:-) anna Skrevet 1. februar 2005 #1 Skrevet 1. februar 2005 Her skal det arrangeres barnedåp, og jeg er helt i ammetåka, så fantasien min er ikke helt der den bruker å være. Noen som har ideer til spennende retter på et koldtbord. Skinke og roastbeef og karbis og kabaret er liksom ikke det helt store, så jeg vil spe på med litt mer spennende moderne mat. Så langt har jeg tenkt å lage - Minipaier med spinat og ricottaost i sandkakeformer. - Tapas-kjøttboiller - Fiskemousse - Kanskje noen Satay-kyllingspyd - Tannprikere med mozzarella, cherrytomat og basilikum men flere ideer tas imot med stor takk!!
Scheherazade Skrevet 1. februar 2005 #2 Skrevet 1. februar 2005 * Marinerte, grillede eller stekte scampi på spyd * Grillede squash, cherrytomater stekt i ovnen til de "detter" sammen * Marinert fetaost, oliven eller grillet paprika. * Potetsalat laget av kokte poteter, vårløk og vinaigrette. Men for all del, synes koldtbordet ditt høres fantastisk ut jeg! Du har jo både fisk og kjøtt (og kylling kanskje? God ide med kylling forresten, tror det gjør seg) Hvis du lager noe godt brød, enten halvstekt, ferdigkjøpt eller hjemmelaget og lager en god, spennende salat til, blir det nok suksess! Dagen skal jo ikke være et matlagingsmaraton for deg heller...
wok Skrevet 1. februar 2005 #3 Skrevet 1. februar 2005 Jeg synes godt hjemmebakt brød gjør susen! Foccaha (eller hvordan det skrives) er en hit hos meg. Ellers synes jeg det er godt med ulike salater, som feta-salat, mozarella og tomatsalat... Kokte egg med majones og reker er jo ikke akkurat spesielt, men det forsvinner alltid. Og den gode gamle cabareten/aspic: vet det er mange som ikke liker det, men jeg synes det hører med og jeg liker det faktisk. Et fat med gode oster, kanskje sammen med frukt og kjeks. Man kan kanskje lage ostespyd... Nå får jeg helt vann i munnen her! Lykke til! sikle:
Gjest Anonymous Skrevet 1. februar 2005 #4 Skrevet 1. februar 2005 Ikke glem å ha nok grønnsaker som tilbehør, for å gjøre helheten lett og frisk, liksom. En enkel grønn salat med vinaigrette synes jeg er et must. Grillet paprika var et godt forslag, det er kjempegodt og kan lages klar dagen før (la marinere i olivenolje med litt rå hvitløk i). Jeg liker også å koke grønne asparges og la dem marinere i vinaigrette eller bare god olivenolje - deilig å spise ved siden av både kjøtt og fisk.
Arkana Skrevet 1. februar 2005 #5 Skrevet 1. februar 2005 Fylte tomater, forskjellige diper og grønnsaker/potetgull, coleslaw (en slags italiensk salat), stekt kylling (kyllinglår, vinger, annet som er lett å spise), couscoussalat, fylte champignoner, spinat- og fetaostboller, spyd med f.eks. små kjøttboller, løk, paprika, squash, sopp, cherrytomater osv, smørbrødkake, forskjellige gode oster og skinker, hjemmelaget aïoli (hvitløksmajones) og pesto, oliven/fetaost/nøtter/soltørkede tomater i små boller, hjemmelagede krabbekaker, små vannbakkels med fyll (f.eks. egg, soltørkede tomater, skinke, hvitløk blandet med crème fraîche og gjerne litt sennep og majones).
Gjest Anonymous Skrevet 2. februar 2005 #6 Skrevet 2. februar 2005 Ikke glem å ha nok grønnsaker som tilbehør, for å gjøre helheten lett og frisk, liksom. . Til grønnsaker er det ofte godt med ulike diper som tzatziki (revet, avrent agurk, avrent youghurt og hvitløk) og hummus (kikerter most med sesamolje, sitron, olivenolje og hvitløk). Tapenade (svarte oliven blendet med ansjos og olivenolje) er også et deilig tilbehør.
Gjest Anonymous Skrevet 2. februar 2005 #7 Skrevet 2. februar 2005 Ååååå - for et fantastisk koldtbord dette blir!!! - Jeg synes også et godt ostefat hører med. Det er også lekkert og godt med et fint fruktfat (litt spennende dandert) som kan stå utover dagen.
glaciera Skrevet 2. februar 2005 #8 Skrevet 2. februar 2005 Og hvis du ikke orker/gidder å lage alle disse lekkerhetene selv kan jeg anbefale Annerledes Brød&Cirkus catering. Fantastisk mat og service, og slett ikke hårreisende dyrt. Man kan ellers få mange gode ideer ved å se på cateringselskapers hjemmesider og hva de har på sine koldtbordmenyer
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå