Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Menn og kvinner er like utsatt for seksuell trakassering på jobb. I kjølvannet av #metoo vil dette muligens overraske noen.

«I strid med tradisjonelle oppfatningar er det like mange menn som kvinner som blir utsette for seksuelt krenkande utsegner og handlingar». Dette skriver Statens arbeidsmiljøinstitutt i en av få representative undersøkelser, på tvers av bransjer, om seksuell trakassering på norske arbeidsplasser.

Pynter på sannheten
Selv om begge kjønn rapporterer likt om seksuell utilbørlig adferd, er det langt flere kvinner som opplever psykologiske stressreaksjoner i etterkant. Dette handler altså ikke om de seksuelle krenkelsene i seg selv, men hvordan menn og kvinner individuelt og subjektivt oppfatter og fortolker dem

https://www.nrk.no/ytring/er-menn-og-kvinner-like-faele_-1.13821154

Hva synes dere om denne sytinga fra menn ?

Anonymkode: 51ed9...c06

Ryddet for innhold med opphavsrett. Edie, mod.

Endret av Edie
Videoannonse
Annonse
Gjest chisandra
Skrevet

Dette kunne blitt en bra tråd om et alvorlig, interessant tema. 

- men så kom siste setningen din, og jeg mistet interessen fullstendig. 

Skrevet

Synes verken menn eller kvinner er fæle jeg...

Anonymkode: b2d3b...1f0

Skrevet

Det er vel først og fremst menn som utsetter andre menn for seksuell trakassering.

• Liker 1
Skrevet

Dette er ikke overraskende. Men media fokuserer bortimot kun på menn. Og det er menn som blir jaktet på og uthengt. Kvinner i Vesten har samme status som ku i India.

Anonymkode: 65ba9...160

• Liker 5
Skrevet (endret)

13 prosent av kvinnene og to prosent av mennene mellom 17 og 24 år rapporterer om seksuell trakassering på jobben. Disse tallene viser at kvinner er betydelig mer utsatt enn menn. Men den store kjønnsforskjellen skyldes delvis at seksuell trakassering defineres som «uønsket seksuell oppmerksomhet». Dette er dekkende for noen former for trakassering, men får oss til å overse to viktige poeng: For det første at trakassering ofte er basert på kjønn, uten at det har noe med sex å gjøre. For det andre, at menn utsettes i større grad enn antatt, men oftest for kjønnsbasert trakassering som ikke involverer seksuelle tilnærmelser.

https://www.dagbladet.no/kultur/ogsa-menn-trakasseres-seksuelt/60137467

Ryddet for innhold med opphavsrett. Edie, mod.

Endret av Edie
Skrevet

Såeh, virker som at menn fremdeles stikker av med førsteplass som drittsekker.

Skrevet

Kvinner er fælere enn menn. Men mange menn anmelder/rapporter det ikke. Så mørketallene er store. Og media bryr seg heller ikke om gutter og menn.

Anonymkode: 16422...2e0

• Liker 4
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kvinner er fælere enn menn. Men mange menn anmelder/rapporter det ikke. Så mørketallene er store. Og media bryr seg heller ikke om gutter og menn.

Anonymkode: 16422...2e0

Det er menn som trakasserer. Menn trakasserer både kvinner og menn. Vis meg statistikk på at menn først og fremst blir trakassert av kvinner? :ler:

"”Vil du suge pi.... min?”, ”Vil du være med meg bak hjørnet en tur?”, ”Du burde bli mer som en gutt” er eksempler på hva menn i Oslos gater sier til meg. Og ikke for å snakke om de forskjellige håndbevegelsene de sender i min retning, som er like forstyrrende som en levende elefant sittende på et toalett. Det er kun snakk om menn."

https://www.aftenposten.no/meninger/sid/i/WLAOr/Menn-blir-ogsa-trakassert

• Liker 1
Skrevet

Vel som mann kan jeg si at jeg forstår og kan relatere til kvinners negative opplevelse av "ekkel" adferd når, ja, et "ekkelt" menneske oppfører seg "ekkelt" mot meg. Men tolker jeg det som trakasserende? Ikke med det første. Det må gjenta seg flere ganger, før jeg som kan si, "nå føler jeg meg trakassert, dette går for langt". Dette fordi det nesten ikke er lov for en mann å være offeret. Det er mye mørketall der ute, men menn har ikke tradisjon for å si ifra. Det er ikke rart når selv rettssystemet dømmer enn mann strengere enn en kvinne.

Anonymkode: b7942...d3b

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vel som mann kan jeg si at jeg forstår og kan relatere til kvinners negative opplevelse av "ekkel" adferd når, ja, et "ekkelt" menneske oppfører seg "ekkelt" mot meg. Men tolker jeg det som trakasserende? Ikke med det første. Det må gjenta seg flere ganger, før jeg som kan si, "nå føler jeg meg trakassert, dette går for langt". Dette fordi det nesten ikke er lov for en mann å være offeret. Det er mye mørketall der ute, men menn har ikke tradisjon for å si ifra. Det er ikke rart når selv rettssystemet dømmer enn mann strengere enn en kvinne.

Anonymkode: b7942...d3b

Det er fullt lov, men dere vil ikke selv fremstå som svake. Dere lever godt med å projisere det dere oppfatter som svakhet over på kvinner. Slik har dere operert fra dere var smågutter. Det blir viktig for dere å ikke assosiere dere med det dere oppfatter som kvinnelige egenskaper. Dvs at å snakke ut om urett og vanskelige følelser holder dere tilbake med, i frykt for å bli stemplet. Samtidig stempler dere dere selv, og andre menn, og kvinner som "lett krenkbare". Way to go.

• Liker 1
Skrevet

Og så har vel de fleste menn selv erfaring med å være trakassører. Ikke så lett å dermed se seg selv som en som plutselig blir trakassert..

Skrevet

Eller, menn har mye erfaring med å heie på andre menn som trakasserer kvinner. Slik menn har holdt på med siden småguttstadiet med å herse med jentene. Trakassering av andre er ikke blitt tatt på alvor av mange menn. Hvordan skal de da identifisere alvoret i det når de plutselig en dag selv blir utsatt for trakassering? De har jo levd i mange år med en oppfatning av at det bare er kvinner som trakasseres, og kvinner skal ikke tas på alvor om de sier ifra at trakassering ikke er greit, trakassering må kvinner bare avfinne seg med.

Skrevet
14 minutter siden, Maverick* skrev:

Anbefaler deg å følge med på #metoo og alle sakene som rulles opp :smoke:

Du er klar over at linken AB viser til er samme kilde som refereres til i din egen linke til Dagbladet? 

Litt lurt å sjekke kildene og ikke bare subjektive innlegg som du refererer til som kilder.

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, Dr. A. Kula skrev:

Du er klar over at linken AB viser til er samme kilde som refereres til i din egen linke til Dagbladet? 

Litt lurt å sjekke kildene og ikke bare subjektive innlegg som du refererer til som kilder.

Slapp av. Alle vet at menn står for 90% av all trakassering. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...