Gå til innhold

Hvordan kan jeg finne ut hva slags matte jeg har hatt? (1Y og 1M)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg forsøker i forbindelse med potensielle fritak fra fag på en skole i utlandet, å finne ut hva matematikken jeg har hatt på VGS egentlig bestod av. Jeg ser selvsagt på vitnemålet at jeg har hatt 1Y og 1M, men når rådgiveren på skolen (forøvrig en venn av meg, så det hele er fortsatt litt uformelt) lurer på nøyaktig hva disse matematikkfagene innebærer, må jeg innrømme at det er så lenge siden at jeg ikke husker. Jeg gikk ut av VGS i 2006.

Jeg har vært innom servicekontoret på VGS og nettsidene til utdanningsdirektoratet som jeg forsåvidt også snakket med på telefon i dag, men får bare som svar at "nei det er så lenge siden at det er ikke lett å finne læreplanen for det". Så da legger jeg håpet mitt i at noen her inne kanskje vet hvor jeg kan finne dette? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

.

Endret av Tha_M34
Skrevet
16 minutter siden, Tha_M34 skrev:

Er litt usikker. Men såvidt jeg husker var vel Y det som idag er P. Altså 1Y er vel det 1P og kanskje 2P er idag. Idag har man som du vet 1P + 2P. 

Har ikke hørt om 1M, men har hørt om 1MX før, og MX er vel det som heter T idag eller 1T, tror jeg.

Ellers, en oversikt her:

https://www.studentum.no/skole/akademiet-privatistskole/matematikk-117479

Det er det jeg selv også har gjettet meg fram til, men tenker det er lurest å ikke bare gjette, hehe! Han på telefonen fra Utdanningsdirektoratet i dag sa at det var en god del vesentlige forskjeller på VGS-matte nå og i 2006, men han visste ikke hvilke forskjeller.

Skrevet
30 minutter siden, Snop said:

jeg finner ikke 1Y eller 1M noen plass her, jeg... :icon_frown:

Matematikk 1MX eller 1MY

Faget er ført på vitnemål eller kompetansebevis med 5 timer

Matematikk med fagkoden MAT1011/1013 og MAT1017/1015**

Skrevet
1 minutt siden, _popcorn_ skrev:

Matematikk 1MX eller 1MY

Faget er ført på vitnemål eller kompetansebevis med 5 timer

Matematikk med fagkoden MAT1011/1013 og MAT1017/1015**

Åhhhh, så 1MY er det samme som ett år 1M og ett år 1Y? Plutselig gir alt mening. Tror jeg.

Skrevet

Vi som gikk yrkesfag i reform 94 tok 1MY over to år, der første året var 1M og på påbygg var det 1Y, som tilsammen er 1MY, selv om det ikke spesifiseres på vitnemålet. 

Jeg tok opp en del andre fag i 2009, så gikk over disse kodene da :P Jeg sleit selv en del med at jeg har engelskfaget som er på påbygg innbakt i ett annet fag som jeg tok på andre året... dette var veldig vanskelig forklare inntakskontor... 

• Liker 1
Skrevet

Du har antagelig gått yrkesfag med påbygning. 1M er vanlig som ble tatt første året på yrkesfag også ble 1Y tatt som påbygning for å få studiekompetanse som betyr at du har 1MY. I reform 94 måtte du ha enten 1MY eller 1MX for å få studiekompetanse, blant annet må du ha åtte timer med matematikk nå istedenfor fem som man måtte ha tidligere. Læreplanene har endret seg, men 1MY skal ligne mest på dagens 1P.

Anonymkode: 19969...5d3

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har antagelig gått yrkesfag med påbygning. 1M er vanlig som ble tatt første året på yrkesfag også ble 1Y tatt som påbygning for å få studiekompetanse som betyr at du har 1MY. I reform 94 måtte du ha enten 1MY eller 1MX for å få studiekompetanse, blant annet må du ha åtte timer med matematikk nå istedenfor fem som man måtte ha tidligere. Læreplanene har endret seg, men 1MY skal ligne mest på dagens 1P.

Anonymkode: 19969...5d3

Det stemmer, gikk yrkesfag med påbygning :) vet du om det betyr at jeg har kun tilsvarende 1P, eller har jeg både tilsvarende 1P og 2P? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...