Gå til innhold

Venninne har hengt ut felles venninne i julekalender

Potetjinta

Anbefalte innlegg

Hei og hå godtfolk!

Dere vet de julekalenderene som er typ "tagg en venninne og skriv hvorfor nettopp HUN fortjener å vinne" på facebook? Ei venninne ble tagget i en sånn julekalender med begrunnelse "hun får seg ikke jobb og har såvidt råd til å betale regningene sine, hun fortjener det". Vil også nevne at det er få som vet om at hun sliter økonomisk, ikke engang foreldrene hennes har hun sagt det til. Dette popper jo opp på hennes venners facebook, og det blir bare trist om foreldrene hennes skal finne det ut på denne måten. Har nesten lyst til å konfrontere venninna mi som har postet det med det. Det er så sinnsykt lite gjennomtenkt.

Det kommer sikkert fra et godt sted, men hva er egentlig greia med å skulle henge ut andre på den måten? Trenger virkelig alle venner og bekjente å få vite hvordan det står til med andres rævkjørte økonomi kun i håp om å ha noen promilles sjanse for å vinne et par sokker?

Har du opplevd å bli hengt ut?

Jente, 24:mynona:

Endret av Potetjinta
tilleggsinformasjon
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har sett noen som har skrevet noe al av det samme. Blir like satt ut hver gang!

Anonymkode: 70099...98c

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi folk ikke eier respekt for andres grenser og privatliv. 

Anonymkode: 2bd12...8cb

• Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn apropos uthengt, det er vel ikke akkurat heelt det samme; men uansett.

Har opplevd i butikker (hvis jeg har gått i joggebukse uten sminke ect.) at de antar at jeg har dårlig råd. At de liksom antar at jeg ikke har råd til det dyreste/middels dyre, men går rett på lavprisproduktene. Og er gjerne litt sånn "stakkars deg" i stemmen.

Skulle kjøpe balsam en gang på Meny og spurte etter en god en, og hun dama bare "ja... her har vi jo First Price shampoen da". Da følte jeg meg skikkelig rufsete og fattig husker jeg..:frkk:

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har opplevd i butikker (hvis jeg har gått i joggebukse uten sminke ect.) at de antar at jeg har dårlig råd. At de liksom antar at jeg ikke har råd til det dyreste/middels dyre, men går rett på lavprisproduktene. Og er gjerne litt sånn "stakkars deg" i stemmen.

Skulle kjøpe balsam en gang på Meny og spurte etter en god en, og hun dama bare "ja... her har vi jo First Price shampoen da". Da følte jeg meg skikkelig rufsete og fattig husker jeg..:frkk:

Skulle stå "First Price balsamen", men det skjønte dere sikkert:laugh:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varierer nok mellom mennesker som er naive og ikke forstår implikasjonene av at tusener eller hundretusener av mennesker leser det de skriver, mot mennesker som skriver slike ting for å bevisst henge ut andre. 

For noen er der ikke alltid lett å forstå konsekvensene av noe når du ikke ser konsekvensene i trynet. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Potetjinta skrev:

Hei og hå godtfolk!

Dere vet de julekalenderene som er typ "tagg en venninne og skriv hvorfor nettopp HUN fortjener å vinne" på facebook? Ei venninne ble tagget i en sånn julekalender med begrunnelse "hun får seg ikke jobb og har såvidt råd til å betale regningene sine, hun fortjener det". Vil også nevne at det er få som vet om at hun sliter økonomisk, ikke engang foreldrene hennes har hun sagt det til. Dette popper jo opp på hennes venners facebook, og det blir bare trist om foreldrene hennes skal finne det ut på denne måten. Har nesten lyst til å konfrontere venninna mi som har postet det med det. Det er så sinnsykt lite gjennomtenkt.

Det kommer sikkert fra et godt sted, men hva er egentlig greia med å skulle henge ut andre på den måten? Trenger virkelig alle venner og bekjente å få vite hvordan det står til med andres rævkjørte økonomi kun i håp om å ha noen promilles sjanse for å vinne et par sokker?

Det er noe av det sykeste jeg har lest, det burde nesten vært straffbart å henge ut andre på den måten!

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, MrBart said:

Varierer nok mellom mennesker som er naive og ikke forstår implikasjonene av at tusener eller hundretusener av mennesker leser det de skriver, mot mennesker som skriver slike ting for å bevisst henge ut andre. 

For noen er der ikke alltid lett å forstå konsekvensene av noe når du ikke ser konsekvensene i trynet. 

Du er rimelig spesiell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, MrBart skrev:

Det kalles sosiale antenner....

Anonymkode: e0d52...c58

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, MrBart skrev:

Vi har hatt eksempler her inne på folk som har utgitt seg for å være andre for så å henge dem ut. 

Anonymkode: 4287a...712

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ganske spes å forvente at personalet på Meny skal anbefale balsam.... 

Anonymkode: 75537...296

• Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

25 minutter siden, T-Rex said:

Du er rimelig spesiell.

Takk, frøken

24 minutter siden, AnonymBruker said:

Det kalles sosiale antenner....

Anonymkode: e0d52...c58

Ja, og ikke alle har dem. Er dette en overraskelse? Noen mennesker er snille og ønsker andre vel, men de sosiale antennene er så dårlig at de ofte ender opp med å såre eller beleaste dem de forsøker hjelpe

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, MrBart skrev:

Takk, frøken

Ja, og ikke alle har dem. Er dette en overraskelse? Noen mennesker er snille og ønsker andre vel, men de sosiale antennene er så dårlig at de ofte ender opp med å såre eller beleaste dem de forsøker hjelpe

Det er også en måte å se det på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Det er også en måte å se det på. 

Ja..? Tror du må faktisk forklare hva du mener og ikke forvente at andre skal lese tankene dine

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 time siden, Potetjinta skrev:

Hei og hå godtfolk!

Den typen julekalendere har jeg sett og gått stille forbi.

Det er brudd på personvernloven å legge ut denne typen info om andre uten samtykke på forhånd. De som lager julekalendere av denne typen burde ta ansvar for hva og hvordan de utformer kalenderne sine.

Anonymkode: 95fe2...bf2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rapporter innlegget og si ifra til venninnen som er tagget - så hun kan velge å fjerne taggen.

Så sier du ifra til veninnen din som skrev dette at det er helt sykt lite gjennomtenkt og ufattelig dårlig gjort. 

Anonymkode: 0f23c...54c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Rapporter innlegget og si ifra til venninnen som er tagget - så hun kan velge å fjerne taggen.

Så sier du ifra til veninnen din som skrev dette at det er helt sykt lite gjennomtenkt og ufattelig dårlig gjort. 

Anonymkode: 0f23c...54c

Moderatorene på Facebook er etter min erfaring helt ubrukelige på disse julekalenderene. Selv om det rapporteres 10-20 ganger så blir det ignorert. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriv til hun som kommenterte det, og si at hun bør ta hensyn og slette kommentaren og ikke utlevere venninden sin på den måten for det er offentlig på facebook så alle kan se det og dette er info få trenger å vite. 

Anonymkode: e522d...19a

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...