AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #1 Skrevet 15. desember 2017 Min mor, hennes mor og søster, hennes tante og min farmor har alle bipolar av forskjellige typer. Så lenge jeg kan huske har mitt humør svingt mye og særlig mye negative tanker og perioder. Tanker om å dø startet så tidlig som 8-9 års alderen, og mitt første forsøk på selvmord var rundt 11 års aldern. Dette har jeg aldri nevnt til noen andre. Jeg har i perioder drukket mye alkohol (samtidig som det føles ut som jeg går inn i en depresjon) Hatt et enormt behov for mat og sex brukt mye penger tok opp stor kredittgjeld og ekstra studiegjeld osv bestemte meg plutselig for å ta et 100% studie utennom jobb som aldri ble startet på, Frivillig jobbet 200% og vært i mange verv på jobb som tilslutt endte i enten sykdom eller utrolig dårlig utførelse Skjøvet vekk masse venner og bekjente gjennom hele livet Søkte og dro spontant til utlandet for jobb Har mange mørke tanker Har perioder hvor jeg er super engasjert i alt og så ingenting etterpå Har hatt en kjip barndom med mye mobbing fra klassekamerater og lærere Jeg er så sint på meg selv, og på livet. Jeg føler jeg har blitt gitt et utrolig dårlig utgangspunkt og det hjelper ikke på at min mor også misbrukte meg psykisk gjennom livet. Jeg vet ikke hvem jeg kan ta dette opp med, eller hvordan. Har ikke fastlege hjemme lenger fordi denne idioten tenkte ikke på konsekvensene av å flytte til utlandet. Er medlem av folketrygden gjennom lånekassen pga enda et nytt studie jeg starta på som jeg ikke duger til. Vil evnt fagfolk avvise meg og min teori helt? Jeg føler på måte at dette er siste sjanse jeg gir meg selv å bli normal. Orker ikke å leve sånn som dette mer. Utrolig demotiverende og plagsomt Anonymkode: ae2e1...c1f
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #2 Skrevet 15. desember 2017 Har du avgrensede perioder episoder med depresjon er disse periodene med oppstemthet og impulsive handlinger også avgrenset? Slik at du har "normale" perioder også? Jeg synes at dette høres ut som bipolar. At du har en slik familiehistorie vil gjøre dette enda mer sannsynlig. Ta kontakt med helsepersonell, de vil garantert ta deg seriøst. Spesielt når du har så mye bipolar i familien. Anonymkode: d0416...e71 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #3 Skrevet 15. desember 2017 Men hvem kan jeg kontakte når jeg ikke får henvisning videre? Psykriater på sykehus? Privat klinikk? Anonymkode: ae2e1...c1f
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #4 Skrevet 15. desember 2017 Hvorfor får du ikke henvisning videre? Ville anbefalt å ta kontakt med fastlegen. Hvis ikke har du ikke så mye annet valg enn å gå til privat klinikk. Vil virkelig anbefale dette da det du beskriver er veldig "typisk bipolar" blant annet tidlig debut av depresjon. flere depresjoner som har startet i barne og ungsomsårene er ofte bipolar lidelse. Dine oppstemte episoder virker for meg som hypomane/maniske. Familiehistorien din gjør også at denne mistanken forsterkes. Jeg kan ikke diagnosere deg, da jeg ikke har kompetanse til dette. Jeg skal heller ikke si at en person på Internett har bipolar lidelse, men jeg kan si at det du beskriver høres ut som en form for bipolar lidelse. Jeg vil anbefale deg å søke hjelp for dette. Alle leger du forklarer dette til vil uten tvil ta deg seriøst. Hvorfor kan du ikke gå til fastlegen? Muligens er det er psykiatri-tilbud i kommunen? Ellers kan du ta kontakt med en privat klinikk/psykiater/psykolog. Anonymkode: d0416...e71
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #5 Skrevet 15. desember 2017 Som jeg skrev så har jeg ikke fastlege da jeg ikke har adresse i Norge pga jobb og studier i utlandet. Er hjemme 3-4 måneder i året, så ønsker helst oppfølging der da jeg også skal flytte hjem til slutt. Får finne et privat tilbud. Takk for svar! Ts Anonymkode: ae2e1...c1f
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #6 Skrevet 15. desember 2017 For meg høres det kanskje ut som bipolar lidelse ut fra symptomene, men det er ikke nødvendigvis det. Men greia med bipolar lidelse er at det kan være fare for at det arves, her i familien går det igjen på kvinner har de sett, så om jeg får en datter er det en liten rissiko for bipolar lidelse (jeg har det selv men er stabil). Det med pengebruk, mye sex, alkoholforbruk, depressive perioder, spontane ting (nye studier osv helt ut av det blå) er veldig typisk for de med bipolar lidelse. Du bør finne deg en god psykolog. Skriv gjerne ned det du skreiv i hi slik at du slipper å sitte å huske alt, det kan gjøre det lettere. Å bipolar lidelse er ikke noe farlig å få som diagnose, det var godt syntes jeg. Det forklarte så mye! Jeg visste endelig hvorfor jeg har vært som jeg har vært, å hva jeg kan gjøre for å unngå triggere (det som gjør at du blir manisk/depressiv) Anonymkode: a6e33...548
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå