AnonymBruker Skrevet 14. desember 2017 #1 Skrevet 14. desember 2017 Fastrentelån 2 år ANN. Hva betyr dette? Det står at jeg har effektiv rente på 2,21% nominell rente og gebyr. Vil jeg da fortsatt ha samme rente ut hele låneperioden (i 10 år til)? Er dette en bra rente? Anonymkode: 9a7fc...90c
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2017 #2 Skrevet 14. desember 2017 Blir ikke lånet mitt berørt av renteoppgangen, når jeg har fastrentelån som beskrevet i hovedinnlegget? Ts Anonymkode: 9a7fc...90c
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2017 #3 Skrevet 14. desember 2017 Ts her. Jeg fikk svært gode svar i denne tråden: Anonymkode: 9a7fc...90c
Dr. A. Kula Skrevet 14. desember 2017 #4 Skrevet 14. desember 2017 Fastrente betyr at renten er låst. Perioden den er låst vil stå i låneavtale. Grunnen til at den faktiske renten (2.21%) er høyere enn den nominelle (2%) er at gebyrene teller med. Gebyr kan være både startgebyr (engangsbeløp) og termingebyr. ANN henviser trolig til at lånet er et annuitetslån som betyr at du betaler samme beløp hver termin, men der andelen renter og avdrag varierer over låneperioden. Alternativet til annuitetslån er lån med fast avdrag. Da blir terminbeløpet mindre for hver termin, ettersom lånet blir mindre og det er et mindre beløp som du skal betale renter av. 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2017 #5 Skrevet 14. desember 2017 12 minutter siden, Dr. A. Kula skrev: Fastrente betyr at renten er låst. Perioden den er låst vil stå i låneavtale. Grunnen til at den faktiske renten (2.21%) er høyere enn den nominelle (2%) er at gebyrene teller med. Gebyr kan være både startgebyr (engangsbeløp) og termingebyr. ANN henviser trolig til at lånet er et annuitetslån som betyr at du betaler samme beløp hver termin, men der andelen renter og avdrag varierer over låneperioden. Alternativet til annuitetslån er lån med fast avdrag. Da blir terminbeløpet mindre for hver termin, ettersom lånet blir mindre og det er et mindre beløp som du skal betale renter av. Hei. Tusen takk for ditt fine og informative svar Er det smartere å ha lån med fast avdrag, ettersom det da blir mindre renter å betale? Anonymkode: 9a7fc...90c
Dr. A. Kula Skrevet 15. desember 2017 #6 Skrevet 15. desember 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hei. Tusen takk for ditt fine og informative svar Er det smartere å ha lån med fast avdrag, ettersom det da blir mindre renter å betale? Anonymkode: 9a7fc...90c Det spørsmålet er det sterke meninger om begge veier. Det som skjer ved bruk av faste avdrag er som du sier at det blir mindre renter å betale (forutsatt lik lengde på lånet). Men... Dersom du har råd til å betale så mye pr termin, er det ingen grunn til å betale mindre etterhvert. Normalt blir økonomien bedre med årene (tenker her huslån og lang løpetid) så det ideelle er faktisk å øke terminbeløpet etterhvert som tiden går. Går du inn for et annuitetslån tar dette hensyn til hvor mye du kan betale pr termin og maksimerer terminbeløpet hele løpetid til lånet. Fastterminlån vil redusere terminbeløpet. Ved lik løpetid er fastterminlån billigere, men fordi annuitetslån makser tilbakebetaling pr termin, blir løpetid kortere og da blir også lånet billigere totalt sett. 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #7 Skrevet 15. desember 2017 44 minutter siden, Dr. A. Kula skrev: Det spørsmålet er det sterke meninger om begge veier. Det som skjer ved bruk av faste avdrag er som du sier at det blir mindre renter å betale (forutsatt lik lengde på lånet). Men... Dersom du har råd til å betale så mye pr termin, er det ingen grunn til å betale mindre etterhvert. Normalt blir økonomien bedre med årene (tenker her huslån og lang løpetid) så det ideelle er faktisk å øke terminbeløpet etterhvert som tiden går. Går du inn for et annuitetslån tar dette hensyn til hvor mye du kan betale pr termin og maksimerer terminbeløpet hele løpetid til lånet. Fastterminlån vil redusere terminbeløpet. Ved lik løpetid er fastterminlån billigere, men fordi annuitetslån makser tilbakebetaling pr termin, blir løpetid kortere og da blir også lånet billigere totalt sett. Tusen takk for at du forklarer dette så godt og grundig for meg Anonymkode: 9a7fc...90c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå