AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #1 Skrevet 15. desember 2017 Jeg trente mye styrke før, og liker best baseøvelser og kettlebells/knebøy med stang osv. Etter en graviditet med hvor jeg var sofaliggende/sittende og mye problemer med bekkenløsning falt hele kjernemusklaturen min bort, og jeg har vært til mye behandling for plager i rygg/ubalanse. Behandlerne(har også tatt MR) konkluderer med at jeg har ubalanse, svakt bekken osv. Men ingen prolaps e.l. Så nå får jeg ikke trene med vekter helst - spesielt ikke knebøy med vektstang eller kettlebells foran kroppen(type trene bakside lår ved å bøye fremover. Jeg har fått anbefalt: Bulgarsk utfall, rygghev, hip thrust og spesielt fokus på bakside lår(catslides liggende med hælen i gulvet uten å heve rumen). Jeg gjør dette jevnlig, men det er for kjedelig å bare gjøre de få tingene der - jeg vil jo trene litt mer. Det jeg nå er usikker på er hvordan jeg skal legge opp et fullkroppsprogram hvor jeg unngår å fokusere for mye på rumpe/forside lår?Jeg er altså usikker på hvor mange øvelser jeg bør ha av hver kroppsdel for å balansere helhetlig. Nå har jeg ubalanse i bakside lår og hofter, noe som gjør at helt vanlig fullkroppsprogram med vekter bare opprettholder ubalansen. Når jeg googler fullkroppsprogram for jenter får jeg bare opp med fokus på rumpe, men jeg vil jo trene funksjonelt. Jeg trenger å styrke bekken og bakside lår - men må jo sørge for balanse også. Så det jeg lurer på spesielt er; - Benøvelser: hvor mange skal man ha i fullkroppsprogram? - Hvor mange ryggøvelser for nedre/øvre del av rygg - og må man utelukke noen om man tar eksempelvis markløft? Gjelder markløft som 1 øvelse for nedre del av rygg?(Sikkert dumt spørsmål). Er det noen som har erfaring med ubalanser som har tips å komme med for opptrening? Er det sånn at man gjerne tar en ekstra øvelse for området med "ubalanse" - eller skal man KUN fokusere på det i X antall uker før man tar fullkroppstrening? Anonymkode: 97dee...c9b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå