Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis jeg har skjønt det riktig så er man ikke i fare for å skade fosteret hvis man har hatt toxoplasmose tidligere, fordi man da ikke kan få det igjen. Men det er veldig farlig hvis man får det mens man er gravid. 

Hvorfor blir ikke jenter/kvinner utsatt for toxo når vi er unge for å gjøre oss immune egentlig når det er så farlig som det er for et foster? I og med at en toxo infeksjon er en mild sak som man kanskje ikke får symptomer på i det hele tatt.
Jeg skulle ønske jeg hadde visst hvor farlig det var for mange år siden, da hadde jeg jo kunnet vært uforsiktig med katter og kattebæsj med vilje for å slippe den ekstra bekymringen under svangerskap. 

Anonymkode: 53370...ae7

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg har skjønt det riktig så er man ikke i fare for å skade fosteret hvis man har hatt toxoplasmose tidligere, fordi man da ikke kan få det igjen. Men det er veldig farlig hvis man får det mens man er gravid. 

Hvorfor blir ikke jenter/kvinner utsatt for toxo når vi er unge for å gjøre oss immune egentlig når det er så farlig som det er for et foster? I og med at en toxo infeksjon er en mild sak som man kanskje ikke får symptomer på i det hele tatt.
Jeg skulle ønske jeg hadde visst hvor farlig det var for mange år siden, da hadde jeg jo kunnet vært uforsiktig med katter og kattebæsj med vilje for å slippe den ekstra bekymringen under svangerskap. 

Produserer man antistoffer mot toxo? Da burde de vel heller kunnet gi en vaksine.

Anonymkode: e5a6a...1cb

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor  lir ikke barn utsatt for smitte av både røde hunder og kusma? Vi har ikke den typen smitteutsettelse av verken barn eller voksne. (Men ungdom som ikke har hatt kusma eller røde hunder blir vaksinert). 

Har du katt og vurderer å bli eller er gravid så snakk med legen din om smitte og fosterrisiko. 

Anonymkode: ee7a0...303

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor  lir ikke barn utsatt for smitte av både røde hunder og kusma? Vi har ikke den typen smitteutsettelse av verken barn eller voksne. (Men ungdom som ikke har hatt kusma eller røde hunder blir vaksinert). 

Har du katt og vurderer å bli eller er gravid så snakk med legen din om smitte og fosterrisiko. 

Anonymkode: ee7a0...303

Hvorfor har man ikke det for barn og voksne, men man har det for ungdom? 

Jeg har ikke katt, og jeg er allerede gravid. men jeg har vært i utlandet og det er mye mer å passe seg for der enn her. Så jeg hadde jo foretrukket å allerede ha hatt toxo så hadde jeg sluppet å passe på ditt og datt og å være bekymret.  Skal snart til utlandet igjen, så da blir det samme regla da. 

Skrevet

Fordi toxoplasmose er relativt sjelden i Norge. 

Anonymkode: de1bf...26d

• Liker 3
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi man som toxoplasmasmittet som regel er symtomfri. Man vet imidlertid ikke fullt ut hvilken skade/betydning det kan ha å ha den i kroppen, og det er mennesker som har ulike symptomer som kan knyttes til smitten, uten at man egentlig kan påvise at det med 100% sikkerthet er pga toxoplasmose. Derfor kan man ikke smitte noen for å unnslippe risikoen, fordi det potensielt er helseskadelig

Anonymkode: d81a9...01a

• Liker 1
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ville du seriøst spist kattebæsj jevnlig i håp om å få toxoplasmose??
Neeei, usj. Holder ikke egentlig å være uforsiktig, de fleste som har katter har aldri hatt toxo. 
Har nok mye å gjøre med at det er nokså usannsyling for de fleste å få toxoplasmose, men så kan det være farlig om det skjer når man er gravid. Og hovedsmitteveien er jo gjennom ubehandlet kjøtt fordi dyrene har gått ute og gresset og spist endel jord osv hvor man finner parasitten. Vil tro "problemet" er alt for lite til å igangsette noen form for "vaksinasjon" av alle kvinner mot toxoplasmose.

Anonymkode: b1aca...a32

• Liker 1
Skrevet

De mener at det kan påvirke hjernen negativt også hos voksne.

Anonymkode: e1dfc...a6c

Skrevet

Alle linker jeg har lest om det sier at det er en ufarlig smitte på voksne friske mennesker. I Spania har jo 80% av befolkningen hatt det. Har dere linker til hvor det står om disse skadene dere snakker om? 

Med det endrede reisemønsteret vi har hatt de siste 10 åra vil jeg tro at det er betydelig større risiko å få det enn det var for 15-20 år siden. 

Skrevet

Grunnen til det er at smitte kan enkelt hindres ved å vaske frukt og grønnsaker godt, steke kjøtt godt. vaske hendene godt. Unngå å røre ansiktet. Sp lenge det gjøres blir man ikke syk. Samtidig som jeg har vist hatt det uten å være klar over det. Må være når jeg var barn.

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alle linker jeg har lest om det sier at det er en ufarlig smitte på voksne friske mennesker. I Spania har jo 80% av befolkningen hatt det. Har dere linker til hvor det står om disse skadene dere snakker om? 

Med det endrede reisemønsteret vi har hatt de siste 10 åra vil jeg tro at det er betydelig større risiko å få det enn det var for 15-20 år siden. 

Det er mange studier som tyder på at det påvirker negativt, spesielt ser det ut til at det påvirker sannsynligheten til å utvikle psykiatriske lidelser. Se f.eks her. Det ligger en del saker på f.eks forskning.no også, men de henviser jo bare til andre studier. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...