Gå til innhold

Gå alene hjem etter skolen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det greit å droppe SFO på en 1kl og la ham gå hjem sammen med storebror 4 kl? De kommer til å være alene hjemme ca 2 timer. 

Synspunkter?????

Anonymkode: 31d24...f77

Videoannonse
Annonse
Gjest Catalina Culès
Skrevet

Kommer jo helt an på hvor modne og selvstendige barna er.

Skrevet

Det må man bestemme selv som foreldre, dere kjenner barna og veit hva de er modne nok for.

Anonymkode: e2239...da9

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror det er bedre enn SFO fordi det oppdrar til selvstendighet, bygger ansvar og tillit mellom søsknene, samt gir dem gode minner som er i regi av skolen. Det kommuniserer også at du har tillit til fjerdeklassingen, noe som kan gjøre ham mer ansvarsfull bare det. For mye hysteri på dette området i dag. La barna være alene!

Anonymkode: 76efc...ba7

• Liker 2
Skrevet

Umulig å svare på, for noen er svaret ja og for andre er svaret nei ;) 

Spørsmålet er om 4.klassingen skal "bindes opp" til å alltid måtte gå hjem med 1.klassingen? Aldri kunne bli med venner hjem etter skolen osv? Det synes jeg blir feil, at en 4.klassing ikke kan nyte den "friheten" det er å være såpass stor, men istedenfor må følge 1.klassingen hjem hver dag...

• Liker 3
Skrevet

Snakk om bare 3 dager i uken

Skrevet

Er vel ikke alltid de slutter samtidig?

Anonymkode: 3f8ff...38b

Skrevet

Før SFO ble oppfunnet var det helt vanlig at eldre søsken passet de yngre til foreldrene kom hjem. Vi laget gjerne også middag, i det minste skrelte poteter o.l.

Anonymkode: 7fed0...9f6

• Liker 1
Skrevet

Kommer an på barna. Min førsteklassing kan fint gjøre dette alene, men han har ikke vært alene hjemme mer enn en time hittil. Er han alene sitter han bare med ipaden til vi kommer hjem, men ofte har han med seg en eller flere venner, og da leker de. Har vært litt bekymret for hva de kan finne på når de er flere, men det verste de har gjort hittil er å finne seg is i fryseren uten å spørre. :P

Anonymkode: b557b...b78

Skrevet

Jeg hadde ikke gjort det med det er fordi jeg foretrekker SFO hele uka, har ikke behov for det men det er der det skjer. Barna som bare går 2 dager i uken faller fort utenfor.

Anonymkode: e236d...c61

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det greit å droppe SFO på en 1kl og la ham gå hjem sammen med storebror 4 kl? De kommer til å være alene hjemme ca 2 timer. 

Synspunkter?????

Det vet bare du...du som kjenner dine egne barn best...
Min jente går til/fra skolen alene, 2 km en vei, går i 1.klasse. Men hun er selvstendig og flink av seg :) 

Skrevet

Jeg tror ikke jeg ville gjort det...Men nå er jeg kanskje i overkant bekymret for alt som kan skje også da :) Hadde ikke klart å leve med meg selv dersom noe hadde skjedd.

Skrevet

Det kommer helt an på barna. Jeg ville nok ikke gjort det hver dag i uken fordi SFO er en viktig sosial arena for førsteklassingen. Min fjerdeklassing og førsteklassing går hjem sammen etter skolen 1-2 dager i uken. De kan fint være alene hjemme et par timer, og de har mobil tilgjengelig slik at de kan ringe oss. Noe mer enn det er ikke aktuelt da vi mener det er viktig at førsteklassingen er på SFO for der er de aller fleste andre på trinnet.

Det er forøvrig helt normalt at barn ikke synes det er så fint å være alene hjemme lenge og mange har dessuten lang skolevei (gjerne langs trafikkert vei) uten at det betyr at de ikke er selvstendige og ansvarsfulle av den grunn.

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Før SFO ble oppfunnet var det helt vanlig at eldre søsken passet de yngre til foreldrene kom hjem. Vi laget gjerne også middag, i det minste skrelte poteter o.l.

Anonymkode: 7fed0...9f6

Enig. Var nøkkelbarn, og gikk hjem alene fra 1 klasse. Noen ganger ble jeg med venner hjem (hvor en av foreldrene var hjemme). SFO kom da jeg gikk i 2 klasse. Da fikk jeg tilbudet om å begynne, og det ville jeg overhodet ikke... Var veldig selvstendig (mer enn mitt eget skolebarn, som er vant til å ha folk rundt seg hele tiden). 

Anonymkode: 2956c...5de

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde ikke gjort det med det er fordi jeg foretrekker SFO hele uka, har ikke behov for det men det er der det skjer. Barna som bare går 2 dager i uken faller fort utenfor.

Anonymkode: e236d...c61

Det kommer an på hvor man bor.

Anonymkode: 2956c...5de

• Liker 1
Skrevet

la han være i sfo du

Anonymkode: 9c879...c77

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...