AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #1 Skrevet 15. desember 2017 Har du perser/ragdoll? Hvordan er den personlighetsmessig? Tror du din ville trivdes som innekatt? Er det noe spesielt jeg bør vite om rasen? Anonymkode: 59eb4...aba
Tvist Skrevet 15. desember 2017 #2 Skrevet 15. desember 2017 Perser sliter i alle fall mye med helseproblemer, vanskelig for dem å puste. Ville ikke kjøpt en slik katt.
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #3 Skrevet 15. desember 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Har du perser/ragdoll? Hvordan er den personlighetsmessig? Tror du din ville trivdes som innekatt? Er det noe spesielt jeg bør vite om rasen? Anonymkode: 59eb4...aba Kan de trenes opp til å bli som hund? Anonymkode: 4ed84...426
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #4 Skrevet 15. desember 2017 Jeg har korthåret perser. Han er en hærlig gutt uten pustevansker. Han var innekatt de første 5 årene hans, og nå er han 7 år gammel og får gå ut og inn som han vil. Trives fortsatt best inne. Kan man trene dem som en hund? Tja, min er da så sta så jeg tviler litt på det. Samtidig så er han en ordentlig kosebamse, og jeg får gjøre mye med han uten protester. Han er noe leken, men mest av alt liker han å ruse seg. Han blir høy av catnip, klorin, våt gummi, vaniljelukt og valerianrot (som han ikke får, men han gnukker seg på fingrene mine når jeg tar det). Dersom catnipbananen forsvinner så blir han ikke noe god å ha med å gjøre. Tanta mi hadde også perser som døde når han var 30 år gammel. Han var derimot veldig sur generellt, bortsett fra med tanta mi. Da var han visstnok en skikkelig koseklump. Denne katten ruset seg på oppvaskskluter. Vet ikke om akkurat det er en persergreie, eller bare tilfeldig da. Anonymkode: 7078a...ab5
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2017 #5 Skrevet 16. desember 2017 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har korthåret perser. Han er en hærlig gutt uten pustevansker. Han var innekatt de første 5 årene hans, og nå er han 7 år gammel og får gå ut og inn som han vil. Trives fortsatt best inne. Kan man trene dem som en hund? Tja, min er da så sta så jeg tviler litt på det. Samtidig så er han en ordentlig kosebamse, og jeg får gjøre mye med han uten protester. Han er noe leken, men mest av alt liker han å ruse seg. Han blir høy av catnip, klorin, våt gummi, vaniljelukt og valerianrot (som han ikke får, men han gnukker seg på fingrene mine når jeg tar det). Dersom catnipbananen forsvinner så blir han ikke noe god å ha med å gjøre. Tanta mi hadde også perser som døde når han var 30 år gammel. Han var derimot veldig sur generellt, bortsett fra med tanta mi. Da var han visstnok en skikkelig koseklump. Denne katten ruset seg på oppvaskskluter. Vet ikke om akkurat det er en persergreie, eller bare tilfeldig da. Anonymkode: 7078a...ab5 Jeg antar at ts i denne tråden er den samme som postet en tråd om man kunne trene opp en katt til å oppføre seg om en hund,for ts villeegentlig ha hund med det hadde hun ikke tid til så da tenker hun at katt er bedre. Anonymkode: 4ed84...426 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2017 #6 Skrevet 16. desember 2017 Det var ikke TS som spurte om den kunne trenes som en hund, men herregud. Har ikke tid til hund så derfor vil du skaffe en katt du kan trene opp? Eeeeh ja, lykke til 😂 Anonymkode: 7078a...ab5
Perelandra Skrevet 17. desember 2017 #7 Skrevet 17. desember 2017 Jeg har litt erfaring med perser fordi at jeg var "stemor" til en for en del år siden. Ragdoll har jeg ingen erfaring med. Perseren som jeg kjente var veldig rolig, og fungerte godt som innekatt. Hun var også vant med å reise i bil, og var lett å ta med på reiser. Katten godtok å gå i bånd, men fulgte ikke like lett som en hund. Som for mange andre persere, slet hun med tett nese og rennende øyne. På grunn av det flate ansiktet sitt, hadde hun også vanskelig for å vaske seg godt nok, og måtte bades minst hver 14.dag. Den lange pelsen krevde også mye stell for å ikke bli flokete.
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2017 #8 Skrevet 17. desember 2017 På 15.12.2017 den 11.11, AnonymBruker skrev: Har du perser/ragdoll? Hvordan er den personlighetsmessig? Tror du din ville trivdes som innekatt? Er det noe spesielt jeg bør vite om rasen? Anonymkode: 59eb4...aba Jeg har hatt en perser, og den trivdes så godt som innekatt at når vi etterhvert fikk mulighet til å slippe den ut så ville den ikke Den er litt utsatt for urinveisinfeksjon, men etter to runder med det gikk vi over til spesialfor fra dyrlegen, og da holdt den seg frisk. Veldig viktig med pelsstell, den klarer ikke å holde pelsen i orden selv. En ordentlig kosekatt som bare var snill og god Anonymkode: 7b8f9...8ea
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2017 #9 Skrevet 18. desember 2017 23 timer siden, Perelandra skrev: Jeg har litt erfaring med perser fordi at jeg var "stemor" til en for en del år siden. Ragdoll har jeg ingen erfaring med. Perseren som jeg kjente var veldig rolig, og fungerte godt som innekatt. Hun var også vant med å reise i bil, og var lett å ta med på reiser. Katten godtok å gå i bånd, men fulgte ikke like lett som en hund. Som for mange andre persere, slet hun med tett nese og rennende øyne. På grunn av det flate ansiktet sitt, hadde hun også vanskelig for å vaske seg godt nok, og måtte bades minst hver 14.dag. Den lange pelsen krevde også mye stell for å ikke bli flokete. 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har hatt en perser, og den trivdes så godt som innekatt at når vi etterhvert fikk mulighet til å slippe den ut så ville den ikke Den er litt utsatt for urinveisinfeksjon, men etter to runder med det gikk vi over til spesialfor fra dyrlegen, og da holdt den seg frisk. Veldig viktig med pelsstell, den klarer ikke å holde pelsen i orden selv. En ordentlig kosekatt som bare var snill og god Anonymkode: 7b8f9...8ea Men er da perser en rase som passer for en som skaffer seg katt i stedet for hund fordi den krever mindre og er mindre ansvar (ikke min ord)enn en hund? Anonymkode: 4ed84...426
Perelandra Skrevet 18. desember 2017 #10 Skrevet 18. desember 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Men er da perser en rase som passer for en som skaffer seg katt i stedet for hund fordi den krever mindre og er mindre ansvar (ikke min ord)enn en hund? Anonymkode: 4ed84...426 Katt er katt og hund er hund, og er uansett to forskjellige dyr som krever ulikt stell. Fordelen med perser er at de er rolige kan trives godt som innekatt. Til gjengjeld trenger de mye pelsstell, så de er ikke nødvendigvis noen enkel katterase å ha. 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2017 #11 Skrevet 18. desember 2017 Jeg har ragdoll og han er innekatt. Han er 8 år og aldri vært syk. Veldig kosete og ligger i senga med oss hver natt. En stor og fin pus. Kan absolutt anbefale ragdoll. Eneste ulempen er at langhårete katter røyter mye. Min farmor har hatt flere persere og alle har hatt store problemer med å puste. Ville ikke anbefalt det! Anonymkode: 763c3...0c6
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2017 #12 Skrevet 18. desember 2017 Perseren til venninna mi kreperte på badegulvet pga langvarig lav O2-metning. Anonymkode: 4eb00...1d2
Djungelvrål Skrevet 18. desember 2017 #13 Skrevet 18. desember 2017 Ikke kjøp perser, avlen på disse er grusom. De er så flate i trynet at de får mat i øynene og opp i nesa når de spiser. Sliter mye med pusteproblematikk også. Fatter ikke hvordan folk kan støtte opp om denne dyremishandlngen! I tillegg er de sære og utrolig pysete, egner seg ikek som utekatter for å si det sånn.
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2017 #14 Skrevet 19. desember 2017 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Men er da perser en rase som passer for en som skaffer seg katt i stedet for hund fordi den krever mindre og er mindre ansvar (ikke min ord)enn en hund? Anonymkode: 4ed84...426 Absolutt ikke. De krever mye pelsstell og oppmerksomhet. Min griser fælt med maten, og spiser ikke det som ligger utfor skålen, så jeg går flere ganger om dagen og legger kulene tilbake i skålen. Tanta mi sin drakk ikke vann hvis det var pels oppi, noe som betydde at hun måtte bytte vann hver gang han drakk siden han dyppet halve hode nedi skåla. De kan fort bli veldig sære. Du må også regne med å støvsuge ganske ofte om du ikke vil ha et tykt lag med pels på alt du eier. 8 timer siden, Peonjenta skrev: Ikke kjøp perser, avlen på disse er grusom. De er så flate i trynet at de får mat i øynene og opp i nesa når de spiser. Sliter mye med pusteproblematikk også. Fatter ikke hvordan folk kan støtte opp om denne dyremishandlngen! I tillegg er de sære og utrolig pysete, egner seg ikek som utekatter for å si det sånn. Nå valgte jeg perser på grunn av lynnet, og fordi den skulle være innekatt. Valgte aktivt en som hadde «for stor nese». Ville egentlig ha doll-face, som har litt sunnere linjer, men det var ikke så lett å finne i nærheten av der jeg bodde. Nå har min blitt utekatt for noen år siden, og er i grunn enig i at de kan være pingler, men når det er sagt så har min begynt å bli tøffere og tøffere. Nå har han begynt å jage den selvluftende gordon setteren i nabolaget. Skulle heller ønske at han løp inn igjen for å si det sånn. Anonymkode: 7078a...ab5
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2017 #15 Skrevet 19. desember 2017 På 18.12.2017 den 18.03, Perelandra skrev: Katt er katt og hund er hund, og er uansett to forskjellige dyr som krever ulikt stell. Fordelen med perser er at de er rolige kan trives godt som innekatt. Til gjengjeld trenger de mye pelsstell, så de er ikke nødvendigvis noen enkel katterase å ha. Anonymkode: 4ed84...426
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2017 #16 Skrevet 19. desember 2017 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Absolutt ikke. De krever mye pelsstell og oppmerksomhet. Min griser fælt med maten, og spiser ikke det som ligger utfor skålen, så jeg går flere ganger om dagen og legger kulene tilbake i skålen. Tanta mi sin drakk ikke vann hvis det var pels oppi, noe som betydde at hun måtte bytte vann hver gang han drakk siden han dyppet halve hode nedi skåla. De kan fort bli veldig sære. Du må også regne med å støvsuge ganske ofte om du ikke vil ha et tykt lag med pels på alt du eier. Nå valgte jeg perser på grunn av lynnet, og fordi den skulle være innekatt. Valgte aktivt en som hadde «for stor nese». Ville egentlig ha doll-face, som har litt sunnere linjer, men det var ikke så lett å finne i nærheten av der jeg bodde. Nå har min blitt utekatt for noen år siden, og er i grunn enig i at de kan være pingler, men når det er sagt så har min begynt å bli tøffere og tøffere. Nå har han begynt å jage den selvluftende gordon setteren i nabolaget. Skulle heller ønske at han løp inn igjen for å si det sånn. Anonymkode: 7078a...ab5 Du valgte ut ifra egne behov kort fortalt? Anonymkode: 4eb00...1d2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå