AnonymBruker Skrevet 14. desember 2017 #1 Skrevet 14. desember 2017 Hei. Unnskyld for min ikke perfekt norsk men jeg er ikke norsk og har bodd i Norge i snart 4 år. Jeg er i en litt komplisert situasjon og viste ikke hvor kan jeg spørre om noe info. Jeg hadde jobb fra mars og fra august har jeg fast jobb som er 100%. Hadde problemer med og sove i mange år. Det er på grunn av depresjon og angst. Jeg måtte ta sovepiller til å sove når jeg er på jobb eller jeg får ingen søvn. Problemet er at siste måned alt gikk helt galt. Jeg begynte å ta mer og mer sovepiller og det gikk farlig for meg. Vi har tenkt lenge for barn med mannen min men på grunn av jeg tok sovepiller vi har ikke gjort det. Jeg har snakket med min fastlege og han sa at jeg må bestemme å ta sovepiller eller å prøve å få barn. Jeg er enig med ham. Jeg klarer ikke å jobbe uten piller så jeg bestemte meg å si opp jobben min så jeg kan rense kroppen min. Jeg har psykolog som har snakket med fastlegen min. De begge to var enige at jeg må ha sykemelding. Jeg ga opp jobben min før jeg har fått sykemeldingen men jeg har signert oppsigelsen samme dag jeg har fått min sykemelding. Egentlig jeg viste ikke at jeg skal få sykemelding derfor jeg si opp jobben min. I dag var jeg igjen etter første 15 dager med sykemelding til min fastlege og han sa at han vil gi meg mer sykemeldinger til jeg er frisk. Han tenker at jeg kan ikke jobbe nå og jeg vet det fordi jeg klarer ikke å sove. Så han sa at jeg har rett til å få sykepenger fra Nav uansett at jeg si opp jobben min. Min siste dag på jobb måtte bli den 22.12 og jeg har fått sykemelding nå til 02.01 januar. Den 03.01 skal jeg igjen til ham for å få igjen sykemelding. Jeg lurer på hvis jeg har rett til å få sykepenger i denne situasjonen? Jeg har aldri vært hos Nav og vet ikke reglene i Norge. Også spiller det noe rolle hvis du si opp jobben din eller hvis kontrakten din gikk ut når det er om sykepenger? Jeg vet det er forskjell med dagpengene men fant ingen informasjon om sykepenger. Tredje ting som jeg er usikker er hvis det spiller noe rolle at jeg har signert oppsigelsen på samme dag jeg har fått sykemeldingen min. Alt som informasjon og tips skal hjelpe meg. Takk i forhånd. Anonymkode: 2bb6f...163
Gjest GoldenLioness Skrevet 20. desember 2017 #2 Skrevet 20. desember 2017 Du burde absolutt ikke si opp. Du mister mye rettigheter. Du burde vært sykemeldt og etter 1 år eller ved utgått kontrakt så hadde du kunne blitt sagt opp av arbeidsgiver grunnet usikker helse og fremtidsutsikter uten å miste rettigheter du kan få en fordel av. Men nå som det er gjort og du sammen med lege og nav er enig om at du er for syk til å jobbe så burde det gå greit. Vil tro de etterhvert vil prøve deg i arbeid igjen, evt aap om dette er noe som vil ta tid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå