Gå til innhold

Noen som har peilig på ansettelse og kontrakt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om man skriver en arbeidskontrakt med tiltredelse en stund frem i tid, gjelder da denne avtalen like mye som om man hadde tiltrådt i stillingen med en gang? 

Har jeg mindre rettigheter ved denne avtalen? Kan f.eks arbeidsgiver si at han plutselig ikke ønsker å ansette meg likevel før tiltredelsen? Eller kan han like enkelt kvitte seg med meg om jeg begynner i stillingen med en gang? 

Anonymkode: fa807...a45

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, nei og nei. Unntak er hvis bedriften går konkurs før du begynner i jobben.

Anonymkode: 075f3...df1

Skrevet

"Opphør av arbeidsforhold før tiltredelse

Det hender at arbeidsgiver, etter at arbeidskontrakt er inngått men før arbeidstaker har begynt i stillingen, ikke lenger har behov for den ansatte. Dette kan særlig være aktuelt når avtalt tiltredelsestidspunkt er satt et stykke frem i tid. Da kan det i mellomtiden ha skjedd endringer i markedet  eller andre forhold som gjør at arbeidsgiver ikke lenger ønsker at den ansatte skal begynne i jobben.

I en slik situasjon er arbeidsgiver bundet av arbeidsavtalen. Dette innebærer at arbeidsgiver må gi ordinær oppsigelse og betale lønn i oppsigelsestiden dersom denne løper etter avtalt tiltredelsestidspunkt. Arbeidstaker vil ha arbeidsplikt i denne perioden. I praksis kan slike saker løse seg smidig ved at arbeidsgiver gir en økonomisk kompensasjon til arbeidstaker uten at denne behøver å starte i jobben.

Dersom arbeidstaker ikke ønsker å tiltre jobben etter inngått arbeidskontrakt, må hun gi oppsigelse tidsnok til at oppsigelsestiden er utløpt før tiltredelsesdato. Dersom oppsigelsestiden løper også etter avtalt tiltredelsesdato må hun være forberedt på å måtte jobbe i den resterende del av oppsigelsestiden."

https://www.tekna.no/lonn-og-arbeidsvilkar/rettigheter/opphor-av-arbeidsforhold/

Anonymkode: 3a2fe...fc2

Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, nei og nei. Unntak er hvis bedriften går konkurs før du begynner i jobben.

Anonymkode: 075f3...df1

Vet ikke helt hva du svarte nei på? 

Anonymkode: fa807...a45

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...