Gå til innhold

Stråmannsargumentasjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan noen forklare hva som menes med det?

Anonymkode: d61ee...d5a

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kan noen forklare hva som menes med det?

At du tillegger motdebatanten meninger eller argumentasjon som denne ikke har ytret, for dernest å tilbakevise disse. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, HalldirV2 said:

At du tillegger motdebatanten meninger eller argumentasjon som denne ikke har ytret, for dernest å tilbakevise disse. 

Ok, takk!

Skrevet

F.eks et klassisk eksempel. Du og jeg diskuterer, du argumenterer for at likestillingen i Norge har gått for langt i henhold til kjønnskvotering. Jeg kritiserer deg for kvinnehat, og tillegger deg et sett holdninger som er typiske for mannsjåvenister, f.eks at du bare ønsker at kvinner skal slave i hjemmet for deg osv, og så begrunner jeg hvorfor du tar så sykt feil, og hvor patetiske slike holdninger er i 2017. 

Dette er et typisk eksempel her på KG, og jeg kunne like gjerne lagt fram et annet, hvor mannsjåvenister tillegger kvinnelige brukere motiver for så å argumentere mot disse.

Vi kjører på. Ei kvinne her inne sier seksuell trakassering er et problem. En mannlig bruker kaller hun en nazifeminist som ikke forstår forskjell på flørting og overgrep, og at hun bare er ute etter å sverte menn for og fremme sitt eget kjønn. Så påpeker han forskjellen mellom overgrep og flørting, og argumenterer for forskjellene de seg i mellom. Han bygger en stråmann, han bygger en påstand hun ikke har ytret, men som han tillegger henne.

Kanskje dårlige eksempler, men kom ikke på noe bedre i farten. Poenget er at forumet her er flust av stråmennargumentasjon, og når man påpeker det går de gjerne over i personangrep 😊 Og då kan du smile, for da vet du at du vant diskusjonen. Sånn funker det her, eller veldig ofte i hvert fall.

Skrevet

Som andre nevner, når noen later som du har meninger du ikke har, for så å argumentere mot disse. Det er særlig utbredt på dette forumet, men jeg tror nok det kommer mer av at en del lar seg rive med enn at det er en bevisst taktikk.

Eksempelvis brukte en bruker mange innlegg på å fortelle meg hvor fæle meninger jeg hadde, som han mente at var forkastelige. Som typisk er på kg valgte han lenge å ikke utdype hva disse var, men da han til slutt gjorde det viste det seg at det han hisset seg opp over var ytringer jeg aldri hadde kommet med, men som han antagelig følte jeg hadde. Det er et eksempel på en stråmann, som nok er veldig typisk for dette forumet. 

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, HalldirV2 skrev:

Poenget er at forumet her er flust av stråmennargumentasjon, og når man påpeker det går de gjerne over i personangrep 😊 Og då kan du smile, for da vet du at du vant diskusjonen. Sånn funker det her, eller veldig ofte i hvert fall.

Har lagt merke til at enkelte bruker stråmenn som en bevisst taktikk for å framprovosere personangrep mot seg selv også. Det er en måte å omgå regelverket på, ved å i praksis begå personangrep bak et skalkeskjul av dumskap, når du f.eks. går gjennom innlegg med lusekam for å finne en setning eller et ord du plausibelt kan "misforstå".

Anonymkode: 7e3d5...328

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...