Gå til innhold

Talgkjertler i underlivet

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ok, kleint innlegg.

Men jeg sliter med talgkjertler nedentil. Jeg leser meg opp og ned og har diskutert dette med både mamma, som sliter med det samme -og selvfølgelig spurt legen min. Han sier at det er naturlig og at det gjerne oppstår når det er fuktig. Mine går heldighvis over av seg selv, men jeg har hørt om folk som drar til lege for å få de poppa.

Men hva kan jeg gjøre for å slippe dette? Er det noen som vet om ett eller annet som kan smøres på for at de skal forsvinne fortere, eventuelt slutte å gjøre vondt? Jeg bruker kun bomullstruser og unngår tettsittende bukser, så underlivet skal få puste og jeg trimmer hekken. Tidligere har jeg bare vasket underlivet med vann, men ble anbefalt å bruke en intimoljesåpe for å fikse på ph-balansen, fordi jeg rett og slett ble for fuktig/klam. Den hjelper jo litt da. Men talgkjertlene dukker opp uansett. Spesielt rett etter mens.

Noen som kan hjelpe? :rodme:

Til de som ikke vet hva det er, så kjennes de ut som store kviser. Det er ikke vorter.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det sånne små talgkjertler som man egentlig ikke kjenner "fra innsiden" slik som en verkende kvise? 
Men de bare ligner på kviser når du klemmer på de , men er ikke ømme? 
Montgomery glands heter det tror jeg, og tror ikke det går an å fjerne? Jeg har også massevis av sånne, man har det jo rundt munnen også hvis man strekker ut huden og ser nøye etter, og inni neseborene hvis man ser nøye etter, altså ved inngangen til alle slimhinner. Trodde egentlig det var noe alle hadde jeg? Er det gyn sa til meg en gang jeg var redd for at det var vorter. 

Anonymkode: b48f0...459

• Liker 1
Skrevet

Eller er de store og ømme og på størrelse med byllekviser og bare et par stykker? Da har jeg hørt antibiotika skal hjelpe

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eller er de store og ømme og på størrelse med byllekviser og bare et par stykker? Da har jeg hørt antibiotika skal hjelpe

De er store og ømme. De er skikkelig vonde også forsvinner de. Legen min sa at det ikke var uvanlig å ha de og at man ikke kunne gjøre noe med de, eventuelt klemme ut det som var inni. Det er ikke sånne ''Montgomery glands'' heller. De vet jeg hva er, men ja-nei er ikke sånne.

De bare er så irriterende når de popper opp. Håpte noen her inne hadde noen gode råd :vetikke:

Skrevet

Jeg får sånne når jeg går med for trange bukser og barberer meg helt. Så nå stusser jeg bare hårene med saks og passer på å skifte bukse når jeg kommer hjem slik at jeg går med joggebukse osv når jeg kan.

Anonymkode: 019f3...8da

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får sånne når jeg går med for trange bukser og barberer meg helt. Så nå stusser jeg bare hårene med saks og passer på å skifte bukse når jeg kommer hjem slik at jeg går med joggebukse osv når jeg kan.

Det er det jeg prøver på selv. Har ikke barbert meg på lenge nå, så trimma det litt i går. Det ble vel for klamt. Glattbarberer aldri, men trimmer. Hjemme går jeg ofte uten truse, bare for å få lufta. Slitsomt altså.

Skrevet
Akkurat nå, Sphynx skrev:

Det er det jeg prøver på selv. Har ikke barbert meg på lenge nå, så trimma det litt i går. Det ble vel for klamt. Glattbarberer aldri, men trimmer. Hjemme går jeg ofte uten truse, bare for å få lufta. Slitsomt altså.

Hår skal jo unngå at det blir klamt nettop fordi underlivet da får luft mellom hud og klær. 

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hår skal jo unngå at det blir klamt nettop fordi underlivet da får luft mellom hud og klær. 

Ja, men synes også det forblir fuktig om du har for mye...

Skrevet
15 timer siden, Sphynx skrev:

De er store og ømme. De er skikkelig vonde også forsvinner de. Legen min sa at det ikke var uvanlig å ha de og at man ikke kunne gjøre noe med de, eventuelt klemme ut det som var inni. Det er ikke sånne ''Montgomery glands'' heller. De vet jeg hva er, men ja-nei er ikke sånne.

De bare er så irriterende når de popper opp. Håpte noen her inne hadde noen gode råd :vetikke:

Uff skjønner. Er det mange av gangen eller bare en , evn en på hver side? Har lest at man har en kjertel (mener de heter noe berthels kjertel eller lignende, noe på B hvertfall) på hver side som hos noen svulmer opp med jevne mellomrom som en slags infeksjon, kan det være det?  Eller om de er tydelig "kvise utvekster" på utsiden av huden, så ville jeg gått til gynekolog , og om ikke gynekologen kan hjelpe, så prøv hudlege! Jeg er ganske sikker på man kan få antibiotika for dette, evn kan man prøve med betennelsesdempende krem fra apoteket, kanskje hibiscrub fra apoteket også. Tenker at legen din kanskje har misforstått hva det er fornoe når du har forklart? 

Sørg for å gå i løse og behagelige truser, og ikke stramme hotpants eller g strenger som kan irritere!

Skrevet

Smør fusidin på så fort du merker det kommer. Blir det for ille kan du få en kur av legen. 

• Liker 1
Skrevet
På 17.12.2017 den 3.02, AnonymBruker skrev:

Uff skjønner. Er det mange av gangen eller bare en , evn en på hver side? Har lest at man har en kjertel (mener de heter noe berthels kjertel eller lignende, noe på B hvertfall) på hver side som hos noen svulmer opp med jevne mellomrom som en slags infeksjon, kan det være det?  Eller om de er tydelig "kvise utvekster" på utsiden av huden, så ville jeg gått til gynekolog , og om ikke gynekologen kan hjelpe, så prøv hudlege! Jeg er ganske sikker på man kan få antibiotika for dette, evn kan man prøve med betennelsesdempende krem fra apoteket, kanskje hibiscrub fra apoteket også. Tenker at legen din kanskje har misforstått hva det er fornoe når du har forklart? 

Sørg for å gå i løse og behagelige truser, og ikke stramme hotpants eller g strenger som kan irritere!

De popper opp som kviser både her og der. Ikke noe fast sted. Legen har forsåvidt tatt en titt selv...
Tror kanskje jeg må gå til en gynekolog altså.

På 17.12.2017 den 3.05, Duff skrev:

Smør fusidin på så fort du merker det kommer. Blir det for ille kan du få en kur av legen. 

Det var ikke så dumt råd egentlig. Tok ett kjapt google søk på om man kunne bruke det nedentil, og det var visst effektivt :) Og om det ikke var det -burde man til lege ;)

Prøver meg på noe sånt fra apoteket tror jeg. Poppa opp en ny nå, så jeg holder på å bli gal. :grine:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...