AnonymBruker Skrevet 14. desember 2017 #1 Skrevet 14. desember 2017 sa Sentralbanksjefen i dag, stige nå i perioden 2018 - 2020, der styringsrenten vil være 1,5 i slutten av perioden = 4 % utlånsrente Vil du klare 4% på boliglånet ditt? Anonymkode: 15f9f...ae5
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2017 #3 Skrevet 14. desember 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: sa Sentralbanksjefen i dag, stige nå i perioden 2018 - 2020, der styringsrenten vil være 1,5 i slutten av perioden = 4 % utlånsrente Vil du klare 4% på boliglånet ditt? Anonymkode: 15f9f...ae5 På tide de drar seg til å sette den opp. Anonymkode: f64b7...fed
tdm900 Skrevet 14. desember 2017 #4 Skrevet 14. desember 2017 Ikke noe problem, meeen det er nok mange som ikke har tenkt seg også🤥 2
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2017 #5 Skrevet 14. desember 2017 Hei. Fastrentelån 2 år ANN. Hva betyr dette? Det står at jeg har effektiv rente på 2,21% nominell rente og gebyr. Vil jeg da fortsatt ha samme rente ut hele låneperioden (i 10 år til)? Er dette en bra rente? Blir ikke lånet mitt berørt av renteoppgangen? Anonymkode: 92328...87a
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2017 #6 Skrevet 14. desember 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hei. Fastrentelån 2 år ANN. Hva betyr dette? Det står at jeg har effektiv rente på 2,21% nominell rente og gebyr. Vil jeg da fortsatt ha samme rente ut hele låneperioden (i 10 år til)? Er dette en bra rente? Blir ikke lånet mitt berørt av renteoppgangen? Anonymkode: 92328...87a Fastrentelånet er fast i den perioden du har låst renta. Feks 1,3,5 eller 10 år. Utover den perioden vil du bli berørt av renteendringer. Men - det lønner seg nesten utelukkende å ha flytende rente. Anonymkode: 2bf8a...a7a 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2017 #7 Skrevet 14. desember 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Fastrentelånet er fast i den perioden du har låst renta. Feks 1,3,5 eller 10 år. Utover den perioden vil du bli berørt av renteendringer. Men - det lønner seg nesten utelukkende å ha flytende rente. Anonymkode: 2bf8a...a7a Hvordan vet jeg hvor mange år renta er låst i? Anonymkode: 92328...87a
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2017 #8 Skrevet 14. desember 2017 Ja, renta skal opp på sikt. Men Norges Bank og Finansdepartementet vil aldri la det bli krise blant folket. 300 000 tåler ikke rentehopp på étt prosentpoeng engang. Så se for deg hvor mange gang du kan doble det tallet om det skal opp på 4-5%. Med mindre lønnsveksten øker drastisk og boligprisene øker, vil ikke styringsrenten løftes mer enn et hakk. Husk at rentebanen kun er et fremtidsrettet perspektiv sett ut fra hvordan ting ser ut idag. Mye kan endre seg på 3 mnd. Anonymkode: 2bf8a...a7a 2
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2017 #9 Skrevet 14. desember 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan vet jeg hvor mange år renta er låst i? Anonymkode: 92328...87a Det bør du vite hvis du har fastrentelån. Det har du nemlig valgt selv. Som regel er det en lav rente om du har få år med fastrente og en høyere rente om du har låst det i lang tid. Banken er smart. Anonymkode: 2bf8a...a7a 3
isw Skrevet 14. desember 2017 #10 Skrevet 14. desember 2017 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: sa Sentralbanksjefen i dag, stige nå i perioden 2018 - 2020, der styringsrenten vil være 1,5 i slutten av perioden = 4 % utlånsrente Vil du klare 4% på boliglånet ditt? Anonymkode: 15f9f...ae5 Det er absolutt ikke gitt (og faktisk helt usannsynlig) at 1,5% styringsrente gir 4% boliglånsrente. Nå er marginen bankene tar mellom innlån og utlån svært høy. Med det sagt: Greier du ikke en boliglånsrente på 4% burde du aldri ha boliglån med flytende rente. Du skal helst greie minimum 5%. Endret 14. desember 2017 av isw 3
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2017 #11 Skrevet 14. desember 2017 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det bør du vite hvis du har fastrentelån. Det har du nemlig valgt selv. Som regel er det en lav rente om du har få år med fastrente og en høyere rente om du har låst det i lang tid. Banken er smart. Anonymkode: 2bf8a...a7a Takk for svar med god informasjon. Jeg vet at jeg burde vite. Jeg skal få sjekket opp dette. Anonymkode: 92328...87a
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2017 #12 Skrevet 14. desember 2017 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fastrentelånet er fast i den perioden du har låst renta. Feks 1,3,5 eller 10 år. Utover den perioden vil du bli berørt av renteendringer. Men - det lønner seg nesten utelukkende å ha flytende rente. Anonymkode: 2bf8a...a7a Takk for svar med god forklaring og gode råd. Anonymkode: 92328...87a
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2017 #13 Skrevet 14. desember 2017 Nei. Da må huset selges. Og det med tap. Her står husene i 6-12 mnd før de blir solgt. Skikkelig dårlig tid her. Ingen kommer på visning. Barnehager legges ned. Ikke god utvikling dette. Anonymkode: 31a45...cf1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2017 #14 Skrevet 14. desember 2017 Satser på at tilbud om fastrente kommer til våren så låser jeg det og da kan bankene bare gjøre det de vil. Anonymkode: d8009...6d4
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #15 Skrevet 15. desember 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, renta skal opp på sikt. Men Norges Bank og Finansdepartementet vil aldri la det bli krise blant folket. 300 000 tåler ikke rentehopp på étt prosentpoeng engang. Så se for deg hvor mange gang du kan doble det tallet om det skal opp på 4-5%. Med mindre lønnsveksten øker drastisk og boligprisene øker, vil ikke styringsrenten løftes mer enn et hakk. Husk at rentebanen kun er et fremtidsrettet perspektiv sett ut fra hvordan ting ser ut idag. Mye kan endre seg på 3 mnd. Anonymkode: 2bf8a...a7a Altså Norges Bank tar ikke hensyn til at folk låner over evne, det er ikke det som bestemmer om renta settes opp. Det er ikke mer enn et tiår siden renten steg og folk måtte selge fordi de hadde lånt til langt over hustaket, og det kommer til å skje igjen. Jeg tror rentene kommer til å stige til et normalnivå innen får år, nå har det lagt kunstig lavt lenge, og da er det mange som kommer til å slite fordi de har kjøpe dyrere bolig enn de evner å håndtere. Du bør tåle en renteøkning på 5% fra det du har når du får lån, når folk ikke klarer 1% en gang sier det seg selv at de aldri burde fått lån. For å svare på spørsmålet ditt ts, jeg klarer helt fint 4% rente. Faktisk skal jeg klare godt over 10% før det blir rynking på nesen. Anonymkode: cad1d...410 4
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #16 Skrevet 15. desember 2017 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Altså Norges Bank tar ikke hensyn til at folk låner over evne, det er ikke det som bestemmer om renta settes opp. Det er ikke mer enn et tiår siden renten steg og folk måtte selge fordi de hadde lånt til langt over hustaket, og det kommer til å skje igjen. Jeg tror rentene kommer til å stige til et normalnivå innen får år, nå har det lagt kunstig lavt lenge, og da er det mange som kommer til å slite fordi de har kjøpe dyrere bolig enn de evner å håndtere. Du bør tåle en renteøkning på 5% fra det du har når du får lån, når folk ikke klarer 1% en gang sier det seg selv at de aldri burde fått lån. For å svare på spørsmålet ditt ts, jeg klarer helt fint 4% rente. Faktisk skal jeg klare godt over 10% før det blir rynking på nesen. Anonymkode: cad1d...410 Det er bare tull. Hvis nordmenn ikke klarer å håndtere lånet sitt og må selge hus med tap, og på den måten sitter med gjeld, så går landets økonomi i resesjon. Folket slutter å bruke penger. Da faller hele korthuset sammen. Norges Bank bestemmer styringsrenten, som er Norges veiledende rente. Den bestemmer ikke boliglånsrenten, men gir en indikasjon. Boliglånsrenten er hovedsakelig styrt av pengemarkedsrenten fra utlandet. På den måten er ikke høyere styringsrente ensbetydende med høyere boliglånsrente. Selv om de ofte går hånd i hånd. Når det er sagt, så jo, Norges Bank vil ta hensyn til tre viktige faktorer: - Nordmenns gjeldsvekst - Boligprisene - Arbeidsledighet Hvis boligprisene faller og nordmenn ikke kan betjene lån, så sier det seg selv at NB ikke kan heve styringsrenten som de vil. Landets økonomi styres ikke på lik linje som den gjorde i 1988, og på den måten vil vi ikke få så høye renter igjen. Eventuelle tiltak vil være å heve fradrag på renten fra dagens sats, for å holde hodet over vannet. Jeg ser at E24 har oppdatert med nye tall i natt. For å illustrere mitt poeng: 420 000 nordmenn klarer ikke rentestigning på 1%-poeng. 45% av alle lånetakerne i Norge klarer inntil 4%-poeng. Kun 27% av alle boliglånstakere tåler 5%-poeng eller mere i rentestigning. Med disse tallene i bakhodet kan man senke skuldrene noe (med mindre du er en av de 420 000), for landets økonomi er avhengig av folks betalingsevne. Det er å strupe egen økonomi å sende 50% av landet i gjeld de ikke kan håndtere. Uansett om den ble til ved dumskap. Anonymkode: 2bf8a...a7a 2
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #17 Skrevet 15. desember 2017 Jeg har hatt boliglån i så mange år, at det var en gang rente på 8%, og jeg ville klart 8% i dag og. Selv om jeg er enslig og ufør. Spesielt siden jeg har dårlig råd, er det viktig for meg og ikke bo meg i hjel, heller bo billig, og ha mer til forbruk. Så har jeg råd til renteøkning. Har venner som har så mye lån, at de sliter med å betale det i dag, og det er skummelt med tanke på at renta kan stige. Anonymkode: 9a76a...2af
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #18 Skrevet 15. desember 2017 Jeg hørte på eksoertene og har nedbetalt aggressivt på lånet, ville klart en rente på nesten hva som helst. Ja det føles bra😊 Anonymkode: 3de5a...daf
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #19 Skrevet 15. desember 2017 Jeg har 20 års fastrente på mitt lån i husbanken og slipper absolutt alle bekymringer om hva renten blir og ikke blir de neste 18 årene. Betaler bare mindre og mindre i årene som kommer Anonymkode: f64b7...fed
isw Skrevet 15. desember 2017 #20 Skrevet 15. desember 2017 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er bare tull. Hvis nordmenn ikke klarer å håndtere lånet sitt og må selge hus med tap, og på den måten sitter med gjeld, så går landets økonomi i resesjon. Folket slutter å bruke penger. Da faller hele korthuset sammen. Norges Bank bestemmer styringsrenten, som er Norges veiledende rente. Den bestemmer ikke boliglånsrenten, men gir en indikasjon. Boliglånsrenten er hovedsakelig styrt av pengemarkedsrenten fra utlandet. På den måten er ikke høyere styringsrente ensbetydende med høyere boliglånsrente. Selv om de ofte går hånd i hånd. Når det er sagt, så jo, Norges Bank vil ta hensyn til tre viktige faktorer: - Nordmenns gjeldsvekst - Boligprisene - Arbeidsledighet Hvis boligprisene faller og nordmenn ikke kan betjene lån, så sier det seg selv at NB ikke kan heve styringsrenten som de vil. Landets økonomi styres ikke på lik linje som den gjorde i 1988, og på den måten vil vi ikke få så høye renter igjen. Eventuelle tiltak vil være å heve fradrag på renten fra dagens sats, for å holde hodet over vannet. Jeg ser at E24 har oppdatert med nye tall i natt. For å illustrere mitt poeng: 420 000 nordmenn klarer ikke rentestigning på 1%-poeng. 45% av alle lånetakerne i Norge klarer inntil 4%-poeng. Kun 27% av alle boliglånstakere tåler 5%-poeng eller mere i rentestigning. Med disse tallene i bakhodet kan man senke skuldrene noe (med mindre du er en av de 420 000), for landets økonomi er avhengig av folks betalingsevne. Det er å strupe egen økonomi å sende 50% av landet i gjeld de ikke kan håndtere. Uansett om den ble til ved dumskap. Anonymkode: 2bf8a...a7a Synes dette er litt ufullstendig og unyansert. Det Norges Bank definitivt ser mest på, er inflasjon (og de ser også på kronekurs). Så lenge inflasjonen er lav, er det mer eller mindre en garanti for at vi ikke får kraftige rentehopp. Da må økonomien stimuleres vha. lav rente. Du har rett i at vi nok aldri ser renter som på 80-tallet igjen. Dette skyldes at nordmenn i dag har langt mer gjeld, og det skal mindre renteøkninger til før det "biter". En ganske god indikasjon på hva renten i framtiden blir, får du ved å se på hva du kan binde renten til i dag. Jeg mener at 10 års fastrente ligger på rundt 3,5%, og det er vel dette som forventes å bli gjennomsnittlig boliglånsrente gjennom de neste 10 årene. Vi har hatt en boble i boligprisene nå, og at det kommer en korreksjon i boligprisene er et sunnhetstegn og et tegn på at regjeringens politikk fungerer. At eiendomsmeglere gråter bitre tårer, ser jeg egentlig bort fra. Det jeg blir bittelitt matt av, er at når det gjennomføres politiske tiltak (f.eks flyseteavgift, innstramminger i utlånspolitikk) så blir det høye skrik når de forventede effektene av tiltakene faktisk kommer (mindre flytilbud, boligprisfall). Det er nokså tåpelig. Endret 15. desember 2017 av isw 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå