AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #1 Skrevet 15. desember 2017 Hva er egentlig konsekvensen om man søker "for seint" på foreldrepenger? Om det f.eks. er 6 ukers behandlingstid i kommunen, og man sender inn 5 uker før man skal ut i permisjon? Er konsekvensen bare at man får pengene forsinket? Eller mister man faktisk penger på det, at de ikke etterbetaler for første måneden? Jeg venter på noen avklaringer på jobb som gjør at det kan være mest gunstig for meg å sende inn papirene litt for seint, men det kommer jo an på om nav da ikke etterbetaler eller ei. Anonymkode: 391ff...dee
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #2 Skrevet 15. desember 2017 Det blir forsinket. Anonymkode: 2ff1e...cde
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #3 Skrevet 15. desember 2017 Spørs jo litt hvordan foreldrepenger blir utbetalt. Jeg får utbetalingen fra arbeidsgiver også får de penger fra nav. Men min samboer fikk direkte fra nav. I mitt tilfelle ville de da ikke blitt forsinket. Men i min samboers tilfelle ville de blitt forsinket og etterbetalt. Men saksbehandlingstidene er jo bare en generell forsikring. Har nettopp søktsøkt om Pleiepenger. Er 1 måneds behandlingstid men dagen etter de hadde motttt søknaden var den ferdigbehandlet. Anonymkode: 890ed...ad1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #4 Skrevet 15. desember 2017 Du får etterbetalt, som nevnt over. Dersom alle papirer er i orden, kan det ordne seg ganske kjapt likevel. Jeg fikk vedtaksbrev litt over en uke etter jeg sendte inn, enda varslet behandlingstid var 6 uker Anonymkode: e8739...3e5
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #5 Skrevet 15. desember 2017 Om det verste som kan skje er at de blir forsinket, skjønner jeg ikke helt krisestemningen på enkelte forum med "for guds skyld søk i tide!!" og stresset med å få terminbekreftelse for å sende inn så fort som overhodet mulig. Om man lever fra hånd til munn er det jo selvfølgelig en ting, men de fleste gjør da ikke det. Da er det ihvertfall null problem for oss å være litt seint ute Anonymkode: 391ff...dee
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #6 Skrevet 15. desember 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Om det verste som kan skje er at de blir forsinket, skjønner jeg ikke helt krisestemningen på enkelte forum med "for guds skyld søk i tide!!" og stresset med å få terminbekreftelse for å sende inn så fort som overhodet mulig. Om man lever fra hånd til munn er det jo selvfølgelig en ting, men de fleste gjør da ikke det. Da er det ihvertfall null problem for oss å være litt seint ute Anonymkode: 391ff...dee Problemet er at nav kan finne på å rote det skikkelig til, selv om du og arbeidsgiver gjør alt rett og det er ikke alle som har buffer god nok til å klare seg bekymringsfritt i 1-3 måneder. Jeg måtte ha to måender uten inntekt selv om jeg søkte grytidlig, fikk raskt godkjent søknad, fødte til termin litt over en måned etter at søknaden var godkjent. Og det føltes ikke greit å måtte brenne buffer på levekostnader, for hva gjør jeg da om bilen ryker, eller andre ting jeg SKAL bruke buffet til? Og midt i barseltårer og hormon helvete så er telefonkø hos nav det siste jeg trengte. Man får heller ikke etterbetaling av renter. Så.... Søk tidlig!! Anonymkode: 9cbe6...57d 5
frøken_øst Skrevet 16. desember 2017 #7 Skrevet 16. desember 2017 Det er vel en 3 måneders frist for å søke etter fødsel? De færreste venter vel så lenge da<
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå