AnonymBruker Skrevet 14. desember 2017 #1 Del Skrevet 14. desember 2017 Jeg har en alvorlig personlighetsforstyrrelse som reduserer livskvaliteten min betydelig.Jeg er i full jobb men det tapper meg så for krefter at jeg bruker opp alt jeg har av livsgnist. Resultatet er at etter jobb har jeg ikke kapasitet til å gjøre noe som helst. Jeg har ingen venner, og utenom jobb har jeg ikke kontakt med andre mennesker. Jeg har feks ikke feiret bursdag, nyttårsaften eller 17.mai med andre mennesker siden 2004. Det har vært perioder hvor jeg har vært sykemeldt og da har jeg følt at jeg har fått hentet meg inn igjen, men så går jeg tom igjen etter å ha begynt å jobbe 100%. Er snart halvveis i livet og dette kan ikke fortsette. Tenker derfor mer og mer på delvis uføretrygd. Er det noen her som er delvis ufør, kan dere fortelle om hvordan ting funker? Anonymkode: b17fa...4c5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #2 Del Skrevet 15. desember 2017 Må vel bli sykemeldt først bil jeg tro? Nei kan for lite om dette egentlig. Vet de som gikk 100 har blitt 50% ufør f.eks, men da var de mye sykemeldt først. Anonymkode: 25c9e...5a2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snop Skrevet 15. desember 2017 #3 Del Skrevet 15. desember 2017 Det første du må gjøre er å snakke med fastlegen din om det kan være bra med feks 50% sykemelding. Så går det nok noen år på sykepenger og arbeidsavklaring før du kan søke feks 50% uføretrygd. De vil nok at du skal prøve deg fram til hvilken prosent du fungerer best i og som ikke ev gjør deg sykere. Jeg fikk nettopp innvilget 50% uføretrygd, men det tok meg åtte år med utprøvinger og behandlinger først - men tidslinjen er ikke lik for alle, og fra 2018 har regjeringen bestemt at det ikke skal ta så lang tid lenger. Det har vært noen drittår, men livskvaliteten min er en helt annen nå enn når jeg hele tiden måtte prøve, prøve, prøve og bli sykmeldt og innlagt på sykehus i lange perioder, så jeg er glad jeg holdt ut til nå. Nå jobber jeg så mye jeg klarer, og har litt fysisk og mentalt overskudd til å leve et normalt liv ved siden av jobb, og det helt uten dårlig samvittighet for at jeg kanskje burde ha prøvd litt til, litt til, litt til. Det var ikke før for to år siden jeg innså at gradert uføretrygd ville være godt for meg og ikke et nederlag eller en "endestasjon", så jeg er veldig takknemlig for at ordningen finnes. Men som sagt - første steg er å snakke med fastlegen 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #4 Del Skrevet 15. desember 2017 Der er utrolig mange som ikke klarer 100% jobb. Hva skyldes det? Burde de ikke da klart seg selv økonomisk? Koster jo samfunnet disse sykemeldingene. Er vel helst kvinner som jobber redusert. Er det noen som klarer å jobbe fullt i pleieyrker f.eks. Fra 23 år til 67 i 100% Tror ikke jeg kjenner noen. Anonymkode: 25c9e...5a2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snop Skrevet 15. desember 2017 #5 Del Skrevet 15. desember 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Der er utrolig mange som ikke klarer 100% jobb. Hva skyldes det? Burde de ikke da klart seg selv økonomisk? Koster jo samfunnet disse sykemeldingene. Er vel helst kvinner som jobber redusert. Er det noen som klarer å jobbe fullt i pleieyrker f.eks. Fra 23 år til 67 i 100% Tror ikke jeg kjenner noen. Anonymkode: 25c9e...5a2 Dårlig forsøk. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ViljaH Skrevet 15. desember 2017 #6 Del Skrevet 15. desember 2017 Du må være sykmeldt i minst 50% i et år før du kan over på 50% arbeidsavklaring og så vurderes for 50% ufør. Bikker du under 50% sykemeldt så vil ikke NAV hjelpe deg. Pass på å studere slike regler så du holder deg på rett side av småprosenter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ViljaH Skrevet 15. desember 2017 #7 Del Skrevet 15. desember 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Der er utrolig mange som ikke klarer 100% jobb. Hva skyldes det? Burde de ikke da klart seg selv økonomisk? Koster jo samfunnet disse sykemeldingene. Er vel helst kvinner som jobber redusert. Er det noen som klarer å jobbe fullt i pleieyrker f.eks. Fra 23 år til 67 i 100% Tror ikke jeg kjenner noen. Anonymkode: 25c9e...5a2 Utfordringen er her iblandt at det er vanskelig å få full stilling, mye små stillingsbrøker innen helse. En annen ting er at det er ikke jobben i seg selv, men totalbelastningen med jobb og familie med små barn som får mange kvinner til å gå ned i stillingsprosent for å rekke over alt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå