Gå til innhold

Dåpes eller ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fordeler og ulemper?

Anonymkode: 6c66c...7b5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dåpes?

Anonymkode: 8238c...877

• Liker 1
Skrevet

Du mener døpes?

Er du kristen? Ønsker du å oppdra barnet i kristen tro? Da døper du barnet ditt.

Om det ikke er slik, holder du en familiefest, navneseremoni eller ikke.

Det er ingen fordeler eller ulemper, men foreldrenes livssyn det handler om.

• Liker 2
Skrevet

Fordelen med å døpe barnet er at det da blir lettere for barnet senere å velge om hen vil konfirmere seg kirkelig eller borgelig. Er ikke barnet døpt som baby, må det døpes før eventuell kirkelig konfirmasjon. Er barnet døpt (og dermed "tvangsinmeldt" i den norske kirke, som enjelte betegner det), er det lett å melde seg ut.

• Liker 2
Skrevet

Fordeler med å døpes:

• Barnet meldes inn i statskirken
  • Dere velger faddere som skal hjelpe dere å oppdra barnet kristent
  • Barnet får gaver av familie på den etterfølgende festen. (Av alle, inkludert sære tante Alma som ikke gir gaver til de som ikke døpes i kirken.)

Ulemper med å døpes:

• Barnet meldes inn i statskirken
  • Dere må velge faddere som skal hjelpe dere å oppdra barnet kristent
  • Dere må arrangere dåpsfest for familien. (Det er mulig dere ville hatt navnefest uansett, i så fall "utgår denne".)

Anonymkode: 2bbe7...a82

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Thyra skrev:

Fordelen med å døpe barnet er at det da blir lettere for barnet senere å velge om hen vil konfirmere seg kirkelig eller borgelig. Er ikke barnet døpt som baby, må det døpes før eventuell kirkelig konfirmasjon. Er barnet døpt (og dermed "tvangsinmeldt" i den norske kirke, som enjelte betegner det), er det lett å melde seg ut.

Nei, det er ikke lett å melde seg ut ;) Javisst er det lett å sende inn skjemaet om å melde seg ut, og det finnes til og med en app for det. Problemet er at kirken driver med hemmelig tvangsinnmelding igjen, uten at man får vite om det. Samboeren min har meldt seg ut tre ganger, og fått kvittering på at han er utmeldt. Og likevel har de altså ført ham inn igjen to av gangene... Jeg klarte å melde meg ut etter to forsøk og en gjentvangsinnmelding. 

I tillegg så må man leve med skammen over å ha vært medlem av noe så vederstyggelig. 

Det er ikke akkurat vanskelig å døpe seg om man ønsker også i voksen alder. Det trenger ikke være som en del av en vanlig gudstjeneste engang. Så det argumentet er alt for dårlig for tvangskristne uskyldige små unger. 

Anonymkode: a8dec...b68

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er ikke lett å melde seg ut ;) Javisst er det lett å sende inn skjemaet om å melde seg ut, og det finnes til og med en app for det. Problemet er at kirken driver med hemmelig tvangsinnmelding igjen, uten at man får vite om det. Samboeren min har meldt seg ut tre ganger, og fått kvittering på at han er utmeldt. Og likevel har de altså ført ham inn igjen to av gangene... Jeg klarte å melde meg ut etter to forsøk og en gjentvangsinnmelding. 

I tillegg så må man leve med skammen over å ha vært medlem av noe så vederstyggelig. 

Det er ikke akkurat vanskelig å døpe seg om man ønsker også i voksen alder. Det trenger ikke være som en del av en vanlig gudstjeneste engang. Så det argumentet er alt for dårlig for tvangskristne uskyldige små unger. 

Anonymkode: a8dec...b68

Nå er det vel faktisk mange av dem som IKKE blir døpt som også blir registrert som medlemmer i den norske kirke. 

Og å leve med skammen over å ha vært medlem av kirken fra dåpen til man meldte seg ut ... snakk om å overdrive og krisemaksimere.

• Liker 1
Skrevet
24 minutter siden, Thyra skrev:

Ungdommer bør ha et så bevisst forhold til konfirmasjon at de er villige til å gå igjennom en dåp, om de vil konfirmeres. Det er tross alt sakramenter det er snakk om, ikke bare en unnskyldning til å få kake og pakker.

• Liker 3
Skrevet

Vi valgte å døpe barnet vårt av tradisjon. Kirken gav en fin ramme og høytidelighet rundt dagen. Nå har jeg bare vært i 2 navnedager i regi av HEF, men jeg syntes de var ganske upersonlige med en endeløs rekke av "navnedagsbarn" (eller hva man skal kalle det. 

Anonymkode: 93e31...e0b

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi valgte å døpe barnet vårt av tradisjon. Kirken gav en fin ramme og høytidelighet rundt dagen. Nå har jeg bare vært i 2 navnedager i regi av HEF, men jeg syntes de var ganske upersonlige med en endeløs rekke av "navnedagsbarn" (eller hva man skal kalle det. 

Anonymkode: 93e31...e0b

Men dette har vel med antall deltagende barn å gjøre, ikke seremonien i seg selv?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...