Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger å lære meg engelsk godt, slik at jeg har mer flyt i språket. Noen som vet om en bra app til telefonen for dette? Som ikke bare har grunnleggende engelsk?

Anonymkode: 5baa9...ae4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg anbefaler deg å lese engelske bøker og se på filmer og serier uten teksting. Og at du 'snakker med deg selv' altså ikke nødvendigvis høyt, på engelsk.  Apper vet jeg ikke noe om, men rådene mine har gitt uttelling for meg ihvertfall 

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

Jeg anbefaler deg å lese engelske bøker og se på filmer og serier uten teksting. Og at du 'snakker med deg selv' altså ikke nødvendigvis høyt, på engelsk.  Apper vet jeg ikke noe om, men rådene mine har gitt uttelling for meg ihvertfall 

Takk. Har ikke så stort problem når det er skriftlig, da rekker jeg jo å tenke 😄  Men ønsker en jobb der man må snakke flytende engelsk, så må nok bare øve. Ser mye TV uten tekst, og har ikke problem med å forstå ting da. Må bare få på plass pratingen, uten «ehh» innimellom ;)  Har faktisk snakket med meg selv høyt i bilen😄

Gjest Overrasket
Skrevet

Lese bøker, ja. Det hjelper også muntlig, fordi man bygger både vokabular og evenen til å sette sammen tankerekker.

Skrevet

Lese, lese, lese. Skjønnlitteratur og faglitteratur, magasiner og nettsteder. 

Og bruke. Du kjenner ingen engelskspråklige du kan øve med?  

Det finnes en app "Duolingo", men jeg tror det er litt begrenset hva man får ut av en app. 

Skrevet (endret)

Jeg var veldig lat i engelsktimene og sov hele tiden, likevel var jeg og venninnen min flinkest i klassen :D Det vi begge gjorde var at vi har alltid lest på engelsk, sett film uten undertekst, engelsk spill, høre på engelskspråklige musikk. Hvis du har venner som snakker engelsk så er det lurt å skrive til dem, jeg bruker alltid engelsk i hverdagen fordi jeg har mange Amerikanske venner. Øv også på uttalelse og sjekk ord du ikke forstår på ordbok, eller søke hvordan man uttaler det.

italki.com er også bra for å sjekke om grammatikken din er korrekt og du kan skype med andre som kan hjelpe deg med språket og.

Endret av kimchi wasabi
Skrevet

Selv begynte jeg å skrive på et engelskspråklig forum for å få skrivetrening. Synes det blir litt knapt å kun lese på engelsk. 

Anonymkode: b5baf...5b7

Skrevet

Les bøker høyt, hør på lydbøker.

Anonymkode: 092a4...788

Skrevet
15 minutter siden, kimchi wasabi skrev:

Øv også på uttalelse

Hvilke uttalelser?

Anonymkode: d3bbc...7ad

Skrevet (endret)
22 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvilke uttalelser?

Amerikansk engelsk, når det gjelder dialekt :) Men med uttalelser mener jeg også hvordan visse ord uttales, hvis man er usikker. Da er det lurt å google det. Men det kommer veldig naturlig hvis du ser mye på film og hører mye på engelsktalende musikk :) 

Endret av kimchi wasabi
Skrevet
6 minutter siden, kimchi wasabi skrev:

Amerikansk engelsk, når det gjelder dialekt :) Men med uttalelser mener jeg også hvordan visse ord uttales, hvis man er usikker. Da er det lurt å google det. Men det kommer veldig naturlig hvis du ser mye på film og hører mye på engelsktalende musikk :) 

Så du mener altså uttale og ikke uttalelser? Anbefaler deg å slå opp i en ordbok, og kanskje bruke litt tid på å holde norsken ved like. :) 

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Så du mener altså uttale og ikke uttalelser? Anbefaler deg å slå opp i en ordbok, og kanskje bruke litt tid på å holde norsken ved like. :) 

Har faktisk en femmer i norsk, men det betyr ikke at jeg perfekt for det :) Fint at du la merke til det, ettersom det ikke er mitt morsmål ;) 

Skrevet

Bo et år i et land der engelsk er det daglige språket. 

• Liker 2
Skrevet

Man må øve aktivt. Passiv bruk av språket (lese og høre) er bra det, men man må øve seg på å snakke og å skrive for å heve nivået sitt betraktelig. For eksempel vet jeg om flere personer som jevnlig legger ut videoer på YouTube der man ser tydelig at engelskuttalen deres forbedrer seg over tid. Nå mener jeg ikke at du skal gjøre dette, men du kan jo bli inspirert. Ellers er engelskspråklige forum, dagbokskriving eller lignende på engelsk, reising, diverse emner med internasjonale studenter etc. også forslag. 

Jeg tenker både at uttalen din og vokabularet ditt er noe du bør jobbe med. Det å ha en flyt i språket dreier seg mye om det sistnevnte. Selv om du forstår mye når du leser og hører engelsk må du jobbe med vokabularet ditt aktivt slik at det blir naturlig å velge ordene når du skal bruke språket selv. Uansett vil du også få god nytte av å lese bøker når det gjelder dette. 

Anonymkode: 89acc...db7

Skrevet

Les mye bøker, som folk sier. Dar ut og treff folk som ikke snakker norsk, om dette er mulig, eller lag videoblogger på engelsk, bli med på engelske forum og chattegrupper. 

Men det å ikke måtte si "eeeh" har ikke bare med språkkunnskap å gjøre. Jeg bor i Storbritannia, studerer på engelsk og har samboer og venner som kun snakker engelsk, og jeg sier likevel "eeeh" en del og gjør noen ganger dumme norske feil:P Sometimes you just have to bite the sour apple :fnise:

Skrevet
27 minutter siden, Chiubi skrev:

Bo et år i et land der engelsk er det daglige språket. 

Det beste og mest effektive rådet hittil! Hvis du er ung kan du kanskje studere utenlands? Jobbe? Au pair?

Anonymkode: c8844...c31

Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det beste og mest effektive rådet hittil! Hvis du er ung kan du kanskje studere utenlands? Jobbe? Au pair?

Anonymkode: c8844...c31

Den tiden er forbi, men jeg var på språkreise, og da snakket jeg ganske godt.

Nå er jeg 32 og vært ferdig utdannet noen år, trenger mer utfordringer jobbmessig, og fler av jobbene jeg kunne tenkt meg vet jeg at intervjuet kan skje på engelsk. 

Skrevet

For meg har det hjulpet å lese bøker på engelsk :) før foretrakk jeg å lese på norsk, men nå er jeg så vant med engelsk at jeg foretrekker det. Har forbedret vokabularet mitt helt ubevisst :) 

Skrevet

Bli gamer, delta aktivt på Teamspeak eller Ventrilo :P Funker rakkern! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...