AnonymBruker Skrevet 14. desember 2017 #1 Del Skrevet 14. desember 2017 Jeg fødte for tre dager siden. Hadde ekstremt lite melk de første dagene, og fikk beskjed om å pumpe hver tredje time. Nå har brystene doblet seg i størrelse, er harde, vonde og med områder som føles "tette" ved armhulene. Det har begynt å lekke melk av og til, og når jeg pumper kan jeg få ut 5 - 10 mililiter råmelk. Det gjør vondt å pumpe og det er umulig å håndmelke (enda vondere). Vet at dette er symptomer på brystspreng og at "melka kommer", men nå har jeg fått frysninger og føler med helt influensasyk. Leser at dette kan ligne på brystbetennelse.. Barnet har dårlig sugeteknikk, er uinteressert i pupp og har det fint med mme på flaske, og jeg angrer på at jeg i det hele tatt begynte å pumpe. Føler meg elendig, vil helst bare slutte å pumpe nå, men vil det bli enda værre da? Finnes det noe rask vei tilbake til normale pupper? Jeg driter i amminga, vil bare ha overskudd til å være med babyen min.. Beklager rotete innlegg, men det jeg lurer på er: Hvordan få dette til å gå over så fort som mulig? Anonymkode: 809af...a14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2017 #2 Del Skrevet 14. desember 2017 Kan være brystbetennelse. Har du målt temperaturen? Har du feber bør du komme deg til legen fort. Samt få tømt brystet. Ta en lang varm dusj, og pump etterpå. Brystbetennelse er vondt, og man føler seg influensasyk ja, har selv hatt 3 skikkelige betennelser. Anonymkode: a22de...64d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ViljaH Skrevet 15. desember 2017 #3 Del Skrevet 15. desember 2017 Prøv å pumpe brystene mye mer ned. Det er ubehagelig å ha så spreng. Kom deg ned på halv pupp iallefall. Brystbetennelse får man mest i starten fordi melken er så fet. Det er fett som har gått fra flytende til fettperle og kilt seg fast. Du blir ofte rød utenpå huden der betennelsen sitter i melkegangen, føles varm. Kanskje du har bakteriell mastitt? Det gir influensa-følelse står det her: https://ammehjelpen.no/artikkel/1/Brystbetennelse-mastitt Jeg var hyppig plaget med tilstoppede melkeganger inntil jeg fant ut om Lecitin. Da var det bare å hive innpå anbefalt dose når jeg kjente det begynte å komme, så gikk det bort. Genialt. https://ammehjelpen.no/artikkel/103/Tette-melkeganger-forebygging Ellers vil jeg oppmuntre deg til å vente med å vurdere å kutte amming til du har kommet over denne humpen. Det er virkelig veldig lettvint når amminga faller på plass. Mange har imidlertid en trøblete start de må stå av først. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Sitron Skrevet 15. desember 2017 #4 Del Skrevet 15. desember 2017 Etter 3 dager er det nok bare brystspreng. Ikke pumpe, det gjør det verre. https://ammehjelpen.no/artikkel/198/Brystspreng 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #5 Del Skrevet 15. desember 2017 Takk for svar i natten. Jeg lot være å pumpe, men slappet av og masserte lenge og forsiktig, og lot det renne. I dag er de fortsatt hovne og vonde, men ikke så ille som i går - kan løfte armene . Og føler meg ikke syk som i går, kanskje jeg bare var generelt utslitt av hele fødselen og lite søvn etterpå. Skal ringe helsestasjonen i dag og prøve å få litt videre råd. Jeg tenker at jeg skal gi amminga en liten sjanse til, men om det ikke er mye bedre om max en uke så tror jeg ikke jeg fortsetter. Vil ikke ødelegge denne tiden med ammestress, særlig når barnet i utgangspunktet ikke er interessert i puppen. (Så det er eventuelt en jobb å gjøre der og). TS Anonymkode: 809af...a14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
våren14 Skrevet 15. desember 2017 #6 Del Skrevet 15. desember 2017 Gi baby litt tid også, tok tre uker før ammingen satt hos oss Men da må du slutte med flaske for at baby skal ville ha puppen. Men guri så mye mer lettvint det er med pupp! Anbefaler deg sterkt å ta kontakt med en ammehjelper bare for å diskutere mulighetene og f.eks få veiledning i hvordan å gå fra flaske til pupp fra noen som virkelig kan dette. Ammehjelpen.no, send en epost eller ting en ammehjelper Morsmelk er gull, amming er rimelig stressfritt (ifht ordne mme, koke utstyr, alltid masse å drasse med osv...) bare man får dreisen på det, hvilket krever litt innsats, men som er så verdt det, for både mor og barn. Viste du at amming reduserer sjansene for at du får brystreft senere? Så selv for oss mødre har amming fordeler fremfor mme MEn valget er selvsagt ditt. Bare ta valget på et godt grunnlag og gjerne i samråd med en ammehjelper slik at det ikke er selve ammingen det står på. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #7 Del Skrevet 15. desember 2017 Hei! Det høres ut som Brystspreng, veldig vanlig 3 dagen. Mine pupper som vanligvis er små ble Dolly Parton, Sinnsykt håvne, harde og fulle av klumper. Veldig vondt under armene, vanskelig å ligge på siden og puppene har vert så hovne at de går nesten opp til kragebeinet. Men det er forbigående heldigvis. Man kan føle seg litt småsyk, men får du i tillegg høy feber er det nok betente melkeganger i tillegg så da får du dra til legen for antibiotika. Men det du beskriver høres veldig normalt ut. Det første jeg vil råde deg til er å stoppe pumpingen, det gjør vondt verre. Bruk Cottermanns håndgrep og masser sakte - denne teknikken er veldig viktig. Du kan google tror det ligger video ute på YouTube. Vanlig massasje hjelper ikke.. Om de blir uutholdelig spreng bør du få mannen til å suge ut litt om babyen ikke klarer å gjøre det effektivt nok, ikke pump da blir de bare hardere. Dette går fort over. Legg baby til så ofte som mulig, bruk cottermanns grep før du legger baby til. Om brystet er hardt og klumpete er det vanskelig for baby og suge. Klem puppen litt flat og prøv å få hele aeola inn i munnen på babyen, så den får godt tak. Om du har store smerter kan Ibux ha god effekt, det har betennelsesdempende effekt så jeg har mange ganger klart å "forhindre" brystbetennelse ved hjelp av Ibux, så jeg har sluppet antibiotika selv om legene som regel kaster antibiotika etter deg når du kommer med brystbetennelse. Jeg har ammet i mange år, så snakker bare utifra egen erfaring. Men om baby sliter med å holde taket, glepper pupp og svelger mye luft kan det være lurt å undersøke om den har for stramt tungebånd. Ammeveiledningen på mange sykehus er veldig dårlig og utdatert. De at man skal pumpe så mye feks er etter min erfaring ikke bra. Stol på at kroppen din fikser dette. Ikke få panikk om de kommer lite melk ut ved pumping. Jeg har ammet alle barna mine i flere år, aldri gitt erstatning har hatt overflod med melk. Men det skulle man ikke tro om jeg pumper for da kommer det veldig lite ut. Ved amming derimot har barna fått mye melk. For meg har håndrmelking, varme/kulde poser og massasje som sykehuset anbefalte også gjort det verre.. Eneste som fungerte for meg var Cottermanns håndgrep samt at melka ble sugd ut. Anonymkode: 3e858...5cc 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 15. desember 2017 #8 Del Skrevet 15. desember 2017 (endret) Du burde absolutt be om en rask time med helsesøster. Jeg slet masse med tette melkeganger den første tiden med min eldste, og jeg skjønte etter hvert at jeg hadde masse melk, men det ville til tider ikke ut. Jeg var helt sprengt og hadde klumper, og det var ofte vanskelig å få min utslitte baby til å orke å jobbe for å få ut melka, siden han var så urolig. For meg hjalp ikke pumping, jeg syns tvert i mot det bare gjorde brystet tettere, men det vet jeg er veldig individuelt. Prøvde også sånn nesespray som skal hjelpe utdrivningen, men det bare økte trykket i brystet uten at noe kom ut. Jeg følte også, som deg at jeg holdt på å bli syk flere ganger når det var på sitt verste. Sånn frossen og lett influensafølelse, uten at jeg noen gang fikk skikkelig brystbetennelse. Og så ble alt verre når jeg kjente stressfølelsen med at jeg måtte få ut melka for å ikke bli ordentlig syk, siden stress hemmer utdrivningen. Jeg satt en del i dusjen og lot vannet renne over brystene og prøvde å håndmelke ut det verste sånn at jeg fikk litt mindre spreng. Hvis babyen bare sovnet ved brystet og ikke diet ordentlig, la jeg meg noen ganger til å sove, og så prøvde jeg amming igjen når babyen våknet. Da var det flere ganger at det bare løsnet helt og melka fosset som bare det og babyen klarte å ta unna. Det var en fantastisk følelse når alt bare lettet på den måten, for det er utrolig ubehagelig å gå med intens spreng og klumper. Men vet du hvorfor babyen har dårlig sugeteknikk? Har du fått ordentlig ammeveiledning på sykehuset? Er tungebåndet sjekket f.eks? For mange er babyen mye mer effektiv på å få ut melk enn pumping, så jeg ville personlig satt alle kluter inn på å løse babyens sugeteknikk. For jeg fikk hvertfall beskjed om at den melka måtte ut, når det har tettet seg helt til, ellers kan man få brystbetennelse. En annen ting: hvis du fortsetter å amme, sørg for at babyen får tømt hvert bryst ordentlig. For min del opprettholdt problemet seg fordi babyen ofte sovnet ved brystet og i starten byttet jeg bryst for ofte. Da ble produksjonen stimulert uten at babyen klarte å ta unna, så jeg opprettholdt for høy produksjon i forhold til babyens behov og det ble fort klumper og tett. Jeg tenkte på det AB over sier, at jeg også nesten kunne tenkt at jeg ikke hadde nok melk, så lite som det kom ut når det var tett og så lite som jeg generelt fikk pumpet ut. Men problemet mitt var heller for mye melk trolig kombinert med litt trange melkeganger, og jeg kunne trolig fø en hel bataljon med babyer om jeg hadde villet... Endret 15. desember 2017 av Vera Vinge 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 15. desember 2017 #9 Del Skrevet 15. desember 2017 1 time siden, våren14 skrev: Gi baby litt tid også, tok tre uker før ammingen satt hos oss Men da må du slutte med flaske for at baby skal ville ha puppen. Men guri så mye mer lettvint det er med pupp! Anbefaler deg sterkt å ta kontakt med en ammehjelper bare for å diskutere mulighetene og f.eks få veiledning i hvordan å gå fra flaske til pupp fra noen som virkelig kan dette. Ammehjelpen.no, send en epost eller ting en ammehjelper Morsmelk er gull, amming er rimelig stressfritt (ifht ordne mme, koke utstyr, alltid masse å drasse med osv...) bare man får dreisen på det, hvilket krever litt innsats, men som er så verdt det, for både mor og barn. Viste du at amming reduserer sjansene for at du får brystreft senere? Så selv for oss mødre har amming fordeler fremfor mme MEn valget er selvsagt ditt. Bare ta valget på et godt grunnlag og gjerne i samråd med en ammehjelper slik at det ikke er selve ammingen det står på. Jeg tenker også litt på dette. At det absolutt ikke er noen skam å avslutte amming og gi MME. Men hvis man i utgangspunktet ønsker å amme, handler det jo noe om å ta en beslutning på godt nok grunnlag, ikke fordi man ikke har fått god nok hjelp fra helsestasjon eller andre. For noen er det bare å amme i vei fra start, for andre krever det litt mer tid og hjelp. Og når det løsner er det utrolig praktisk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sisti Skrevet 15. desember 2017 #10 Del Skrevet 15. desember 2017 (endret) Høres ut som brystspreng, det er normalt at det er VONDT. Pumping er ikke anbefalt ved brystspreng og kan gjøre det verre. Hvis du er i dårlig form (altså feber, frostrier eller sterk influensafølelse) utenom det at brystene gjør vondt bør du kontakte barselavdelingen du ble utskrevet fra, eller legevakt. Tegn på infeksjon så kort tid etter fødsel skal undersøkes av lege. Det kan være infeksjon i livmoren for eksempel. Og ja, bruk cottermann! Endret 15. desember 2017 av Sisti Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #11 Del Skrevet 15. desember 2017 Jeg fikk brystspreng dag to, og er veldig glad jeg fortsatt var på barsel! De ga meg er stort glass med parscet og ba meg ta ved behov, og ikke tenke på om jeg tok mer enn anvisningen sier. Jeg fikk dusje lenge tre ganger den dagen, slik at melken kunne renne fritt. De kom også med engangshansker fylt med varmt vann og varmeomslag for å lindre sprengen. Trøsten er at der ikke kommer igjen når der først er vekke. Man kan fortsatt få melkespreng, men det er lett å få vekk med litt håndmelking. Anonymkode: 07800...383 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #12 Del Skrevet 15. desember 2017 Jeg ringte helsestasjonen da de åpnet, og jammen sendte de ikke en jordmor ut til meg samme dag! Hun konstaterte at det var brystspreng og ikke brystbetennelse, men sa at det kunne gå over i betennelse om jeg ikke fikk ut melken, enten gjennom amming eller pumping. Her er det tydeligvis motstridende meninger, ammehjelpen skriver jo at pumping helst gjør det værre. Fikk pumpet ut litt melk, og fikk også lagt barnet til brystet for å se på teknikken. Hun er fortsatt moderat interessert, men har i det minste fått henne til å gape litt høyere for å få inn hele knoppen. Hun suger ofte bare tre fire ganger før hun enten blir frustrert og slipper, eller døser av med brystet i munnen. Har fått tømt brystene litt ved amming og pumping, og selv om de fortsatt er hovne kjennes de mye bedre enn i går. Jeg har tenkt å både bruke pumpe og å ha amme-maraton hele helgen, for å se om det kan bli noe ordning på amminga og for å prøve å få tømt brystet. Skulle få videre hjelp på helsestasjonen på mandag. Gir dette en sjanse til og håper at det ordner seg! TS Anonymkode: 809af...a14 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #13 Del Skrevet 15. desember 2017 Forresten, sjekket ut Cottermans grep, og det fungerte godt. Tusen takk til dere som har skrevet så utfyllende og godt om amming. Jeg ante ikke at amming var så komplisert. Moren min sier hun hadde akkurat de samme problemene som meg, men at hun ikke ville skremme meg ved å advare meg på forhånd. TS Anonymkode: 809af...a14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ViljaH Skrevet 15. desember 2017 #14 Del Skrevet 15. desember 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg ringte helsestasjonen da de åpnet, og jammen sendte de ikke en jordmor ut til meg samme dag! Hun konstaterte at det var brystspreng og ikke brystbetennelse, men sa at det kunne gå over i betennelse om jeg ikke fikk ut melken, enten gjennom amming eller pumping. Her er det tydeligvis motstridende meninger, ammehjelpen skriver jo at pumping helst gjør det værre. Fikk pumpet ut litt melk, og fikk også lagt barnet til brystet for å se på teknikken. Hun er fortsatt moderat interessert, men har i det minste fått henne til å gape litt høyere for å få inn hele knoppen. Hun suger ofte bare tre fire ganger før hun enten blir frustrert og slipper, eller døser av med brystet i munnen. Har fått tømt brystene litt ved amming og pumping, og selv om de fortsatt er hovne kjennes de mye bedre enn i går. Jeg har tenkt å både bruke pumpe og å ha amme-maraton hele helgen, for å se om det kan bli noe ordning på amminga og for å prøve å få tømt brystet. Skulle få videre hjelp på helsestasjonen på mandag. Gir dette en sjanse til og håper at det ordner seg! TS Anonymkode: 809af...a14 Jeg hadde problem med spreng på et av mine barn, og da ba jeg om hjelp fra ammepoliklinikken på sykehuset. De anbefalte å pumpe av hvis brystet er veldig sprengt, som på morgenen, fordi baby klarte ikke å koble seg på når brystet var en steinhard ballong. Når jeg tappet av ble brystet mykere, og baby klarte å få nok inn til å koble skikkelig på. Jeg leide en slik Medela dobbeltpumpe på sykehuset og pumpet om morgenen ca en uke. Så ammet jeg ganske jevnt utover dagen slik at det aldri rakk å bli så spreng. Etter en uke hadde produksjonen kalibrert seg til baby og jeg ble ikke plaget med brystspreng mer. Jeg har også litt rare store knopper som var vanskelig for en liten babymunn. Jeg brukte ammeskjold 3-4 uker til baby var blitt dreven ammer. Husker ikke helt, men mener baby var selvgående og bare slurpet seg på fra ca da. Det gikk helt fint å slutte med ammeskjold, den siste uka brukte vi bare på morgenammingen og så bare lot vi være. Baby fikk veldig bra næringsvilkår da og skjøt ivei som en rakett 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minlillelykke Skrevet 15. desember 2017 #15 Del Skrevet 15. desember 2017 Høres likt ut som jeg fikk denne gangen. Av medisike årsaker skulle jeg ikke amme, så de bandt opp brystene mine før jeg deo fra barsel. Det tok vel ca 4-5 dager før det ga seg. Nå er minste her snart 4 uker og jeg lekker ikke lenger. Det var skikkelig irriternde, når sprengen ga seg begynte jeg å lekke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #16 Del Skrevet 15. desember 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg ringte helsestasjonen da de åpnet, og jammen sendte de ikke en jordmor ut til meg samme dag! Hun konstaterte at det var brystspreng og ikke brystbetennelse, men sa at det kunne gå over i betennelse om jeg ikke fikk ut melken, enten gjennom amming eller pumping. Her er det tydeligvis motstridende meninger, ammehjelpen skriver jo at pumping helst gjør det værre. Fikk pumpet ut litt melk, og fikk også lagt barnet til brystet for å se på teknikken. Hun er fortsatt moderat interessert, men har i det minste fått henne til å gape litt høyere for å få inn hele knoppen. Hun suger ofte bare tre fire ganger før hun enten blir frustrert og slipper, eller døser av med brystet i munnen. Har fått tømt brystene litt ved amming og pumping, og selv om de fortsatt er hovne kjennes de mye bedre enn i går. Jeg har tenkt å både bruke pumpe og å ha amme-maraton hele helgen, for å se om det kan bli noe ordning på amminga og for å prøve å få tømt brystet. Skulle få videre hjelp på helsestasjonen på mandag. Gir dette en sjanse til og håper at det ordner seg! TS Anonymkode: 809af...a14 Bra du fikk hjelp av jordmor. Hørtes veldig ut som brystspreng det er ganske smertefullt. De gangene jeg har hatt brystbetennelse har det ikke vert spesielt vondt i brystet men akutt høy feber (melkefeber) Hva som fungerer er sikkert individuelt du får bare stole på egen kropp. Tenke at du er skapt for dette fra naturens side. Legg deg gjerne med babyen i senga og kjør ammeintrevaller.. Om baby er litt slapp må du være obs på gulsott.. Pass på at babyen ikke er for varm når du skal amme, det kan gjøre den mer sløv.. La den gape høyt over hele areola. Masser den under føttene eller i håndflaten og lag suge/smattelyder for å oppmuntre den til suging. Høres kanskje rart ut, men har fungert på mine.. Om en bør pumpe eller ei er det delte meninger om.. Det sykehuset jeg fødte på første gang var veldig på pumping. Alle hadde en pumpe på nattbordet og ble fortalt at man måtte pumpe minst hver 2 time 24/7. Ente jo opp med tidenes spreng etter få timer. Da fikk jordmødrene full panikk og ville gi antibiotika, varme omslag, Syntocin nesespray og brystmassasje.. De var overdramatiske og kalte det akutt brystbetennelse. Noe det selvsagt ikke var bare brystspreng. De sa jeg måtte skaffe meg brystpumpe og fortsette pumping hjemme for å bli kvitt spreng. Idiotiske råd fra A til Å. Hun jeg lå på rom sammen med ble håndmelka og pumpa av jordmor til brystene var blodige og hun gråt.. Da jeg kom hjem fra sykehuset brukte jeg verken pumpe eller nesespray lå bare i sengen med baby og lot den få ordne opp selv.. Ammingen gikk da veldig greit uten alt styre til jordmor/barnepleierne på sykehuset. Aldri brukt pumpe siden Sykehuset jeg fødte nr 2 rådet ingen til å pumpe. Vi fikk faktisk ingen ammeveiledning. Mulig jeg kunne fått om jeg hadde spurt. Men hadde inntrykk av at de bare ville ha oss ut og hjem fortest mulig.. Mitt råd er å slappe av og stole på at instinktene våre fikser dette. Blir ofte mer komplisert av mange råd. Slapp unna den verste brystspreng når jeg ikke pumpa. Cottermanns håndgrep synes jeg fungerer veldig bra. Og ja jeg tvinger faktisk mannen til å suge om det blir for mye spreng og baby ikke klare å suge. Vi suger/svelger for pokker så da får de bare stille opp om det trengs.. Har inntrykk av at pumpe styret er litt utdatert lære. Men mulig det fungerer for deg. Ene banet mitt ble født 1 med før termin. Var litt liten og sovnet fort når den skulle spise. Hjalp veldig å sørge for at den ikke var for varm og massere fotsålen og inni hendene. Et annet av barna mine heiv seg av og på puppen, smattet mye og svelget veldig mye luft som igjen gav den kolikk. Den hadde for stramt tungebånd så fikk det klippet. Et annet gulpet hele tiden og måtte opereres for reflux Lykke til - ville ikke gitt opp amming er så lettvint. Har alltid perfekt temperert mat tilgjengelig. Slipper styr og koking av flasker, må ha mikro tilgjengelig osv. Gull på flyreiser og om du reiser til andre land. Anonymkode: 3e858...5cc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2017 #17 Del Skrevet 17. desember 2017 Ved brystspreng (varer vanligvis bare 1-2 dager) går det fint å pumpe, men ved melkespreng (der ksn man få.når som helst) blir det værre ved pumping. Det var beskjeden både på ammepoliklinikk, av alle jordmødrene jeg hadde innom på barsel og på helsestasjonen. Anonymkode: 07800...383 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2017 #18 Del Skrevet 17. desember 2017 47 minutter siden, AnonymBruker said: Ved brystspreng (varer vanligvis bare 1-2 dager) går det fint å pumpe, men ved melkespreng (der ksn man få.når som helst) blir det værre ved pumping. Det var beskjeden både på ammepoliklinikk, av alle jordmødrene jeg hadde innom på barsel og på helsestasjonen. Anonymkode: 07800...383 Feil, om du ser på hva ammehjelpen sier er det motstt Anonymkode: 43ebc...533 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GoldenLioness Skrevet 17. desember 2017 #19 Del Skrevet 17. desember 2017 På 14.12.2017 den 22.48, AnonymBruker skrev: Jeg fødte for tre dager siden. Hadde ekstremt lite melk de første dagene, og fikk beskjed om å pumpe hver tredje time. Nå har brystene doblet seg i størrelse, er harde, vonde og med områder som føles "tette" ved armhulene. Det har begynt å lekke melk av og til, og når jeg pumper kan jeg få ut 5 - 10 mililiter råmelk. Det gjør vondt å pumpe og det er umulig å håndmelke (enda vondere). Vet at dette er symptomer på brystspreng og at "melka kommer", men nå har jeg fått frysninger og føler med helt influensasyk. Leser at dette kan ligne på brystbetennelse.. Barnet har dårlig sugeteknikk, er uinteressert i pupp og har det fint med mme på flaske, og jeg angrer på at jeg i det hele tatt begynte å pumpe. Føler meg elendig, vil helst bare slutte å pumpe nå, men vil det bli enda værre da? Finnes det noe rask vei tilbake til normale pupper? Jeg driter i amminga, vil bare ha overskudd til å være med babyen min.. Beklager rotete innlegg, men det jeg lurer på er: Hvordan få dette til å gå over så fort som mulig? Anonymkode: 809af...a14 Feber samsvarer med brystbetennelse. Jeg hadde det en gang og det var noe helt annet enn spreng. Om du får mer symptomer enn bare feber, som at du blir dårlig så ring legen. Her er mye gode råd https://ammehjelpen.no/artikkel/1/Brystbetennelse-mastitt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Sitron Skrevet 18. desember 2017 #20 Del Skrevet 18. desember 2017 Nå er den tråden her fra torsdag, om TS ikke er bedre nå bør hun ringe barsel asap ! 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå