Gå til innhold

Fravær skolen pga syk mor.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva tenker dere om en første klassing som blir hjemme fra skolen pga mor er syk? Blir det ugyldig fravær ?

Anonymkode: 09a60...a50

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor skal barnet være hjemme når mor er syk? Må da være mye bedre både for mor og barn at barnet er på skolen?

• Liker 6
Skrevet

Hvorfor i alle dager skal unger bære hjemme når mor er syk? 

Anonymkode: d7530...96f

Skrevet

Fordi hun er for syk til å levere barnet på skolen

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Da får man noen til å plukke opp barnet eller noe 

Anonymkode: d7530...96f

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Da er hun også for syk til å ha ansvar for barnet hjemme. 

Kan ikke barnet ta bussen eller gå, da? Eller mor kan ringe til en i klassen og spørre om ungen kan sitte på/gå sammen med? 

Anonymkode: 0ff14...d7b

• Liker 6
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Da er hun jo i alle fall ikke i stand til å ta seg av barnet hjemmet. 

Anonymkode: 9941b...91d

• Liker 3
Skrevet

Er det ingen andre i klassen som kan kjøre? En nabo? Familie? Jeg hadde lett plukket opp en klassekamerat om mor var syk. har og fått plukket opp eget barn når jeg og baby var spysjuke. Hva er galt med mor? 

Jeg har selv vært skikkelig syk, og levert barnet på skolen. Har tatt ibux og paracet, og holdt ut. Premien var at barnet kom seg avgårde, og jeg fikk hvile mens han var vekk. En frisk 6åring hjemme er ingen lek det heller. 

Anonymkode: 4b36b...904

• Liker 2
Skrevet

hvis mor er for syk til å få levert barnet på skolen, er hun også for syk til å ha omsorg for barnet, her trenger mor avlastning. hvilken sykdom er det snakk om er jo også relevant. om hun kan hjelpe barnet opp, få i mat og sørge for god bekledning kan en taxi plukke opp å levere.

ett annet alternativ er SFO, få barnet opp og få en taxi til å hente, så ordner SFO frokost og div,

men er mor så syk at dette blir ett vedvarende problem, må man tenke alternativer, avlastningshjem, far? familie? osv osv.

Anonymkode: 5842a...3d2

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes det var voldsomt til krisemaksimering her. Det kommer jo helt an på hva som gjelder og hvor ofte det skjer?

Ikke alle har råd til taxi. Ikke alle bor slik at det er lett å få noen til å hente barnet om det ikke er avtalt.

Si f.eks.at mor har øyemigrene med synsfeltutfall. Da kan hun ikke kjøre, men det er ikke noe farlig at barnet er hjemme med henne. Om det skjer en gang i året, så er det ikke nødvendigvis noe man legger planer for på forhånd.

Ts, jeg vet ikke om det blir ugyldig fravær. Men jeg synes det bør gå an å snakke med skolen for å høre hvordan slikt greiest kan håndteres. Om det er kronisk eller langvarig, så er det kanskje andre løsninger eller planer du bør vurdere (om det er du som er mor)?

Anonymkode: 49c9a...9b0

• Liker 9
Skrevet

Hvis mor er såpass syk at hun ikke makter å få barnet på skolen så er vel fraværet det minste å bekymre seg for. 

Når vi ikke kjenner situasjonen er det vanskelig å si eksakt. Men er det langvarig, så trenger jo både mor og barn omsorg. 

Gjelder det bare en dag så kan det jo være den enkelteste løsningen der og da å bare være hjemme. 

• Liker 1
Skrevet

For en gangs skyld må det vel være greit tenker jeg. Om det er kronisk eller regelmessig må man selvsagt finne gode løsninger. Men om man våkner om morgenen og er så dårlig at man ikke får ungen på skola, så er man kanskje så sjuk at det blir vanskelig å hive seg rundt å ordne alternativer også. Vet ikke om jeg syns det er så uansvarlig at ungen er hjemme med syk mor heller. 6-åringen dør ikke av en dag med litt ekstra tv, og de fleste 6-åringer klarer helt fint å smøre seg ei brødskive.

Anonymkode: d8da8...9b0

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det var voldsomt til krisemaksimering her. Det kommer jo helt an på hva som gjelder og hvor ofte det skjer?

Ikke alle har råd til taxi. Ikke alle bor slik at det er lett å få noen til å hente barnet om det ikke er avtalt.

Si f.eks.at mor har øyemigrene med synsfeltutfall. Da kan hun ikke kjøre, men det er ikke noe farlig at barnet er hjemme med henne. Om det skjer en gang i året, så er det ikke nødvendigvis noe man legger planer for på forhånd.

Ts, jeg vet ikke om det blir ugyldig fravær. Men jeg synes det bør gå an å snakke med skolen for å høre hvordan slikt greiest kan håndteres. Om det er kronisk eller langvarig, så er det kanskje andre løsninger eller planer du bør vurdere (om det er du som er mor)?

ved ulike tiltak kan man få dekket taxi, derfor er dette nevnt som et alternativ. 

Skrevet

Kan ikke et barn i skolealder komme seg på skolen for egen maskin? Hvor hjelpeløse er egentlig dagens barn?

Anonymkode: c1188...9f9

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kan ikke et barn i skolealder komme seg på skolen for egen maskin? Hvor hjelpeløse er egentlig dagens barn?

Det kommer selvsagt helt an på hvor man bor, og alder på barnet... Er ungen 6 år, og det er mange kilometer til skolen, ikke kollektivtilbud, langs vei uten fortau, men med høy fartsgrense, så sender man ikke seksåringen ut på en times gåtur. 

• Liker 5
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle bor ikke innenfor Ring 3 med de faciliteter det medbærer. 

Anonymkode: e763c...2c7

• Liker 3
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer selvsagt helt an på hvor man bor, og alder på barnet... Er ungen 6 år, og det er mange kilometer til skolen, ikke kollektivtilbud, langs vei uten fortau, men med høy fartsgrense, så sender man ikke seksåringen ut på en times gåtur. 

Ikke mange km, for siden barnet er 6 år går det (så sant det ikke har bursdag innen 31.12) i 1 klasse. Og da er grensen for betalt skoleskyss 2km.

• Liker 2
Skrevet
8 minutter siden, Kjetil E skrev:

Ikke mange km, for siden barnet er 6 år går det (så sant det ikke har bursdag innen 31.12) i 1 klasse. Og da er grensen for betalt skoleskyss 2km.

jeg er enig med deg i dette, men der jeg bodde måtte jeg gå 1km for å komme til bussen som skulle ta meg de neste 4km, og fra der bussen stoppet var det enda 1km til skolen. kan være variabler her, men nå er det jo også blitt slik at man har krav på taxi ved slike tilfeller, jeg tok buss med nabogutten, mens søstre mi fikk taxi fra dør til dør pga endringer. så man har utrolig mange tilbud i dag, som gjør at barna skal komme seg på skolen. vi bor nå 1,9km unna skolen, og har ikke krav på buss, men unga går begge veier uten noe problem. dette har de gjort siden 1klasse.

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ved ulike tiltak kan man få dekket taxi, derfor er dette nevnt som et alternativ. 

Jeg forstår det, så jeg tolker kanskje for mye inn i teksten til ts.

Jeg tenker det er gått nesten et halvt skoleår når dette skjer og ts skriver et innlegg her og er bekymret for ugyldig fravær - for en som går i førsteklasse. Dersom dette hadde vært et vedvarende eller stadig tilbakekommende problem så ville foresatte på eget initiativ eller ved hjelp av skolen tatt tak i problemet. Jeg leser ts som om dette er en ny hendelse som h*n er usikker på hvordan skolen forholder seg til.

Totalt sett så opplever jeg flere svar i tråden som litt unødvendig fordømmende av en mor -  som opplever noe hun ikke har tenkt ut en løsning for på forhånd. Fordi hun trolig ikke har tenkt på at det kunne bli et problem.

Jeg synes også det er unødvendig at så mange konkluderer med at moren ikke er i stand til å være omsorgsperson den dagen selv om hun ikke var i stand til å få barnet på skolen.

• Liker 2
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde man bodd sånn ville man fått dekket drosje på fast basis.

Anonymkode: ba84e...ef5

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...