Gå til innhold

Gjennomføre privat skifte - fremmed halvsøsken

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min far har gått bort. Min mor lever fortsatt.

Jeg har ett søsken hvor vi har samme foreldre, og vi har et halvsøsken vi ikke kjenner.

Arven består av kontanter, bankinnskudd, aksjer og "løsøre og nips". Sistnevnte sannsynligvis uten særlig verdi, type rustent verktøy, magasiner, klær og sko godt brukt mv.

Er det mulig å gjennomføre privat skifte i en slik situasjon?

Forestiller meg at mitt halvsøsken nok ikke ønsker å gjennomgå klær og gjenstander, men disse er jo også en del av arven? Men det er jo helt en helt absurd situasjon å fordele ting i,  når man ikke kjenner hverandre.

Tips til hvordan få et raskt og rettferdig arveoppgjør?

Anonymkode: 2ff5b...a29

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta kontakt med vedkommende og spør hvordan han/hun ønsker å løse det, og prøv å komme frem til enighet. 

Din mor skal ikke sitte i uskifte? 

Anonymkode: fbc7a...eaa

Skrevet

Jeg vil absolutt anbefale dere å ta offentlig skifte, da slipper dere å risikere anklager om feilfordeling seinere. 

Anonymkode: 76737...de5

Gjest ClickB4it
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg vil absolutt anbefale dere å ta offentlig skifte, da slipper dere å risikere anklager om feilfordeling seinere. 

Helt enig. 

Skrevet
På 15.12.2017 den 2.28, AnonymBruker skrev:

Er det mulig å gjennomføre privat skifte i en slik situasjon?

Forestiller meg at mitt halvsøsken nok ikke ønsker å gjennomgå klær og gjenstander, men disse er jo også en del av arven? Men det er jo helt en helt absurd situasjon å fordele ting i,  når man ikke kjenner hverandre.

Tips til hvordan få et raskt og rettferdig arveoppgjør?

Anonymkode: 2ff5b...a29

Ja. Det er fullt mulig å ha et privat skifte selv om dere ikke kjenner hverandre. Det viktige er at dere snakker sammen og blir enige om fordelingen, så går dette greit. 

Jeg er enig i at ditt halvsøsken neppe er interessert i å arve klær og innbo, men han trenger ikke være med på fordelingen av disse tingene hvis han ikke vil. Det viktige er at han blir informert før dere setter igang og rydder, fordeler og kaster. 

Skrevet
På 15.12.2017 den 7.32, AnonymBruker skrev:

Men et offentlig skifte er dyrt. Gjør man det selv, så sparer man disse pengene. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...