AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #1 Skrevet 15. desember 2017 Vi har en toåring som virkelig hater å ta på yttertøy, særlig nå på vinteren. Det ender stort sett med at jeg må blåholde han mens jeg presser på tøyet. Han hyler, skriker og prøver å vri seg bort. I det sekundet vi kommer ut døra er han blid som en sol igjen. Føler vi gjør det vi kan i forkant. Starter å forberede i god tid, minner han på det gjentatte ganger, tar frem to par votter og to luer, prøver å inspirere ved at han får bestemme selv hva han skal ta på (før slangeoppførselen starter). Har oppmuntret han til å prøve å kle på seg selv. At han er med å tar frem klærne. Prøver å tulle og tøyse, få oppmerksomheten hans over på noe annet. Prate om at vi kanskje ser en buss eller en katt på tur til barnehagen osv. Vi har stort sett god tid så det er heller ikke en stresset situasjon. Er det bare en fase?Han har ingen problem med overgangssituasjoner ellers og vi har en rutinepreget hverdag, så han vet i hvilken rekkefølge ting skjer (i tillegg forbereder vi). Han elsker å være ute, så fort vi er ut gjennom døra er alt bra igjen. Blir gal av denne påkledningssituasjonen. Vi foreldre holder oss rolig under hele seansen, men kjenner jeg må telle til 10 for å beholde roen.. Tips? Anonymkode: 289da...8bb
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #2 Skrevet 15. desember 2017 Si OK, ta klærne i en pose, og så går dere ut. Den mest sta av mine tok poenget etter to turer til barnehagen uten jakke i 3-4 minus. Anonymkode: 7b9fe...487 8
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #3 Skrevet 15. desember 2017 Ta med votter, lue og jakke i handa og kle på utenfor huset? Det har vi gjort ofte, etter noen skritt på fortauet er det greit. Anonymkode: 9e17a...10f 2
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #4 Skrevet 15. desember 2017 Støtter forslaget over. I tillegg kan du jo prøve å si at ok, om du ikke vil kle på deg, så går vi ikke ut, punktum. Dette virker selvsagt bare når dere ikke MÅ ut, da, som om dere bare skal ut for å hygge dere. Anonymkode: 8aa74...9a2
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #5 Skrevet 15. desember 2017 For meg hjalp enten eller med ene barnet mitt. Denne lua, eller denne? Og barnet tok på seg den luen h*n selv hadde valgt. Hvilken sko vil du ta på først, den eller den? (høyre eller venstre) Vil du ta på jakka eller skoene først? Banalt, men det virket. Anonymkode: bcb04...b9b
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #6 Skrevet 15. desember 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: For meg hjalp enten eller med ene barnet mitt. Denne lua, eller denne? Og barnet tok på seg den luen h*n selv hadde valgt. Hvilken sko vil du ta på først, den eller den? (høyre eller venstre) Vil du ta på jakka eller skoene først? Banalt, men det virket. Anonymkode: bcb04...b9b Hva gjorde du om ungen da ikke ville ha på seg lue i det hele tatt? "Den røde eller den blå lua?" "INGEEEEN VILIKKEVILIKKEVILIKKE!!!!!". Anonymkode: 8aa74...9a2 5
Elghund Skrevet 15. desember 2017 #7 Skrevet 15. desember 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: For meg hjalp enten eller med ene barnet mitt. Denne lua, eller denne? Og barnet tok på seg den luen h*n selv hadde valgt. Hvilken sko vil du ta på først, den eller den? (høyre eller venstre) Vil du ta på jakka eller skoene først? Banalt, men det virket. Anonymkode: bcb04...b9b Er nok derfor det skrives "tar fram to par luer og to par votter" 1
Synne-Marie Skrevet 15. desember 2017 #8 Skrevet 15. desember 2017 This too shall pass. Jeg vet ikke noe annet enn å fortsette sånn som du prøver og kle på med tvang når du ikke kommer igjennom. Plutselig så er han over i en ny fase, og påkledning går som en lek (men da er det selvsagt gjerne et annet område der det er krise i stedet...).
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #9 Skrevet 15. desember 2017 Her er alt en kamp den første gangen noe nytt skal på, så da tvinger jeg det på. Husker første dagen med refleksvest, da tok det sikkert 10 minutter å få den på, før jeg plasserte den hylende ungen i vognen og trillet til lekeplassen hvor hun satt og hylte i 5 minutter før lekelysten tok over og hun glemte at hun hadde den på. Etter det har det ikke vært noe problem. Om påkledning var et problem hver dag ville jeg gjort som de over sier, og rett og slett sluppet ungen ut uten ytterklærne på. Har gjort det med lue og votter et par ganger på min hvor det har vært full streik, og det går ikke mange minuttene før hun innser at det er kaldt og kommer for å få votter og lue på. Anonymkode: 8e3e9...67a 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #10 Skrevet 15. desember 2017 Dette er nok bare en fase, av flere ulike faser som vil komme fremover. Bare fortsett å gjør det du gjør, barnet kommer seg gjennom denne fasen skal du se. Men støtter forslagene om å bare la barnet gå ut uten jakke etc. Går utifra du har forklart at han vil fryse hvis han ikke har på nok klær. Gjør han oppmerksom på det før han går ut uten nok klær. Noen ting må de små bare erfare selv. Du er på ingen måte en dårlig mor forde. Hadde jeg sett deg og den lille med trass i snøen hadde jeg smilt, senket skuldrene og tenkt, jammen godt vi er fler med disse fasene. Og dette med å kunne velge mellom to ting, den røde lua eller den blå lua har aldri noengang funket her, uansett hva det gjaldt. Jeg tvangspåkledde tilslutt, men så fikk jeg tips om å la barnet erfare litt selv. Tok ikke mange gangene da før det snudde. Anonymkode: 78b6e...392 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #11 Skrevet 15. desember 2017 Begynn tidligere Anonymkode: 282e8...8b7
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #12 Skrevet 15. desember 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Si OK, ta klærne i en pose, og så går dere ut. Den mest sta av mine tok poenget etter to turer til barnehagen uten jakke i 3-4 minus. Anonymkode: 7b9fe...487 Anonymkode: e8708...7dc 1
Ulrikke Skrevet 15. desember 2017 #13 Skrevet 15. desember 2017 Jeg ville sagt EN gang "hvis du ikke tar på jakka blir du kald!", og så ikke sagt mer.... Ville puttet jakke, lue og votter evt i en pose/veske og gått ut med poden. Vil han ikke ha på sko? Nei, så la ham gå i sokkene da... Ta med sokkeskift.... Han får det ubehagelig, men han får ikke permanente skader etter ti minutter i sokkelesten... Og det er jo ubehagelig som er poenget.... Sånn at han skjønner at det er lurt å ta på klær og ikke gidder å hyle om det lenger.... Tre av fire her har vært som din i større eller mindre grad. Alle fikk denne behandlingen etter at vi ikke gadd mer. Og alle sluttet etterpå (dvs, en av ungene trengte en gang nr 2 :p) Jeg synes faktisk ikke det er "verre" å la dem gå ut og bli iskalde enn det er å tvangsklepå dem hver eneste gang man skal ut døra 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #14 Skrevet 15. desember 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi har en toåring som virkelig hater å ta på yttertøy, særlig nå på vinteren. Det ender stort sett med at jeg må blåholde han mens jeg presser på tøyet. Han hyler, skriker og prøver å vri seg bort. I det sekundet vi kommer ut døra er han blid som en sol igjen. Føler vi gjør det vi kan i forkant. Starter å forberede i god tid, minner han på det gjentatte ganger, tar frem to par votter og to luer, prøver å inspirere ved at han får bestemme selv hva han skal ta på (før slangeoppførselen starter). Har oppmuntret han til å prøve å kle på seg selv. At han er med å tar frem klærne. Prøver å tulle og tøyse, få oppmerksomheten hans over på noe annet. Prate om at vi kanskje ser en buss eller en katt på tur til barnehagen osv. Vi har stort sett god tid så det er heller ikke en stresset situasjon. Er det bare en fase?Han har ingen problem med overgangssituasjoner ellers og vi har en rutinepreget hverdag, så han vet i hvilken rekkefølge ting skjer (i tillegg forbereder vi). Han elsker å være ute, så fort vi er ut gjennom døra er alt bra igjen. Blir gal av denne påkledningssituasjonen. Vi foreldre holder oss rolig under hele seansen, men kjenner jeg må telle til 10 for å beholde roen.. Tips? Anonymkode: 289da...8bb Dette er ikke en akseptabel måte å håndtere et barn på to år på. En toåring er heller ikke i stand til å gjøre klesvalg så her må du forenkle og ikke komplisere situasjonen for dere begge. Nå pussere vi tennene, ellet hva du enn gjør før du begynner å kle på, gir du forberedende beskjed om, minutter før dere går i gangen for å kle på. Vil han ikke ignorerer du, kler på deg selv, spør underveis om han er klar til å få jakke på, uten å mase, fortsetter med deg selv til du mangler sko. Gir beskjed at nå må han kle på, ellers får dere ikke gått ut. Gi og tydelig beskjed om at du sloss ikke med han for å få kledd på han. Sett deg ned og vær passiv. Han skal ikke løpe rundt i huset etter at du har gitt beskjed om påkledningstid. Hvor lenge du må være passiv ignorerende og ventende kommer an på hans viljesterhet og hvor lenge han skal teste deg. Anonymkode: 34359...c78 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #15 Skrevet 15. desember 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Dette er ikke en akseptabel måte å håndtere et barn på to år på. En toåring er heller ikke i stand til å gjøre klesvalg så her må du forenkle og ikke komplisere situasjonen for dere begge. Nå pussere vi tennene, ellet hva du enn gjør før du begynner å kle på, gir du forberedende beskjed om, minutter før dere går i gangen for å kle på. Vil han ikke ignorerer du, kler på deg selv, spør underveis om han er klar til å få jakke på, uten å mase, fortsetter med deg selv til du mangler sko. Gir beskjed at nå må han kle på, ellers får dere ikke gått ut. Gi og tydelig beskjed om at du sloss ikke med han for å få kledd på han. Sett deg ned og vær passiv. Han skal ikke løpe rundt i huset etter at du har gitt beskjed om påkledningstid. Hvor lenge du må være passiv ignorerende og ventende kommer an på hans viljesterhet og hvor lenge han skal teste deg. Anonymkode: 34359...c78 Hehe, takk for tips. Har testet å ignorere. Da fortsetter han å leke. Lenge. Han har en lillebror som også skal i barnehagen, så nå for tiden begrenser det seg hvor lenge han kan sitte fullt påkledd å vente. Vi startet med å prøve å ikke gi han valg. Siden det ikke fungerte så prøvde vi å gi valg. Det er ikke sånn at jeg står å sier «nå mååå du velge hvilke votter du skal ha på deg» mens han spreller på gulvet. Jeg ser situasjonen an fra gang til gang. Noen ganger funker det, andre ganger ikke. Forøvrig synes jeg ikke måten vi gjør det på er uakseptabel..? TS Anonymkode: 289da...8bb 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå