Gjest Cocosa Skrevet 14. desember 2017 #1 Skrevet 14. desember 2017 Jeg er ikke veldig glad i/flink til å lage fisk. Men fisk må man ha av og til, så jeg skulle gjerne hatt tips til noen gode og enkle fiskeretter som bare er superdigg! Tenkte litt mer avansert enn «slenge fisk i formen sammen med grønnsaker», men ikke noe superfancy. forslag?
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2017 #2 Skrevet 14. desember 2017 Skippergryte. Torsk i biter, potet og gulrot i skiver, blomkål, purre. Legges lagvis i kaseroll med litt salt, pepper og smør mellom lagene. Vann noen cm opp i kaserollen. Kokes/dampes til alt er mørt. Fantastisk godt! Anonymkode: e0c0c...6bd 2
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2017 #3 Skrevet 14. desember 2017 Sjekk Trines matblogg. https://trinesmatblogg.no/recipe/fiskesuppe-med-appelsin-tomat-og-chili/ https://trinesmatblogg.no/recipe/orret-med-couscoussalat-og-avokadokrem/ Kjempegodt! Anonymkode: c18e0...3c1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2017 #4 Skrevet 14. desember 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Sjekk Trines matblogg. https://trinesmatblogg.no/recipe/fiskesuppe-med-appelsin-tomat-og-chili/ https://trinesmatblogg.no/recipe/orret-med-couscoussalat-og-avokadokrem/ Kjempegodt! Anonymkode: c18e0...3c1 Suppa med appelsin og chili lagde vi for noen uker siden. Hadde også i blåskjell som jeg dampet på forhånd og brukte kraften i suppen. Ble veldig godt. Oppskriften anbefales på det sterkeste 👍 Anonymkode: fdbdf...60b
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #5 Skrevet 15. desember 2017 Noen gjengangere hos oss: Torskecurry med ris: Kutt opp løk/purre, paprika (gjerne både rød og gul), og gulrøtter, og surr litt. Tilsett rød eller grønn curry paste, og la surre med grønnsakene litt. Tilsett så litt kokosmelk (det skal bare være litt, det er ikke suppe man lager), litt buljong og en sprut sitron, og kok opp. Tilsett torsk skjært i biter, og server med ris når fisken er trekt ferdig. "Meksikansk" torskegryte: Kok opp kokosmelk med litt buljong. Tilsett løk, squash, erter og mais, og enten chilipulver eller fersk chili. La koke litt, før du tilsetter et par tomater i terninger, og torsk i terninger, og la fisken trekke ferdig. Du kan smakssette med en dæsj sitron her også. Fisk i form: Lag fiskesaus (vi bruker toropose *gisp). Legg torskefilet i en ildfast form, og hell over fiskesausen. Dander en pakke cherrytomater rundt fisken, og bak i ovnen til fisken er ferdig (vi bruker steketermometer). Server med dampede grønnsaker og pote. Torsk med rotgrønnsaker og karriris: Anonymkode: 67ede...b28
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #6 Skrevet 15. desember 2017 Arg, dumme knappen. Torsk med rotgrønnsaker og karriris: Skjær kålrabi og gulrot i staver, legg på et stekebrett og krydre med timian, salt og pepper. Skjær søtpotet i staver, og krydre med kanel, salt og pepper. Bak grønnsakene til de er møre. Bak eller stek torsk. Kok ris. Når risen er ferdigkokt, ha i litt kokosmelk og kok inn, og smakssett med karri. Torsk med mandelskorpe Legg torsk i en ildfast form. Bland sammen creme fraiche (gjerne lett), salt og sitronpepper. Dander over fisken, og ha over rikelig med grovhakkede mandler. Bak til fisken er ferdig. Server med f.eks. råkostsalat, eller brokkoli, rosenkål o.l. Ha gjerne potet til. Laks med couscoussalat. Akkurat så enkelt som det høres ut: bak laks i ovnen. Server med couscous (gjerne fullkorn) og salat. Laks med byggris og grønnsaker: Bak laks. Server med grønnsaker og byggris, og soyasaus. Anonymkode: 67ede...b28
skruf Skrevet 15. desember 2017 #7 Skrevet 15. desember 2017 Jeg er veldig glad i lettsaltet torsk med hjemmelaget potetmos og sprøstekt bacon til. Veldig lettvint å lage. Legg torskestykkene på et fat og strø godt med salt på fisken, sett det i kjøleskapet over natta. Så koker du bare opp en kjele med vann, og lar fisken trekke til den er ferdig (du ser når fiskekjøttet begynner å dele seg litt og flyte opp) Datteren min sin favoritt er havets skattekiste som vi kaller det; del opp i biter laks, tynne skiver gulrot, brokkoli og blomkål. Kutt opp litt vårløk. Lag porsjonspakker med alu-folie og legg inni en passende mengde fisk og grønnsaker. Strø over salt og pepper, legg en liten bit smør på toppen og en klatt rømme. Pakk pakkene sammen og stek i stekeovnen på 200g i ca 20min. Serveres gjerne med ris til. 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #8 Skrevet 15. desember 2017 To gjengangere her; Kutt opp purre og legg i bunnen av en form, ha over frosne erter, legg på stykker av torsk eller annen hvit fisk (gjerne frossen), hell over fløte, krydre med salt og pepper, skjært opp skiver av tomat eller del cherry tomater i to og legg på toppen, inn i ovnen på 200 grader i ca 20 min hvis fisken er fersk, noen minutter lenger hvis den er frossen. Serveres med ønsket tilbehør, hos oss poteter, raspet gulrot eller salat. Skjær serveringsstykker av fast hvit fisk, brosme er ypperlig, ha over pesto og surr med parmaskinke. Stekes i ovn 200 grader til parmaskinen er stekt, ca 15 min avhengig av str på fisken. Serveres med potet og pastinakkpure, salat, og ellers ønsket tilbehør. Anonymkode: e9ae8...865
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2017 #9 Skrevet 16. desember 2017 Dette likner litt på "slenge fisk i formen med grønnsaker", men jeg vil likevel slå et slag for en bacalao-inspirert gryte: Legg potetskiver, løkskiver, hermetisk grillet paprika og hvitløkskiver lagvis i en stor gryte. Krydre med pepper og litt salt mellom lagene, og hakket chili om du vil ha det litt sterkt. Hell over en god klunk olivenolje og hakkede hermetiske tomater. Kok opp under lokk under oppsyn, og la trekke på lav varme. Ikke rør, men "rist" forsiktig på gryta innimellom så det ikke fester seg i bunnen. Når poteter og løk er møre legger du biter med lettsaltet torsk på toppen, og gjerne noen oliven om du vil. Legg på lokket igjen. Når fisken flaker seg er middagen ferdig. Serveres gjerne med godt brød til. Dette tar litt tid, men krever veldig lite jobb. Kan sikkert lages i slow-cooker om du har det, men jeg bruker gryte. Anonymkode: b181e...ef1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2017 #10 Skrevet 16. desember 2017 På 14.12.2017 den 17.03, Cocosa skrev: Jeg er ikke veldig glad i/flink til å lage fisk. Men fisk må man ha av og til, så jeg skulle gjerne hatt tips til noen gode og enkle fiskeretter som bare er superdigg! Tenkte litt mer avansert enn «slenge fisk i formen sammen med grønnsaker», men ikke noe superfancy. forslag? Vet du hva? Legg fisken i en smurt form, skrell poteter, gulrøtter, ett eple, litt løk, og ellers det du vil ha. Kutt grønsksene og potetene i små biter, og dander de rundt fisken enten det er salma laks eller annen fisk, hell over litt god olje, litt salt og pepper. Ta så på en stekepose for å bevare de gode smakene og ikke grise til stekeovnen (!) Etter 45 minutter i ovnen på 150 - 175 grader (begynn på 175 grader og skru ned etter 15 minutter) så har du et nydelig måltid. Selv om du mener dette kanskje ikke var det du ville ha til svar? Anonymkode: 9911c...107
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2017 #11 Skrevet 16. desember 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Vet du hva? Legg fisken i en smurt form, skrell poteter, gulrøtter, ett eple, litt løk, og ellers det du vil ha. Kutt grønsksene og potetene i små biter, og dander de rundt fisken enten det er salma laks eller annen fisk, hell over litt god olje, litt salt og pepper. Ta så på en stekepose for å bevare de gode smakene og ikke grise til stekeovnen (!) Etter 45 minutter i ovnen på 150 - 175 grader (begynn på 175 grader og skru ned etter 15 minutter) så har du et nydelig måltid. Selv om du mener dette kanskje ikke var det du ville ha til svar? Anonymkode: 9911c...107 45 minutter på den temperaturen? Den fisken må da bli tørr? Anonymkode: b181e...ef1 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2017 #12 Skrevet 16. desember 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: 45 minutter på den temperaturen? Den fisken må da bli tørr? Anonymkode: b181e...ef1 Bruker frossen fisk og fisken er omgitt av grønnskaer og andre godsaker. I tillegg har jeg ikke bare en liten flis av en fisk. Stekeposen holder og på fukten. Prøv før du kritiserer. Anonymkode: 9911c...107
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2017 #13 Skrevet 16. desember 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Bruker frossen fisk og fisken er omgitt av grønnskaer og andre godsaker. I tillegg har jeg ikke bare en liten flis av en fisk. Stekeposen holder og på fukten. Prøv før du kritiserer. Anonymkode: 9911c...107 Du skrev ikke at steketiden var beregnet på frossen fisk, noe som er en ganske viktig opplysning. Dessuten nevnte du Salma, og den er jo fersk. Stekeposer hindrer heller ikke fisk i å bli overstekt/kokt og tørr i kjøttet, selv om den holder på væsken i retten totalt sett. Anonymkode: b181e...ef1 2
Sk57 Skrevet 16. desember 2017 #14 Skrevet 16. desember 2017 Kokt torsk,bacon,erterstuing og gode poteter.
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2017 #15 Skrevet 16. desember 2017 Jeg steker stykker av salma ved 180 grader i ca. 8 minutter. Da er den passe rosa inni. 45 min kan kanskje gå hvis man steker en hel laks på beinet. Ellers vil fisk bli altfor lenge varmebehandlet med en slik steketid, stekepose eller ei. Det aller viktigste for å tilberede gode fiskeretter er å varmebehandle riktig. Fisk skal såvidt bli gjennomvarm og flake seg, noe mer ødelegger den. Derfor foretrekker jeg å tilberede fiskestykker for seg, og alt tilbehør separat. Anonymkode: 032c3...b07 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå