på det der... Stakkars fremtidige offentlige ansatte om du skal forfølge alle slike ting med å gå videre til ledelsen. Anonymkode: df0ae...106 Jeg vil at de skal forholde seg til problemet på en ordentlig måte, ikke få de andre barna til å le. Det var det jeg mente med "å plage" Anonymkode: b7963...971 4
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #13 Skrevet 15. desember 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det kommer da helt an på settingen hvor ille dette er. Tenker også at du som mamma er ansvarlig for å ta dette opp på en skikkelig måte med hun det gjelder, og kanskje forstå mer av konteksten. Ikke krisemaksimer nå. Det plukker også barn opp fort, og ting blir bare verre. Er du generelt litt engstelig, så kan fort datteren din være det samme. Kanskje noen andre, far for eksempel, skal ta dette? Både med barnehagen og med å tilvenne brød. For brød må de bare lære seg å kunne spise, selv om de kanskje ikke synes smaken er all verden. Anonymkode: df0ae...106 Hvorfor må de lære seg å spise brød? Har ikke barn lov til å ha samme preferanser som en voksen som ikke spiser brød. Hvis et barn har et sunt, variert og næringsrikt kosthold så spiller det vel ingen trille om barnet ikke spiser brød. Hvis det bare er brød barnet har en aversjon mot så ser jeg virkelig ikke problemet her og mas og kjas om det jævla brødet kommer bare til å få barnet til å hate det enda mer. Anonymkode: 7ff41...ce6 4
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #14 Skrevet 15. desember 2017 Lurer ikke du som mor på hvorfor han tror det er mark i brødet? Og hvorfor han tror alle andre spiser mark? Og hvorfor gjør ikke du noe for å trygge han på at han ikke skal spise mat med dyr i? Greit at padagogen ikke trengte å spørre foran alle, men altså det er jo ikke det eneste som her rart her. Anonymkode: 20c30...185 4
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #15 Skrevet 15. desember 2017 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lurer ikke du som mor på hvorfor han tror det er mark i brødet? Og hvorfor han tror alle andre spiser mark? Og hvorfor gjør ikke du noe for å trygge han på at han ikke skal spise mat med dyr i? Greit at padagogen ikke trengte å spørre foran alle, men altså det er jo ikke det eneste som her rart her. Anonymkode: 20c30...185 Han er 5 år. 5- åringer har mange fikse idèer, som ofte går over. Anonymkode: a0eac...4e0 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #16 Skrevet 15. desember 2017 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lurer ikke du som mor på hvorfor han tror det er mark i brødet? Og hvorfor han tror alle andre spiser mark? Og hvorfor gjør ikke du noe for å trygge han på at han ikke skal spise mat med dyr i? Greit at padagogen ikke trengte å spørre foran alle, men altså det er jo ikke det eneste som her rart her. Anonymkode: 20c30...185 Hvordan vet du hva mor gjør og ikke gjør i forhold til frykten hans? Det er ikke det som er saken her, saken er hvor feil dette blir behandlet i bhg. Anonymkode: 6e0a1...58b 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #17 Skrevet 15. desember 2017 Dette er virkelig ikke greit å gjøre, det er latterliggjøring av barnet. Nå kan det hende dette er en forbigående fase, mange barn opplever jo angstrengt forhold til mat/spesifikke matvarer. Men - jeg har en kollega som har et barn med så sterk angst i tidlig skolealder at det er helt krisetilstand i hjemmet. Vi snakker spesialister, kan ikke gå på skole osv. I barnehagen hadde en av de ansatte en oppførsel som virkelig forverret angsten - blant annet ved å gjøre denne type ting(samt få barnet til å sitte ved matbordet til maten var helt ferdigspist osv). Man trenger virkelig ikke være utdanne pedagog for å forstå at dette er helt feil. Om barnet selv tok det opp, og barna responderer - så kan ikke voksne kontrollere alle utfall. Men denne situasjonen la pedagogen opp til selv. Jeg hadde tatt det opp med leder, og sagt at dette er noe du reagerer kraftig på - man skal ALDRI latterliggjøre barn, særskilt ikke om det kan være angst eller usikkerhet involvert fra før. Gjør det klart at du synes dette er alvorlig, og at dersom noe slikt oppstår igjen så må du vurdere videre tiltak. Anonymkode: b0860...985 3
Gjest GoldenLioness Skrevet 15. desember 2017 #18 Skrevet 15. desember 2017 Helt feil! Barnet skal ikke latterliggjøres på den måten. For barnet er dette en reell frykt og deg skal anerkjenner og tas på alvor.
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2017 #19 Skrevet 16. desember 2017 9 timer siden, Måbarefåsiat... skrev: Det der er sånn de holdt på barnehagen til sønnen min. Det verste er at det tok en stund før jeg faktisk oppfattet hva de drev med. Det var historier som ble fortalt ved henting etc som gjorde at først da jeg kom hjem skjønte at "du gjorde faen meg narr av ungen min, din drittkjerring"... På våren siste året toppet det seg og det ble en skikkelig oppvask med styrer. Han ble faktisk mobbet i bhg av de voksne. Vi visste ikke da at han er autist, men det har ikke akkurat hjulpet å bli løyet for, driti ut, sendt ut på gangen (det er ikke lov på skolen en gang å sende unger på gangen uten oppsyn). Å latterliggjøre en femåringsfrykt er i beste fall usmakelig og ekstremt inkompetent. Skjedde med min sønn også, vi visste heller ikke at han var autist på det tidspunktet, ( han er høytfungerende ). Anonymkode: f51fa...3f0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå