Gå til innhold

Vår aller første utstilling (trenger hjelp til hvordan vi skal lære alt på kort tid)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal altså som det står i tittelen på vår aller første hundeutstilling. Og den lille selskapshunden min (hannhund) har meldt seg på Juniorklassen 9-18mnd i eksteriørutstilling. Han kan ingenting å har aldri trent på hva som må gjøres på en utstilling. Har fått tips om å lese meg opp på diverse nettsider, men det hjelper svært lite når jeg ikke vet hvordan vi skal trene på dette i praksis. 

Vet at han må greie å ha en stolt holdning, hasene skal være rette. Dommere skal få ta på hele han, testiklene og tennene. Han skal også gå i ringen. Det jeg sliter med er og få han til å stå oppreist, og siden jeg har lært han å sitte når han skal få godbit så setter han seg bare ned uansett, vi øver på bordet. Hvordan går vi nøyaktig frem i praksis for å få til denne stolte holdningen som kreves for å vise seg frem fra sin beste side? Og hvordan øver vi på ringtrening, hvor han skal være på min venstre side? 

Han er også en ganske så overivrig hund når det kommer til andre hunder, for han blir nesten helt gal når han ikke får hilse. Så lurer på hvordan vi også skal få til at han er rolig og ikke prøver å dra seg mot andre hunder samt pipe/klage på utstillingen, slik at det blir dårlig dommerpoeng. 

Han kan sitt, gi labb og delvis innkalling, men vi har ikke øvd noe særlig på dette med andre hunder til stede. Så om det er andre hunder til stede så hører han ikke etter, så vi må finne en hund å trene med. 

Vi har litt under én måned på oss til å øve..

Anonymkode: d829c...3a2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er vanskelig å svare på uten å kunne vise i praksis. Prøv å finn en venn som har erfaring, oppdretter kanskje, eller noen andre som kan bruke en halvtime på en innføring. Eventuelt gå på youtube og søke på feks "stacking dog show" gjerne med rasenavnet også, for å se hvordan det vanligvis gjøres innafor din rase.

Du kan lære hunder å stå fritt på kommando, men det er vanskelig, og du får lov til å hjelpe hunden inn i riktig posisjon, ved å flytte på beina, og du leder også hodet med båndet. Så tren inn en kommando, bruk godbit som forsterker, dersom han responderer på det, og ignorer når han setter seg. Egentlig er det smartest å trene inn stå før sitt, dersom du skal stille hunden, så all sitt-trening hadde jeg lagt på hylla til dere har fått til dette.

Travingen må du også bare øve på, hold han på riktig side, løp mot klokka, og her er mye av trikset at du må finne ut hvilken fart du skal løpe i, for at hunden skal trave pent. Du er heldig som har en liten hund, da er det overkommelig, jo større hund, desto fortere må mennesket løpe. Vær også forberedt på at du vil bli sendt frem og tilbake i rette linjer, for at dommeren skal se hunden forfra/bakfra. 

Iver må du bare prøve å dempe, men i juniorklasse er det litt større rom for dette enn i voksenklasse. Mange hunder reagerer også på utstillingssituasjonen med å bli mer dempet enn normalt, men det vet du ikke før du har forsøkt en gang. 

Anonymkode: 749a7...742

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er vanskelig å svare på uten å kunne vise i praksis. Prøv å finn en venn som har erfaring, oppdretter kanskje, eller noen andre som kan bruke en halvtime på en innføring. Eventuelt gå på youtube og søke på feks "stacking dog show" gjerne med rasenavnet også, for å se hvordan det vanligvis gjøres innafor din rase.

Du kan lære hunder å stå fritt på kommando, men det er vanskelig, og du får lov til å hjelpe hunden inn i riktig posisjon, ved å flytte på beina, og du leder også hodet med båndet. Så tren inn en kommando, bruk godbit som forsterker, dersom han responderer på det, og ignorer når han setter seg. Egentlig er det smartest å trene inn stå før sitt, dersom du skal stille hunden, så all sitt-trening hadde jeg lagt på hylla til dere har fått til dette.

Travingen må du også bare øve på, hold han på riktig side, løp mot klokka, og her er mye av trikset at du må finne ut hvilken fart du skal løpe i, for at hunden skal trave pent. Du er heldig som har en liten hund, da er det overkommelig, jo større hund, desto fortere må mennesket løpe. Vær også forberedt på at du vil bli sendt frem og tilbake i rette linjer, for at dommeren skal se hunden forfra/bakfra. 

Iver må du bare prøve å dempe, men i juniorklasse er det litt større rom for dette enn i voksenklasse. Mange hunder reagerer også på utstillingssituasjonen med å bli mer dempet enn normalt, men det vet du ikke før du har forsøkt en gang. 

Takk for svar. Ja jeg glemte å skrive at han skal trave også. Vil trave si normal gange eller er det en spesiell gange det også? Hvilken kommando tenker du er greit å trene inn? Har virkelig lyst til at han skal få en premie (excellent) :-)

Skrevet

Ikke meningen at hovedinnlegget skulle være anonymt.. ups..

Skrevet
10 minutter siden, Ayurvedaa skrev:

Takk for svar. Ja jeg glemte å skrive at han skal trave også. Vil trave si normal gange eller er det en spesiell gange det også? Hvilken kommando tenker du er greit å trene inn? Har virkelig lyst til at han skal få en premie (excellent) :-)

Trav er gangarten mellom skritt og gallopp. Skjekk youtube der også, søk på "trotting" dogs/dog show.

Kommandoen må du bare finne på, den bør være kort, konsis og ikke ligne på de andre du bruker. "Stå" utgår antagelig for deg, siden det begynner på samme bokstav som "sitt" som hunden allerede kan godt, og den vil da respondere på s-lyden og sette seg. Jeg vet ikke helt hva folk pleier å bruke, for å unngå dette?

Og for all del, det er gøy å gjøre det bra, men ikke ha for høye forventninger første gangen. Dette er første gangen både for deg og hunden, så jeg anbefaler absolutt at du ser på det som en læringsopplevelse. Dere trenger begge minst en runde i ringen for å vite hvor styrker og svakheter ligger, og lære hva dere må jobbe med til neste gang. Innenfor de aller fleste raser vil dere også konkurrere mot minst en sånn utstillingsproff som nærmest bor på utstilling hele året og er superrutinert. Får dere en rød sløyfe er det kjempebra, men det bør være en eventuell bonus på første forsøk. Lykke til, og husk at det skal være moro, både for deg og hunden. 

Skrevet (endret)

Hos oss funker faktisk "stå", men legger vekt på "tå" på en måte, eller helst å-en, slik at den ikkje setter seg pga s-lyd. Hunden bør vere vant med å bli "befølt" nedover lår og bakbein. For nokre hunder er dette null problem, mens andre reagerer på det. Så tren på dette mens hunden får smake på en godbit. Få gjerne en venn til å komme på besøk for å vere "dommer" mens du står med godbit og gir "stå"-kommando. Dommer vil kjenne over hunden, og studere bitt, så den vil også kikke på munnen til hunden. Pass på at den blir vant med dette. Dei fleste dommarar er greie, etter mi erfaring.

Ville ikkje fokusert for masse på å trene inn traven. Dette sitter naturlig for hunden. Hunden skal sjå rett fram og ikkje på deg mens den traver. Kjøp ett utstillingsbånd som passer for din rase, høyr med f eks oppdretter :)

Edit: Som den over nevner, ikkje ha for store forhåpninger første gang. Vår gjorde det ganske bra første gang, men vi var der tidlig slik at den var blitt "lei" av dei andre hundene og klarte å holde fokus på meg og mine kommandoer :)

Endret av strandløva
  • Liker 1
Skrevet

Har dere en lokal hundeklubb der du bor? Prøv å finn ut om det arrangeres ringtreninger i nærheten av dere. Der får dere øvd sammen med andre hunder, og du får tips og råd. 

Ikke ha så høye forventninger til første utstilling, selv om hunden din er den peneste er det ikke gitt at den vinner hvis den ikke er velvist. Du lærer veldig masse av å se på hva andre handlere gjør, og den beste utstillingstreningen får du av å delta på utstillinger.

Husk også å kle deg etter hunden din. Ikke kle deg i samme farger, men i farger som komplimenterer den. Hvis hunden er svart, og du har på deg svart bukse kan feks overlinjen til hunden "forsvinne". Er hunden hvit og du har på ei hvit bukse vil pelsen se gul ut. 

Hvilken rase har du?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...