Gjest Anonymous Skrevet 1. februar 2005 #1 Skrevet 1. februar 2005 Hvor lenge bør jeg lade batteriet, og kan jeg bruke laptopen mens den lades? Laptopen er ny. Vet jeg kan lese en bruksanvisning, men pleier ikke gjøre det... Noen råd?
jordbær Skrevet 1. februar 2005 #2 Skrevet 1. februar 2005 Lad den opp i ca 24 timer. Bare bruk den så mye du vil mens den lader..
Gjest Anonymous Skrevet 1. februar 2005 #3 Skrevet 1. februar 2005 Ingen som vet? Ni som har lest, men ingen som har den minste anelse? Haster ikke, skal ut allikavel nå, så laptopen får stå i fred og ro så lenge. vega
Gjest Lea Skrevet 1. februar 2005 #4 Skrevet 1. februar 2005 Jeg bruker den i alle fall mens den lader. Lader den alltid om natta og jeg tømmer stort sett batteriet helt en gang om dagen.
Gjest Anonymous Skrevet 1. februar 2005 #5 Skrevet 1. februar 2005 24 TIMER? På butikken sa de tolv... men jeg stoler ikke på de guttene i butikken, de skal jo selge deg et nytt batteri, snarest... Vel, da får jeg lade i 24 timer da... huff. Så 12 timer er for lite?
Cata Skrevet 1. februar 2005 #6 Skrevet 1. februar 2005 Bruker den mens den lader, ja. (Men jeg har Toshiba med elendig batterikapasitet - den er visst produsert sånn for det sto i annonsen. ) 1-2 ganger har jeg vært nede på ca. 20-30% av batterikapasiteten. Har foreløpig ikke merket at batteriet er blitt dårligere av behandlingen. (Men blir det det, så flater den vel helt ut) :-(
Gjest Anonymous Skrevet 1. februar 2005 #7 Skrevet 1. februar 2005 Hva om jeg avbryter ladingen? Det er vel ikke bra? Dvs om jeg flytter laptopen i kveld, og lader videre... slår den jo av men... Vil det skade batteriet?
Gjest Anonymous Skrevet 1. februar 2005 #8 Skrevet 1. februar 2005 Laptopen er ny. Batteriet skal lades for første gang...
jordbær Skrevet 1. februar 2005 #9 Skrevet 1. februar 2005 Batteri er intelligente. De vet når batteriet er fullt og når det er tomt. En nytt batteri vet ikke når det er fullt og ikke, derfor kan du miste mye batterikapasitet ved å ikke lade det nok de første gangene. Det som skjer når du lader batteriet, er at det først vil lade i normal hastighet. Og når batteriet TROR det er fullt, starter den vedlikeholdslading. Dette betyr at når batteriet lyser "fullt", så er det faktisk ikke det, den første gangen. Derfor lar man det stå og lade en god stund når det er nytt. Det kommer litt an på hvilken batteritype du har i laptopen din. Noen trenger mer lading enn andre. Men det skader ikke å la den stå i 24t den første gangen. Husk også på at du må lade det HELT ut når du bruker den. Dette for å lære batteriet når det er tomt. Det gjør du ved å sette maskinen i bios når du har lite strøm igjen. Da vil den ikke slå seg av pga at det kun er 2% batterikapasitet igjen. Full batterikapasitet, vil du først få når du har ladet opp og ut batteriet ditt noen ganger.
Gjest Kaffegjesten Skrevet 1. februar 2005 #10 Skrevet 1. februar 2005 Som forrige innlegg sa - batterier er "intelligente" Etter all sannsynlighet er det Li-Ionbatterier og de tar ikke skade av drypplading, dvs litt nå og da. Det gjør selvfølgelig ikke noe om batteriet blir nokså utladet, batteriet har svært godt av å bli stresset, dvs brukt, gjerne kraftig. da tar det lettere topplading igjen og det forlenger levetiden betydelig. Alle vi som har dårlig batterikapasitet på laptop'ene våre bruker ikke batteriet riktig. Det gjør ingenting om du bruker laptop'en mens lading pågår, det gjør heller ingenting om du bruker laptop'en bare på batteri så lenge det går. Som nevnt er det bare bra for batteriet. Fullading av batteriet kan nok ta lenger tid enn 24 t ved aller første lading. Siste innlegg er meget riktig, men jeg er ikke så sikker på om total utlading er helt gunstig for Li-Ionbatterier. Du kan jo lese selv her: batteriinformasjon
Gjest Kaffegjesten Skrevet 1. februar 2005 #11 Skrevet 1. februar 2005 Som forrige innlegg sa - batterier er "intelligente" Etter all sannsynlighet er det Li-Ionbatterier og de tar ikke skade av drypplading, dvs litt nå og da. Det gjør selvfølgelig ikke noe om batteriet blir nokså utladet, batteriet har svært godt av å bli stresset, dvs brukt, gjerne kraftig. Da tar det lettere topplading igjen og det forlenger levetiden betydelig. Alle vi som har dårlig batterikapasitet på laptop'ene våre bruker ikke batteriet riktig. Det gjør ingenting om du bruker laptop'en mens lading pågår, det gjør heller ingenting om du bruker laptop'en bare på batteri så lenge det går. Som nevnt er det bare bra for batteriet. Fullading av batteriet kan nok ta lenger tid enn 24 t ved aller første lading. Siste innlegg er meget riktig, men jeg er ikke så sikker på om total utlading er helt gunstig for Li-Ionbatterier. Du kan jo lese selv her: batteriinformasjon
Gjest Anonymous Skrevet 2. februar 2005 #12 Skrevet 2. februar 2005 Takker, men skal mye til for at jeg klarer (har tålmodighet) til å full-lade og utlade... skal prøve, men er elendig på det, i alle fall når det gjelder mobiler... Sette pcen på bios? Og det er det samme som ...? Og hva om jeg avbryter ladingen, før 24 timer, er det da best å tømme batteriet "helt" før jeg plugger i strømmen igjen...? Skal lese litt i bruksanvisningen, aner ikke hvilket type batteri...
Dru Skrevet 2. februar 2005 #13 Skrevet 2. februar 2005 Å trykke (mest sannsynlig) delete når maskinen starter opp. Så kommer du inn i bios.
Gjest Anonymous Skrevet 2. februar 2005 #14 Skrevet 2. februar 2005 Det er Li-on batteri. Trykke på delete, samtidig som jeg tar en restart, er dette å sette maskinen i bios?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå