Gjest Pusemor Skrevet 1. februar 2005 #1 Skrevet 1. februar 2005 Lurer på hvor MYE mat en puse frøken på 3 år skal ha. Hun spiser mer og mer og maser om mat hele tiden, nesten. Hun blr sterilisert i november og etter det har hun blitt veldig matvrak. Spiser tørr for og våt for og ellers det hun blir servert. Gir tørr for fra dyrlege eller dyrebutikk. Kan noen si meg mengden de gir til sine katter. Pusen min har også blit inne pus etter steriliseringen. Før var hun mye ute og fanget masse mus (er vel kanskje derfor hun spiser mer nå, som hun ikke fanger noen?), men nå vil hun nesten ikke ut i det hele tatt. Må nesten "jage" henne ut. Hun får være inne, men jeg tar henne med ut på tur, når jeg er ute med hunden. Er steriliseringen årsak til at hun bare vil være inne? Glad for svar.
Gjest Anonymous Skrevet 1. februar 2005 #2 Skrevet 1. februar 2005 Det kan jo ha med årstiden å gjøre også? Kombinert med den fysiske påkjenningen har hun kanskje blitt litt pysete? Nå er ikke jeg så katte-erfaren, da. Men bodde sammen med en hunkatt som ble mer og mer innekatt når eiern var hjemme; fordi hun LOT katten være inne hele tiden (stakar pusen, det regner, er kaldt osv). Og den bedagelige pusen koste seg inne. Når jeg passet henne endte det med at hun VILLE ut... nå likner dette kanskje ikke på din situasjon, da. Ellers kan det jo hende det forandrer seg til våren når det blir varmere. Hvis hun spiser så mye bør du kanskje gi henne diett/lightfor?
Arkana Skrevet 1. februar 2005 #3 Skrevet 1. februar 2005 Vi har også en sterilisert hunnkatt, som er innekatt. Hun spiser mye, og hun får mat akkurat når hun ønsker det. Vi veier henne jevnlig og hun holder vekten fint, så da ser jeg ingen grunn til å begrense måltidene hennes. Hun får Eukanuba tørrfôr og Friskies Gourmet boksemat. Kanskje du skal gi henne tørrfôr for innekatter?
Gjest Anonymous Skrevet 3. februar 2005 #4 Skrevet 3. februar 2005 Katten vår, og katten til mamma, la begge på seg en god del etter sterilisering. Det virket som de aldri ble mette. De var ganske runde (og late) noen måneder, men så normaliserte det seg, og begge fikk sin vanlige størrelse igjen. Kan nevne at vi en periode gikk over til light-tørrfor siden katten vår også var mer og mer inne og aktivitetsnivået gikk ned.
Chihiro Skrevet 3. februar 2005 #5 Skrevet 3. februar 2005 Katten vår, og katten til mamma, la begge på seg en god del etter sterilisering. Det virket som de aldri ble mette. De var ganske runde (og late) noen måneder, men så normaliserte det seg, og begge fikk sin vanlige størrelse igjen. Kan nevne at vi en periode gikk over til light-tørrfor siden katten vår også var mer og mer inne og aktivitetsnivået gikk ned. Det var jeg som skrev dette.
Gjest miau Skrevet 3. februar 2005 #6 Skrevet 3. februar 2005 Katten min ble mye mer bedaglig da hun ble sterilisert. Hun er veldig gla i å ete og sove. Om vinteren er hun veldig mye inne. Jeg kaster henne ut en gang daglig i perioder....(ikke når det regner og tordner da). Hun er litt rund om vintern og vanlig tynn om sommern.
Gjest Anonymous Skrevet 5. februar 2005 #7 Skrevet 5. februar 2005 Katter har kjapp forbrenning. Det de får i seg er ute innen 3 timer. De skal ha mat tilgjengeligelig 24/7. Ihvertfall om man gir dem kattemat (kvalitetsfôr). Fôrer man med kjøtt vet jeg ikke hvor mange ganger om dagen de skal ha mat, men kan tenke meg det er en ca. 3-4 ganger.
Gjest pusemor Skrevet 19. februar 2005 #8 Skrevet 19. februar 2005 Takk for nyttige svar. Har kjøpt light for og skal prøve det en stund. "Jager" henne ut ett par ganger om dagen, hvis det er pent vær og ikke så kaldt.
Loppefrø Skrevet 19. februar 2005 #9 Skrevet 19. februar 2005 Katter har kjapp forbrenning. Det de får i seg er ute innen 3 timer. De skal ha mat tilgjengeligelig 24/7. Ihvertfall om man gir dem kattemat (kvalitetsfôr). Vi gir pus kvalitetsfor (pus er en serilisert jentepus på fire år), men katten er dørgende lat og veldig matglad. Vi har ikke kattemat tilgjengelig utenom måltidene, er redd hun hadde blitt enda tjukkere da. (det er stadig naboer som spør når kattungene kommer :-? )
Brunhilde Skrevet 20. februar 2005 #10 Skrevet 20. februar 2005 Katter har kjapp forbrenning. Det de får i seg er ute innen 3 timer. De skal ha mat tilgjengeligelig 24/7. Ihvertfall om man gir dem kattemat (kvalitetsfôr). Fôrer man med kjøtt vet jeg ikke hvor mange ganger om dagen de skal ha mat, men kan tenke meg det er en ca. 3-4 ganger. Makan til tøys er det lenge siden jeg har lest! Er du siker på at dette er noe du vet noe om? Katten skal ha den mengden som står på pakken, dvs et gitt antall gram pr kilo. Min katt spiser Oliver's kattemat og den skal ha 45 gram om dagen. Det får den om morgenen, og så er det opp til den når den vil innta maten.
Maetzii Skrevet 20. februar 2005 #11 Skrevet 20. februar 2005 Vi har en hunnkatt som ble sterilisert for et par år siden, og hun har ikke vært et gram overvektig verken før eller etterpå. Hun er innekatt (og i en ganske liten leilighet) men flyr rundt hele dagen og kan lekesloss i timesvis om vi orker.. Spiser normal Friskies tørrmat, og får så mye hun bare vil (sørger for at skålen alltid er full). Katten til foreldrene mine ble sterilisert omtrent samtidig.. Denne er utekatt, og ekstremt lat når hun får være inne. Noen ganger ser hun høygravid ut, men somoftest er hun veeldig tynn - får ofte mark pga fanger mye fugler. Så tror det er veldig individuelt om de legger på seg eller ikke og hvor høyt aktivitetsnivå de har etter steriliseringen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå