Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt enig. 

Anonymkode: d408d...e75

• Liker 7
Skrevet

Barn i dag veit ikke hva det vil si å pynte et tre med familien. Plastreet blir pakket ned med julepynten på. 

Anonymkode: d408d...e75

• Liker 5
Skrevet

Jeg er jo enig, ekte tre er helt klart best, men for allergikere er dessverre ikke ekte tre en mulighet og det er da bedre med plasttre enn ingen tre.

• Liker 5
Skrevet

Er juletreproduksjonen egentlig så bærekraftig da? Hugging og transport hver desember, og til fyllinga i januar. Lurer på om ikke plasttreet som blir brukt i årevis er like bærekraftig. Så lenge det går i plastretur når det har gjort nytten sin. 

Anonymkode: 03500...86f

• Liker 9
Skrevet

Gå ut i skogen og hugge sitt eget tre ? Hvor finner man skogeierne som syntes dette er greit da ? Eller tenker de at folk skal hugge sitt eget tre hos juletreselgerne ? For da kan man jo like gjerne kjøpe et ferdighugget et utenfor bensinstasjonen ? 

Ingen får hugge trær i min skog, i alle fall...

Anonymkode: 8e77a...e86

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Gå ut i skogen og hugge sitt eget tre ? Hvor finner man skogeierne som syntes dette er greit da ? Eller tenker de at folk skal hugge sitt eget tre hos juletreselgerne ? For da kan man jo like gjerne kjøpe et ferdighugget et utenfor bensinstasjonen ? 

Ingen får hugge trær i min skog, i alle fall...

Anonymkode: 8e77a...e86

Det finnes steder man kan kjøpe juletrær som selvhogst. Vi har gjort det flere ganger, først vært og merket et tre noen uker før jul for å sikre oss et fint og så vært og sagd det ned noen dager før. Spesielt når det er fint vær og snø er det ganske magisk. Der vi har vært har de også en liten butikk der man kan kjøpe div. juleprodukter og de selger varm drikke.  

• Liker 3
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Er juletreproduksjonen egentlig så bærekraftig da? Hugging og transport hver desember, og til fyllinga i januar. Lurer på om ikke plasttreet som blir brukt i årevis er like bærekraftig. Så lenge det går i plastretur når det har gjort nytten sin. 

Ikke noe å lure på. Sjekk fremtiden i våre henders forskningsbaserte råd. 

Anonymkode: 83fd2...569

• Liker 3
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke noe å lure på. Sjekk fremtiden i våre henders forskningsbaserte råd. 

Anonymkode: 83fd2...569

Done. Det står at et par nordamerikanske studier har vist at ekte juletrær er marginalt mer klimavennlig enn plastjuletrær. Forskjellen er altså veldig liten. 

Skrevet
4 timer siden, Arkana skrev:

Jeg er jo enig, ekte tre er helt klart best, men for allergikere er dessverre ikke ekte tre en mulighet og det er da bedre med plasttre enn ingen tre.

Allergi er så klart en gyldig grunn.

Ellers syntes jeg absolutt man skal velge et ekte tre! Det er lissom ikke det samme med disse i plast :( 

Og hva er greia med at plasttrærne i tillegg skal være hvite? Hjelpes... 

• Liker 3
Skrevet

De fleste har hun/katt/husdyr - ikke bra med ekte tre da.

Er vel ikke bedre med nytt bruk og kast tre hvert år for forfengelighetens skyld, - enn et plasttre som varer i en årrekke. Skal man pusse på noe slikt, regner jeg med at de ikke spiser kjøtt heller, det er mer skadelig for miljøet og mindre bærekraftig liksom.. hykleri heisann og hoppsann.

Nei her har vi det fine plasttreet vårt, elssker å slipe tre som drysser barnåler

Anonymkode: c1588...803

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, Arkana skrev:

Hva gjorde de før plastret kom?

Anonymkode: ea7ec...0cb

• Liker 1
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kan jeg jo ikke vite, men jeg antar at de enten led seg gjennom julen med ekte tre eller ikke hadde tre i det hele tatt.

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Før i tia hadde folk dåsegran.

Anonymkode: b77ff...f09

Gjest making.a.mess
Skrevet

Her finnes tilgang på sitkagran i bøtter og spann, men syntes slett ikke den er noe fin. Edelgran er fin, men det vokser minimalt av den i norske skoger foruten de som er plantet til juletreproduksjon. Nå finnes det mange lekre plastjuletrær. Ikke drysser de heller. Å ha en vanlig gran som du kaster etter en uke og med transport til salgssteder, hjem til kunden og deretter til fyllinga er vel heller ikke miljøvennlig. Mdg vil jo ha sånn bilfri hovedstad så jeg ser frem til at 800000 mennesker drar med seg juletrær på bussen til nærmeste fylling. 

Skrevet

Tror trenden snur. Har blitt frastjålet minst 25 trær i år...

Anonymkode: 45a2e...6d5

Gjest chisandra
Skrevet

Jeg er livredd krypdyr, og etter at jeg så et klipp med hvor mange det er i et tre vi drar inn i huset, var det bråstopp 😳

Skrevet
14 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg måtte feire jul uten tre, syns det var litt trist...Nå har jeg ett kjempe fint plasttre som jeg har eid i snart 15 år, fortsatt like fint.

Anonymkode: e7806...9d2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...