AnonymBruker Skrevet 14. desember 2017 #1 Skrevet 14. desember 2017 Har de på konto og vet de taper seg Det, men er redd for å miste pengene. Har hørt enkelte også har sagt man bør deleopp innbetalingene til indeksfond i tilfelle nedgang, i så fall hvor mye og ofte bør jeg gjøre overføringer? Anonymkode: ee4bc...75c
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2017 #2 Skrevet 14. desember 2017 Faren med å kjøpe seg inni fond med et stort beløp i en engang, er at du kan være uheldig og kjøpe på en usedvanlig dyr dag. Det er derfor det anbefales å spre opp kjøpesummen, og kjøpe litt og litt. Jeg har litt samme "problem" (dakars oss...). Jeg kjøper meg inn med 1000 kr hver 14. dag. Det blir jo bare 24 000 i året, så jeg kunne sikkert økt på. Kanskje til 1000 kr uken i stedet. Anonymkode: 1c817...e10
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2017 #3 Skrevet 14. desember 2017 59 minutter siden, AnonymBruker skrev: Faren med å kjøpe seg inni fond med et stort beløp i en engang, er at du kan være uheldig og kjøpe på en usedvanlig dyr dag. Det er derfor det anbefales å spre opp kjøpesummen, og kjøpe litt og litt. Jeg har litt samme "problem" (dakars oss...). Jeg kjøper meg inn med 1000 kr hver 14. dag. Det blir jo bare 24 000 i året, så jeg kunne sikkert økt på. Kanskje til 1000 kr uken i stedet. Anonymkode: 1c817...e10 Oi, bare to tusen i mnd, vet om folk som setter inn 10 - 20 tusen hver måned. I desember var jeg dristig og har satt 30.000 nå i løpet av halve måneden. Trodde der var snakk om litt større beløpet må ikke bør sette inn samtidig. Er det noe i markedet nå som tyder på en korreksjon da? Anonymkode: ee4bc...75c
stan Skrevet 14. desember 2017 #4 Skrevet 14. desember 2017 Jeg ville ikke satset alt på ett fond, men delt det på flere fond. Da blir risikoen mindre, men ikke helt borte. Fond er jo ikke forsikret på samme måte som en konto. Så i teorien kan man tape alt, men vanligvis vil det jo bare være mindre tap av fortjeneste. Beste måten å redusere faren for tap er å ha en langsiktighet. Hvis du tenker å ha pengene stående mindre enn et par år er pengemarkedsfond og obligasjonsfond sikrest. 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2017 #5 Skrevet 14. desember 2017 25 minutter siden, stan skrev: Jeg ville ikke satset alt på ett fond, men delt det på flere fond. Da blir risikoen mindre, men ikke helt borte. Fond er jo ikke forsikret på samme måte som en konto. Så i teorien kan man tape alt, men vanligvis vil det jo bare være mindre tap av fortjeneste. Beste måten å redusere faren for tap er å ha en langsiktighet. Hvis du tenker å ha pengene stående mindre enn et par år er pengemarkedsfond og obligasjonsfond sikrest. Jeg skal ha pengene der i minst 35 år. Men hvilke fond velger jeg da? Jeg har nå DnB global indeks, det at klp global indeks følger det samme markeds, så får en ned eller opp så gjør den andre det også. Anonymkode: ee4bc...75c 1
stan Skrevet 14. desember 2017 #6 Skrevet 14. desember 2017 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skal ha pengene der i minst 35 år. Men hvilke fond velger jeg da? Jeg har nå DnB global indeks, det at klp global indeks følger det samme markeds, så får en ned eller opp så gjør den andre det også. Anonymkode: ee4bc...75c Aksjefond regnes vel som det beste for lang tids sparing. Noe mindre avkastning enn aksjer, men enklere og mindre risiko. Særlig om pengene er fordelt på ulike fond. Men vær klar over at det er skatt på fortjenesten. Selv om skattereglene kanskje endrer seg på 35 år. 1
Mr_Kindle Skrevet 14. desember 2017 #7 Skrevet 14. desember 2017 (endret) Hvis du har en lang spareghorisont på flere 10år er det rent historisk ingenting som slår et indeksfond. Ikke kjøp to like indeksfond, de følger jo samme indeks. Da kan du eventuelt ha et norsk indeksfond og foreks et som følger norden/europa/asia/usa eller noe annet. Rent historisk, samme om du kjøpte HELT på topp rett før et børskrakk, så har man alltid gått med fortjeneste hvis man sitter LONG (altså sitter lenge som du skal). Markedet har alltid rettet seg opp igjen i løpet av 10år. Det du skal se etter er lave kostnader. Forvaltede fond, altså aksjefond hvor det sitter en nisse som skal slå indeksen er mer usikkert og koster mye mer å ha. Indeksfond blir sett på som noe av det sikreste, nettopp fordi det følger en indeks. Men også det kjedligste. Et indeksfond er jo aksjer, men det er "alle" aksjer på foreks Oslo Børs. Så du følger ikke bare et utvalg aksjer, men hele markedet og man er eksponert mot hver eneste næring. Hvis du foreks har voldsomt trua på teknologi, kan du kjøpe egene indeksfond som bare har teknologi aksjer. Selv er jeg tilhenger av å ikke kjøpe alt med engang. Jeg kjøper for ett beløp hver måned. Hadde jeg hatt 500 000 å kjøpe for hadde jeg nok delt det opp og kjøpt over 1 eller 2 år. Les foreks denne: http://www.finansnerden.no/hvorfor-jeg-elsker-indeksfond/ Han har også mange andre gode poster om indeksfond. Endret 14. desember 2017 av Mr_Kindle 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #8 Skrevet 15. desember 2017 Hei dere som har greie på kjøp av aksjefond. Jeg kjøpte i dag, men kjøpene ligger i nettbanken til betaling på mandag da det ikke var mulig å bestemme en tidligere dato for betaling. Vil jeg da få mandagens kurs eller dagens kurs? Skjer det vanligvis store kursendringer fra fredag til mandag? (større endringer enn fra torsdag til fredag feks?) Jeg skulle ønske at det gikk an å kjøpe til dagens kurs slik at man er mer sikker på hva man kjøper. Vet dere av en måte å kjøpe aksjefond (i IPS-ordningen) der man får dagens kurs? Anonymkode: 65efa...421
Mr_Kindle Skrevet 15. desember 2017 #9 Skrevet 15. desember 2017 Du får kursen når transaksjonen går igjennom. Ikke sikkert dette skjer på mandag. Min erfaring er at det kan ta flere dager. Men uansett er det små svingninger på så kort tid og 50% sjanse for at det går i din favør, så spiller det egentlig noen rolle? 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #10 Skrevet 15. desember 2017 Hold deg oppdatert og endre hvor du har pengene dine Anonymkode: 4f051...391 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #11 Skrevet 15. desember 2017 4 minutter siden, Mr_Kindle skrev: Du får kursen når transaksjonen går igjennom. Ikke sikkert dette skjer på mandag. Min erfaring er at det kan ta flere dager. Men uansett er det små svingninger på så kort tid og 50% sjanse for at det går i din favør, så spiller det egentlig noen rolle? Takk for hjelpen Når disse står til forfall på mandag i betalingsoversikten min i nettbanken, og hvis de blir betalt mandag, får jeg da mandagens kurs mener du? Du har rett i det det du skriver om små svingninger m.m. Dette med sparing i fond er helt nytt for meg, og jeg har derfor mye jeg er usikker på Anonymkode: 65efa...421
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå