Gå til innhold

Sparer du til pensjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye sparer du i året/mnd? Og hva er inntekten din? Hvor gammel er du? Når startet du? 

Eller du som ikke sparer, hvorfor gjør du ikke det? 

Usikker men har skjønt det som at de pengene man sparer i 2017 er så lite verdt at når man da blir pensjonist er det ikke verdt store greiene. Også hørt at det bare er bankene som later som det er så viktig og spare?  

Jeg er 25år og har ikke spart noenting. Har fortsatt ett par hundre tusen i boliglån som jeg tenker er mest fornuftig og bli ferdig med først. Uten at jeg egentlig har så mye peiling på dette

Anonymkode: 9e247...2a8

Skrevet

Du har skjønt det helt feil. Om du sparer pengene dine på vanlig konto, med den lave renten som er nå, så vil inflasjonen fort ha oversteget hva du har tjent på rentene, og du har nærmest tapt penger. Om du derimot investerer pengene dine i fond/aksjer, vil verdien stige. Det er ingen som anbefaler å spare til pensjon på vanlig bankkonto. Det er fond eller aksjer som er tingen. 

Jeg sparer 3 000 i mnd dedikert til pensjon, i tlilegg til at jeg sparer 5-10 000 sånn ellers som ikke er satt av utelukkende til pensjon. Jeg tjener 650 000 i året. Jeg er nå 35, og begynte sparingen da jeg var rundt 30. 

Da hadde jeg fått boliglånet ned på et helt greit nivå. Anbefalingene er å først spare til bolig, så kjøpe bolig, så få ned gjelden til et akseptabelt nivå, og SÅ begynne pensjonssparing. 

Anonymkode: 796ee...dc1

• Liker 2
Skrevet

Jeg sparer i form av bolig. Det er ikke øremerket til pensjon, det er jo også en buffer om en av oss skulle bli uføre eller noe annet uforutsett...

Anonymkode: ba9f4...a19

• Liker 4
Skrevet

Nei 

Anonymkode: 35a76...e1a

Skrevet

Sparer mest i form av bolig og eiendom. 

Med leieinntektene og det vi forventer å få i pensjon vil det omtrentlig matche lønna vi har i dag.

• Liker 1
Skrevet

Hadde pensjons forsikring i mange år, men når jeg fant ut hvir lite jeg fikk utbetalt pr.mnd etter fyllte 67, kutta jeg den ut. Får heller ikke inn i knotten min hvorfor man skal «gi» penger til de som forvalter hist og pist, det koster en del å forvalte midlene, og det er det hver enkelt av oss som må betale. Da er jo spørsmålet hvor mye man egentlig kan ta ut som en gevinst når man går av med pensjon.

Selv skal jeg ikke ha noe boliglån når den dagen kommer, at jeg går av med pensjon.

Anonymkode: 3cb65...9d8

• Liker 2
Skrevet

Jeg betaler gjeld på hus og hytte. Og sparer til barnas sertifikat, konfirmasjon og skole. Feriesparing hvert år. Men det et alt.

Anonymkode: 3eba2...c92

• Liker 1
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde pensjons forsikring i mange år, men når jeg fant ut hvir lite jeg fikk utbetalt pr.mnd etter fyllte 67, kutta jeg den ut. Får heller ikke inn i knotten min hvorfor man skal «gi» penger til de som forvalter hist og pist, det koster en del å forvalte midlene, og det er det hver enkelt av oss som må betale. Da er jo spørsmålet hvor mye man egentlig kan ta ut som en gevinst når man går av med pensjon.

Selv skal jeg ikke ha noe boliglån når den dagen kommer, at jeg går av med pensjon.

Anonymkode: 3cb65...9d8

Jeg ville satset på å være gjeldfri lenge før pensjonsalder. Du skal jo bo et sted som pensjonist også, og livsløpsleiligheter er ikke nødvendigvis så mye billigere enn boligen du allerede bor i at du kan satse på å sitte igjen med et stort overskudd etter å ha solgt nåværende bolig til fordel for leilighet. Du skal ha penger å leve av som pensjonist også. Verdien av boligen din er jo bundet i nettopp boligen din, du kan ikke både bo i boligen og samtidig leve av verdien av den. 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville satset på å være gjeldfri lenge før pensjonsalder. Du skal jo bo et sted som pensjonist også, og livsløpsleiligheter er ikke nødvendigvis så mye billigere enn boligen du allerede bor i at du kan satse på å sitte igjen med et stort overskudd etter å ha solgt nåværende bolig til fordel for leilighet. Du skal ha penger å leve av som pensjonist også. Verdien av boligen din er jo bundet i nettopp boligen din, du kan ikke både bo i boligen og samtidig leve av verdien av den. 

Jeg bor i en mye dyrere bolig nå enn jeg kommer til å bo i som pensjonist. Nåhar jeg et par-tre millioner i urealiserte kapital knyttet opp i boligen. 

Derfor sparer jeg på den måten at jeg gjør meg selv gjeldsfri før jeg skal sparer til pensjon.

Anonymkode: 5987d...421

Skrevet

Er 31 år. Jeg sparer 500 kr pr mnd i fond i tillegg til gode pensjonsordninger på jobb. Har spart i nesten 3 år.

I tillegg er planen å være gjeldsfri lenge før jeg er pensjonist (har i dag ganske lite gjeld). 

Mvh Yvonne :heiajente: 

Skrevet

Har investert sparepengene i utleiebolig som allerede gir god avkastning. Når vi går av med pensjon om 30 år,  er altså denne boligen nedbetalt og vi har da nok til både reiser og vin. Stoler ikke på fond, da "historisk avkastning gir ingen garanti for fremtidig avkastning", som bankene selv sier. 

Anonymkode: ac9f2...ec9

• Liker 1
Skrevet

Er gjeldfri. 47 år, sparer 6000 kr i aksjefond hver mnd

Anonymkode: b6dd1...057

Skrevet

Ja. Er ca 35, tjener ca 500K. Men kan med fordel forbedre meg litt. Sparer noe i aksjer. Har også kjøpt bolig som er delvis nedbetalt, og regner med den er nedbetalt innen 15 års tid. Da går resten til sparing. I tillegg er jeg også sikker på at jeg kommer til å arve en del pluss barndomshjemmet eller den boligen minde foreldre eventuelt anskaffer seg på sikt (det kan jo være for mye med en enebolig i høy alder, men dette kommer jo helt an på helse og ork, så det må man jo bare ta som det kommer) . Det er selvsagt ikke noe jeg forventer fra mine foreldre, men jeg vet jo hvordan ståa er. Familiens verdier skal selvfølgelig forvaltes fornuftig videre når den tid kommer (For orden skyld: Håper mine kjære foreldre har mange, gode år igjen :)

Anonymkode: a615c...154

Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Hvor mye sparer du i året/mnd? Og hva er inntekten din? Hvor gammel er du? Når startet du? 

Eller du som ikke sparer, hvorfor gjør du ikke det? 

Usikker men har skjønt det som at de pengene man sparer i 2017 er så lite verdt at når man da blir pensjonist er det ikke verdt store greiene. Også hørt at det bare er bankene som later som det er så viktig og spare?  

Jeg er 25år og har ikke spart noenting. Har fortsatt ett par hundre tusen i boliglån som jeg tenker er mest fornuftig og bli ferdig med først. Uten at jeg egentlig har så mye peiling på dette

Anonymkode: 9e247...2a8

Vi sparer ingenting til pensjon, og vi er ca 50 begge to. Og vi tenker ikke på å spare i det hele tatt.

Vi har flere mill i overskudd  i boligen vår, som vi ha betalt på i mange år, så boligen vår funker som sparing. Pluss at vi vil ha såpass mye i pensjon begge to så vi klarer oss fint. Vi har ikke behov for å ta opp nye lån hverken til bolig eller bil, så vi  bekymrer oss ikke for at vi ikke har spart.

Om vi vil flytte, så kan vi selge bolig (som har fungert som sparegris i mange år), og ha et godt overskudd. Samt at vi vil ha mye å leve for begge to, ettersom vi har hatt godt betalte jobber.

Når det er sagt, så har vi en god sparekonto (det bør man alltid ha), men den er ikke beregnet på å leve på som pensjonister.

Anonymkode: 18735...d91

Skrevet

Nei. Sparer ikke til pensjon, liten sannsynlighet for at jeg lever så lenge med de plagene jeg har. 

Anonymkode: 46c8d...cfa

Annonse
Skrevet

Begynte pensjonssparing forrige måned. Men bare 300 i mnd inntil videre. Sparer til bolig først og fremst. Er 29.

Anonymkode: 2a903...007

Skrevet
På 14.12.2017 den 10.03, AnonymBruker skrev:

Det er faktisk mulig. Flere pensjonister velger å ordne det slik at banken eier boligen når de blir gamle, og de får utbetalt pengene og kan bruke pengene på hva de vil og samtidig ha avtale med banken om å få bo i boligen til de dør feks.

Anonymkode: 0c047...3cc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...