Gå til innhold

Ingen venner å feire nyttår med

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke blitt invitert noen steder i år på nyttårsaften, og det har heller ikke kjæresten min. De tidligere årene har jeg alltid måtte spørre folk om vi kunne være med og feire med de fordi jeg aldri får noe invitasjon, men har rett og slett ikke orket det i år. Folk skal uansett til ulike folk jeg ikke kjenner/reise vekk i år, og det ville ikke vært naturlig å ha oss med dit. Jeg kjenner jeg synes det er vanskelig. Vi er i begynnelsen av 20-årene, og det er så kjedelig når min mor hele tiden spør om planene mine for nyttår. Det hører liksom ikke med at "unge" folk skal sitte hjemme på nyttår fordi de ikke har gode nok venner mens alle andre jevnaldrende er ute og har det gøy. 

Jeg bare lurer på om det i det hele tatt er noen andre der ute i lignende situasjon som meg? Få venner eller lignende som gjør at dere feirer nyttår alene og hvordan det er. 

Anonymkode: eb480...63b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dere har hverandre. Det er mer enn mange andre. Gjør noe fint ut av det sammen. Og hvorfor har dere ikke planlagt noe selv og invitert? 

Feirer nyttår på jobb. Hadde jeg ikke gjort det, hadde det vært alene. Med kun meg. Ser ikke problemet. :) 

Anonymkode: 9abc0...14a

• Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere prøvd å invitere noen til dere da, heller enn å bare vente på andres initiativ? Kanskje er det andre i omgangskretsen din som også sitter og venter på at noen skal invitere? Du er jo dessuten ikke alene - dere er et par. Reis bort sammen, bestill bord på restaurant, planlegg en romantisk kveld på tomannshånd - mulighetene er mange.

Jeg beklager min litt fraværende medlidenhet, men jeg har litt problemer med "kjæresten min og jeg er helt alene"-klaging. Jeg skjønner ønsket om flere venner og større omgangskrets, men det er mange der ute som faktisk er helt alene og ville gitt ganske mye for å være "bare to".

• Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja sånn har jeg hatt det de siste 7-8 årene. Ingen som inviterer meg på noe, ringte i mange år men var visst ikke velkommen pga andre planer og fikk ikke telefon før kl 01-02 når de var på byen og plutselig kom på meg. Den ene gangen jeg var velkommen til feiring så ble jeg ditchet etter 20 minutter når venninda mi plutselig skulle et annet sted på middag/vors jeg ikke kunne bli med. De siste årene har jeg lagt meg før kl 23 på nyttårsaften jeg. Til helvete med hele greia. 

Anonymkode: c7fd3...5d7

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og mannen min hadde det ofte sånn etter at vi flyttet. Løsningen vår var å handle inn og invitere venner hjem til oss, i god tid. 

Første året kom to vennepar langveisfra og overnattet, og et lokalt vennepar vi var blitt litt kjent med + en kollega av mannen min. 

Andre året kom flere lokale og ett vennepar "hjemmefra". De kom hvert år til de fikk barn.

Anonymkode: 0a847...ea1

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det kun nyttår som er problemet eller året rundt? 

De siste to årene har vi valgt å feire alene da det er mye hyggeligere. Nyttårsfester er oppskrytt, fester resten av året er hyggeligere. 

Vi lager god mat sammen, drikker vin, ser en film osv :)

Anonymkode: d87e2...861

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med å invitere andre?

Jeg har vært alene på nyttårsaften flere ganger, og da helt alene. I år skal jeg være helt alene, både julaften og nyttårsaften, og jeg får det sikkert koselig.

Anonymkode: 4ae9a...c45

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å invitere noen selv? Man kan ikke belage seg på at alle andre skal fikse sånne tin hele tiden. 

Å det kan da bli koselig med bare deg og kjæresten å, det blir hva man gjør det til. Bare fordi dere er unge så MÅ dere ikke feste hele natta med venner.

Anonymkode: bf6aa...319

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre her sier, dere har i hvert fall hverandre! Gjør det litt hyggelig sammen. Gå ut og spise eller lag noe god mat hjemme, pynt dere litt, se på fyrverkeri ved midnatt, se film og kos dere. Det er kjedelig når man helst vil være sammen med noen, men her er dere jo to stykk. 

Anonymkode: 05e96...095

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som sier vi kan invitere folk hjem til oss, så går det dessverre ikke da jeg bor hjemme for øyeblikket for å spare til leilighet, mens han bor i en liten leilighet der det ikke er god nok plass. Men etter å ha vært gjennom mange år der jeg alltid må ta kontakt med folk for å finne ut av om jeg kan være med og feire nyttår med dem, og aldri egentlig få noe invitasjon, kjenner jeg at jeg kanskje ikke har så nære venner at det ville vært naturlig å invitere noen av dem uansett. 

Jeg tror jeg hadde synes det var lettere om jeg var singel, for nå føler jeg at jeg må dele denne skamfølelsen med ham. At jeg ikke har godt nok nettverk - noe han heller ikke har forsåvidt. Det er disse forventningene fra alle kanter om at jeg skal ut og ha det gøy på nyttåret som gjør det så nedverdigende å bli sittende hjemme og feire sammen bare oss to. Når det var sagt trenger jeg ikke medlidenhet, ville bare høre om det var flere som feiret alene, så jeg ikke føler meg så alene om dette. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart dere ikke er alene om det, leser du ikke avisene? Det er alt for mange som feirer alene. 

Anonymkode: 71812...441

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser på sett og vis ikke utfordringen, men det er fordi jeg ikke er noe glad i fyrverkeri og slik.

Vært samboer i 11 år, siden jeg var 18 - og vi har kun feriret borte én gang, og da ble vi invitert på middag til noen bekjente :) Vi har invitert folk på middag i steden, og for min del har det vært mye koseligere enn fest, fyll og fanteri :) Men fester/drikker sjelden også, da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner veldig godt at dette føles sårt. Selv har jeg hatt to nyttårsaftener helt alene og to med bare kjæreste. De to alene var veldig leit, og jeg hadde det ikke noe ålreit. De to med bare kjæresten har egentlig vært veldig fine. Da har vi valgt å se på det som en mulighet til å ha en ekstra koselig kveld sammen. Men vi har egentlig en relativt stor vennekrets, så de årene vi har vært alene har vi egentlig bare «falt litt mellom to stoler» ved at folk har skullet forskjellige ting. Også var vi kanskje ikke så flinke til å ta opp temaet nyttårsaften med venner før det var «for sent» og alle hadde planer. De andre årene har vi vært invitert og i år har vi invitert selv.

Vet ikke helt om jeg har noe råd til deg, annet enn at jeg har opplevd det samme. Men valgte da å ikke se på det som et nederlag men som en spesiell kveld med han jeg elsker.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Til dere som sier vi kan invitere folk hjem til oss, så går det dessverre ikke da jeg bor hjemme for øyeblikket for å spare til leilighet, mens han bor i en liten leilighet der det ikke er god nok plass. Men etter å ha vært gjennom mange år der jeg alltid må ta kontakt med folk for å finne ut av om jeg kan være med og feire nyttår med dem, og aldri egentlig få noe invitasjon, kjenner jeg at jeg kanskje ikke har så nære venner at det ville vært naturlig å invitere noen av dem uansett. 

Jeg tror jeg hadde synes det var lettere om jeg var singel, for nå føler jeg at jeg må dele denne skamfølelsen med ham. At jeg ikke har godt nok nettverk - noe han heller ikke har forsåvidt. Det er disse forventningene fra alle kanter om at jeg skal ut og ha det gøy på nyttåret som gjør det så nedverdigende å bli sittende hjemme og feire sammen bare oss to. Når det var sagt trenger jeg ikke medlidenhet, ville bare høre om det var flere som feiret alene, så jeg ikke føler meg så alene om dette. 

Lag en god middag begge ønsker dere, ta det med ro og ha det kjekt sammen :) Man må ikke gjøre som alle andre hele tiden, heller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er jo ikke alene. Alt blir så hausa opp i jula og om nyttårsfester. Så sitter det tusenvis og føler på at de er de eneste som ikke har noen å være med og å feste med. Helt typisk. 

Så er det oss som ikke bryr oss. Skal være med familie i jula , men har valgt å være alene også. 

Gjør det beste ut av det med kjæresten din. Ikke tro at alle andre er på fest heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var alene med et barn flere år i 20 årene, da alle andre venner festet nyttårsaften. Han sovnet tidlig, og da satt jeg der alene. Synes det var kjipeste og ensomste dagen i året. 

Det er mange som sitter alene slike kvelder! 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nyttårsaften er blitt en dag hvor man har altfor høye forventninger, hvor alle leter hele kvelden etter den beste festen og så vipps, er kvelden over. 

Lag heller god mat og kos dere, kanskje sjekke inn på hotell, bruk kvelden til avslapping og kos! Tenk så heldige dere er som har hverandre. Og så vanvittig deilig det er å våkne edru den 1. januar :) 

skjønner at man fort kan føle seg utafor på en sånn dag hvor alle har så høye forventninger, men gå litt i deg selv, og kjenn litt etter hva du forventer og hva du tenker er en god kveld. Er det en kveld med masse fyll, eller en skikkelig god middag med kjæresten og en morsom film? 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi kunne gjerne feiret med dere hadde dere bodd i nærheten. Det hadde bare vært koselig med nye folk:) Dessuten orker jeg ikke noe stor nyttårsfest uansett. Hvor i verden bor dere? Kanskje dere får "napp" på KG? Så kan dere bli kjent med noen nye par (eventuelt andre i nærheten)

:)

Anonymkode: dfeef...979

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har jo hverandre? 

Jeg er også "alene" med min mann på nyttårsaften. Da lager vi ekstra god mat, god vin, god dessert. Og ser på fyrverkeriet sammen på balkongen. 

Foretrekker glatt en slik feiring fremfor "nå skal vi ha det moro, dere"-nyttårsaftenfester. 

Anonymkode: 56206...5a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 33 og samboer er 32, vi er sosiale og godt likt, men blir aldri invitert på slike ting. I år reiser vi til familie, så har ikke stresset med det, men vanligvis spør vi rundt hvem som skal hva og spør om vi kan joine :fnise: 

Jeg er den type jente som alle liker, på fester og sosiale treff blir jeg alltid overfalt av klemmer og hvor søt og snill og god jeg er. Andre kommer alltid før meg. Har et enormt hjerte for de som er rundt meg. Men allikevel er jeg «ensom» i hverdagen. Ingen som ringer meg eller tar kontakt. Alltid jeg som tar kontakt først. Vet egentlig ikke hvorfor det er slik. Men de sier alltid ja å finne på noe hvis jeg tar kontakt.

Anonymkode: 1edd8...786

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...