AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #1 Skrevet 15. desember 2017 Jeg har ett deprimert barn, som går første året på videregående nå, og vurderer og droppe ut. Da barnet blir så sliten av skole, alt stresset, presset og hjalp ikke at barnet strøk i det ene faget nå. Men hvis det skulle skje, hvilke rettigheter har vi? Hvilken hjelp kan vi få, og hvor? For barnet blir jo ikke mindre deprimert av å gå hjemme. Men for eksempel noe deltid skole, kunne være ett bra alternativ. Anonymkode: 1d45b...b0d
Minlillesky Skrevet 15. desember 2017 #2 Skrevet 15. desember 2017 Hva med å få barnet ut i arbeid/tiltak ved siden av deltid skole? Da får barnet arbeidserfaring og gått på skolen. Verdifull erfaring som kan komme til nytte og hvem vet. Kabskje depresjonen går over over tid. Men har dere ordnet hjelp til barnet ang depresjonen? 2
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #3 Skrevet 15. desember 2017 Jeg ville aldri oppmuntret henne til å droppe ut, for det er veldig vanskelig å finne motivasjon igjen når man først har gjort det. Du kan så klart ikke tvinge henne til å gå på skole, men det beste er å heller finne løsninger med den skolen hun går på nå. Det går an å få ekstra tid på prøver og eksamen og lignende hvis man sliter veldig med stress. Selv om hun strøk i et fag til jul har hun en ny sjanse neste termin, og det er jo den karakteren som teller. Jeg selvsagt ikke ditt barns historie, men jeg slet selv når jeg gikk på vgs, og selv om det var vanskelig er jeg nå så utrolig glad for at jeg holdt ut. Anonymkode: a3abe...243 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #4 Skrevet 15. desember 2017 De er vel ikke barn når de går på videregående. Anonymkode: 60f0f...764 2
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #5 Skrevet 15. desember 2017 Nå er det over ti år siden jeg gikk på vgs men jeg fikk dele opp skoleåret slik at det ble mindre press og fridager innimellom. Jeg måtte selvsagt gå dobbelt så lenge på skolen for å få alle fagene med meg, men det var en fin løsning som gjor at jeg klarte å komme meg ut i lære og til slutt få fagbrev. Hør med skolen om løsninger. Det var helsesøster som hjalp meg etter jeg oppsøkte henne fordi skole var så vanskelig. Anonymkode: 5b0b4...cf6
Daria Skrevet 15. desember 2017 #6 Skrevet 15. desember 2017 Ta kontakt med PPT/rådgiver på skolen hennes og diskuter hvilke muligheter dere har, det er neppe en ny problemstilling for dem. Der jeg jobber har vi mange varianter - elever som følger undervisning i noen fag, elever som leser hjemme med tett oppfølging av lærer, egen tilrettelagt klasse, elever som har mye arbeidspraksis. Noen følger eget opplegg hele skoleløpet, andre trenger det bare en periode. Skolen ønsker jo å hjelpe elevene gjennom så langt det går - be om hjelp så tidlig som mulig. 5
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #7 Skrevet 15. desember 2017 Rutiner og å komme seg ut fra hjemmet er veldig viktig for deprimerte, så jeg er enig i AB 243 i at det beste er å finne løsninger som holder ungdommen på skolen. Anonymkode: 8bcdc...ea3 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #8 Skrevet 15. desember 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: De er vel ikke barn når de går på videregående. Anonymkode: 60f0f...764 De er barna våre uansett hvor gamle de er😊 Anonymkode: 440e3...b49 2 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #9 Skrevet 15. desember 2017 Få henne tilbake på skolen. Prinsessesyndrom er resultatet av dagens foreldre som degger for ungene sine. De har gått fullt i bhg og sfo, hatt 4-5 aktiviteter etter bhg/skole, så lekser ect. Et liv med fullt program ender i kollaps og depresjon. Tenk friske og fine ungdommer blir deprimerte i verdens beste land å bo i. Send de til Syria i en uke og all depresjon vil forsvinne. Nå kommer generasjon navere i full oppsving etter at alle skulle i full jobb og barna ble oversett. Dette har ikke landet råd til. Anonymkode: 43527...b83 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #10 Skrevet 15. desember 2017 Vi har allerede fått innvilget utvidet skolerett, så barnet har færre fag, blir tatt hensyn til, får flere skriftlige enn muntlige prøver. Barnet går til psykolog. Barnet har slitt psykisk siden det var 11 år, og det har gått veldig opp og ned. Jeg håper og virkelig at barnet fortsetter på videregående. Men jeg klarer ikke å tvinge barnet. Anonymkode: 1d45b...b0d
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #11 Skrevet 15. desember 2017 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Få henne tilbake på skolen. Prinsessesyndrom er resultatet av dagens foreldre som degger for ungene sine. De har gått fullt i bhg og sfo, hatt 4-5 aktiviteter etter bhg/skole, så lekser ect. Et liv med fullt program ender i kollaps og depresjon. Tenk friske og fine ungdommer blir deprimerte i verdens beste land å bo i. Send de til Syria i en uke og all depresjon vil forsvinne. Nå kommer generasjon navere i full oppsving etter at alle skulle i full jobb og barna ble oversett. Dette har ikke landet råd til. Anonymkode: 43527...b83 Men hva vet du om hva dette barnet har opplevd i løpet av livet sitt? Det er ikke bare sånn at fordi vi bor i Norge, så har alle det bra. Og vi har ikke lov til å ha problemer? Anonymkode: 1d45b...b0d 7
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #12 Skrevet 15. desember 2017 Her jeg bor er det i alle fall en egen skole for elever med psykiske lidelser og denslags, man søker gjennom behandleren sin tror jeg. Så går man gjerne "deltid" altså tar færre fag. Kanskje det er noe sånt der du bor? Det er i tilknytning til en annen skole så man kan ikke se på vitnemålet at man har gått der såvidt jeg vet. Anonymkode: 8aa5b...77c
Brimi Skrevet 15. desember 2017 #13 Skrevet 15. desember 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi har allerede fått innvilget utvidet skolerett, så barnet har færre fag, blir tatt hensyn til, får flere skriftlige enn muntlige prøver. Barnet går til psykolog. Barnet har slitt psykisk siden det var 11 år, og det har gått veldig opp og ned. Jeg håper og virkelig at barnet fortsetter på videregående. Men jeg klarer ikke å tvinge barnet. Anonymkode: 1d45b...b0d Er det mulig å dele opp enda mer? Jeg husker ikke helt hvor mange fag jeg hadde, men jeg mener jeg bare hadde 3 fag per år. Det funket veldig bra for meg. Hadde 2-3 dager med fri.
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #14 Skrevet 15. desember 2017 Bor du i Bergen? Der har de noe som heter kyrre skole. Det er for dem som sliter. Veldig små klasser, tett oppfølging og over mye lenger tid. Kanskje de har lignende tilbud andre steder i landet? Anonymkode: 04520...e08
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #15 Skrevet 15. desember 2017 Så lenge barnet ditt er under 18 år, har foreldrene forsørgerplikt og økonomisk støtte får man ikke fra nav. Det som går an, er jo som andre skriver arbeidsrettet tiltak. Jeg anbefaler dog å prøve å holde seg unna slike tiltak da man ofte blir i en loop. Kan dere kutte ned til ett fag eller to? Kan behandlingen intensiveres? Oftere til psykolog, medisiner etc? Hva som gjør at barnet sliter så mye? Anbefaler dere å bevege dere mye og være ute. Det er både sunt og ikke minst viktig ved psykiske lidelser å være i bevegelse og ute i friluft. Det høres kanskje veldig enkelt og banalt ut, men det enkle er ofte det beste Anonymkode: 42fb9...7ba
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #16 Skrevet 15. desember 2017 Snakk med barnet, motiver barnet, fortell om de evige konsekvensene ved å bare få dårlige ekstrahjelp/helgejobb, og jobber man ikke vil ha. Å ikke fullføre videregående er altfor enkelt. Men det er ikke lett å leve uten videregående. Motiver og oppfordre han til å ta alle 3 årene, og deretter kan ut i jobb! Da har han så mye å falle tilbake på! Med siste året påbygg kan han alltids gå tilbake til skole senere å begynne å studere. Hilsen ca30 åring som hoppet av videregående og nå går voksenopplæring fordi jeg endelig har skjønt hvor vanskelig det er å fungere i livet uten videregående. Jeg har ikke bekjente som kan hjelpe meg med jobb heller, så jeg må ta det jeg får. Nå går ting mye lettere. Men jeg angrer utrolig på at ikke livet ble annerledes, at jeg fullførte videregående som ung, var russ, koste meg om sommeren og begynte på høgskolen! Er irritert og bitter på foreldrene mine fordi de lot meg slutte på videregående. Anonymkode: a5b23...b13 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #17 Skrevet 15. desember 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ett deprimert barn, som går første året på videregående nå, og vurderer og droppe ut. Da barnet blir så sliten av skole, alt stresset, presset og hjalp ikke at barnet strøk i det ene faget nå. Men hvis det skulle skje, hvilke rettigheter har vi? Hvilken hjelp kan vi få, og hvor? For barnet blir jo ikke mindre deprimert av å gå hjemme. Men for eksempel noe deltid skole, kunne være ett bra alternativ. Anonymkode: 1d45b...b0d En elev på vgs. Er ikke et barn men en ungdom. Behandler du ungdommen din som et barn? Elever som dropper ut eller står i fare for å droppe ut av vgs. Skal ha oppfølging fra skolen, OT/PPT og andre hjelinstanser. Svikter dette eller eleven ser ut for fra skolen side å fungere så er det de foresattes jobb å gi beskjed for å få tilpasset og gjort det som kan gjøres fra skolens og foreldrenes side. Å droppe ut av vgs gjør at ungdommer faller dårlig ut og kommer bakpå noe de vil slite med resten av livet. Så her bør du kontakte andre enn kg. Anonymkode: 42a50...3ba 2
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #18 Skrevet 15. desember 2017 Jeg er selv 18 år og har en alvorlig psykisk lidelse. Dette fører til at jeg til tider er ganske deprimert. Jeg fullførte både vg1 og vg2, til tross for dette. Nå går jeg vg3 over 2 år. Jeg går likevel lite på skolen, men hvis jeg bare er hjemme hele dagen så blir jeg mer deprimert, har blant annet latt vær å gå op skolen i kanskje 2 måneder og har kun ligget i sengen og stirret i taket. Dette har ikke hjulpet. Nå går jeg som regel på skolen med mindre jeg er innlagt. Det hjelper å gå på skolen, da dette fører til at jeg får kommet meg ut av huset på andre ærend enn å ruse meg sanseløs på fest. Jeg vil virkelig anbefale at barnet ditt fortsetter på skolen, jeg har en deprimert venninne som droppet ut, hun ble verre av dette. Nå jobber hun i en barnehage, og trives noenlunde med dette, men hun har ikke fullført vg1 til tross for at hun er 19 år, og dette hjelper ikke på depresjonen. Hun føler seg mislykket pga dette. Selv om det virker veldig fristende så er det en ufattelig dårlig idé og droppe ut, sannsynligheten for at hun ikke begynner igjen senere er stor. Jeg har venner dette har skjedd med, og jeg vet selv at hvis jeg hadde droppet ut så hadde sykdommen og depresjon sannsynligvis ødelagt meg. Anonymkode: e0f29...b7d
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #19 Skrevet 15. desember 2017 36 minutter siden, AnonymBruker said: Få henne tilbake på skolen. Prinsessesyndrom er resultatet av dagens foreldre som degger for ungene sine. De har gått fullt i bhg og sfo, hatt 4-5 aktiviteter etter bhg/skole, så lekser ect. Et liv med fullt program ender i kollaps og depresjon. Tenk friske og fine ungdommer blir deprimerte i verdens beste land å bo i. Send de til Syria i en uke og all depresjon vil forsvinne. Nå kommer generasjon navere i full oppsving etter at alle skulle i full jobb og barna ble oversett. Dette har ikke landet råd til. Anonymkode: 43527...b83 Som andre er inne på, så har vi faktisk også i Norge barn og unge som har blitt misbrukt av egne foreldre, slått til blods av mobbere, angrepet av mennesker med våpen osv Det er heller ikke sant at det er "full oppsving" i ungdom som havner på NAV. Den prosenten går nedover Andelen som mottar støtte fra Nav blir stadig mindre. Spesielt blant unge har den falt rundt 40 prosent på 23 år. https://www.aftenposten.no/norge/i/ORlK3/Langt-farre-unge-mottar-Nav-stotte Anonymkode: aa46f...507 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #20 Skrevet 15. desember 2017 Deltid skole! Da har hun noe meningsfylt, men ikke så mye at det blir overveldende. Jeg hadde selv en slik ordning på vgs for mange år siden. Tok meg ca 10 år å fullføre vgs, men i dag har jeg en god utdanning. Anonymkode: 06caf...913
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå