Gå til innhold

Grensesetting til snart 8 åring...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en gutt i 2.klasse.

Han er stort sett grei å "gjør" som vi sier, det jeg lurer litt på her er :

Når har dere leggetid på kvelden?

(jeg legger han kl.20 men han ligger 1 time,før han sovner- legger han da fordi jeg føler han blir sur neste dag når lite søvn)

Hva kan en forlange av en 8 åring i forhold til å huske tiden for å komme hjem,gi beskjeder/ta imot beskjeder?

Hva slags "straff"?

Jeg er ikke en usikker mor :-)

Men lurer litt på hvordan andre har det, og meg og samboer kan til tider være uenige i småting i oppdragelsen.

Min gutt er til tider frekk i munnen og svarer oss tilbake men det er vel alderen og at han begynner sterkt og gjøre opp sine egne meniger .

Håper på noen svar her :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min 7 årige datter legger seg kl 20 på kvelden. Hun ligger opptil 1 1/2 time før hun sovner.

Hun kan ikke klokka og er derfor håpløs når det gjelder å huske tider ol.

Straff er vanskelig. Sliter med det selv, men det er viktig å være konsekvent.

Å være frekk i munnen kommer ikke på tale!!! Det slås strengt ned på. Det går ann å gjøre opp sine egne meninger uten å være frekk.

Skrevet

Min 8,5 åring har leggetid kl 1930. Da har hun en halvtime til stillelesning i senga. Kl 2000 slukkes lyset. Da bruker hun alt fra 5-30 minutter på å sovne.

Hun har kunnet klokka lenge, og er flink til å holde tiden. Men det har vi jobbet med for å få til.

Frekk er NO NO. Det aksepteres overhode ikke. Det holder stort sett med et strengt blikk, eller å si ifra at slik vil vi ikke bli snakket til. Da tar hun seg som regel sammen.

Det jeg tror er viktig er å ha klare konsekvenser dersom tider ikke holdes eller ved frekk svaring. Det er viktig at barnet er klar over konsekvensen og at dere følger opp dersom grensene blir trådd over. Tomme trusler gjør bare vondt verre. Da tror barnet at dere aldri mener alvor, når dere feks sier at å svare frekt ikke er tillatt.

Skrevet

min gutt kan også klokka men glemmer ut tida.

Ser han er oppriktig lei seg men syns ikke den bortforklaringen om "glemte det ut mamma" holder i lengden.

Han svarer obstanasi - ikke direkte frekt ,men provoserende for oss :)

Hva betegner dere som straff?

Skrevet

Jeg har også en sønn som går i 2 klasse. Han er til tider relativt "utagerende", og jeg kommer til å følge godt med i denne tråden for å evt. plukke opp noen tips....! :wink:

Han legger seg forresten kl. 20:15-20-30. Da leser jeg en historie for han, og synger nattasang. han vil gjerne være "stor", men mammas nattasang klarer han seg ikke uten... :ler: Han har såvidt begynt å lære seg klokka, og har "kontroll" på hele og halve timer så langt. Men; han er ikke flink til å passe på tiden når vi har avtaler! Må kanskje nevne at han er født vedlig seint på året, og fyllte 7 år for ikke så lenge siden...

Hvilken straff benytter dere ift barn i denne alderen?

Skrevet

Hei!

Har selv en på straks ti og en som ble åtte i okt. Han eldste har alltid oppført seg "etter boka", men åtteåringen kan både svare frekt og oppføre seg så til de grader uforskammet.

Vi aksepterer heller ikke det, men unger er forskjellige og et sted må unger få lov til og være "seg selv". Vi har en ganske streng oppdragelse, ikke husarrest, men vi er konsekvente, nei er nei og ting de får beskjed om og gjøre må gjøres når de får beskjed om det.

Men helt ærlig, så foretrekker je at min sønn er "frekk" hjemme fremfor ute hos andre.

Må nevne at v får mange tilbakemeldinger om at begge gutta er så hyggelige og høflige, så det at åtteåringen er frekk og uforskammet hjemme tar jeg som et sunnhetstegn.

Dessuten så er det få som tror meg, når jeg forteller hvordan åtteåring kan tyranisere meg på det verste.

Han tør og si hva han mener til oss og han takler at jeg tar igjen med samme mynt.

Hadde andre hørt oss når han er i sitt rette element, så hadde de nok fått bakoversveis.

Men jeg understeker at jeg godtar ikke oppførselen hans og jeg sier i fra. Jeg er en slik mor som overhodet ikke har problem med og ta unga mine, mens andre er til stede.

Unga mine vet akkurat hva de får lov til og hva de ikke får lov til og er vi ute blandt folk, så holder det ofte med et blikk og gutta vet at nok er nok.

Klokka er ikke alltid så lett og huske, men som oftest går det greit. Han er flink til og si ifra hvis han er hos noen når han skal hjem og da passer gjerne de foreldrene på.

Han legger seg ca halv ni og får lese på senga en halv times tid. Har prøvd og legge tidligere, men blir flyende opp og ned flere ganger. Han spretter opp av seg selv halv syv-syv hver morgen, så trøtt er han ihvertfall ikke.

Straff.....har vel egentlig ikke noen form for straff. Jeg forventer kun at de respekterer meg og at de oppfører seg og de vet at de må legge seg en time før uten lesing eller spilling hvis de ikke hører. Kanskje det kalles straff?

Skrevet

Jeg har personlig ikke stor tro på at å straffe i tide å utide er noen god måte å sette grenser på, og iallefall ikke tomme trusler av typen: "hvis ikke du hrer etter så...."

Selv har jeg stor tro på en positiv form for grnsesetting, bruke ja ti ganger så mye som nei. Oppmuntre og rose positiv adferd, isedet for å kritisere eller kjefte når noe er galt. Jeg tror også det er viktig å være konkret i forhold til hva som er bra. Det er lett å ta god adferd som en selvfølge, å glemme å si at " Nå var du flink, som kom hjem til rett tid".

Belønningskjema kan også være fint om problemene er store. Bare det ikke benyttes for mye.

Skrevet
Belønningskjema kan også være fint om problemene er store. Bare det ikke benyttes for mye.

Brukte gullstjerner som belønning på datteren min en periode. Funka fint det i starten, hun fikk en stjerne for hver dag som hadde gått uten "problemer".

Etterhvert utviklet dette seg til 2 stjerner om hun f.eks. hadde rydda rommet sitt. Så ble det en stjerne om hun dekket på bordet osv. Etterhvert var det så mange stjerner i løpet av en dag så vi bare måtte kutte ut. Men jeg husker at tanken og ideen var god.... :ler:

Skrevet

Jada, det er jo mulig å overdrive da, og kanskje variere metodene vi bruker.

Dessuten er det jo viktig at barnet etterhvert skal greie forskjellige oppgaver uten belønning

Skrevet

nå får jeg nesten dårli¨g samvittighet :-(

Min gutt er en snill gutt som er veldig høflig både hjemme og ute blandt folk, jeg er konsekvent og nei er nei og det er selfølgelig mange ja også :-)

Det jeg mener hovedsakelig med dette innlegget er at når du har satt ei grense som jeg personlig mener er viktig og følge opp , og barnet til stadigheter bryter denne - da må han få konsekvenser for det, det er ikke godt nok og alltid slenge ut et "unnskyld" så slippe unna med det.

Hva når de bryr seg katten om straffen?

Jeg roser selfølgelig masse og ser viktigheten i dette.

Jeg mener med ordet "straff" som skrevet over - en time tiligere i seng,ingen game boy, og han må inn tiligere på kvelden hvis han til stadigheter bryter tiden.

Hans "straff" er han med på og diskutere,og han setter ofte ei strengere straff enn jeg i utgangspunktet hadde tenkt-jeg ser det som viktig og ta ungene med i diskusjon og høre deres meninger og forklaringer.

Skrevet

Selv har jeg stor tro på en positiv form for grnsesetting, bruke ja ti ganger så mye som nei. Oppmuntre og rose positiv adferd, isedet for å kritisere eller kjefte når noe er galt.

:Nikke:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...