Gå til innhold

Ha ingen forventninger, bli ikke skuffet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har ingen spørsmål, jeg vil bare skrive av meg skuffelsen.

I helgen hadde jeg bursdag.  Normal sett feirer jeg ikke, men denne gangen sa familien at de ville feire meg.
Jeg skulle bare bake en kake, så skulle de ordne resten.
"Ja, ja", tenkte jeg, "en kake kan jeg da alltids bake", og så for meg at vi spiste kake til dessert for å markere dagen.

Men så begynte de å hinte om alt de skulle gjøre, spurte meg om hva jeg ønsket meg til bursdagen min, og fortalte meg hvor viktig det var for dem å vise at de satte pris på alt jeg gjorde for dem i hverdagen.
"Dette var da hyggelig" tenkte jeg, og begynte å lure på hva de hadde planlagt.
I tiden frem mot dagen kom det flere og flere hint, og jeg ble mer og mer spent, hva var dette for noe?

Dagen kom - og den gikk!  Ingen overraskelser ut over en morsom tullegave, men ellers ingenting.
Det ble som jeg hadde sett for meg i starten, at vi spiste kake til dessert.

Og jeg ble skuffet!  Mest over meg selv, og reaksjonen min.

Jeg er da et voksent menneske, jeg har ikke brukt å feire dagen min, så hvorfor gikk dette så inn på meg?

Anonymkode: 55777...f2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slik du beskriver det var det jo familien din som ga deg grunn til å forvente noe ekstra. I så måte skjønner jeg du ble skuffet.

Det er riktig å skille mellom forventninger andre faktisk gir, og forventninger man prosjekterer på andre.

Kan du ikke spørre dem? Hvorfor de hintet om ting, og så ble det ikke noe av det? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk du middag?

Ja, jeg ville ha spurt de hva som skjedde. Si at du ikke hadde forventninger før de begynte med å snakke om ting, og at du ble skuffet over at de bare tullet. Det er en fair sak. 

Anonymkode: 46f56...0fb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fikk du middag?

Maten jeg spiste laget jeg selv. :P

Jeg hang meg litt opp i det de sa om at de ville vise at de satte pris på det jeg gjorde for dem i hverdagen.

Først tenkte jeg at jeg at kanskje skulle få sove litt lenger.  I helgene står jeg alltid opp først for å mate og slippe ut kjæledyret i huset, og det gjorde jeg denne dagen også.

Så tenkte jeg at de kanskje tok meg med ut på middag, siden jeg lager mat hver dag ellers.  Men nei, det var ikke tanken deres. Jeg laget mat som vanlig.

Kanskje ville jeg få en konsertbillett eller en massasje time i gave?  Men nei.

Jeg så for meg flere ulike scenarier, men ikke at det ble som det ble.  Hvis jeg skal være helt ærlig, hvis det er på denne måten de ville vise at de setter pris på det jeg gjør for dem, er det ikke mye de setter pris på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, stan skrev:

Slik du beskriver det var det jo familien din som ga deg grunn til å forvente noe ekstra. I så måte skjønner jeg du ble skuffet.

Det er riktig å skille mellom forventninger andre faktisk gir, og forventninger man prosjekterer på andre.

Kan du ikke spørre dem? Hvorfor de hintet om ting, og så ble det ikke noe av det? 

Du har helt rett!

Å spørre dem virker så dumt siden jeg ikke ville feire i utgangspunktet, men neste gang kommer jeg i alle fall til å holde forventningene på et minimum uansett om de prøver å øke dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Maten jeg spiste laget jeg selv. :P

Jeg hang meg litt opp i det de sa om at de ville vise at de satte pris på det jeg gjorde for dem i hverdagen.

Først tenkte jeg at jeg at kanskje skulle få sove litt lenger.  I helgene står jeg alltid opp først for å mate og slippe ut kjæledyret i huset, og det gjorde jeg denne dagen også.

Så tenkte jeg at de kanskje tok meg med ut på middag, siden jeg lager mat hver dag ellers.  Men nei, det var ikke tanken deres. Jeg laget mat som vanlig.

Kanskje ville jeg få en konsertbillett eller en massasje time i gave?  Men nei.

Jeg så for meg flere ulike scenarier, men ikke at det ble som det ble.  Hvis jeg skal være helt ærlig, hvis det er på denne måten de ville vise at de setter pris på det jeg gjør for dem, er det ikke mye de setter pris på.

Så stusslig! 

Vet du, ta denne tråden med for å vise de. Der har du dine følelser og dine forventninger og våre svar. Så får de selv se hva samvittigheten deres sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenkte først at du snakket om dine foreldre og søsken, men siden du lager mat hver dag var det kanskje mann og barn? Snakk med mannen din da vel!

Fikk du ikke gaver? Kanskje de tenkte at en av gavene var veldig fin, men at du ikke skjønte det?

Anonymkode: 48114...3b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...