AnonymBruker Skrevet 13. desember 2017 #1 Skrevet 13. desember 2017 Bruker du hele året, koser deg i desember eller stresshopper du? På nett eller butikken? Kjøper du gavene selv? Spør du mottakeren om hva de ønsker seg? Handler du på salg, i såfall for å slippe å bruke så mye penger eller for å få bedre gave for de pengene du skal bruke? Kjøper du brukte gaver eller regifter du? Lager du noe selv? Spleiser du med noen? Grunnen til at jeg spør er fordi jeg liker å gi gaver og legger mye tid på å finne noe de vil like. Men jeg ser det mine unger får tilbake ikke er verdt strevet. De får gaver som du ser er av dårlig kvalitet og blir ødelagt med engang (da kan du heller kjøpe noe mindre som holder lengre) gaver som er kjøpt på salg som er utgått av sortimang for lenge siden og dermed sparer man, men de har jo kostet mer før. Tiltross for at man har god inntekt .menslik går det vel om man setter av et par timer for å kjøpe alle gavene. Selv bruker jeg hele året siden vi ikke har så god råd for tiden. Samboern kjøper litt, men mest meg siden jeg syns det er gøy. Kjøper gjerne på salg, men da for å få mer for pengene. Og spleiser gjerne med andre for å kjøpe store ting. Spør hva de ønsker seg synst jeg er viktig. Vil ikke kjøpe ting som går i søpla. Anonymkode: 946cc...fe5
cleangal Skrevet 13. desember 2017 #2 Skrevet 13. desember 2017 Begynner i august/september med å skrive liste over hvem som skal få gave. Så fyller jeg inn etter hvert hva de skal få, gjerne flere alternativer. I oktober begynner jeg å følge med på tilbud i forskjellige butikker. Kjøpte f.eks Star Wars-lego til en nevø da Yes vi leker hadde 30 % rabatt på det. Gaven til min søster ble kjøpt med 40 % rabatt på Black Friday. Jeg handler både på nett og i fysiske butikker.
Arkana Skrevet 14. desember 2017 #3 Skrevet 14. desember 2017 Vi begynner så smått i oktober, men det meste handles nok i løpet av november. Vi spør alltid hva folk ønsker deg (og nettopp derfor er det også vanskelig å starte julehandel mange måneder før jul). Vi handler i all hovedsak i nettbutikker. Det er alltid billigere og det er dessuten herlig å slippe å gå i butikker og slippe å dra med seg varene hjem. Jeg kjøper gjerne på salg, da er det i all hovedsak for å få billigere gaver, med unntak av for egne barn, der betyr det at de får flere gaver. Jeg lager sjelden gaver selv, men det hender. Vi spleiser gjerne. Regifting gjør vi ikke (en gang opplevde vi å få i gave det vi hadde gitt giveren til jul året før, hehe), men det er fordi vi alltid liker og bruker det vi får.
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2017 #4 Skrevet 14. desember 2017 Jeg har en liste over folk jeg gir gaver til, og noterer fortløpende gjennom året når jeg får gaveidéer til dem. Jeg spør alltid hva folk ønsker seg, men har jeg noen bedre idéer selv, kjøper jeg det i stedet for å velge fra ønskelisten. Jeg begynner handlingen i november. For meg er det viktig at mottaker kan bytte gaven, så jeg handler aldri noe når det ikke er mulig å bytte. Jeg handler noe på nett, og noe i butikker. Jeg foretrekker egentlig i butikk, siden jeg da synes det er lettere å få med byttelapp uten at det blir litt styrete. Jeg regifter aldri, og gir aldri brukte presanger. Alle skal få nytt. Jeg kan fint handle på salg, om det kan byttes. Anonymkode: a2702...4c6
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2017 #5 Skrevet 14. desember 2017 Gir ikke julegaver av prinsipp, så har derfor ikke det problemet. Anonymkode: b2378...562
GammelKaktus Skrevet 14. desember 2017 #6 Skrevet 14. desember 2017 Jeg holder på hele året, defor sønnen min ender opp med så mye rart stakkars.😆 Men de fleste andre kjøper jeg til når det nærmer seg og jeg har funnet ut hva de ønsker seg eller trenger. Men er som regel alltid ferdig innen desember. Jeg koser meg med shopping, det er avslappende å gå i butikker å finne ting og tang. Kjøper alltid alene da spleising alltid ender opp med at navnet deres står på pakken men pengene for det jeg har lagt ut blir stadig glemt. Selvgjort er velgjort.🤗
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2017 #7 Skrevet 14. desember 2017 Jeg begynner på høsten, spør hva folk ønsker seg og prøver å oppfylle ønskene deres så langt det går, uten å blakke meg helt. Kjøper helst i fysiske butikker, men har også bestilt på nett. Jeg reagerer litt på at du virker ganske kritisk til gavene ungene dine får. Du sier at du selv handler på salg gjennom hele året, samtidig er det feil at andre gjør det ..? Jeg har full forståelse for at folk gjør det og har gjort det selv, samtidig vet jeg at når det gjelder leker til barn, endrer leketøystrendene seg en del fra april til desember. Og når det gjelder sortiment i leketøysbutikker...? Hvem holder seg oppdatert på slikt? Kanskje enkelte småbarnsforeldre, men jeg som en voksen person uten barn ANER ikke hva slags sortiment slike butikker har til enhver tid. Jeg synes ikke man skal være så kresen. De fleste har mange å kjøpe til, og da kan man ikke forvente at ungene til perifere slektninger ender opp med de dyreste og flotteste gavene. Det er forresten godt mulig at folk mener det samme om dine gaver som du mener om andres ... Anonymkode: 897d8...a19 3
Arkana Skrevet 14. desember 2017 #8 Skrevet 14. desember 2017 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg reagerer litt på at du virker ganske kritisk til gavene ungene dine får. Du sier at du selv handler på salg gjennom hele året, samtidig er det feil at andre gjør det ..? Anonymkode: 897d8...a19 Det reagerte jeg også på. TS sier hun handler året rundt (da betyr det jo at noe av det hun kjøper også er "gammelt" og ute av sortiment) og handler på salg, men klager når andre gjør akkurat det samme. Det henger ikke på greip. Og hvordan vet man at andre har kjøpt gaven på salg eller til full pris? 2
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2017 #9 Skrevet 14. desember 2017 12 timer siden, cleangal skrev: Begynner i august/september med å skrive liste over hvem som skal få gave. Så fyller jeg inn etter hvert hva de skal få, gjerne flere alternativer. I oktober begynner jeg å følge med på tilbud i forskjellige butikker. Kjøpte f.eks Star Wars-lego til en nevø da Yes vi leker hadde 30 % rabatt på det. Gaven til min søster ble kjøpt med 40 % rabatt på Black Friday. Jeg handler både på nett og i fysiske butikker. Samme her! Anonymkode: c1854...572
Gjest Catalina Culès Skrevet 14. desember 2017 #10 Skrevet 14. desember 2017 Begynner så smått i November, kjøper det meste i butikk, en pakke eller to på nettet.Syns det er koselig å handle julegaver så jeg stresser ikke, spør som regel hva folk ønsker seg.Kjøper ikke brukte gaver, spleiser ikke og lager ikke gaver.
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2017 #11 Skrevet 14. desember 2017 Jeg går inn i en butikk og handler de der Anonymkode: f4d25...8a9
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2017 #12 Skrevet 14. desember 2017 Spør etter ønskelister og størrelser, handler litt på nett og mest i butikk. Jeg kommer fra en bygd hvor vi måtte kjøre i halvannen time for å komme til et sentrum med butikker og kjøpesentre, og har skikkelig varme minner av julehandel.de var 1-2 lørdager hvor hele familien stresset seg opp tidlig, hvor mor og far handlet i hver sine etasjer og o blant sammen. Hvor mamma telte gaver på fingrene og pappa stadig var missing in action fordi han lempet noen gaver av kibilen (og kjøpte gave til mamma i smug) vi spiste på kafe og holdt gjerne på så lenge at vi fikk pølse på bensinstasjon eller noe sånt når vi dro hjemover. Så satt vi i en bil full av julegaver, pynt, godteri, masse forventninger og hørte julesanger. Jeg har derført innført Julehandel-dagen hos oss også. Men siden jeg bor mer sentralt så har det ikke blitt en like lang affære som da jeg var barn. Anonymkode: 25c7f...730
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2017 #13 Skrevet 14. desember 2017 Jeg har prøvd å handle tidlig/året rundt. Men så ender det med at jeg handler dobbelt opp, og ikke får brukt alle gavene, for plutselig er det noen som KUN ønsker seg spiselige gaver og ingenting annet, ønskelister der folk ber om å få slippe å få ditt og datt, eller det blir organisert spleiselag for julegaver til enkelte. I år har jeg måtte byttet flere julegaver som er kjøpt tidligere da folk er så spesifikke på ønskelistene sine. Hadde kjøpt store, flotte duplo-esker på salg til mine nieser på 1,5 og 2,5 år. Pga at det var nedsatt med 30 % fikk jeg råd til store, flotte sett. Så kom ønskelisten i starten av desember: "vi ønsker oss IKKE duplo, det har vi så mye av allerede"........ Så da var det bare å ta av pakkelapper og bånd, heldigvis fikk jeg byttet i butikken, men det er slikt som gjør at det blir dobbelt opp med arbeid å handle julegaver tidlig. Neste gang skal jeg vente til siste liten! Anonymkode: 7b4fb...65b
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2017 #14 Skrevet 14. desember 2017 Jeg spør hva folk ønsker seg, og handler i november/desember. Har gjort unna mesteparten i dag, faktisk, men har også handlet litt før samt at noe står igjen. Jeg bruker mest tid på å planlegge, så når jeg drar ut har jeg oversikt over ønsker, tanker om hva jeg skal kjøpe og hvor jeg kan finne det, og ca hvor mye jeg har tenkt å bruke. Da går det kjapt og greit, uten at jeg må stresse. Jeg liker å ordne gaver og finne noe mottager blir glad for. Men det var morsommere før når jeg kunne bruke en hel lørdag på å få unna alt og være i skikkelig julegavemodus - litt mer stress som alenemor til en seksåring med adhd... Anonymkode: 373c4...65e
Ullvott Skrevet 14. desember 2017 #15 Skrevet 14. desember 2017 Jeg handler det meste i slutten av november/tidlig i desember. Noe, særlig til barn, handles etter ønskelister og noe handles etter en tanke om hva jeg tror mottakerne blir glade for. De aller fleste gavene handles i fysiske butikker lokalt, eller på julemarked, da jeg er opptatt av levende lokalsamfunn og opprettholdelse av næringslivet i området der jeg bor. Jeg har kjøpt litt på nett, men det er kun spesielle ting som det ikke finnes leverandører av lokalt. I år har jeg kjøpt en gave brukt. Noe er kjøpt på salg. Dette året har jeg ikke hatt tid til å lage gaver selv, men ellers har jeg av og til gitt bort småstrikk til de som jeg vet setter pris på det (luer, sokker osv). I år spleiser vi ikke på gaver, men vi har av og til gjort det også tidligere, og ser ikke bort fra at vi kommer til å gjøre det igjen.
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2017 #16 Skrevet 14. desember 2017 Prøver å plukke inn julegaver gjennom hele året. Jeg er ikke så glad i stresset rundt jul Plukker opp ideer underveis, og gjør mitt beste for å finne ting mottager blir glad for. Noe kjøper jeg i fysisk butikk, noe på nett, mye på salg faktisk. Som i år hvor jeg fant salt & pepper kverner fra Le Creuset til 299,- per par. Det var i august, og de som får dem har lenge ønsker seg akkurat slike. Anonymkode: 4c601...889 1
Stueloff Skrevet 20. desember 2017 #17 Skrevet 20. desember 2017 I år prøvde jeg noe nytt, nemlig å lage mange av julegavene selv. Jeg begynte i begynnelsen av oktober og var i starten ganske småstressa fordi jeg hadde planlagt å lage 10 gaver (primært hekling og broderi) og visste ikke om jeg ville rekke alt før jul, men jeg kom i mål i slutten av november og rakk å hekle et par "ekstragaver" bare fordi jeg ble fri for arbeid. Resten av gavene har jeg handlet litt på nett og litt i butikk, og det meste ble kjøpt i november. Hvis jeg kun skulle kjøpt gaver så ville jeg begynt mye tidligere, da jeg ikke ville hatt råd til å kjøpe så mye på kort tid. Jeg legger veldig mye i å velge ut gaver til hver enkelt, og har det i bakhodet gjennom hele året. Det gir meg så utrolig mye at mottakeren setter pris på det han eller hun får.
Sirah Skrevet 20. desember 2017 #18 Skrevet 20. desember 2017 Jeg begynner gjerne i august/september med å lage lister til hvem jeg skal kjøpe til og hva jeg ser for meg at de skal få. Så holder jeg øye med nettbutikker/butikker om de får disse varene på salg. I år har jeg hatt veldig flaks og fått omtrent alle gavene på salg i diverse nettbutikker. Noen av planene fra den opprinnelige listen er så klart forandret på. Så lenge jeg fordeler gavene utover en lengre periode så blir ikke innhugget i økonomien så stor rett før jul. Ofte har jeg sett ting i en butikk i f.eks mars og tenkt at "den passer til Rolf" og så har jeg kjøpt den gaven i mars 1
Majott Skrevet 20. desember 2017 #19 Skrevet 20. desember 2017 Jeg prøver på å bli flinkere til å handle inn hele året, men fortsatt er jeg der at jeg handler inn det meste like før jul. Det jeg kan berømme meg selv for er at jeg nå for første gang på 20 år ble ferdig med å handle inn julegaver i november! Og det betyr at jeg har mye mer tid i desember til å gjøre andre ting, deriblant å gjøre klar til jul her hjemme
Lalunaa Skrevet 20. desember 2017 #20 Skrevet 20. desember 2017 (endret) Begynner i september å innhente ønsker og kjøper inn de første, spesielt hvis det er noen gode tilbud. Prøver å følge med på ekstra gode kupp gjennom året, men det blir nok mest på høsten. jeg bestiller det meste på nettet, men har alltid noen gaver igjen til desember, for kosen si skyld😊🎅🏻 Endret 20. desember 2017 av Lalunaa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå